Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kukaan haluaisi olla kaupan kassa, siivoja, tarjoilija...

Vierailija
08.03.2014 |

Siis ok esim. koulun ohella, mutta mikä saa ihmisen jäämään tommoiseen duunin? Pitkäveteistä, raskasta työtä minimipalkalla. 

Kommentit (149)

Vierailija
21/149 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 15:32"][quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 15:17"]

Mikäs se ap on koulutukseltaan tai mihin opiskelet?

[/quote]Ap opiskelee näyttelemistä, mutta on aikonaan istunut myös kaupan kassalla. Ja tosiaan ihmettelin niitä, jotka olivat kestäneet tuota vuosikausia.

[/quote]

Just joo! Päivän parhaat naurut tälle tulevalle näyttelijälle.

Vierailija
22/149 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä huvittaa, kun jotkut kutsuu tällaisia töitä haastaviksi. Jos ne sitä olisivat niin eiköhän palkka olisi sen mukainen ja työ vaatisi kunnon koulutuksen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/149 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai? Itse olen ärrällä duunissa ja voin sanoa että olen todella tykännyt! Voin elättää opiskelija mieheni ja maksaa vuokrat sun muut. Olen ollut vähän päälle vuoden ja jatkoa ajatelle

Vierailija
24/149 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 12:22"]

Kyllä huvittaa, kun jotkut kutsuu tällaisia töitä haastaviksi. Jos ne sitä olisivat niin eiköhän palkka olisi sen mukainen ja työ vaatisi kunnon koulutuksen. 

[/quote]

Onhan tuollaisissa töissä omat haasteensa, tietenkin, vaikka ne eivät olekaan erityisen haastavia.

Vierailija
25/149 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 12:22"]

[/quote]

Naisvaltaisilla aloilla ei palkka ole sen mukainen koskaan ja koulutustakaan ei vaadita, nehän tulee naisilta luonnostaan.

Mieti nyt jotain prosessinhoitajaa tehtaalla. Istuu päivät pitkät jalat pöydällä katselemassa tietokoneen näyttöä ja lukemassa nettiuutisia. Kun tulee joku ongelma, kone hälyttää ja painetaan nappia, jolla tieto menee eteenpäin. Sitten jatkuu pasianssi. (Näin kertoi ihan itse alalla ollut.)

Palkka on kesätyöläisillä ja harjoittelijoillakin melkein tuplat verrattuna vaikka siivoojiin.

Miesvaltainen ala, kuinkas muuten.

Vierailija
26/149 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 15:18"][quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 15:15"]

Pitkäveteisyydestä kaukana.

[/quote]Kiireistä ja työntäytteistä kyllä, mutta henkisesti hyvin puuduttavaa. Mutta ehkä joidenkin mielestä lattioiden luuttuaminen tai tavaroiden hyllyttäminen on varsin mielenkiintoista...

[/quote]

Työ ei ole minulle niin tärkeää, että voin ihan hyvin siivota työkseni. Aika kuluu töissä hyvin ja on mukavat työkaverit. Vaihtelevat työpäivät yms, kun välillä on kotisiivousta ym.

Perhe on tärkeämpi kun työpaikka, en halua viedä töitä kotiin. (:

Jää enemmän vapaa-aikaa, siivoojana mulla on kiva työaika 5-13 joten töistä päästyäni on paljon päivääkin vielä jäljellä! :D

Vierailija
27/149 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen tällä hetkellä merkonomiksi päästäkseni unelmatyöhöni kaupan kassalle. Tarjoilijana voisi olla kanssa ihan kivaa mutta siivoojaksi en halua, vaikka he ovatkin ehdottomasti eniten arvostamani ihmisryhmä. Minusta ei siihen työhön olisi mutta ilman heitä emme kertakaikkiaan tulisi toimeen, kiitos teille!

Kouluja olen käynyt yht. 17 vuotta, koskaan en ole alle seiskan numeroa saanut, lukiossa keskiarvo oli yli yhdeksän ja kirjoitin pelkkiä eximioita joten lukupäätä kyllä löytyy. Yliopistossa sen sijaan en tehnyt muuta kuin haaskasin aikaa, siellä kun ei pelkkä lukupää riitä.

Vierailija
28/149 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa tuntumaa ruokaravintolan tarjoilijan työhön, niin seuraavalla pääsee alkuun: kävele muutaman kymmenen metrin matkaa edestakaisin, pysähdy välillä ja sano "tervetuloa! Tässä teille ruokalistat. Suosittelen sitä tätä ja tuota." Tähän voi toki keksiä erilaisia variaatioita tarjoilijan myyntipuheista. Edestakaisin kävellessä ota välillä 2 kilon puntti tai kahvakuula käteen niinkuin kantaisit tarjotinta. Välillä voit tyhjentää ja täyttää tiskikonetta, nostella n. kymmenen kilon painoja (markkeeraa kaljakoria) ja valmistaa juomasekoituksia. Tee tätä 8 tuntia ja koko aikana voit istua kaksi kymmenen minuutin pätkää. Niin ja tietysti välillä tutkit, mitä ruokaa voit tarjota ihmiselle, joka ei syö kotimaisia viljoja, kananmunaa, maitotuotteita, kalaa, sipulia tai tomaattia.

Vierailija
29/149 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea koko ketjua, joten ehkäpä joku on jo tuonut tämän ajatuksen esiin, mutta onko ap ottanut huomioon, että kaikki ihmiset eivät ole yhtä "henkeviä"? Kaikki eivät tarvitse sen kummempaa sisältöä työhönsä, eivätkä välttämättä vaativammasta työstä edes suoriutuisi. Suuri älykkö epäilemättä kokisi henkisen kuoleman, jos työskentelisi useamman vuoden kaupan kassalla.

Vierailija
30/149 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 15:20"]

Kauppa on mun mielestä ihan ok, ei niin pitkäveteistä edes (ehkä joku lähiruokakaupan kassa vähän enemmän), tarjoilijallakin on ihan haastavaa ja kivaa hommaa. Siivoojille kyllä propsit kun jaksavat! Itse olin 2 viikkoa siivoushommissa kauppakeskuksessa ja se riitti mulle. Ihan kamalaa työtä.

[/quote]

Nää on makuasioita, mutta itselläni on juuri toisin. Itse istuin aikani ison marketin kassalla, ja kyllä se oli todella tylsää ja yksipuolista. Vaihdoin siivoushommiin, joissa viihdyinkin pitkään, koska oli mukavat siivouskohteet ja monipuolisempi työ. Siivotessa tuli myös paljon hyötyliikuntaa, mitä kassalla ei tullut yhtään, ja pääsin eroon kassatyössä kärsimistäni hartia- ja selkäkivut, jotka olivat suoraan seurausta yksipuolisesta liikkeestä ja huonosta työasennosta.

Vierailija
31/149 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 00:36"]

En jaksa lukea koko ketjua, joten ehkäpä joku on jo tuonut tämän ajatuksen esiin, mutta onko ap ottanut huomioon, että kaikki ihmiset eivät ole yhtä "henkeviä"? Kaikki eivät tarvitse sen kummempaa sisältöä työhönsä, eivätkä välttämättä vaativammasta työstä edes suoriutuisi. Suuri älykkö epäilemättä kokisi henkisen kuoleman, jos työskentelisi useamman vuoden kaupan kassalla.

[/quote]

Kassalla joutuu olemaan läsnä ja kohtaamaan jatkuvasti erilaisia tilanteita, olemaan kuitenkin valpas. Siivooja taas on oikeasti henkisesti vapaa, eli se älykkö voi halutessaan sommitella romaania tai väitöskirjaa siivotessaan. Eri asia sitten on, jaksaako työpäivän päätteeksi koskaan panna mitään paperille. Ja olen siis itse ollut siivoojana ja nautin siitä henkisen vapauden tunteesta. Ns. siisteissä sisätöissä on kuitenkin myytävä työnantajalle myös ajatuskapasiteettinsa vähintään 8 tunniksi.

