Suuttui kun ei osannutkaan ruotsia.
Keräsin viime kesänä allekirjoituksia kansalaisaloitteeseen ruotsi vapaaehtoiseksi kaikilla kouluasteilla ja kysyin eräältä nuorelta parilta että allekirjoitatteko tämän aloitteen, nainen olisi halunnut allekirjoittaa, mutta kun mies ei halunnut, niin nainenkaan ei uskaltanut allekirjoittaa.
Mies sitten sanoi että ruotsia tarvitaan Suomessa ja hän puhuu sitä itsekkin, no siinä minä sitten riikinruotsilla(asunut ja opiskellut Ruotsissa) aloin juttelemaan miehelle, ja hän suuttui hirveästi minulle kun paljastui ettei hän osannutkaan ruotsia ja minä osasin sujuvaa riikinruotsia. Näitä samanlaisia tuli tavattua montakin kesän aikana.
Mikä suomalaisia oikein vaivaa, miksi pitää esittää että osaa ruotsia, vaikka ei osaa kuin muutaman sanan murteellista suomenruotsia?
Kommentit (138)
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 15:21"]
Oho, idiootti-kortti tuli vedettyä esille? :D Mistä päättelit että vihaisin suomen kieltä ja suomenkielisiä? Olet nimittäin täysin väärässä.
Ota muuten mieluummin vertailukohdaksi useampi-kieliset maat kuten Sveitsi, Kanada, Belgia.
[/quote]
No aika idioottimaista on verrata pakkoruotsia "pakkohistoriaan". Kieliä on useampia, historiaa pääasiallisesti vain yksi.
Ja Suomihan on yksikielinen maa, koska yli 90 prosenttia puhuu suomea äidinkielenään, harvinaisen yksikielinen maailman mittakaavassa. Se, että lainsäädäntö ei vastaa olemassaolevaa tilannetta, aiheuttaa ongelmat. Ei Kanadakaan ole kokonaan kaksikielinen, vaikka siellä on suhteessa "pikkuisen" enemmän ranskankielisiä kuin Suomessa ruotsinkielisiä. Kumma kyllä, että maahanmuuttajat oppivat suomen, mutta eivät Suomessa syntyneet ruotsinkieliset.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 15:17"]pakkorotsi = tvångsvenska
[/quote] pakkorotsi=tvångsjacka
Tosiasia on se, että Venäjä vei Suomen Ruotsilta 1809. Vielä 100 vuotta sitten valtaapitävät puhuivat venjäää mutta Suomella oli vahva autonomia.
Miksi meidän pitää edelleen opiskella marginaali-ruotsia? Vaikka oltaisiin kuinka oltu Ruotsin vallan alla monta sataa vuotta?
Veikkaan, että jos ruotsi tulisi vapaaehtoiseksi sitä valitsisi 10% ikäluokasta korkeintaan. On täysin käsittämätöntä, että vuonna 2016 alakouluikäisellä voi olla 3 kieltä! Jos valitsee A-kieleksi saksan niin enkku tulee väkisin 4. luokalta ja 6. lk ruotsi on pakollinen.
Suomi suomenkielisille!
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 00:22"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 23:34"]Miksi?
Miksi suomalaisten pitää opiskella ruotsia, miksi ruotsalaiset ei opiskele suomea?
Miksi jos minä menen käymään Ruotsissa, minulta odotetaan ruotsin osaamista?
Miksi jos ruotsalainen tulee Suomeen, minulta odotetaan ruotsin osaamista, eikä
ruotsalaiselta suomen osaamista?
Miksi jos teen kauppaa ruotsalaisen kanssa, minun pitää osata ruotsia, mutta jos ruotsalainen tekee minun kanssa kauppaa, niin ruotsalaiselta ei vaadita suomen osaamista, vaan minulta ruotsin osaamista?
Miksi meitä suomalaisia alistetaan kaikenlaisella pakkoruotsituksella, mutta ruotsalaisia ei pakkosuomettamisella?
[/quote]
Ja tässä näkee loistavan esimerkin, joka ei tunne Suomen historiaa. Bravo!
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 16:53"]
Tosiasia on se, että Venäjä vei Suomen Ruotsilta 1809. Vielä 100 vuotta sitten valtaapitävät puhuivat venjäää mutta Suomella oli vahva autonomia.
Miksi meidän pitää edelleen opiskella marginaali-ruotsia? Vaikka oltaisiin kuinka oltu Ruotsin vallan alla monta sataa vuotta?
[/quote]
Ja tästähän ruotsinkieliset eivät ole vieläkään toipuneet. Kehtasivatkin venäläiset antaa suomen kielelle yhtäläiset oikeudet ruotsin kanssa, päästivät sivistymättömät suomenkieliset vielä opiskelemaankin omalla kielellään. Ruotsihan ei ollut "sivistyskieli" edes Ruotsissa, vaan siellä piti osata ranskaa, kuten myös Venäjän hovissa.
Kylläpä ryssän kätyri jaksaa pohjustaa pakkovenäjän tuloa!
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 18:04"]
[/quote]
Ja tässä tyypillinen pakkoruotsin kannattaja.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 18:04"]
[/quote]
Kukaanhan ei tietenkään ole edes ehdottanut pakkovenäjää, mutta ei pidä antaa tosiasioiden haitata vaahtoamista.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 17:58"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 16:53"]
[/quote]
Ja tästähän ruotsinkieliset eivät ole vieläkään toipuneet. Kehtasivatkin venäläiset antaa suomen kielelle yhtäläiset oikeudet ruotsin kanssa, päästivät sivistymättömät suomenkieliset vielä opiskelemaankin omalla kielellään. Ruotsihan ei ollut "sivistyskieli" edes Ruotsissa, vaan siellä piti osata ranskaa, kuten myös Venäjän hovissa.
[/quote]
Saahan sitä jokainen uskotella itselleen että venäläiset antoivat ne oikeudet suomenkielisille. Näistä keskusteluista saa lähinnä vahvistuksen sille parin kuukauden takaiselle tutkimukselle joka osoitti Suomen kansan kahtiajaon nimenomaan ruotsin kieleen suhtautumisen suhteen. Ne kaksi puoliskoa taitavat nähdä maailman, Suomen, hístorian ja en tiedä mitä täysin eri tavalla, jonka johdosta näistä keskusteluista ei oikein voi syntyä mitään rakentavaa.
Näillä sanoilla: bye, bye, au revoir, arrividerci... ja hyvää jatkoa niille joita huvittaa jatkaa
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 18:58"]
Saahan sitä jokainen uskotella itselleen että venäläiset antoivat ne oikeudet suomenkielisille. Näistä keskusteluista saa lähinnä vahvistuksen sille parin kuukauden takaiselle tutkimukselle joka osoitti Suomen kansan kahtiajaon nimenomaan ruotsin kieleen suhtautumisen suhteen. Ne kaksi puoliskoa taitavat nähdä maailman, Suomen, hístorian ja en tiedä mitä täysin eri tavalla, jonka johdosta näistä keskusteluista ei oikein voi syntyä mitään rakentavaa.
Näillä sanoilla: bye, bye, au revoir, arrividerci... ja hyvää jatkoa niille joita huvittaa jatkaa
[/quote]
Ei niitä ainakaan svekomaanit antaneet. Keskusteluista ei tietenkään voi syntyä mitään rakentavaa, koska ruotsinkieliset ja pakkoruotsittajat elävät jossain ihan omassa maailmassaan, jossa ei tarvitse ottaa huomioon suomalaisten enemmistön mielipiteitä tai realiteettejä. Tärkeää on vain se, että oman vähemmistön eliittiasema pysyy niin muiden vähemmistöjen kuin enemmistönkin kustannuksella.
Ei mua haitannut opiskella ruotsia koulussa, olisin sen jo ala-asteella valinnut jos olisi ollut mahdollista englannin sijaan. Mutta olen samaa mieltä että pakkoruotsista voitaisiin luopua niin kouluissa kuin työpaikoissa, esim valtion palvelukseen ei ole mahdollista päästä ellei ole virkamiesruotsia suoritettuna ja tullikin myönsi että itä rajalla tälläisen vaatiminen on aivan älytöntä.
Mutta jotain kieltä olisi pakko opiskella ja opiskelija voisi sen valita useammasta kielestä, pienillä paikkakunnilla tietysti ongelma kun ei saada luokkia kasaan jos jokainen valitsee eri kielen.
Mutta esimerkisi venäjän kielestä olisi kovasti hyötyä nykyään, mutta kamalan vaikeahan sitä olisi alkaa opettamaan kun käytetään kyrillisiä kirjaimia toisin kuin ruotsissa tai vaikka saksassa. Ja joillekkin se englantikin on jo kamalan vaikea ja sitä tahkotaan pää hiessä. Nää on taas näitä ikuisuuskysymyksiä.
Voisi lähteä kokeilemaan ensin muutamassa koulussa tuota kielivalintaa ja katsoa miten toimii.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 19:04"]
Ei mua haitannut opiskella ruotsia koulussa, olisin sen jo ala-asteella valinnut jos olisi ollut mahdollista englannin sijaan. Mutta olen samaa mieltä että pakkoruotsista voitaisiin luopua niin kouluissa kuin työpaikoissa, esim valtion palvelukseen ei ole mahdollista päästä ellei ole virkamiesruotsia suoritettuna ja tullikin myönsi että itä rajalla tälläisen vaatiminen on aivan älytöntä.
Mutta jotain kieltä olisi pakko opiskella ja opiskelija voisi sen valita useammasta kielestä, pienillä paikkakunnilla tietysti ongelma kun ei saada luokkia kasaan jos jokainen valitsee eri kielen.
Mutta esimerkisi venäjän kielestä olisi kovasti hyötyä nykyään, mutta kamalan vaikeahan sitä olisi alkaa opettamaan kun käytetään kyrillisiä kirjaimia toisin kuin ruotsissa tai vaikka saksassa. Ja joillekkin se englantikin on jo kamalan vaikea ja sitä tahkotaan pää hiessä. Nää on taas näitä ikuisuuskysymyksiä.
Voisi lähteä kokeilemaan ensin muutamassa koulussa tuota kielivalintaa ja katsoa miten toimii.
[/quote]
Harvassa koulussa on vain yksi pakkoruotsin ryhmä, useammassa joudutaan muodostamaan useampia. Samalla tavalla oppilaita riittäisi saksan ja ranskan ryhmiinkin, opetetaanhan niitä jo valinnaisinakin. Venäjän opettajia ei tietenkään edes olisi tarpeeksi, mutta ei ne kyrilliset kirjaimet niin vaikeita ole, ne oppii siinä samalla ja parempihan se on aloittaa jo mahdollisimman varhain. Ja kielivalinta on jo voimassa Ahvenanmaalla, turhaan sitä enää Suomessa kokeillaan.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 19:10"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 19:04"]
[/quote]
Harvassa koulussa on vain yksi pakkoruotsin ryhmä, useammassa joudutaan muodostamaan useampia. Samalla tavalla oppilaita riittäisi saksan ja ranskan ryhmiinkin, opetetaanhan niitä jo valinnaisinakin. Venäjän opettajia ei tietenkään edes olisi tarpeeksi, mutta ei ne kyrilliset kirjaimet niin vaikeita ole, ne oppii siinä samalla ja parempihan se on aloittaa jo mahdollisimman varhain. Ja kielivalinta on jo voimassa Ahvenanmaalla, turhaan sitä enää Suomessa kokeillaan.
[/quote]
Meillä ainakin opiskeltiin oman luokan kanssa ne kaikki pakolliset aineet, niin ruotsit kuin englannit. Vaan tarkoitin jos kieliä olisi vaikka 5 vaihtoehtoa ja oppilaita vähän, meillä ei esimerkiksi saatu venäjän ryhmää kasaan koska opiskelijoita ei riiittänyt vaikka valinnaisia kieliä oli kolme ja opiskelijoita usea sata. (Näin jälkikäteen olen miettinyt että koulua ei kiinnostanut alkaa opettamaan tai ei saatu opettajaa). Ja kun suomen asenne tuohon pakkoruotsiin on tuollainen, niin olisi ihan hyvä täällä mannersuomessakin kokeilla muutamassa koulussa sitä valinnan vapautta ja tulokset olisivat varmasti positiivisia ja pakkokielestä voitaisiin mahdollisesti luopua. Mulle kielet on ollut aina pakopaikka matematiikalta yms missä en pärjännyt. Kielipää taas on loistava ja olenkin 7 kieltä opiskellut tässä joista muutamaa puhun sujuvasti ja osaa auttavasti. Pitäisi myös ymmärtää että jotkut eivät vain yksinkertaisesti pärjää kielissä ja heille se oppinen on tuskaa.
Venäjä on tosiaan sitä helpompi oppia mitä aiemmin aloittaa, kuten kaikki kielet.
Meillä oli amiksessa valinnaisena venäjä ja itselle se oli niin turhauttavaa kun puolet ei oppineet kurssin aikana mitään ja loput oppivat sanomaan päivää. Ja itse siihen mennessä olin lukenut kaksi vuotta venäjää enkä saanut tenttiä kurssia tai vain jättää sitä käymättä.
t. 92
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 19:22"]
Meillä ainakin opiskeltiin oman luokan kanssa ne kaikki pakolliset aineet, niin ruotsit kuin englannit. Vaan tarkoitin jos kieliä olisi vaikka 5 vaihtoehtoa ja oppilaita vähän, meillä ei esimerkiksi saatu venäjän ryhmää kasaan koska opiskelijoita ei riiittänyt vaikka valinnaisia kieliä oli kolme ja opiskelijoita usea sata. (Näin jälkikäteen olen miettinyt että koulua ei kiinnostanut alkaa opettamaan tai ei saatu opettajaa). Ja kun suomen asenne tuohon pakkoruotsiin on tuollainen, niin olisi ihan hyvä täällä mannersuomessakin kokeilla muutamassa koulussa sitä valinnan vapautta ja tulokset olisivat varmasti positiivisia ja pakkokielestä voitaisiin mahdollisesti luopua.
[/quote]
Eli jos koulussa on useampi sata opiskelijaa ja vaihtoehtoja viisi, niin niistä ei siltikään saisi ryhmää jopa jokaiselle kielelle? Kuulostaa aika uskomattomalta. Kukaanhan ei ole luopumassa pakollisesta B-kielestä, vain pakkoruotsista. Jos se kerran onnistuu alle 30 000 asukkaan Ahvenanmaallakin, niin miksi ei täällä.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 19:31"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 19:22"]
Meillä ainakin opiskeltiin oman luokan kanssa ne kaikki pakolliset aineet, niin ruotsit kuin englannit. Vaan tarkoitin jos kieliä olisi vaikka 5 vaihtoehtoa ja oppilaita vähän, meillä ei esimerkiksi saatu venäjän ryhmää kasaan koska opiskelijoita ei riiittänyt vaikka valinnaisia kieliä oli kolme ja opiskelijoita usea sata. (Näin jälkikäteen olen miettinyt että koulua ei kiinnostanut alkaa opettamaan tai ei saatu opettajaa). Ja kun suomen asenne tuohon pakkoruotsiin on tuollainen, niin olisi ihan hyvä täällä mannersuomessakin kokeilla muutamassa koulussa sitä valinnan vapautta ja tulokset olisivat varmasti positiivisia ja pakkokielestä voitaisiin mahdollisesti luopua.
[/quote]
Eli jos koulussa on useampi sata opiskelijaa ja vaihtoehtoja viisi, niin niistä ei siltikään saisi ryhmää jopa jokaiselle kielelle? Kuulostaa aika uskomattomalta. Kukaanhan ei ole luopumassa pakollisesta B-kielestä, vain pakkoruotsista. Jos se kerran onnistuu alle 30 000 asukkaan Ahvenanmaallakin, niin miksi ei täällä.
[/quote]
Meillä ei saatu kasaan kolmatta kieltä vaikka vaihtoehtoja oli vain kolme. Ja siis minäkin tarkoitan vain tuosta pakkoruotsista luopumista, en B-kielestä. Mutta esimerkiksi otin mukaan tuon valinnaisen kielen. Kai niitä saisi kasaan ja kannatan että sitä lähdettäisiin kokeilemaan. Mulle ei minkään kielen opiskelu ole koskaan ollut pakkopullaa mutta kannatan valinnan vapautta.
Ja meille amiksessa opetettiin "ammattiruotsia" ja sitten yritin sukulaisille ja ystäville ruotsissa ruotsiksi kertoa mitä opiskelen ja milloin valmistun niin nuo eivät ymmärtäneet yhtään mitään vaikka käytin näitä amiksessa opittuja ruotsin taitoja... Pakko oli lopulta vaihtaa englantiin kun eivät ymmärtäneet ammattisanastoa joka meille opetettiin. Ei ole tuo kielen opetus ihan kohdallaan vaikka sitä kuinka pakotetaankin. Ja ruotsissa kouluttaudutaan vähän erilailla kuin meillä täällä niin voi johtua siitäkin..
t. taas se 92
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 19:38"]
Meillä ei saatu kasaan kolmatta kieltä vaikka vaihtoehtoja oli vain kolme. Ja siis minäkin tarkoitan vain tuosta pakkoruotsista luopumista, en B-kielestä. Mutta esimerkiksi otin mukaan tuon valinnaisen kielen. Kai niitä saisi kasaan ja kannatan että sitä lähdettäisiin kokeilemaan. Mulle ei minkään kielen opiskelu ole koskaan ollut pakkopullaa mutta kannatan valinnan vapautta.
[/quote]
Mutta eihän se kerro mitään, jos kolmannesta, valinnaisesta kielestä ei saa ryhmiä. Se on valinnainen! Se kertoo vain siitä, että monelle kolme kieltä on liikaa. Ehkä monella paikkakunnalla ei saataisi ruotsin ryhmää, koska oppilaat lukisivat mieluummin saksaa tai ranskaa, mutta entäs sitten?
Ja aloituksen pointti oli...? Mies voi osata suomenruotsia vaikka äidinkielen tasolla, mutta mitä tekemistä riikinruotsilla on sen asian kanssa? Ne on eri kieliä.
Ja aloituksen pointti oli...? Mies voi osata suomenruotsia vaikka äidinkielen tasolla, mutta mitä tekemistä riikinruotsilla on sen asian kanssa? Ne on eri kieliä.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 19:44"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 19:38"]
[/quote]
Mutta eihän se kerro mitään, jos kolmannesta, valinnaisesta kielestä ei saa ryhmiä. Se on valinnainen! Se kertoo vain siitä, että monelle kolme kieltä on liikaa. Ehkä monella paikkakunnalla ei saataisi ruotsin ryhmää, koska oppilaat lukisivat mieluummin saksaa tai ranskaa, mutta entäs sitten?
[/quote]
Siksi mä kannatankin sitä että edes kokeiltaisiin siitä pakkokielestä luopumista ja tilalle saisi valita jonkun muun kielen.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 23:55"]
Pakkoruotsista sitten taas olen sitä mieltä että luovutaan vaan heti kun luovutaan pakkosuomestakin. Valinnanvapaus kunniaan, mutta sen pitää olla tasa-arvoista.
[/quote]
Et sä oikeesti noin tyhmä ole, kuhan esität vaan. Me kyllä pärjätään tässä maassa vallan mainiosti ilma ruotsin kieltä, mutta te tekisitte elämänne kyllä melkoisen vaikeaksi jos kieltäytyisitte opiskelemasta maan valtakieltä. Jos sinä muuttaisit Yhdysvaltoihin, niin julistaisitko ensimmäiseksi, että ähäkutti, en opettele teidän kieltänne, kun tekään ette osaa meidän kieltämme.Kummalleko siitä mahtaisi olla enemmän haittaa, itsellesi, vai amerikkalaisille.
Minulle sopisi erittäin hyvin se, että te ette opiskelisi meidän kieltämme. Siellähän kärvistelisitte keskenänne Närpiössä ja rutsaisitte toisianne.