Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkimus: sokerilakko ei vie makeanhimoa

Vierailija
19.02.2026 |

Mieltymys makeaan syntyy perimästä ja lapsuuden kokemuksista.

Jos yrität sokerilakolla hillitä makeannälkääsi, se ei välttämättä onnistu. Mieltymys makeaan jää ennalleen sokerin välttelystä huolimatta.

https://www.hs.fi/tiede/art-2000011752312.html

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää vaan kasvattaa sitä selkärankaa, että makeat jää sinne kaupan hyllylle. Hyvin toimii.

Vierailija
2/10 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo on aika mielenkiintoista. Monella tuntemallani ihmisellä on jatkuva makeanhimo, itselläni ei koskaan. Tämä myöskään ei liity painoon, vaikka av:lla mielellään huudellaan, että läskit ahmivat suklaata, olen ylipainoinen toisin kuin monet noista makeannälkäisistä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miu kokemus aiheesta on se, että kun satunnaisesti ketodieetteilen, makean himo häviää jo parin viikon hiilarittoman aikana. Sen jälkeen on ollut aina se tunne, että voisin erittäin helposti jatkaa ilman makeita herkkuja. Itseasiassa makuaisti herkistyy joka kerta niin, että ensimmäiset karkit tai muut herkut maistuvat lähes pahoilta

Vierailija
4/10 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä makeanhimosta eroon pääsee, jos siihen on halua. Itsekurilla se ei kuitenkaan poistu, vaan oikeanlaisella syömisellä.

Vierailija
5/10 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että monilla on ongelma että ei syödä tarpeeksi 'kunnon' ruokaa. Jos siitä vielä ottaa sokerin pois niin ei ihme ettei toimi. 

Vierailija
6/10 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän olen huomannut itsessäni. Herkkulakot eivät ole auttaneet minua. Aika ajoin mulle tulee makeanhimo mutta en kuitenkaan ahmi hirveästi kerralla herkkuja. 

Vierailija
7/10 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kromin puute voi aiheuttaa makeanhimoa.

Vierailija
8/10 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen päässyt hyvään kompromissiin, lauantai karkkipäivä (saa syödä jopa karkkipussin) ja pieni määrä jälkiruokaa töissä tiettyinä arkipäivinä, lisäksi n. kerta päivässä musta tee hunajan kanssa.

Vierailija
9/10 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmisten pitäisi tehdä? Jatkaa sokerin mussuttamista?

Vierailija
10/10 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön joka toinen päivä jotain makeaa. Vähän kerralla. Mitä pahaa siinä on? Olen hoikka ja en lihoa koskaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä