Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suuttui kun ei osannutkaan ruotsia.

Vierailija
05.03.2014 |

Keräsin viime kesänä allekirjoituksia kansalaisaloitteeseen ruotsi vapaaehtoiseksi kaikilla kouluasteilla ja kysyin eräältä nuorelta parilta että allekirjoitatteko tämän aloitteen, nainen olisi halunnut allekirjoittaa, mutta kun mies ei halunnut, niin nainenkaan ei uskaltanut allekirjoittaa.

Mies sitten sanoi että ruotsia tarvitaan Suomessa ja hän puhuu sitä itsekkin, no siinä minä sitten riikinruotsilla(asunut ja opiskellut Ruotsissa) aloin juttelemaan miehelle, ja  hän suuttui hirveästi minulle kun paljastui ettei hän osannutkaan ruotsia ja minä osasin sujuvaa riikinruotsia. Näitä samanlaisia tuli tavattua montakin kesän aikana.

Mikä suomalaisia oikein vaivaa, miksi pitää esittää että osaa ruotsia, vaikka ei osaa kuin muutaman sanan murteellista suomenruotsia? 

Kommentit (138)

Vierailija
81/138 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haglund on Harry Potter ja se sana, jota Katainen ei osannut ruotsintaa, oli kestävyysvaje. Keksisivät yksinkertaisempia sanoja - herrat.

Vierailija
82/138 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjä-vihassa olisi syytä muistaa se, että Venäjän osaksi pääseminen pelasti suomen kielen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/138 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 23:28"]

Mun sisko oli töissä erään firman asiakaspalvelussa,ja hyvin ruotsia puhuvansa 

( asui siellä vuosikausia) yleensä hoiti kaikki ruotsiksi palvelua haluavat. Sanoi että tosi monta kertaa asiakas ei sitten osannutkaan selittää ruotsiksi ongelmaansa, vain selitti ssuomeksi. Sisareni jatkoi ruotsiksi, asiakas puhui suomea,  ja tilanne oli huvittava. Ja tapahtui todella usein. 

[/quote] Ei koske ainoastaan ruotsia. Kylla sita muitakin kielia osataan "puhua natiivitasoisesti" mutta keskustelu on kuitenkin hmmm, err, ooo tasoa ja hitaasti paassa kaantamista.

Vierailija
84/138 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 22:39"]

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 00:34"]

Venäjä-vihassa olisi syytä muistaa se, että Venäjän osaksi pääseminen pelasti suomen kielen.

[/quote]

Ja se, että Venäjä kohteli meitä muutenkin huomattavasti armollisemmin. Mitä nyt Aleksanteri II vähän flippaili.

[/quote]

Aleksanterihan tunnetaan Suomessa hyvänä tsaarina. Suomalaisethan ne juuri pystyttivät hänen patsaansa keskelle Senaatintoria, ei se venäläisten laittama ole. Oli huono juttu koko Venäjälle, kun hänet tapettiin.

Vierailija
85/138 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 23:24"]

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 00:28"]

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 00:22"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 23:34"]Miksi?

Miksi suomalaisten pitää opiskella ruotsia, miksi ruotsalaiset ei opiskele suomea?

Miksi jos minä menen käymään Ruotsissa, minulta odotetaan ruotsin osaamista?

Miksi jos ruotsalainen tulee Suomeen, minulta odotetaan ruotsin osaamista, eikä

ruotsalaiselta suomen osaamista?

Miksi jos teen kauppaa ruotsalaisen kanssa, minun pitää osata ruotsia, mutta jos ruotsalainen tekee minun kanssa kauppaa, niin ruotsalaiselta ei vaadita suomen osaamista, vaan minulta ruotsin osaamista?

Miksi meitä suomalaisia alistetaan kaikenlaisella pakkoruotsituksella, mutta ruotsalaisia ei pakkosuomettamisella?

[/quote]

Ja tässä näkee loistavan esimerkin, joka ei tunne Suomen historiaa. Bravo!

[/quote]

Tai tuntee sitten erittäin hyvin. Nimittäin Suomen historia on suomenkielisten alistamisen historiaa. Muutama fennomaniasta innostunut ruotsinkielinen ei poista sitä faktaa, että yleisesti ruotsinkieliset tekivät kaikkensa, ettei suomen kieli olisi saanut täällä mitään asemaa. On jopa ihan vakavissaan arveltu, että jos Suomi ei olisi päätynyt 1809 osaksi Venäjää, Ruotsi olisi hävittänyt suomen kielen kokonaan.

[/quote]

mutta ei toi selitä sitä, miksi ruotsissa pitäisi opiskella suomea. Siihen ei ole mitään historiallista syytä

[/quote]

Ei olekaan, kuten ei ole ruotsin opiskelemiselle Suomessakaan. Sehän se koko kommentin pointti oli. Suomella ja Ruotsilla on tasan yhtä pitkä historia (tai oikeastaan pohjois- ja itä-Suomella on lyhyempi, koska se alkaa vasta vuodesta 1595) ja Ruotsissa on "aina" myös asunut suomea tai sukulaiskieliä puhuvia.

Vierailija
86/138 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 23:13"]

Keräsin viime kesänä allekirjoituksia kansalaisaloitteeseen ruotsi vapaaehtoiseksi kaikilla kouluasteilla ja kysyin eräältä nuorelta parilta että allekirjoitatteko tämän aloitteen, nainen olisi halunnut allekirjoittaa, mutta kun mies ei halunnut, niin nainenkaan ei uskaltanut allekirjoittaa.

Mies sitten sanoi että ruotsia tarvitaan Suomessa ja hän puhuu sitä itsekkin, no siinä minä sitten riikinruotsilla(asunut ja opiskellut Ruotsissa) aloin juttelemaan miehelle, ja  hän suuttui hirveästi minulle kun paljastui ettei hän osannutkaan ruotsia ja minä osasin sujuvaa riikinruotsia. Näitä samanlaisia tuli tavattua montakin kesän aikana.

Mikä suomalaisia oikein vaivaa, miksi pitää esittää että osaa ruotsia, vaikka ei osaa kuin muutaman sanan murteellista suomenruotsia? 

[/quote] En jaksanut lukea koko ketjua, mutta suomenruotsalaisena pakko sanoa, että se kun suomalainen yrittää vääntää riikinruotsia on kyllä karmean kuuloista... Osaan kyllä ruotsia, mutta en olis välttämättä minäkään ymmärtänyt ap:n puheista sanaakaan. 
Pakkoruotsista sitten taas olen sitä mieltä että luovutaan vaan heti kun luovutaan pakkosuomestakin. Valinnanvapaus kunniaan, mutta sen pitää olla tasa-arvoista. 

Vierailija
87/138 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 23:55"]

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta suomenruotsalaisena pakko sanoa, että se kun suomalainen yrittää vääntää riikinruotsia on kyllä karmean kuuloista... Osaan kyllä ruotsia, mutta en olis välttämättä minäkään ymmärtänyt ap:n puheista sanaakaan. 

Pakkoruotsista sitten taas olen sitä mieltä että luovutaan vaan heti kun luovutaan pakkosuomestakin. Valinnanvapaus kunniaan, mutta sen pitää olla tasa-arvoista. 

[/quote]

Eli pistetään vain paha kiertämään, eikö niin? Kiva asenne sulla. Muissa valtioissa vähemmistöt opiskelevat kiltisti enemmistön kielen, koska heille on siitä hyötyä. Mutta minun puolestani saa pakkosuomenkin lopettaa, tuskin ketään suomenkielistä haittaa, jos muutama ruotsinkielinen syrjäytyy oman tyhmyytensä takia.

Vierailija
88/138 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 23:51"]

[/quote]

Ja se, että Venäjä kohteli meitä muutenkin huomattavasti armollisemmin. Mitä nyt Aleksanteri II vähän flippaili.

[/quote]

Aleksanterihan tunnetaan Suomessa hyvänä tsaarina. Suomalaisethan ne juuri pystyttivät hänen patsaansa keskelle Senaatintoria, ei se venäläisten laittama ole. Oli huono juttu koko Venäjälle, kun hänet tapettiin.

[/quote]

Se patsas on Aleksanteri Ille...

Vierailija
89/138 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 00:00"]

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 23:55"]

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta suomenruotsalaisena pakko sanoa, että se kun suomalainen yrittää vääntää riikinruotsia on kyllä karmean kuuloista... Osaan kyllä ruotsia, mutta en olis välttämättä minäkään ymmärtänyt ap:n puheista sanaakaan. 

[/quote]

Eli pistetään vain paha kiertämään, eikö niin? Kiva asenne sulla. Muissa valtioissa vähemmistöt opiskelevat kiltisti enemmistön kielen, koska heille on siitä hyötyä. Mutta minun puolestani saa pakkosuomenkin lopettaa, tuskin ketään suomenkielistä haittaa, jos muutama ruotsinkielinen syrjäytyy oman tyhmyytensä takia.

[/quote] Miksi syrjäytyisi ruotsinkielisillä paikkakunnilla? Ei koko Suomi ole täynnä umpisuomalaisia. 

Vierailija
90/138 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 00:01"]

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 23:51"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ai on vai... :D Ehkä kannattaisi tutustua kyseiseen patsaaseen pikkuisen paremmin. Tuolta löytyy kuvakin, niin voit itse lukea patsaan kyljestä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Aleksanteri_II:n_patsas

Sitä paitse kolmannesta ei pidetty Suomessakaan, sen takia patsas itse asiassa pystytettiinkin.

Vierailija
91/138 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] Miksi syrjäytyisi ruotsinkielisillä paikkakunnilla? Ei koko Suomi ole täynnä umpisuomalaisia. 

[/quote]

Saa minun puolestani jäädäkin jonnekin Närpiöön kasvattamaan tomaatteja, jos ei äly muuhun riitä. Yliopistoon pääsevät tietenkin vähemmänkin älykkäät, jos vain osaavat ruotsia äidinkielen tasoisesti.

Vierailija
92/138 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 00:06"]

[/quote]

Saa minun puolestani jäädäkin jonnekin Närpiöön kasvattamaan tomaatteja, jos ei äly muuhun riitä. Yliopistoon pääsevät tietenkin vähemmänkin älykkäät, jos vain osaavat ruotsia äidinkielen tasoisesti.

[/quote] Jaa Närpiö on ainut paikka missä asuu niin paljon ruotsinkielisiä että ei olisi pelkoa syrjäytymisestä? Taidat itsekin kuulua vähemmän älykkäisiin =D

Vierailija
93/138 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 00:08"]

[/quote]

[/quote] Jaa Närpiö on ainut paikka missä asuu niin paljon ruotsinkielisiä että ei olisi pelkoa syrjäytymisestä? Taidat itsekin kuulua vähemmän älykkäisiin =D

[/quote]

Mulle on ihan yksi lysti, missä ummikkoruotsinkieliset asuvat. Yhteenkään en ole vielä törmännyt. Jos on asunut Suomessa lapsesta saakka eikä ole sittenkään oppinut suomea, niin ei ole kyllä kovin kauas kotikylältään lähtenyt. Tosin kuulemma näitäkin on, katsovat sitten Ruotsin tv:stä sääennustuksetkin.

