Miten usein tyhjennätte kompostorin? Minne varastoitte sen raakamullan? Paljonko kuivikkeet maksaa? Selviääkö liikuntarajoitteinen kompostorin kanssa?
Miten usein tyhjennätte kompostorin 2-4 hengen talouksissa? Mitä käytätte kuivikkeena, paljonko se maksaa?
Kuten arvata saattaa, mietin alanko jatkossa kompostoida vai otanko biojäteastian. Olen liikkumisrajoitteinen joten kompostin tyhjennys kovin usein ei taida minulta onnistua. Mutta miten usein se siis pitää yleensä tyhjentää? Ja pitääkö sitä jatkuvasti pöyhiä?
Kommentit (15)
me päädyttiin ottamaan biojäteastia naapurien kanssa kimppaan, 3 naapuria. maksaa muutaman euron kuussa lisää.
Kallista on niin tai näin tehtynä :( Lämpökompostorit maksaa monta sataa ja mitä lie ne kuivikkeet sitten.
Vierailija kirjoitti:
Kallista on niin tai näin tehtynä :( Lämpökompostorit maksaa monta sataa ja mitä lie ne kuivikkeet sitten.
Kuivikkeet olen saanut omasta puutarhasta. Haketan puiden ja pensaiden leikatut oksat.
Millä haketat? Mitä haketin maksaa?
Melkein kaikilla tuntuu lämpökompostori olevan talven jäässä ja keväällä menee pitkään ennenkö se sulaa. joku sanoi että kompostori olisi puolet vuodesta poissa pelistä... pitääkö paikkansa?
Mulla on Kekkilän tehokompostori joka on kyllä aivan surkea pömpeli. En suosittele. Ostin siihen jopa korokepalan, kun talvisin täyttyi eikä sitä voinut keskellä talvea tyhjentää. Ei ole tiivis talvella, kun jäätä kertyy täyttöluukun reunoihin. Tyhjennysluukun kahvoja hajoaa pari vuodessa, nyt on kuormaliinalla kiinni kun kyllästyin ostamaan niitä kahvoja. Lämpömittari myös rikki.
Mulla on kaksi lidlistä ostettua kolmen kymmenen euron kompostoria, joihin kärrään kottikärryillä tehokompostorista sitä puolivalmista kompostia odottelemaan loppusijoituspaikkaa.
Tyhjennän tehokompostoria nelisen kertaa vuodessa.
Kuivikkeena ostokuiviketta (saan työntekijäalennusta), kuivaa heinää/olkea, kuivia lehtiä, munakennoa, talous/wcpaperihylsyjä, sanomalehteä, aaltopahvia, jauho/sokeripusseja, kaikenlaista pientä puusilppua liiteristä.
Olen lyhyt ja tuki/liikuntaelinongelmainen ja pystyn kyllä kohtuudella tuota hoitamaan pöyhimisineen tyhjentämisineen kaikkineen. Puutarhanhoito on niitä harvoja iloja elämässäni ja pitää toimintakykyä yllä. Tekee kun voi ja pikkuhiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Melkein kaikilla tuntuu lämpökompostori olevan talven jäässä ja keväällä menee pitkään ennenkö se sulaa. joku sanoi että kompostori olisi puolet vuodesta poissa pelistä... pitääkö paikkansa?
Kyllähän se kovilla pakkasilla jäätyy. On siihenkin konstit pitää se sulana. Enemmän ongelmana talvella on sen tyhjentämisen vaikeus.
Mun kompostori ei ollut tänä talvena aivan tönkköjäässä, oikeastaan vaan hiipui tuossa joskus helmikuussa. Lisäsin biolanin tehokuiviketta ja käskin miehen pissata sinne muutaman kerran. Eilen tyhjensin noin kolmasosan pois ja möyhentelin hyvän tovin,tänään höyrysi taas oikein sopivasti.
Vierailija kirjoitti:
Kuivikesäkki ei ole kovin kallis, niistäkin on kalliita ja halvempia versioita. Esim 50 litran pussukka cello merkkistä on noin 5e. 40 litraa biolania noin 10e. 30 litraa biolanin tehokuiviketta noin 12e. Tuo cello on hyvä ja halpa.
Kuivike maksaa ehkä 100 eur vuodessa meillä kahden hengen taloudessa. Vaivankin huomioiden, ja toisaalta sekajäteastian tyhjennysmaksuun suhteessa se on minusta kallista.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei osaa/ viitsi käyttää oikein, niin kyllä. Meillä pysyy talvenkin sulana ja kompostoituminen pysyy koko ajan käynnissä.
Mut ap:n kysymykseen: Meidän viiden hengen taloudessa, jossa tehdään itse kaikki ruoka (paljon juuresten kuoria ym) tyhjennysväli on ympäri vuoden noin 1,5 kk. Talvella laitan syntyvän kompostin säkkeihin, keväällä levitän ne katteeksi perennapenkkeihin, puiden ja pensaiden alle. Kesällä syntyvän puutarhakompostiin, loppukesästä ja alkusyksystä syntyvän sadonkorjuun jälkeen kasvimaahan.
Millä tavalla olet liikuntarajoitteinen, ap? Jos olet pyörätuolissa, kompostorin hoitotoimet voi kyllä olla hankalia, tai jopa mahdottomia. 😟 Melkein sun kannattaisi käydä puutarhamyymälässä niitä katsomassa, niin hahmottaisit paremmin itse, pystyisitkö tyhjentämään (luukku alhaalla) ja yläosasta lisäämään jätteet + kuivikkeen, tarvittaessa pöyhimään ja tyhjentämisen jälkeen pudottamaan yläosaan jäävän hajoamattoman tavaran alas.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Menee välillä lämpö 0 tuntumaan, mutta nousee nopeasti, kun sää lämpenee.
Alkuvuoden aikanakin lämpö välillä huidellut n 50 asteessa. Ja jos tuntuu jäätyvän, niin sinne voi laittaa kiehuvalla vedellä täytetyn muovikanisterin tms sekä kompostiherätettä, niin johan taas pörrää.
Tyhjennetty on varmaan kerran talven aikana. Meillä on normi umpinainen puutarhakompostori puolivalmiin massan säilytykseen. Jossain vaiheessa kesällä sitten tyhjennetään se. Ja voi sitä puolivalmistakin käyttää maanparannukseen.
Meillä on kaksi henkeä ja Biolanin 220-litrainen lämpökompostori. Tyhjennän sen 3-4 kertaa vuodessa. Muuten sitä ei tarvitse käytännössä hoitaa kuin lisätä jätteitä ja kuivikkeita. Joskus vähän sekoittelen, mutta se ei ole välttämätöntä. Kuivikkeena käytän pihasta kerättyjä silputtuja risuja (silppuri saatu appiukon perintönä, mutta esim. jotkut omakotiyhdistykset vuokraavat näitä). Meillä on toinen eristämätön kompostori puutarhajätteitä varten. Tyhjennän lämpökompostorin sisällön sinne jälkikompostoitumaan.
Kompostorimme ei jäädy talvella, jos sinne lisää tarpeeksi usein uusia biojätteitä. Kun teimme koronan vuoksi täysin etätöitä ja biojätettä tuli enemmän, kompostorin sisälämpötila oli 50 astetta, vaikka ulkona oli ollut yli viikon 15 asteen pakkasia. Normitalvena jätettä tulee lisättyä harvemmin ja kompostori jäätyy jossain vaiheessa, mutta se ei haittaa, jos on tyhjentänyt kompostorin ennen pakkasten tuloa (sitä ei koskaan tyhjennetä kokonaan), jolloin siihen mahtuu talven aikana tulevat biojätteet. Kun pakkaset hellittävät, kompostori rupeaa taas toimimaan nopeasti.
Liikuntarajoitteiselle kompostori sopii, jos pystyt viemään biojätteet kompostorille ja joko saat apua 3 kertaa vuodessa sen tyhjentämiseen tai pystyt tyhjentämään sen itse.
Me otetaan se biojäteroskis. Jotenkin ketuttaa tämä vihreä siirtymä. Meillä on 660 litran sekajäteroskis. Nyt pitää ottaa 140 litran pikkukippo biojötteelle. Arvatkaapa kumman tyhjentäminen maksaa enemmän?
Vierailija kirjoitti:
4. vuosi menossa. Välillä koko vuoden sulana, tänä talvena jäätyi kaksi kertaa. Laitoin kuumavesikanisterin suojasäällä, niin lähti käyntiin. Vaikka oli jäässä veimme bioroskat sinne, hyvin mahtui. Meillä tavallisen roskiksen tyhjennysväli harveni ja saan lämpökompostorista multaa lavakauluskasvimaalleni, että jotain tuottoakin. Haketan myös itse kuivikkeen, joten se ei maksa. Kompostorin ostin tarjouksesta, mutta olihan se kallis. Ihan tyhjäksi syksyllä ei saa tyhjentää, kummasti sen pinta laskee talven aikana, kun ei vieläkään ole ihan täynnä. Nyt olisi tarkoitus tyhjentää ja pari kertaa kesän aikana. Laitan mullan tavalliseen halpis kompostoriin ja siitä sitten kasvimaalle.
Osaako kukaan antaa minkäänlaista osviittaa tähän?