Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kukaan haluaisi olla kaupan kassa, siivoja, tarjoilija...

Vierailija
08.03.2014 |

Siis ok esim. koulun ohella, mutta mikä saa ihmisen jäämään tommoiseen duunin? Pitkäveteistä, raskasta työtä minimipalkalla. 

Kommentit (149)

Vierailija
101/149 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainitsemissasi työtehtävissä ei ole mitään vikaa. Ihmettelen, miten kukaan haluaa olla esimies tai opettaja. Töissä ei ole mitään vikaa, mutta alaisten tai oppilaiden ohjaaminen olisi rasittavaa. Ihailen hoitoalalla työskenteleviä, koska minä en pystyisi hoitamaan sairaita ihmisiä.

Vierailija
102/149 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 17:05"]

Ensimmäisen opiskeluvuoteniaikani tein paljon ilta- ja viikonloppuja ja kyllä on todellakin kokemusta tästä. Monet työkavereistani oli aivan ihania ihmisiä, mutta just toi miten he kestivät sitä vuodesta toiseen jäi ihmetyttään. Siellä sai niin paljon p*skaa niskaan asikkailta, vaikka teit kaiken voitavasi ja hymyillen palvelit. Ehkä ihmisillä on sitten niin erilaiset käsimykset haasteista. Mä en vaan löytänyt mitään mielenkiintoista viidakoodien skannaamisesta ja tavaran lappaamisesta hyllyyn. Haastetta tuli lähinnä siitä miten saada palkka riittämään... ap

[/quote]

Luulisi sinun käsittävän, että sietokyky riippuu paljon ihmisestä. Samoin se, pitääkö jotain työtä erityistä sietokykyä vaativana, riippuu ihmisestä. Ja kaikki eivät halua työltään haasteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/149 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan nyt edes jonkun homman onnistut joskus saamaan niin siinäkin on jo paljon.

Terveisin Konkari (suvereeni työelämän asiantuntija)

Vierailija
104/149 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen opiskeluvuoteniaikani tein paljon ilta- ja viikonloppuja ja kyllä on todellakin kokemusta tästä. Monet työkavereistani oli aivan ihania ihmisiä, mutta just toi miten he kestivät sitä vuodesta toiseen jäi ihmetyttään. Siellä sai niin paljon p*skaa niskaan asikkailta, vaikka teit kaiken voitavasi ja hymyillen palvelit. Ehkä ihmisillä on sitten niin erilaiset käsimykset haasteista. Mä en vaan löytänyt mitään mielenkiintoista viidakoodien skannaamisesta ja tavaran lappaamisesta hyllyyn. Haastetta tuli lähinnä siitä miten saada palkka riittämään... ap

[/quote]

Ajatella, että kaikki ei ole samalaisia kuin sinä. Hurjaa. Ajatella, että kaikista ei edes ole näyttelijöiksi. Muistathan ap sitten, että näyttelijöilläkin on kuivia aikoja työrintamalla.

Vierailija
105/149 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 17:36"]

[/quote]

Ajatella, että kaikki ei ole samalaisia kuin sinä. Hurjaa. Ajatella, että kaikista ei edes ole näyttelijöiksi. Muistathan ap sitten, että näyttelijöilläkin on kuivia aikoja työrintamalla.

[/quote]

Näin. Ja ajatteles ap, kuinka paljon maailmassa on tyytyväisiä myyjiä, jotka eivät mistään hinnasta haluaisi näyttelijöiksi.

Vierailija
106/149 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei ole vaihtoehtoja. Jotku tekee mielumnin töitä kun on työtön.

Vierailija
107/149 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein pitkään siivoustöitä opintojen ohella, ja kyllä niissä oli puolensa. Hommat sujui sen verran automaattisesti, että pystyi ajattelemaan ihan muita asioita melkein koko työajan. Ei välttämättä hyvä asia, jos huolet painaa, mutta sopii kyllä ihmiselle, jolla on rikas sisäinen elämä. Siinäpähän pohtii sitä sun tätä ja suunnittelee kaikenlaista mielessään töiden ohessa. Toimistojen siivous oli myös aika rentoa ja kiireetöntä, hommat sai tehdä rauhassa siinä järjestyksessä kuin halusi, eikä kukaan ollut hengittämässä niskaan. Olen siivonnut myös kohteita, joissa sai juosta kieli vyön alla ja pelkkää kävelyä tuli varmaan 15 km per päivä. Siihen vielä kaikki kyykkiminen ja nostelu, niin eipä sitä jaksanut kotiin tultua muuta kuin kaatua sohvalle. Asiakasvessojen siivous oli myös todella oksettavaa, mutta siihen turtui jossain määrin. Riippuu siis todella paljon kohteesta, kuinka kamalaa/mukavaa työ on. Mutta onhan se todella kiva, ettei työasioita tarvitse ajatella sekuntiakaan työpaikan ulkopuolella ja työtä tehdessäkin voi ajatella ihan muuta. Palkka vaan oli surkea. 

Kaupan kassalla ja tarjoilijana pitää olla koko ajan skarppina ja ihmisten kanssa tekemisissä, joten minulle nuo hommat olisivat aika kauhistus.

Vierailija
108/149 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen siivoustyötä ja pidän työstäni. Työtäni arvostetaan ja saan kiitosta. Se palkitsee paljon.  Tämä työ vaatii hyvää fysiikkaa ja kaikista ei siihen ole. Minulla on neljä ammattia, mutta tätä työtä haluan tehdä kaikista eniten.

Vierailija
109/149 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä rakastin kassan/myyjän hommaa. Asiakkaiden auttaminen, rupattelu ja tuotetietous olivat työn suola. Huomasin kyllä, että samanlaisella asenteella työhönsä suhtautuvia oli lisäkseni vain muutama koko yrityksessä- iso osa koki kassalla olemisen tylsänä, myymälässä olemisen raskaana ja asiakkaat idiootteina.

Vierailija
110/149 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 18:05"]

[/quote]

Näin juuri! AP:kin kannattaisi ottaa esimerkkiä ja mennä työhön!

Vierailija
111/149 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 15:47"]

Mutta kertokaa nyt hyvät ihmiset, mikä esim. siitä siivomisesta tekee niin mielenkiintoista? 

[/quote]

kaverini on siivoaja ja tykkää työstään juuri sen takia, että se on vaihtelevaa. Eilenkin oli kuulemma käynyt kolmessa paikassa ja toissaviikon oli ohjannut opiskelijoita. Nyt on edessä erään ison viraston loppusiivous ja kehui, että tulee kiva viikko, kun siellä on hyvä työporukka ja aika kuluu sukkelaan. Palkkakaan ei kovin huono ole, saa kai jotain 15 euroa tunnilta. 

Vierailija
112/149 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 18:37"]

Mutta kertokaa nyt hyvät ihmiset, mikä esim. siitä siivomisesta tekee niin mielenkiintoista? 

[/quote]

kaverini on siivoaja ja tykkää työstään juuri sen takia, että se on vaihtelevaa. Eilenkin oli kuulemma käynyt kolmessa paikassa ja toissaviikon oli ohjannut opiskelijoita. Nyt on edessä erään ison viraston loppusiivous ja kehui, että tulee kiva viikko, kun siellä on hyvä työporukka ja aika kuluu sukkelaan. Palkkakaan ei kovin huono ole, saa kai jotain 15 euroa tunnilta. 

[/quote]No kyllä se 15 euroa tunnilta on aika huono palkka...

Vierailija
113/149 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on niin vähän kunnon ravintoloita, että vaikea uskoa jokaisen ABC:n ja Rosson ja Amarillon tarjoiloiden työn olevan muuta kuin helposti opeteltavaa rutiinihommaa. Suurin osa kaupan töistä on nekin nopeasti opeteltavia. Siivojan työssäkin perille pääsee helposti, eri asia on sitten vaatimmat paikat kuten sairaalat. 

Uskon kyllä, että rankkaa voi olla ja että te koette, että rautakaupan kassallakin pitää olla "helvetinmoinen tietämys" taustalla, mutta omasta kokemuksesta sanon, että hyvin suppeaa se kaikki on. Ja tylsää. Minä en jaksaisi sellaista koko ikääni, kaipaan haasteita ja vaativampaa työtä. 

Vierailija
114/149 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 18:27"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 18:05"]

[/quote]

Näin juuri! AP:kin kannattaisi ottaa esimerkkiä ja mennä työhön!

