Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suuttui kun ei osannutkaan ruotsia.

Vierailija
05.03.2014 |

Keräsin viime kesänä allekirjoituksia kansalaisaloitteeseen ruotsi vapaaehtoiseksi kaikilla kouluasteilla ja kysyin eräältä nuorelta parilta että allekirjoitatteko tämän aloitteen, nainen olisi halunnut allekirjoittaa, mutta kun mies ei halunnut, niin nainenkaan ei uskaltanut allekirjoittaa.

Mies sitten sanoi että ruotsia tarvitaan Suomessa ja hän puhuu sitä itsekkin, no siinä minä sitten riikinruotsilla(asunut ja opiskellut Ruotsissa) aloin juttelemaan miehelle, ja  hän suuttui hirveästi minulle kun paljastui ettei hän osannutkaan ruotsia ja minä osasin sujuvaa riikinruotsia. Näitä samanlaisia tuli tavattua montakin kesän aikana.

Mikä suomalaisia oikein vaivaa, miksi pitää esittää että osaa ruotsia, vaikka ei osaa kuin muutaman sanan murteellista suomenruotsia? 

Kommentit (138)

Vierailija
121/138 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 21:52"]

En kirjoittanut tuota ensimmäistä kommenttia mutta silti: oikeudentajuni mukaan valinnanvapauden pitää olla sama kaikille. Mutta oletatko että ruotsinkieliset ovat jotenkin tyhmempiä kuin suomenkieliset? Eiköhän suurin osa ymmärrä että suomen kielestä on sen verran hyötyä että lukevat sen silti?

Eli sama juttu kummallekin: jokaisella vapaus valita sekä hyötyä/kärsiä valinnoistaan.

[/quote]

No ilmeisesti ovat, koska ahvenanmaalaiset eivät lue pakkosuomea. Eivät kuulemma opi kolmea tai useampaa kieltä. Tosin näytäpä minulle se maa, jossa ei tarvitse opiskella maan pääkieltä. Suomi ja ruotsi eivät koskaan tule olemaan tässä maassa tasa-arvoisia, koska toista kieltä puhuu yli 90 prosenttia ihmisistä ja toista vajaa viisi. Ei vaikka kuinka RKP yrittää esittää, että prosentit ovat tasan. Ja historia ei liity nykylasten kieltenopiskeluun yhtään millään lailla.

Vierailija
122/138 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon jo siirtynyt käyttämään enkkua tukholmassa laivalomalla.

Joe goes to Sweden - videon takia, ruotsalaiset haukkuvat siinä suomalaiset lyttyyn, mutta suomalaiset ei vastaavasti hauku ruotsalaisia noin lyttyyn Joe goes to Finland-videolla. Mälsää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/138 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 23:13"]

Keräsin viime kesänä allekirjoituksia kansalaisaloitteeseen ruotsi vapaaehtoiseksi kaikilla kouluasteilla ja kysyin eräältä nuorelta parilta että allekirjoitatteko tämän aloitteen, nainen olisi halunnut allekirjoittaa, mutta kun mies ei halunnut, niin nainenkaan ei uskaltanut allekirjoittaa.

Mies sitten sanoi että ruotsia tarvitaan Suomessa ja hän puhuu sitä itsekkin, no siinä minä sitten riikinruotsilla(asunut ja opiskellut Ruotsissa) aloin juttelemaan miehelle, ja  hän suuttui hirveästi minulle kun paljastui ettei hän osannutkaan ruotsia ja minä osasin sujuvaa riikinruotsia. Näitä samanlaisia tuli tavattua montakin kesän aikana.

Mikä suomalaisia oikein vaivaa, miksi pitää esittää että osaa ruotsia, vaikka ei osaa kuin muutaman sanan murteellista suomenruotsia? 

[/quote]

Pakkoruotsituksen tulos, aivopesu?

Vierailija
124/138 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kuuluukin osata suomenruotsia ja murteellista jos on tarvis, miksi ihmeessä Suomessa pitäisi osata riikinruotsia, tzuun sinne kieleen voi lisätä jos kokee tarvitsevansa kermaperseruotsia.

Vierailija
125/138 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sisko oli töissä erään firman asiakaspalvelussa,ja hyvin ruotsia puhuvansa 

( asui siellä vuosikausia) yleensä hoiti kaikki ruotsiksi palvelua haluavat. Sanoi että tosi monta kertaa asiakas ei sitten osannutkaan selittää ruotsiksi ongelmaansa, vain selitti ssuomeksi. Sisareni jatkoi ruotsiksi, asiakas puhui suomea,  ja tilanne oli huvittava. Ja tapahtui todella usein. 

Vierailija
126/138 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katainen (= RKP:n pikkuapulainen) suu vaahdossa vaatii lisää pakkoruotsia, mutta kun FST yritti kerran aastatella Kataista ruotsiksi, niin Katainenpa vastasi, että "nyt ei pysty ruotsiksi"... että semmosta...

Vierailija
127/138 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi?

Miksi suomalaisten pitää opiskella ruotsia, miksi ruotsalaiset ei opiskele suomea?