Vierailija
32/149 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työskennellyt pikaruokaravintolassa, pienessä baarissa, isossa ruokakaupassa kassalla ja huoltoasemalla. Huoltsikalla oikeasti viihdyin, työssä oli haastetta ja vastuuta sekä piti tietää vähän kaikesta kaikkea. Pikaruokaravintolassa oli ehdottomasti raskainta niin henkisesti kuin fyysisestikin. Nyt olen kouluttautunut ja toimistotyössä, jossa on hyvät etenemismahdollisuudet ja kohtuu hyvä palkkakin. Silti joskus kaipaan huoltsikkaduunia, joka oli monipuolista ja kiinnostavaa, koska yrittäjä antoi minulle melko paljon vastuuta aseman toiminnasta ja kehittämisestä. Ehdottomasti arvostan jokaista palvelualalla työskentelevää ihmistä! Mielestäni kaikkien pitäisi jossakin vaiheessa elämää olla asiakaspalveluduunissa tai vastaavassa. Varmasti loppuisi se kaupan kassoille huutaminen ja turhasta valittaminen, kun olisi omaa kokemusta kyseisestä hommasta!

Vierailija
33/149 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 15:47"]

Mutta kertokaa nyt hyvät ihmiset, mikä esim. siitä siivomisesta tekee niin mielenkiintoista? 

[/quote]

Se, että palkka tulee säntillisesti kahdesti kuussa tilille ja sillä pystyy maksamaan asuntolainansa sekä elättämään lapsensa. Työttömänä olisi paskamaista olla, teen koulutustani vastaavaa työtä. Sitä ei voi nykyään pitää ihan itsestäänselvyytenä. Voin myös itse valita asiakaskohteeni, tylsää paikkaa ei tarvitse ottaa. Itse työ on kieltämättä puuduttavan yksitoikkoista, mutta ainakin kotiin lähtiessäni tiedän tehneeni parhaani ja unohdan sen jälkeen työasiat vapaa-ajallani.

Vierailija
34/149 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi olla ylipäätään yhtään mitään?

Vierailija
35/149 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

eri ihmiset viihtyy eri töissä. siksi tarttis maksaa samaa palkkaa kaikista töistä- miksi joku saa työstään moninkerttaisen palkan? Suomessa oli 80-luvulla palkat ja hintataso sellanen että työllään eli ja palkkaerot ei olleet huimia- eli monesti työläinen sai samaa tasoa palkkaa kuin herrakin.

Nyt sitten EU-porvarit on luulleet löytäneensä viisastenkiven ja alistaneensa tavallisen kansan halpatyövoimaksi EU:n ja maahanmuut avulla. Työttömiä haukutaan ja pakotetaan vaikka mihin porvarien korruptio-mekanismeihin joill a porvari tekee bisnestä- ja hyväksikäyttää ihmisten hankalaa asemaa- ja sossutkia alennetaan ja kaikkea- samaan aikan jaetaan kokoomus-demarien toimesta TUHANSIA MILJOONIA pankkiunioni-tukia EU-pankkiireille...

Eihän tässä enää ole suomalaisillakaan omaa valtiota, kun porvarit on luoneet EU-liittovaltion ja ollaan jo maailmanlaajuisesta hallituksestakin puhumassa ns. Uuusi mailmanjärjestys- että kapitalisti johtaa, ja malli on samaa kuin Neuvostoliitossa ja natsisakassa- erona vaan se että jokaisen asiat on nyt vakoiltu tietotekniikan avulla ja kamerat joka kadunkulmissa jne.- ja satelliittien avuilla seurataan mikrosirujen ym avulla.

Tulevaisuus on ennemminkin kaikille kansalaisille keskitysleiriä, kuin valtiota?

Juotube- Sinulle on valehdeltu:

Vierailija
36/149 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle nuo perustyöt esim. siivooja, ovat pelkkää piinaa. Olen kylläkin älykäs ja pohdiskeleva tyyppi, kaipaan kiinnostavia älyllisiä virikkeitä. Kaikkein raskainta siivoamisessa tai hoitotyössä ei ollut työn fyysisyys, vaan tylsyys. Välillä minuutit tuntuivat matelevan uskomattoman hitaasti. Työkaverit eivät olleet ns. älykästä tyyppiä, joten kahvitauot olivat lähinnä rasittavia. Moni oli myös ilkeällä tavalla kateellinen yliopisto-opiskelijalle, työni tuloksia pyrittiin kyttäämään ja virheitä haettiin vaikka väkisin. Tosin ehkä pahansuopaisuuden syy oli heidän tylsistymisensä? Myös taukotilat olivat  todella ankeita ja työasut kammottavia säkkejä, mikä on silkkaa piinaa esteettiselle ihmiselle. 

Vierailija
37/149 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras työpaikkani oli huoltofirmassa, jossa tyhjennettiin paskakaivoja. Sai tehdä omaan tahtiin hommia eikä kukaan hengitä niskaan, asiakkaat on tyytyväisiä kun hommat on tehty, aurinko paistaa ja linnut laulaa. Näkee kotiseutua. Duunia riittää. Illalla ei tarvitse hukkua työpapereihin vaan voi harrastaa. Mikäs sen mukavampaa!

Vierailija
38/149 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se ole hyvä että on erilaisia töitä ja työntekijöitä näihin erilaisiin töihin. Kaikki ei voi olla taiteilijoita, siivoojia tai johtajia tai mitä tahansa, tärkeintä että työ ja tekijä kohtaa. Arvostetaan jokaisen työtä ja pyritään siihen että töitä olisi jatkossakin.

Vierailija
39/149 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan sitä on jotain tehdä elääkseen????

Vierailija
40/149 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 20:18"][quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 19:02"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 18:54"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 18:51"]

Suomessa on niin vähän kunnon ravintoloita, että vaikea uskoa jokaisen ABC:n ja Rosson ja Amarillon tarjoiloiden työn olevan muuta kuin helposti opeteltavaa rutiinihommaa. Suurin osa kaupan töistä on nekin nopeasti opeteltavia. Siivojan työssäkin perille pääsee helposti, eri asia on sitten vaatimmat paikat kuten sairaalat. 

Uskon kyllä, että rankkaa voi olla ja että te koette, että rautakaupan kassallakin pitää olla "helvetinmoinen tietämys" taustalla, mutta omasta kokemuksesta sanon, että hyvin suppeaa se kaikki on. Ja tylsää. Minä en jaksaisi sellaista koko ikääni, kaipaan haasteita ja vaativampaa työtä. 

[/quote]

ja niitähän nykyään riittää kaikille, kun viikoittain saa lukea joukkoirtisanomisista :D

No, toki on ihmisiä, jotka makaa kotona korvauksilla mieluummin, kuin tekee rehellistä työtä, koska haluaa toteuttaa itseään. 

[/quote]

Olet ilmeisesti näitä yksinkertaisten hommien tekijöitä? Juu, teitä kyllä potkitaan pihalle vähän väliä. Huomaa, ettet osaa edes ajatella mitä se vaativampi työ voisi olla, kun ensimmäisenä tulee mieleen kotona lorviva työtön. Kyllä niitä vaativampia töitäKIN aina joillekin riittää ;) 

[/quote]

Juu, humanisteilla ja kumppaneilla korkeakoulutetuillahan töitä on, toisin kuin raksamiehillä (ja naisilla), LVI-alalla ja yhteiskunnan pohjasakalla, siivoojilla.

Tuo asenne, että olisi olemassa "paskaduuneja" on syöpä yhteiskunnassa. Jos todella koet, että jokin työ on arvollesi liian alhaista, olet todella irtaantunut maailmasta (ja hyvin mahdollisesti ylimielinen paska)

[/quote]

en nimittäisi lvi-alaa paskaduuniksi, sillä esim. putkimiehet tienaa hyvin, ei voi puhua samana päivänä näiden siivoojien, tarjoilijoiden ja kassojen kanssa... Mielestäni "paskaduuni" on sellaista, missä joutuu tekemään tuhottomasti yksinkertaista hommaa huonolla paikalla. Putkiasentajan hommissa toteutuu noista vain se, että työtä on paljon eli työttömyyttä ei tarvitse pelätä. Mutta hommat ei kuitenkaan ole helpoimmasta päästä ja liksa juoksee :)