Vierailija
94/138 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 00:13"]

[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 00:08"]

[/quote]

[/quote]

Mulle on ihan yksi lysti, missä ummikkoruotsinkieliset asuvat. Yhteenkään en ole vielä törmännyt. Jos on asunut Suomessa lapsesta saakka eikä ole sittenkään oppinut suomea, niin ei ole kyllä kovin kauas kotikylältään lähtenyt. Tosin kuulemma näitäkin on, katsovat sitten Ruotsin tv:stä sääennustuksetkin.

[/quote] Ja tämä on kamala asia siksi että?

Vierailija
95/138 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 00:18"]

[/quote]

Ei se olekaan. Kunhan minun ei heidän takiaan tarvitse opiskella kieltä, jota en koskaan tarvitse. Suomenruotsi on kaiken lisäksi vielä niin ruman kuuloistakin.

Vierailija
96/138 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 00:23"]

[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 00:18"]

[/quote]

Ei se olekaan. Kunhan minun ei heidän takiaan tarvitse opiskella kieltä, jota en koskaan tarvitse. Suomenruotsi on kaiken lisäksi vielä niin ruman kuuloistakin.

[/quote] Onneksi suomi kuulostaa niin kauniilta kaikilla murteilla =D Eihän siinä sitten ole mitään ongelmia että poistetaan pakkosuomi, jos syrjäytyminen oli ainut huolenaiheesi ja voidaan todeta että löytyy kyllä ihan tarpeeksi ruotsinkielisiä Suomessa jotta syrjäytyminen ei ihan heti tapahtuisi. 

Vierailija
97/138 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yyyh maailma kaatuu joudumme tekemään asioita jotka jännittää. Mitä jos opiskelisimme pari lisää konsonanttia ja pari uutta vokaalia niin ehkä oppisimme edes lausumaan yhtä germaanista (siis kermaanista) kieltä... eikun pakkoruotsin syyhän se oli ettei me mitään opita.... eikä mitään oikeasti tarvinnutkaan sitten oppia, riittää kun ymmärtää ja tank-tank-tank - se on sen toisen syy jos ei ymmärrä.

t. A very impotent man... vai oliko se nyt important man - no pääsasiahan että se toinen tajuaa, ei se lausuminen ole niin tärkeää.

Vierailija
98/138 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 00:27"]

[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 00:23"]

[/quote] Onneksi suomi kuulostaa niin kauniilta kaikilla murteilla =D Eihän siinä sitten ole mitään ongelmia että poistetaan pakkosuomi, jos syrjäytyminen oli ainut huolenaiheesi ja voidaan todeta että löytyy kyllä ihan tarpeeksi ruotsinkielisiä Suomessa jotta syrjäytyminen ei ihan heti tapahtuisi. 

[/quote]

Suomea kyllä moni on sanonut kauniiksi kieleksi, samoin riikinruotsia on ihan mukava kuunnella. Mutta ei tuo pakkosuomen poistamisella uhkailu oikein toimi. Ei voisi vähempää kiinnostaa ruotsinkielisten kielivalinnat.

Vierailija
99/138 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Eikä muuten ole, vaan Aleksanteri II.

Vierailija
100/138 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 00:09"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 23:57"]

Jaahas, pakkoruotsihullu on päässyt näköjään tietokoneelle.

[/quote]

Eikös ne pakkoruotsittajat  ole pakkoruotsihulluja, ei ne jotka haluavat ruotsin vapaaehtoiseksi?

[/quote]

Noin monta yläpeukkua? Kyllä pakkoruotsittaja sanana näin äidinkieltä taitavan korvaan (tosin kuin teidän taidottomien) tarkoittaa selkeästi pakkoruotsittamista, eli näitä tyyppejä, jotka sen puolesta puhuvat.

Kamalaa, kuinka tyhmiä, lukutaidottomia, täällä av:lla pyörii.

Joku lähäri taas käynyt kaks vuotta jakamassa lettuaan ruotsalaisille pojille Tukholmassa ja tulee tänne pätemään kielitaitoaan, av-mammat ylistää osaamatta edes suomea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän