Miksi et päästä jalankulkijaa suojatien yli?
Siis SUOJATIEN YLI, nyt on aivan turha tulla pätemään että hyppii ne jalankulkijatkin ties mistä teiden yli. Siitä ei ole nyt kyse, vaan siitä, että miksi autoilijat eivät anna tietä jalankulkijalle vaikka:
jalankulkija on jo suojatiellä? Perkele, kun meinasin taas jäädä alle, kun KAKSI paskapäätä kaahaa edestäni ohi, hyvä ettei varpailta ajaneet.
Kommentit (132)
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 13:27"]
Venäjällä ainakin noudatetaan suojatiesääntöjä paljon paeremmin kuin Suomessa. Venäjällä ei riitä että jalankulkija ehtii hyvin suojatien yli, lähestyvän auton pitää myös osoittaa että on huomannut ja väistää, eli hidastettava vauhtia.
Suomessa on maailman huonoin suojatiekuri.
[/quote]
Vähän epäilen tuota Venäjä väitettä, kun Youtubesta löytyy jonkin verran liikennekameroiden kuvaamia pätkiä, joissa autoilijat "kunnioittaa jalankulkijoita" ajamalla päälle huomattavalla ylinopeudella.
Toivottavasti te autoilijat muistatte myös sen, että teitä ylittää lapsia ja nuoria, joilla ei voi olla omakohtaista kokemusta autojen pysähdysajoista - ja kyvyistä.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 14:26"]
Toivottavasti te autoilijat muistatte myös sen, että teitä ylittää lapsia ja nuoria, joilla ei voi olla omakohtaista kokemusta autojen pysähdysajoista - ja kyvyistä.
[/quote]Joo, näitä nuoria jotka pyöräilevät ilman kypärää ja ajavat täydellä vauhdilla puskan takaa suoraan autoilijan eteen viitsimättä edes vilkaista onko tiellä liikennettä vai ei. Kyllä huomaan, että ne on jääneet ilman kaikenlaista kasvatusta ja lisäksi ilman itsesuojeluvaistoa.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 14:28"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 14:26"]
[/quote]Joo, näitä nuoria jotka pyöräilevät ilman kypärää ja ajavat täydellä vauhdilla puskan takaa suoraan autoilijan eteen viitsimättä edes vilkaista onko tiellä liikennettä vai ei. Kyllä huomaan, että ne on jääneet ilman kaikenlaista kasvatusta ja lisäksi ilman itsesuojeluvaistoa.
[/quote]
No mutta sehän on hyvä syy olla noudattamatta lakia ja ajaa suojatiellä olevan jalankulkijan varpailta, eikö niin? Voi myös oikein kiihdyttää kun näkee että tuo laiska pieni kilpikonna on menossa suojatien yli, äkkiä äkkiä äkkiä kerkeät kyllä kotiin katsomaan salkkareita ja lsyömään sipsejä, eli ihottamaan läskejä aivojasi vielä lisää.
Päästän yli sen mukaan onko järkevää. Jollei takanani ole yhtään autoa, en todellakaan päästä kävelijää yli, miksei kävelijät voi myös odottaa joskus, että esim. pari autoa on mennyt ja niiden jälkeen on tyhjää kilometrikaupalla. Pakko hypätä heti sinne kadulle omine "oikeuksine"? Jos auto pysähtyisi aina heti, kun kävelijä lähestyy suojatietä, ei liikenne vetäisi yhtään.. Voitais kaikki vähän ajatella muitakin liikenteessä!
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 14:15"]
Eiköhän vastuu ole myös jalankulkijalla. Esim tälläisillä liukkailla keleillä ei kuule ihan niin vain pysähdytäkään. Sitten tyypit kiskoo jalkakäytävällä kun kuvittelevat että ehtivät menemään vaikka auto on neljän metrin päässä...
[/quote]No sempä takia ajetaan olosuhteiden mukaan hiljemmällä nopeudella ja hidastetaan suojateiden lähestyessä.
Vaikka kävelen, minulla on monesti kiire esimerkiksi junaan. Kaikki eivät käytä autoa siihen työmatkaan, mutta se ei tarkoita, ettei olisi kiire.
Minulla on tasan yksi vilkkaamman tien ylitys reitilläni koti-juna-asema, mutta suojatiellä väistäminen on todella vaihtelevaa. Tämäkin on risteysalue eikä suora tie. Olen huomannut, että mitä isompi auto, sitä todennäköisemmin väistää. Henkilöautot hurauttavat onnessaan ohi, mutta kuorma-autot yms. pysähtyvät lähes poikkeuksetta. Mutta olen ottanut itselleni saman asenteen kuin nuo urpot autoilijat, edessäni on suojatie ja jos tiedän, että tuo ehtii reagoimaan (olettaen että seuraa liikennettä), kävelen varmasti eteen.
Ja te jotka vingutte, että auto hiljentää, mutta siltikään ei tietä lähdetä ylittämään. Oikeasti on todella vaikea hahmottaa, milloin auto hiljentää. Jos en ole menossa eteen, koska etäisyys on liian pieni, mutta auto päättääkin väistää minua, sen hiljentämisen huomaa vasta, kun vauhti on lähes pysähtynyt. Kokeilkaa joskus nousta sieltä auton ratista kävelemään ja ylittämään niitä suojateitä, niin huomaatte itsekin!
Kaikista eniten ärsyttää autoilijat, jotka eivät väistä lapsia. Ja lapsilla tarkoitan nimenomaan alakouluikäisiä, jotka ovat koulumatkalla.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 14:31"]
Päästän yli sen mukaan onko järkevää. Jollei takanani ole yhtään autoa, en todellakaan päästä kävelijää yli, miksei kävelijät voi myös odottaa joskus, että esim. pari autoa on mennyt ja niiden jälkeen on tyhjää kilometrikaupalla. Pakko hypätä heti sinne kadulle omine "oikeuksine"? Jos auto pysähtyisi aina heti, kun kävelijä lähestyy suojatietä, ei liikenne vetäisi yhtään.. Voitais kaikki vähän ajatella muitakin liikenteessä!
[/quote]
On kirjoituksessasi yksi lause totta. Tuo viimeinen.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 14:31"]
[/quote]
Miten niin omin oikeuksin?! Urpo, jalankulkijaa kuuluu väistää, joten se on ihan Suomen lain takaama oikeus, ei mikään oma päähänpisto. Ajattelisit itsekin muita siellä liikenteessä.
Olen miettinyt samaa. Minulle opetettiin jo autokoulussa, että kävelijöitä jne. väistetään. Olen huomannut, että kaikille tämä ei todellakaan ole päivänselvä asia. Kummityttö meinasi jäädä auton alle, kun käveli vihreillä valoilla eikä kääntyvä auto väistänyt. Onneksi kerkesin vetää hihasta pois alta. Tämän jälkeen olen ollut hyvin varovainen ja joutunut vihreilläkin odottamaan, kun autot eivät väistä. Monesti on parempi kävellä punaisia päin, kun kukaan mukaan ei ole liikeessä eli hankalampi jäädä auton alle. Itsesuojeluvaistoa on kuitenkin sen verran jäljellä, etten suojatielle hyppää, mikäli auto ei yhtään näytä hidastavan vauhtiaan.
Monet tekevät sitä, etteivät hidasta yhään, kun näkevät suojatien. Kukapa siihen suojatielle silloin uskaltaa hypätä, itse ainakin jään (osan täällä mielestä) "haahuilemaan" ja odotan että joku ilmaisee väistävänsä hidastamalla vauhtia.
Tämä asia suututtaa minua niin paljon! En voi kertakaikkiaan ymmärtää, miten se väistäminen/vauhdin hidastaminen on niin vaikeaa. Sitten vedotaan johonkin tieliikennesääntöihin, että voi hyvällä omallatunnolla ajella ihmisten päälle. Kun noudatti sääntöjä ja kävelijä ei! Voi hyvänen aika, ihan maalaisjärjen käyttäminen on sallittua. Toki se on joillakin ihmisillä vaikeaa asettua muiden ihmisten asemaan, kun ei ajatella muita kuin itseä ja miten pääsee mahdollisimman nopeasti paikasta A paikkaan B.
Kesällä ollessani viimeisilläni raskaana, autot tietenkin ensin tarkistettuna, olin ylittämässä suojatietä pitkin tien. Juuri kun olin saanut pari askelta otettua, kaahaa muutaman metrin päässä olevasta risteyksestä puhelimeen puhuva keski-ikäinen mies. Kerkesi jarruttaa minusta n. puolen metrin päähän. Vituttaa edelleen, niin paljon pelästyin..
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 14:21"]Mä sanon sen suoraan, että mä en anna koskaan jalankulkijalle tietä jos se ei jo ole suojatiellä ja siis mun edessä et mun on pakko jarruttaa. Mua ärsyttää pysähdellä turhaan ja inhoan uudelleen liikkeelle lähtemistä, joten siksi en ikinä pysähdy jos ei ole pakko. Lynkatkaa vaan mutta nyt ainakin tiedätte miksi jotkut eivät päästä teitä ensin.
Autoilussa juurikin on taajama-ajo kaikkein ärsyttävintä enkä sitä mielläni tee. Mutta kun töihinkin on välillä mentävä.
[/quote]
Hanki automaattivaihteinen auto, jos pysähtyminen ja liikkeellelähtö on noin vaikeaa.
Itse pysähdyn aina kun näen että joku olisi suojatieltä tulossa. Se saa kanssa autoilijoiden veren kiehahtamaan. Tööttäillään, vilkutellaan valoja ja vaikka mitä. Ja aikaahan tuo ei vie kun päästää jalankulkijan, ihmisillä on turhan kiire nykyään koko ajan.
Itselläni on 11-vuotias tytär. Hän joutuu koulumatkalla ylittämään useampiakin suojateitä, ja on kertonut minulle niistä "arjen sankareista" jotka päästävät tien yli hymyillen. Tyttäreni hymyilee aina takaisin, ja nostaa kättäkin olipa kuinka kiire tahansa. Mutta on niitä hurjastelijoitakin. Esimerkiksi eilen, tyttäreni oli myöhästyä koulusta koska kukaan ei jäänyt odottamaan tuon reipasta ylitystä. Se saa vain veren kuohumaan yli kun wilmaan tulee myöhästymismerkintä tai huomautus sillontällöin. Useimmiten ne jotka päästävät hänet yli ovat tuttuja tai vanhoja ihmisiä, joilla ei ole semmoinen keinotekoinen "tulipalokiire".
Ja en itse erityisemmin jätä ketään päästämättä paitsi jos kyseessä on tiukkahameinen blondi joka puhaltelee vaaleanpunaista purukumiansa palloiksi, eikä ole tietoinen minne menee. Ne haahuilijat vain jumittaa liikenteen. En yleistä tiukkahameisia blondeja, vain niitä haahuilijoita jotka eivät välttämättä loppujenlopuksi tule tien yli ollenkaan.
Olen puhunut. Lisään vain että suojatien kohdalla pitää liikennesääntöjen mukaan hidastaa vauhtia. Ne jotka eivät tätä tienneet eivät ole olleet kovinkaan virkkuina ajokoulussa ;)
Mitenköhän käy tällä naisvaltaisella foorumilla kun sanon että omasta kokemuksestani niistä jotka pysähtyy suojatien eteen reilusti yli puolet on miehiä!
Omalta kohdaltani täytyy sanoa että olen parantanut tapojani viime vuosina ja pysähdyn aika usein päästämään jalankulkijan yli.
Minä ainakin jalankulkijana astun reilusti siihen suojatielle näyttääkseni aikeeni mennä yli. Tämä tietysti omaa terveyttä vaarantamatta eli en siis auton alle kävele.
Autoilijana ärsyttää juuri se kun jalankulkija jää siihen suojatien reunaan seisomaan eikä osoita mitään merkkejä että on menossä tien yli. Pahimmassa tapauksessa katselee vielä jonnekin ihan muualle tai näpyttelee puhelinta!
Autoilijana ärsyttää juuri se kun jalankulkija jää siihen suojatien reunaan seisomaan eikä osoita mitään merkkejä että on menossä tien yli. Pahimmassa tapauksessa katselee vielä jonnekin ihan muualle tai näpyttelee puhelinta![/quote]
Seisojille ei lain mukaan tarvitsekaan antaa tietä, koska he eivät ole suojatiellä tai astumassa sille.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 15:53"]
Autoilijana ärsyttää juuri se kun jalankulkija jää siihen suojatien reunaan seisomaan eikä osoita mitään merkkejä että on menossä tien yli. Pahimmassa tapauksessa katselee vielä jonnekin ihan muualle tai näpyttelee puhelinta![/quote]
Seisojille ei lain mukaan tarvitsekaan antaa tietä, koska he eivät ole suojatiellä tai astumassa sille.
Itse len ilmeisesti tällainen "seisoskelija", kun en uskalla edes astua suojatielle, koska ihmiset ei edes hidasta.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 12:52"]
Päättäkää menettekö yli vai odotatteko siinä vaiheessa kun auto lähestyy ja hidastaa vauhtiaan. Sahataan edes takaisin, mennäkkö vai eikö mennä ja sitten kun ollaan kohdalla päätetään, että mennäänkin yli.
[/quote]
Teitä Suomen surkeimpia kuskeja on paljon. Jarrupoljinta ei osata painaa niin, että jalankulkija uskaltaisi päättää kävellä suojatielle. Kun vauhtia ei aiota pysäyttää, jää monelle jalankulkijalle turvaton tunne, koska kohti tulevan auton hidastuvuutta on todella vaikea arvioida.
Mä sanon sen suoraan, että mä en anna koskaan jalankulkijalle tietä jos se ei jo ole suojatiellä ja siis mun edessä et mun on pakko jarruttaa. Mua ärsyttää pysähdellä turhaan ja inhoan uudelleen liikkeelle lähtemistä, joten siksi en ikinä pysähdy jos ei ole pakko. Lynkatkaa vaan mutta nyt ainakin tiedätte miksi jotkut eivät päästä teitä ensin.
Autoilussa juurikin on taajama-ajo kaikkein ärsyttävintä enkä sitä mielläni tee. Mutta kun töihinkin on välillä mentävä.