Miten käy talollemme, jos avomieheni kuolee?
Miehellä 4 lasta aikaisemmasta liitosta ja 1 yhteinen. Ei olla siis naimisissa (mies ei halua kun jo kerran ollut), testamenttia ei ole (ei tämän ikäisenä kuulemma tarvitse).
Jos mieheni kuolee, perivätkö hänen lapsensa puolikkaan (miehen osuuden, talo siis molempien nimissä) talostamme? Kuka päättää, saanko jäädä yhteisen lapsemme kanssa taloon asumaan, jos perinnön saavat lapset ovat alaikäisiä?
Kommentit (123)
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 20:11"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 20:07"][quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 17:54"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 17:41"]
Sä omistaisit talosta puolet, ja lapset sitten perisivät 10% kukin. Riippuu sitten miehen lasten edunvalvojasta (ex?) että haluavatko lunastaa omaisuutensa rahaksi tässä tilanteessa, jolloin sun vaihtoehdoksi jää ostaa heidät ulos tai myydä koko talo.
Avoleskellä ei ole asumisoikeutta. Jos olisitte naimisissa, saisit asua talossa kuolemaasi asti halusi miehen lapset sitä tai ei.
Onkohan mies ihan selvillä tästä perimiskuviosta? Aika ikävään paikkaan sinut asettaa, vaikka onhan toki terveen nuoren miehen kuolema epätodennäköistä, mutta jonakin päivänä se on silti edessä.
[/quote]
Olen miehelle yrittänyt selittää tuota perimiskuviota, muttei ota kuuleviin korviinsa... Eli ex siis päättää, lähteekö minulta ja lapseltani koti alta jos mieheni kuolee.
[/quote]
Sinä myös voit vaikuttaa asiaan ottamalla omiin nimiisi miehellesi henkivakuutuksen (hänen ei tarvitse edes tietää asiasta, jollet halua). Ja laitat siihen ottamaasi vakuutukseen itsesi edunsaajaksi. Näin sinulla on varaa vakuutuskorvausrahoilla lunastaa ne miehesi lapsien osuudet talosta, jos miehesi kuolee.
[/quote]Aika kierolta tuntuu toisen nimissä tehdä vakuutussopimus! Harkitsisin suhteen jatkamista tarkkaan jos mies ei halua yhdessä järjestellä näin tärkeitä asioita!!
[/quote]
Oman taloutensa turvaamisessa toisen kuollessa ei ole mitään kieroa!
Eikä se ole mitään "vakuutussopimusten tekoa toisten nimissä", vaan omissa nimissä!
Meilläkin on kaikki vakuutukset minun nimilläni, koska minä olen hoitanut niiden hankkimisen koko perheelle. Minä kun hoidan kaikki viralliset asiat meidän perheessä. Ei se ole sen kummempaa, kuin että sähkölasku on yleensä vain toisen nimissä, vaikka koko perhe sitä sähköä käyttää.
Vakuutus on palvelu, jonka joku ostaa. Ostaja myös maksaa palvelun. Ja palvelun ostaja määrää mitä hän ostaa. Minkälaajuiset vakuutukset, kuka on edunsaaja ja niin edelleen.
Ap:n kannattaa ehdottomasti ottaa miehelleen henkivakuutus haluamalleen summalle. Itse hän palvelusta maksaa ja itse hän palvelun tarjoaman tuotteen (=vakuutuskorvauksen) saa, jos mies kuolee! Se asia ei kenellekään kuulu, ei edes sille miehelle, jos ap ei niin halua. Kyse on ap:n taloudesta ja tulevaisuudesta, ei kenenkään muun!
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 20:12"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 20:07"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 17:54"]
Sä omistaisit talosta puolet, ja lapset sitten perisivät 10% kukin. Riippuu sitten miehen lasten edunvalvojasta (ex?) että haluavatko lunastaa omaisuutensa rahaksi tässä tilanteessa, jolloin sun vaihtoehdoksi jää ostaa heidät ulos tai myydä koko talo.
Avoleskellä ei ole asumisoikeutta. Jos olisitte naimisissa, saisit asua talossa kuolemaasi asti halusi miehen lapset sitä tai ei.
Onkohan mies ihan selvillä tästä perimiskuviosta? Aika ikävään paikkaan sinut asettaa, vaikka onhan toki terveen nuoren miehen kuolema epätodennäköistä, mutta jonakin päivänä se on silti edessä.
[/quote]
Olen miehelle yrittänyt selittää tuota perimiskuviota, muttei ota kuuleviin korviinsa... Eli ex siis päättää, lähteekö minulta ja lapseltani koti alta jos mieheni kuolee.
[/quote]
Sinä myös voit vaikuttaa asiaan ottamalla omiin nimiisi miehellesi henkivakuutuksen (hänen ei tarvitse edes tietää asiasta, jollet halua). Ja laitat siihen ottamaasi vakuutukseen itsesi edunsaajaksi. Näin sinulla on varaa vakuutuskorvausrahoilla lunastaa ne miehesi lapsien osuudet talosta, jos miehesi kuolee.
[/quote]
Sä olet kattonut liikaa jenkkileffoja. Suomessa on petos ottaa "vieraan" ihmisen nimiin vakuutuksia. AP ei edelleenkään ole naimisissa joten hänen ottaessa salaa henkivakuutus oli sama kuin hän tekis sen sinun nimeä käyttäen.
[/quote]
Älä nyt sekoile. Olet tainnut itse katsella liikaa niitä jenkkileffoja. Omiin nimiinsä voi ottaa vaikka mitä vakuutuksia, vaikka vakuuttaa oman äitinsä. Saati sitten puolisonsa ja lapsensa, kuten minäkin olen tehnyt.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 20:07"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 17:54"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sä olet kattonut liikaa jenkkileffoja. Suomessa on petos ottaa "vieraan" ihmisen nimiin vakuutuksia. AP ei edelleenkään ole naimisissa joten hänen ottaessa salaa henkivakuutus oli sama kuin hän tekis sen sinun nimeä käyttäen.