Miksi jos minä menen käymään Ruotsissa, minulta odotetaan ruotsin osaamista?

Miksi jos ruotsalainen tulee Suomeen, minulta odotetaan ruotsin osaamista, eikä

ruotsalaiselta suomen osaamista?

Miksi jos teen kauppaa ruotsalaisen kanssa, minun pitää osata ruotsia, mutta jos ruotsalainen tekee minun kanssa kauppaa, niin ruotsalaiselta ei vaadita suomen osaamista, vaan minulta ruotsin osaamista?

Miksi meitä suomalaisia alistetaan kaikenlaisella pakkoruotsituksella, mutta ruotsalaisia ei pakkosuomettamisella?

Vierailija
128/138 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 23:34"]

Miksi?

Miksi suomalaisten pitää opiskella ruotsia, miksi ruotsalaiset ei opiskele suomea?

Miksi jos teen kauppaa ruotsalaisen kanssa, minun pitää osata ruotsia, mutta jos ruotsalainen tekee minun kanssa kauppaa, niin ruotsalaiselta ei vaadita suomen osaamista, vaan minulta ruotsin osaamista?

Miksi meitä suomalaisia alistetaan kaikenlaisella pakkoruotsituksella, mutta ruotsalaisia ei pakkosuomettamisella?

[/quote]

Milloinkahan suomalaisten silmät aukenevat ja huomaavat että heitä alistetaan toisen luokan kansalaisina kielensä vuoksi?

Vierailija
129/138 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 23:34"]

[/quote]

Koska ruotsinkielisissä säätiöissä on paljon rahaa.

Vierailija
130/138 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas, pakkoruotsihullu on päässyt näköjään tietokoneelle.

Vierailija
132/138 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 23:57"]

[/quote]

Hui, viekää se Haglund pois koneen äärestä. Ei siitä tiedä, mitä noloja kravattileikkejä se nyt keksii.

Vierailija
133/138 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Eikös ne pakkoruotsittajat  ole pakkoruotsihulluja, ei ne jotka haluavat ruotsin vapaaehtoiseksi?

Vierailija
134/138 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 00:09"]

[/quote]

Eikös ne pakkoruotsittajat  ole pakkoruotsihulluja, ei ne jotka haluavat ruotsin vapaaehtoiseksi?

[/quote]

Niin tosiaan, yleensä vapauden kaipuu on tervettä ja tarve pakottaa toisia on enemmän hulluutta.

Vierailija
135/138 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 23:34"]Miksi?

[/quote]

Ja tässä näkee loistavan esimerkin, joka ei tunne Suomen historiaa. Bravo!

Vierailija
136/138 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko suomenruotsalaiset todella niin onnettomia että 290,000 suomenruotsalaista ei pysty palvelemaan toisiaan äidinkielellänsä? Hei c'moon Islannissa on 323,000 asukasta ja siellä menee tällä hetkellä paremmin kuin suomessa. Ja suomenruotsalaisista muuten 40% vastuststaa pakkoruotsia ja jopa RKP:n Nils Torvaldskin ehdotti sen poistoa. No mut Suomessa puhutaan suomea piste! Ja jos joku suomenruotsalainen on niin typerä että ei opettele maan ehdotonta valtakieltä (90% kansasta) niin se on hänen omaa typeryyttä kun jää työttömäksi ja syrjäytyneeksi kun ei suomi suju. Muuten jokaiseen ammattiin vaaditaan aina erinomainen tai natiivi suomen kielen taito. Kuinkas Börje Gustafsson aikoa hakea duunia jos ei osaa suomea? Närpiön tomaattitarhassa semmoset 60 vuotta? joo ei kiitos ainakaa mulle.

Vierailija
137/138 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lainata kun kännykkä sekoilee, mutta kun joku nyt kauhisteli että ruotsia pitäisi lukea jo ala-asteella.. Ruotsinkielisissä kouluissa suomen kielen opetus alkaa jo kolmannella luokalla, kuudennella tulee mukaan englanti, ja yläasteella saa sitten kasilla valita ranskaa tai saksaa lisäksi jos haluaa. 
Lukiossa sitten oli vielä mahdollisuus valita venäjä ja espanja. 

Vierailija
138/138 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 15:23"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 12:09"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 11:56"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 11:22"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 10:15"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 10:12"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 09:52"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 09:44"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 09:31"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 09:28"]

Newsflash: 
Ei sitä suomea opi jos ei ole kiinnostunut, vaikka aloittaisi jo ekalla luokala. Sama pätee mitä sanotte pakkoruotsista, se on ajanhukkaa. Suomea opitaan käyttämällä kieltä, keskustelemalla suomeksi. Ei suomea voi opetella pänttämäällä kielioppia ja sanoja, kyllä on pakko käyttää kieltä aktiivisesti jotta kehittyy kielikorva. 
Jos ihminen on päättänyt ettei tarvitse suomenkieltä (ja edelleen, näitä paikkoja löytyy, muualta kuin Närpiöstä), tai ihminen ei vain opi koska ei ei ole kiinnostunut kuitenkaan lukemaan suomeksi tai katsomaan suomenkielisiä ohjelmia eikä liiku sellaisissa piireissä että puhuisi suomea, niin se koulun "pakkosuomi" on yhtä tyhjän kanssa. 

