Miksi kukaan haluaisi olla kaupan kassa, siivoja, tarjoilija...
Siis ok esim. koulun ohella, mutta mikä saa ihmisen jäämään tommoiseen duunin? Pitkäveteistä, raskasta työtä minimipalkalla.
Kommentit (149)
Siwan myyjä jo 13 vuotta ja päivääkään en vaihtais
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 05:20"]Minulle nuo perustyöt esim. siivooja, ovat pelkkää piinaa. Olen kylläkin älykäs ja pohdiskeleva tyyppi, kaipaan kiinnostavia älyllisiä virikkeitä. Kaikkein raskainta siivoamisessa tai hoitotyössä ei ollut työn fyysisyys, vaan tylsyys. Välillä minuutit tuntuivat matelevan uskomattoman hitaasti. Työkaverit eivät olleet ns. älykästä tyyppiä, joten kahvitauot olivat lähinnä rasittavia. Moni oli myös ilkeällä tavalla kateellinen yliopisto-opiskelijalle, työni tuloksia pyrittiin kyttäämään ja virheitä haettiin vaikka väkisin. Tosin ehkä pahansuopaisuuden syy oli heidän tylsistymisensä? Myös taukotilat olivat todella ankeita ja työasut kammottavia säkkejä, mikä on silkkaa piinaa esteettiselle ihmiselle.
[/quote]
Jotkut ovat niin älykkäitä ja pohdiskelevia, et osaavat siivotessa kehitellä itse itselleen älyllisiä virikkeitä.
Jaahas... Itse olen tällä hetkellä vaativassa asiantuntijatehtävässä, johon sisältyy paljon matkustamista, iso vastuu ja josta maksetaan oikein kivasti. Tykkään työstäni todella paljon. Mutta mutta... kun mietin taakse päin, olen aina tykännyt työpaikoistani. Ihan niistä kaikista. Ja ennen tätä olen ollut mm. raksalla maalarina sekä kaupassa kassana, hyllyttäjänä ja siivoojana. Ja totta on, ettei näitä viimeksi mainittuja tosiaan tarvinnut viedä kotiin. Nykyisessä työssä ei ole ollenkaan harvinaista, että herään aamuyöstä miettimään työasioita. Kaikille ei työ ole koko elämä. Voi myös olla, että se, mitä työltä haluaa, vaihtelee elämäntilanteen mukaan.
Mulle taas sopii duunarityot, koska minulla ei ole ammatillista kunnianhimoa, en voisi ikina ap:n tapaan olla nayttelija, mulla menis vapaa-aika pilalle jannittaessa illan esitysta. Enka nauttisi esilla olosta ollenkaan.
Mulle sen nautinnon elamassa tuo tasainen rytmi, aina samana paivana tilille napsahtava sama palkka ja stressiton vapaa-aika.
Itse olin nuorempana niin hölmö, että jäi kesätyö virastotalon siivoojana saamatta vääränlaisen asenteen takia. Olin tavallaan tutustumassa yhtenä päivänä kyseiseen siivoojan työtehtävään ja tämä minua opastanut siivooja jossain vaiheessa kysyi, että mikä minua työssä kiinnostaa. Sanoin, ettei mikään ja että ihan kesäyönä tämä menee, etten todellakaan miksikään siivoojaksi ryhdy. Enpä sitten saanut kesätyötä. Joskus siis olen ollut kyvytön arvostamaan erilaisia ammatteja. Nyt voisin tehdä hommia laidasta laitaan ja oikeastaan vähän teenkin.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 15:47"]Mutta kertokaa nyt hyvät ihmiset, mikä esim. siitä siivomisesta tekee niin mielenkiintoista?
[/quote].
No kuules, kokeile niin tiedät! Miten lääkärit ja hoitajat pärjäisivät ilman laitoshuoltajia? Ei millään!istuisit vastaanotto huoneessa niin kauan kun joku viitsisi käydä edellisen potilaan sotkut siivoomassa,jos sairaalaan pitäis hoitoon jäädä siinäkin saat odottaa jos ei olis laitoshuoltajaa joka siivoaisi sinulle huoneen ja pedin.ajattele kaikkia piuhoja joita sairaalassa monet ihmiset käyttävät, saisitte kaikki kosketuksella tarttuvat taudit jos laitoshuoltaja ei niitä huolellisesti putsaisi..entäs kaikki muu?? Kyllä se laitoshuolto ELI siivooja on kyllä aika tärkeä kaikessa! Jouduttehan itse kotinnekin siivoamaan, mitäs sitten jos kukaan ei osaisi edes siivota?? Nii just, olis aikamoisia lääviä joka paikassa homeenpeittäminä.. Toki voisin laitoshuoltajien palkkoja voisi nostaa ja varsinkin sairaaloissa koska kuitenkin joutuvat käsitellä kaikkea vaarallisesti tarttuvaa yms.. Ja ei heillä peruspalkk kyllä huono ole ku nettiä katsoo.. Hus;silaisien perus on yli 1800.. 500 siihen lisää niin se on mainio! Älkää kuunnelko ihmisiä jotka haukkuvat ja vähättelevät alaa! Tiedätte itse että teette tärkeää työtä!
Koska en halua tehdä enempää töitä kuin vain 10-20 tuntia viikossa. Kaupan ala antaa siihen mahdollisuuden. Monella muulla alalla joutuisi tekemään töitä täydet viikkotunnit ja tällä hetkellä elämäntilanteeni on sellainen, etten pystyisi siihen.
Mikäs se ap on koulutukseltaan tai mihin opiskelet?
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 15:15"]
Pitkäveteisyydestä kaukana.
[/quote]Kiireistä ja työntäytteistä kyllä, mutta henkisesti hyvin puuduttavaa. Mutta ehkä joidenkin mielestä lattioiden luuttuaminen tai tavaroiden hyllyttäminen on varsin mielenkiintoista...
Ne on wt hommia. Näkee paljon kivoja miehiä, joille iskeä silmää.
Kauppa on mun mielestä ihan ok, ei niin pitkäveteistä edes (ehkä joku lähiruokakaupan kassa vähän enemmän), tarjoilijallakin on ihan haastavaa ja kivaa hommaa. Siivoojille kyllä propsit kun jaksavat! Itse olin 2 viikkoa siivoushommissa kauppakeskuksessa ja se riitti mulle. Ihan kamalaa työtä.
Kaupan kassalla oleminen ei ole henkisesti puuduttavaa ellei ole täysin sopimaton siihen työhön ja käyttäydy kuten myyjät entisessä neuvostoliitossa jossa asiakas tunsi itsensä melkein rikolliseksi.
Vaatimukset toimia täydellisesti kaupan kassalla ovat niin suuret, ettei siihen aivan kaikissta tahvopyllyistä ole, vaan vaatii aivan erikoisen elämänasenteen ja voi olla nautinto valostuttaa siinä muiden elämää ohikiitävä hetki.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 15:24"]
Mikä ap on ammatiltaan
[/quote]
Mua aina ihmetyttää nämä, jotka tiedustelevat intiimejä yksityiskohtia muiden elämästä. Luulen, että aiotte tehdä salapoliisityötä ja sitten kailottaa tyyppien nimet tällä palstalla. Mikä ihmeen muu motiivi olisi udella tällaisia asioita?
Mahdollisuus osa-aikaisuuteen on monelle tärkeä asia. Samoin monet haluavat sellaisen työn, missä töitä ei tarvitse tehdä kotona, työasioita ei tarvitse edes miettiä vapaa-ajalla. Se voi olla vaikea käsittää, mutta läheskään kaikki eivät halua esimerkiksi istua koko päivää toimistossa tietokoneella.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 15:17"]
Mikäs se ap on koulutukseltaan tai mihin opiskelet?
[/quote]Ap opiskelee näyttelemistä, mutta on aikonaan istunut myös kaupan kassalla. Ja tosiaan ihmettelin niitä, jotka olivat kestäneet tuota vuosikausia.
Noi on myös töitä, joissa parhaimmillaan näkee saaneensa aikaan sen, mitä pitikin.
Jos en voisi tehdä nykyistä työtäni (yliopistotutka) ja mun pitäis valita siivoojan tai kassan ja tavis toimistotyön väliltä, valitsisin siivoojan tai kassan. Juuri tuon valmistumsen näkemisen takia. Tosin en tiedä kauanko mun terveys kestäis siivoojana. Ja kaikkein mieluiten ryhtyisin postinkantajaksi, jos siis en vois tehdä omaa oikeaa työtäni.
Musa ei ikinä tulis lääkäriä,lentokapteenia tai mitä tahansa,josssa on vastuussa ihmisten hengestä. Yksikin virhe voi olla kohtalokas. En halua niin isoa vastuuta. Näytteleminen nyt on sellasta,et ei kukaan välttämättä palkkaa. Roolit saattaa olla kaupan/kahvilan kassaa,tarjoilija joka tuo niille oikeille näyttelijöille kahvia..sitten voi murehtia,miks ei itse ole pääosassa vaan joutuu näyttelemään näitä inhokki ammatteja. Mieluummin teen niitä ihan oikeasti.