[/quote]Eli jättäisin opiskelut ja ryhtyisin vaikkapa siivojaksi. Kuulostaapa hienolta ratkaisulta. Teen kyllä töitä opiskelun ohella, tosin en enää kassalla. 

Vierailija
115/149 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 18:48"]

[/quote]

[/quote]

Ottaen huomioon, että useimmilla siivoojilla se on jotain 8-9 euroa, niin tuohan on ihan huikea palkka.

Vierailija
116/149 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 18:48"]

[/quote]

[/quote]

Toisille on, toisille ei. Minulla hoitajana on 14.75 ja ihan tyytyväinen olen. Mutta en olekaan mikään tuhlari, vaan oppinut elämään tulojen mukaan.

Ymmärräthän, että mikään maa ei toimi niin, että kaikki saavat 30 euron tuntipalkkaa. Siinä vaiheessa häipyy viimeisetkin työnantajat muualle.

Vierailija
117/149 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 18:51"]

Suomessa on niin vähän kunnon ravintoloita, että vaikea uskoa jokaisen ABC:n ja Rosson ja Amarillon tarjoiloiden työn olevan muuta kuin helposti opeteltavaa rutiinihommaa. Suurin osa kaupan töistä on nekin nopeasti opeteltavia. Siivojan työssäkin perille pääsee helposti, eri asia on sitten vaatimmat paikat kuten sairaalat. 

Uskon kyllä, että rankkaa voi olla ja että te koette, että rautakaupan kassallakin pitää olla "helvetinmoinen tietämys" taustalla, mutta omasta kokemuksesta sanon, että hyvin suppeaa se kaikki on. Ja tylsää. Minä en jaksaisi sellaista koko ikääni, kaipaan haasteita ja vaativampaa työtä. 

[/quote]

ja niitähän nykyään riittää kaikille, kun viikoittain saa lukea joukkoirtisanomisista :D

No, toki on ihmisiä, jotka makaa kotona korvauksilla mieluummin, kuin tekee rehellistä työtä, koska haluaa toteuttaa itseään. 

Vierailija
118/149 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se maailma muuttuu. Nuoruudessani kunnioitettiin niitä ihmisiä, jotka teki töitä ja elätti itsensä.

Nykyään kai nuoret haluaa työstä elämystä ja viihdykettä ja heti johtajan palkan. Muuten pidetään välivuosia ja siivoajia ja kaupan kassoja halveksitaan.

Joskus tunnen itseni todella vanhaksi, kun arvot ovat muuttuneet niin pyllylleen minun mielestäni.

Vierailija
119/149 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 15:18"][quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 15:15"]

Pitkäveteisyydestä kaukana.

[/quote]Kiireistä ja työntäytteistä kyllä, mutta henkisesti hyvin puuduttavaa. Mutta ehkä joidenkin mielestä lattioiden luuttuaminen tai tavaroiden hyllyttäminen on varsin mielenkiintoista...

[/quote]

Mä ainakin osaan olla kiitollinen isoissa marketeissa työskenteleville,kun neuvovat missä joku tuote on. En haistattele,kun mulle ruokaa myyvät ja laittavat hyllyille. Onhan toki näitä itseään täynnä olevat 7000e kuussa tienaavat,jotka kalliit puvut päällään huutavat marketeissa kassalle,kun joku tuote on loppu..sellanenko siitä ap:stä tulee? Eksä tiiä kuka mä oon-kliseetä huudellen.

Vierailija
120/149 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän tietämystä vaaditaan esimerkiksi kokeilta, leipureilta ja vaikka elektroniikkaa myyviltä, kuin siivoojilta tai kassahenkilökunnalta. Tai putkimiehiltä, sähkömiehiltä, huoltoyhtiöissä töissä olevilta... tai vaikka lentokentän turvatarkastajilta. Siis yhtään teitä kassaneitejä ja siivoojia halveksimatta, niin se työ on todella yksinkertaista. 

Ymmärrän kyllä, että toisille jo tarjoilu on haastavaa ja siinä on paljon opeteltavaa ja että se tuntuu paljolta, ja suurin osa tuottavasta työstä onkin helppoa. Ei siinä mitään pahaa ole :)