[/quote]

Niin, mutta sitten pitää myös ottaa vastuu teoistaan. Jos suomen kielen opiskelu ei Suomessa asuvaa kiinnosta, niin sitten on ihan oma murhe se, miten aikoo tässä maassa pärjätä ilman suomen taitoa. Ei todellakaan ole suomenkielisten velvollisuus opetella ruotsia näiden RKP-änkyröiden palvelemiseksi.

[/quote] Niin, tämä oli jatkoa siihen että jos pakkoruotsi poistetaan, niin poistetaan sitten myös pakkosuomi, koska siitä ei ole yhtään enemmän hyötyä kuin pakkoruotsista, vaikka se aloitetaankin aikaisemmin.

[/quote]

Jotenkin tuntuu ihan tahalliselta "tyhmän esittämiseltä" rinnastaa suomen ja ruotsin opiskelu Suomessa. Suomen kieli on Suomen pääkieli ihan riippumatta siitä, mitä joskus 100 vuotta sitten on täysin erilaisissa olosuhteissa ja Ruotsin painostuksesta lakikirjaan kirjoitettu. Ei kai kukaan aikuinen ihminen oikeasti luule, että Suomessa olisi kaksi rinnakkaista tasaveroista kieltä?

[/quote] Kuka tässä nyt esittää tyhmää? En ole vetänyt historiaa tai muutakaan tähän keskusteluun. Olen vain todennut että siinä missä suomenkielinen tteaa että ei opi ruotsia pakottamalla, niin ei ruotsinkielinenkään sitä automaattisesti opi vain koska pitäisi. Eihän pakkosuomen poistaminen tarkoita etteikö kukaan lukisi suomea, eih'än pakkoruotsin poistaminenkaan tarkoita että kukaan ei lukisi ruotsia.

[/quote]

Suomenkielinen opiskelee ruotsia, koska on pakko. Ruotsinkielinen opiskelee suomea, koska sen osaaminen Suomessa on välttämätöntä. Ei näitä voi verrata. Toisen motivaationa on poliittisen korruption myötä luotu pakko, toisen motivaationa on aito tarve. Kumpikohan johtaa parempiin oppimistuloksiin?

Oppiihan maahanmuuttajatkin kohtuullisen suomen taidon jopa vuodessa.

[/quote] Mutta kun ei se ole mikään välttämätön taito. Ei ruotsinkielisen ole pakko muuttaa Mikkeliin tai Kemiin tai Rovaniemelle. Saaristosta monet lähtevätkin Ahvenanmaalle esimerkiksi, ja rannikolla asuu sen verran ruotsinkielisiä että kyllä ruotsilla pärjää (vaikka suomenkieliset eivät opsikelisikaan ruotsia pakolla). Jokainen joka ajattelee hyötyvänsä suomenkielestä tietää senkyllä itsekin, ja ilman motivaatiota sitä ei vaan opi. Sinä et nyt selkeästi halua tätä ymmärtää, joten en jaksa enää yrittää sinulle selittää tätä asiaa. 

[/quote]

Tuo sinun jankkaamisesi on ihan yhtä tyhmää kuin että väittäisit, että Ruotsissa voi asua ja elää ihan hyvin ilman ruotsin taitoa. Joo, kyllä voi pärjätä, jos elää eristyksissä jossain sisäsiittoisessa kylässä, mutta jos haluaa oikeasti esim. kohtuullisen työpaikan muualtakin kuin jostain Närpiön tomaattifarmilta, niin kyllä, Suomessa pitää ihan aikuisten oikeasti osata suomea. Maahanmuuttajienkin kohdalla kotoutumisen onnistuminen tärkeimmäksi asiaksi mainitaan aina suomen kielen taito. Siis SUOMEN, ei ruotsin. Miksiköhän?

[/quote] Tottakai suomenkielinen tietää nämä asiat paremmin kuin suomenruotsalainen? Jos osaamisesi on sitä luokkaa että olet päättänyt että ruotsia tarvitaan vain Närpiössä, niin fine by me, jatka siinä kuplassasi elämistä, ei se ole minulta pois. 

[/quote]

"Ruotsia tarvitaan vain Närpiössä" on ihan eri asia kuin väite, että "suomea tarvitaan, jos haluaa työtä Suomesta muualta kuin Närpiöstä". Ensimmäinen väite ei ole totta, mutta jälkimmäinen on muutamin poikkeuksin totta.

Toki ruotsin osaamista tarvitaan Suomessa, kuten tarvitaan ranskan, saksan, venäjän jne osaamistakin. Ruotsia ei kuitenkaan tarvita niin paljoa, että jokaisen sitä pitäisi opiskella. Riittää, että osa opiskelee ruotsia ja osa jotain muita vieraita kieliä.

[/quote]Edelleen, suomea ei opita kouluissa vaan käyttämällä kieltä. Pakkosuomi on ihan yhtä turha kuin pakkoruotsi, eikä pakkosuomi edellenkään tarkoita etteikö kukaan sitä opiskelisi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi