Miksi kukaan haluaisi olla kaupan kassa, siivoja, tarjoilija...
Siis ok esim. koulun ohella, mutta mikä saa ihmisen jäämään tommoiseen duunin? Pitkäveteistä, raskasta työtä minimipalkalla.
Kommentit (149)
Onhan siinä suuret vaatimukset millainen on hyvä kassa oli kyseessä sitten mies tai nainen. Naisena siihen ei sovellut mikään herkkähermoinen narsisti, joka tuijottelee jokaista kysyvästi, että minä minua oikein pidät, mitä minusta ajattelet ja ilmaisee selkeästi ilmeillään mitä mieltä asiakkaasta. Myös sanallinen uloanti tulee oll sujuvaa ja puheen sointi korvia hivelevää.
Miehen taasen tulisi olla herrasmies kiireestä kantapäähän, joka ei jää tuijottamaan naisten rintoja eikä meneviä takapuolia, vaan kohtaa kaikki ystävällisen tyynesti ollen miehille kaverillisen reilu.
Ei mikään helppo nakki evoluution tässä vaiheessa.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 15:20"]
Kauppa on mun mielestä ihan ok, ei niin pitkäveteistä edes (ehkä joku lähiruokakaupan kassa vähän enemmän), tarjoilijallakin on ihan haastavaa ja kivaa hommaa. Siivoojille kyllä propsit kun jaksavat! Itse olin 2 viikkoa siivoushommissa kauppakeskuksessa ja se riitti mulle. Ihan kamalaa työtä.
[/quote]Mitä haastavaa on tarjoilijan työssä? Olla tiputtamatta astioita ja saada tilaukset oikein?
näinhän se on, mutta juuri näiden ammattien harjoittajia tarvitaan eniten, jotta elämän perushommelit toimii. Esim. suurin osa meistä pysyy yllättävän hyvin ja pitkään terveinä ilman lääkäreitä ja sairaanhoitajia, mutta ilman ruokakaupan myyjää tai siivoojia julkisissa tiloissa oltais paljon ennemmin pulassa, hukuttais paskaan ja tauteihin ja nälkä korventais vatsoja. Yleisesti ilman eri alojen myyjiä ei kauppa pyörisi eikä mikään tuottaisi yht. kunnalle rahnoo... tylsät perusduunit on yht.kunnan perusta, siis ihan muutkin kuin nuo edellä mainitut, perusduunit on se peruskallio ja pohja, jonka avulla voidaan sitten ruveta ruokkimaan niitä korkeampia virkamiehiä...
Ison rautakaupan kassalla olevana voin sanoa, ettei ole pitkäveteistä hommaa. Ja vaatii helvetisti tietämystä ja hyviä hermoja.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 15:37"][quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 15:20"]
Kauppa on mun mielestä ihan ok, ei niin pitkäveteistä edes (ehkä joku lähiruokakaupan kassa vähän enemmän), tarjoilijallakin on ihan haastavaa ja kivaa hommaa. Siivoojille kyllä propsit kun jaksavat! Itse olin 2 viikkoa siivoushommissa kauppakeskuksessa ja se riitti mulle. Ihan kamalaa työtä.
[/quote]Mitä haastavaa on tarjoilijan työssä? Olla tiputtamatta astioita ja saada tilaukset oikein?
[/quote]
Ei muuta kuin kokeilemaan ;)
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 15:30"][quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 15:24"]
Mikä ap on ammatiltaan
[/quote]
Mua aina ihmetyttää nämä, jotka tiedustelevat intiimejä yksityiskohtia muiden elämästä. Luulen, että aiotte tehdä salapoliisityötä ja sitten kailottaa tyyppien nimet tällä palstalla. Mikä ihmeen muu motiivi olisi udella tällaisia asioita?
[/quote]
Voi pyhä yksinkertaisuus. Tokihan juuri tuon takia kysyin ap:n ammattia. Ei voi olla mitään muuta syytä
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 15:20"]
[/quote]
Itse asiassa sellaisen pienen lähikaupan myyjän työ on monipuolisempaa ja haastavampaa kuin jossain isossa marketissa. Pikkukaupassa myyjän töihin kuuluu käytännössä kaikki kaupan työt, isossa kaupassa tehtävät on tarkemmin rajattuja.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 15:37"][quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 15:20"]
[/quote]
Noh kuinkas hyvin sulla on alkoholilaki ja anniskeluhallussa, kuinkas hygienia tietoisuus? Ja varmaan myöskin tiedät kuinka tarjoilet eri juomat ja ruuat.
Ja ehdottomasti osaat tulkita asiakasta, mitä hänelle voi tarjoilla ja milloin poistat ravintolasta. Entäs vaikeat tilanteet? Osaatko toimia sairaskohtauksen, onnettomuuden ja väkivaltaisen tilanteen aikana?
Tässä nyt pari tarjoilijan pikku hommaa..
Minä olen itse pitkään haaveillut tällaisesta "suorittavan tason" työstä. Huono ja epäkunnioittava ilmaus sosiaalisesti(kin) vaativasta työstä, kuten kassa, mutta en nyt parempaakaan keksi. Olen ollut jo pitkään vaativassa akateemisessa tehtävässä ja olisi ihanaa tehdä välillä jotain rehtiä ja oikeaa työtä.
Ap, vai näyttelijksi opiskelet? Tuolla asenteella tuskinpa vaan.
Mutta kertokaa nyt hyvät ihmiset, mikä esim. siitä siivomisesta tekee niin mielenkiintoista?
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 15:40"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 15:30"][quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 15:24"]
Mikä ap on ammatiltaan
[/quote]
Mua aina ihmetyttää nämä, jotka tiedustelevat intiimejä yksityiskohtia muiden elämästä. Luulen, että aiotte tehdä salapoliisityötä ja sitten kailottaa tyyppien nimet tällä palstalla. Mikä ihmeen muu motiivi olisi udella tällaisia asioita?
[/quote]
Voi pyhä yksinkertaisuus. Tokihan juuri tuon takia kysyin ap:n ammattia. Ei voi olla mitään muuta syytä
[/quote]
Hyvä, että tuli selväksi. Aika inhottavaa kuitenkin :-(
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 15:47"]
Mutta kertokaa nyt hyvät ihmiset, mikä esim. siitä siivomisesta tekee niin mielenkiintoista?
[/quote]
Näkee heti työnsä tuloksen, tietää työnsä tärkeyden, esimerkiksi.
[/quote]MIten nämä ovat riippuvaisia toisistaan? En väheksy näitä työntekijöitä ja toki he tekevät tärkeää työtä, mutta ihmettelen vaan kuinka he kestävät tätä päivästä toiseen?
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 15:45"]
[/quote]
Noh kuinkas hyvin sulla on alkoholilaki ja anniskeluhallussa, kuinkas hygienia tietoisuus? Ja varmaan myöskin tiedät kuinka tarjoilet eri juomat ja ruuat.
Ja ehdottomasti osaat tulkita asiakasta, mitä hänelle voi tarjoilla ja milloin poistat ravintolasta. Entäs vaikeat tilanteet? Osaatko toimia sairaskohtauksen, onnettomuuden ja väkivaltaisen tilanteen aikana?
Tässä nyt pari tarjoilijan pikku hommaa..
[/quote]
Ihan elämällä elämää nämä asiat tietää.
Olen toiminut kassana 2½v ja ollut töissä ravintolassa 10v (lähinnä baarissa) ja kesätöissä siivomassa ja olen kyllä ap:n kanssa samaa mieltä. Tekemistäni töistä kaupan kassan työ oli kaikken tylsinsä: samat naamat päivästä toiseen samoine ostoksineen ja samoine juttuineen. Huoltoasemallakin oli astetta kiintoisampaa. Siellä oli sentään satunnaisia matkailijoitakin.
Ravintolatyö oli raskasta sekä fyysesti että henkisesti. Juokset kuin rotta tynnyrissä pääsemättä edes vessaan ja ihmiset huutaa ringissä "mikä v***u täällä oikein maksaa, oon oottanu jo puoli tuntia" - vaikka olisi tullut vasta pari minuuttia siten paikalle.
Nyt olen toimistotyössä ja tykkään tosi paljon. Siinäkin on paineensa ja kiireensä ja puhelin soi ja ihmiset kiirehtivät - mutta ei ole tylsää ja työnsä saa tehdä päivällä istualtaan ja välillä pääsee vessaankin :-)
Koska minä tykkään asiakaspalvelu työstä :)
Olen pienessä myymälässä töissä. Tapaan erilaisia ihmisiä, päivätkään eivät ole toistensa kanssa samanlaisia. Emme myy pelkästään elintarvikkeita ja laitamme tavaraa myös tilauksesta eteenpäin.
Tykkään!
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 15:52"]
[/quote]
Näkee heti työnsä tuloksen, tietää työnsä tärkeyden, esimerkiksi.
[/quote]Ja sitten seuraavana päivänä kaikki rankan työn tulokset on kadonneet kuin tuhka tuuleen ja taas saa palata lähtöruutuun...
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 15:18"][quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 15:15"]
Pitkäveteisyydestä kaukana.
[/quote]Kiireistä ja työntäytteistä kyllä, mutta henkisesti hyvin puuduttavaa. Mutta ehkä joidenkin mielestä lattioiden luuttuaminen tai tavaroiden hyllyttäminen on varsin mielenkiintoista...
[/quote]
No kyllä ihmiset oli onnellisia,kun vihdoin palasin mammalomalta luuttuamaan lattioita. Siivoustasosta näkevät,että oma siivooja on tullut takaisin. Palkkanikaan ei ole niin pieni päivätöissä ja tienaan enemmän kuin tuntemani parturi-kampaaja. Yhteenkin toimistotyöläiseen törmäsin,kun olin saanut siirron muualle. Hyvä,ettei itkenyt kun kaipasi minua takaisin. Sanoi suoraan,että nykyisen siivoojan kanssa hukkuvat pölyyn.