Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi et päästä jalankulkijaa suojatien yli?

Vierailija
05.03.2014 |

Siis SUOJATIEN YLI, nyt on aivan turha tulla pätemään että hyppii ne jalankulkijatkin ties mistä teiden yli. Siitä ei ole nyt kyse, vaan siitä, että miksi autoilijat eivät anna tietä jalankulkijalle vaikka:

jalankulkija on jo suojatiellä? Perkele, kun meinasin taas jäädä alle, kun KAKSI paskapäätä kaahaa edestäni ohi, hyvä ettei varpailta ajaneet. 

Kommentit (132)

Vierailija
81/132 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 12:52"]Päättäkää menettekö yli vai odotatteko siinä vaiheessa kun auto lähestyy ja hidastaa vauhtiaan. Sahataan edes takaisin, mennäkkö vai eikö mennä ja sitten kun ollaan kohdalla päätetään, että mennäänkin yli.

[/quote] On muuten todella ärsyttävää kun hidastaa jo kaukaa,että jalankulkija pääsisi tien yli ja se ei sitten menekään vaan odottaa että auto PYSÄHTYY! Jos ei hidastus riitä nii mun puolesta odotelkoon siinä! Vanhukset ym. Eri asia.

Vierailija
82/132 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 12:55"]miten te kiireiset autoilijat itse toimitte jalankulkijoina? menette reippaasti yli vai ette vaan kävele?

[/quote] Minä loikkaan suojatielle aika rohkeasti, talvella tietysti vähän varovsisemmin kun jarrutusmatkat ovat pidemmät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/132 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 12:55"]miten te kiireiset autoilijat itse toimitte jalankulkijoina? menette reippaasti yli vai ette vaan kävele?

[/quote] Minä loikkaan suojatielle aika rohkeasti, talvella tietysti vähän varovsisemmin kun jarrutusmatkat ovat pidemmät.

Vierailija
84/132 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 12:57"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 12:52"]

Päättäkää menettekö yli vai odotatteko siinä vaiheessa kun auto lähestyy ja hidastaa vauhtiaan. Sahataan edes takaisin, mennäkkö vai eikö mennä ja sitten kun ollaan kohdalla päätetään, että mennäänkin yli.

[/quote]

Kuule. 

Jos jalankulkija on suojatiellä ja näkee, että sitä lähestyy auto, niin tähän liikennekulttuuriin tottunut ihminen vaistomaisesti hiljentää kävelyä, koska EI HALUA JÄÄDÄ AUTON ALLE. Mistä sitä tietää, pysähtyykö se vai ei, vaikka olet jo metrin verran suojatiellä? Kun ne ei pysähdy, kuten tänäänkin esimerkki sen kertoi.

Vaikka niiden PITÄISI PYSÄHTYÄ JA ANTAA MENNÄ TIEN YLI. Ei olisi tällaista jahkaamista jos voisi luottaa siihen, että saa mennä. Ap.

[/quote]

Just näin. Minä päästän aina jalankulkijan suojatien yli ja hidastan reilusti ennen suojatietä, jotta jalankulkija tajuaa, että aion pysähtyä. En oikeasti tajua, miten kukaan autoilija kehtaa toimia toisin, vaikka olen ikäni asunut Suomessa (odotan innolla raivo-autoilijoiden argumentteja sille, miksi vaarannan toiminnallani liikenneturvallisuuden).

Vierailija
85/132 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No näin 40v. ja vasta vuosi sitten ajokortin saaneena. Annan jalankulkijoille tietä (tilanteen mukaan).

Suurin osa autoilijoista ei käytä vilkkua, anna tietä ym. ja aivan sama onko ratissa mies tai nainen.

Olen siis ollut tuolla liikenteessä niin pyörällä, kävellen ja  jopa niiden lastenrattaiden kanssa. Pitkä miinus autoilijoille!!!!

Vierailija
86/132 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen yrittänyt parantaa tapani ja hiljentää ja pysähtyä aina suojatien kohdalla jos sieltä joku näyttäs olevan tulossa. No, kun pysähdyn niin ne pyöräilijät ja jalankulkijat alkaa huitoa ja näyttää mulle että mene vaan. Siinä sitä sitten tönötetään ja viittoillaan ja mietitään että kuka tässä nyt sitten menee. Vähitellen on alkanut vituttaa ja olen todennut että parempi vaan mennä ja antaa niden odottaa kun kerran sitä haluavat. Ei mulla ole aikaa eikä kiinnostusta siihen viittomiseen ja odottamiseen. Ja tätä tapahtuu usein.

Joten teille jalankulkijat ja pyöräilijät, jos se auto siihen suojetien eteen pysähtyy niin painukaa silloin tien yli ja ripeästi. Älkää jääkö huitomaan ja viittomaan autolle että se voi mennä. Se auto pysähtyi jo siihen ja odottaa että te menette yli. 

Vierailija
87/132 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästän aina, koska tiedän että takana tulevat mulkut (kuten edessäkään) eivät kuitenkaan päästä. Tamperelaiset on persereikiä tässä(kin) asiassa. Varsinkin keski-ikäiset naiset.

Vierailija
88/132 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 12:55"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 12:42"][quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 12:39"]

Mä en päästä jos ne ei jo ole suojatiellä. En jaksa alkaa jarruttelemaan turhan takia. Kyl ne joutaa siinä odottamaan sen verran kun ovat jo muutenkin jalan liikkeellä. : )

[/quote]

Minä olin jo suojatiellä, tänäänKIN olin jo menossa suojatien yli. Sama ongelma on, jos kääntyville ja jalankuljijoille on samaan aikaan vihreät. Siinä saa henkensä kaupalla juosta, ettei jää alle. Ap.

[/quote]

Et sattumoisin, ap, asu Tampereella? Täällä saa tosiaankin varoa jalankulkijana henkensä puolesta.

[/quote]

Todellako? Tampereella muutettuani olen ihmetellyt suojatielle pysähtyviä autoja. Ne siis pysähtyvät silloinkin, vaikka itse olen jäänyt tien reunalle odottamaan auton ohitusta.

Vierailija
89/132 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä päästän yli!

Vierailija
90/132 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 14:21"]

Mä sanon sen suoraan, että mä en anna koskaan jalankulkijalle tietä jos se ei jo ole suojatiellä ja siis mun edessä et mun on pakko jarruttaa. Mua ärsyttää pysähdellä turhaan ja inhoan uudelleen liikkeelle lähtemistä, joten siksi en ikinä pysähdy jos ei ole pakko. Lynkatkaa vaan mutta nyt ainakin tiedätte miksi jotkut eivät päästä teitä ensin.

Autoilussa juurikin on taajama-ajo kaikkein ärsyttävintä enkä sitä mielläni tee. Mutta kun töihinkin on välillä mentävä.

[/quote] Ala sitten tule koskaan autoilemaan USAaan. Jo ensimmaisen paivan aikana tekisit niin paljon ruumiita etta istuisit loppuikasi vankilassa.

Taalla annetaan AINA jalankulkijan menna ensin eika tarvise edes katsoa oikealle eika vasemmalle, niin varma saa olla siita etta pysahtyvat. Lisaksi autoilija odottaa etta ylittaja on turvallisesti toisella jalkakaytavalla ennenkuin jatkaa matkaansa.

Vierailija
91/132 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 12:57"]Olen paskamainen autoilija, minulla on kiire ja minulla on hieno auto! Jalankulkijat saavat odottaa, niillä mihinkään oikeasti ole kiire.
[/quote] JAA MULLA EI OLE MIHINKÄÄN KIIRE KOSKA OLEN JALANKULKIJA???? KERROPPA MISTÄ YLÄKOULULAISENA SAAN AUTON???????????

Vierailija
92/132 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aina kuskin vastuulla saada auto pysähtymään. Mä kävelen suojatien yli kun haluan ja moni autoilija on joutunut tekemään äkkijarrutuksen. Ihan turha mulkoilla sieltä ratin takaa siinä vaiheessa.

Vierailija
93/132 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eilen aamulla päästin ja takana oleva soitti torvea kiilasi vaarallisesti eteeni ja näytti nykkiä.

Usein en päästä jos minulla on lapsia takapenkillä sillä pelkään, että joku kuumakalle tai kännyänsä näpräävä  töräyttää perään.

Jos on lapsia katua ylittämässä miunua pelotta antaaako naapurikaistalla ajava myös tietä. Tai tosiaan joku takanani tekee kamikazeohituksen lasten päälle.

Vierailija
94/132 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 14:21"]

Mä sanon sen suoraan, että mä en anna koskaan jalankulkijalle tietä jos se ei jo ole suojatiellä ja siis mun edessä et mun on pakko jarruttaa. Mua ärsyttää pysähdellä turhaan ja inhoan uudelleen liikkeelle lähtemistä, joten siksi en ikinä pysähdy jos ei ole pakko. Lynkatkaa vaan mutta nyt ainakin tiedätte miksi jotkut eivät päästä teitä ensin.

Autoilussa juurikin on taajama-ajo kaikkein ärsyttävintä enkä sitä mielläni tee. Mutta kun töihinkin on välillä mentävä.

[/quote]

Jos et hallitse auton käyttöä, et aja. Yksinkertaista. Jos haluat ajaa, opettelet kytkintuntumaa ja vaihteiden sujuvaa vaihtoa sekä liikkeelle lähtöä. Menet vaikka parkkipaikalle iltaisin, tai myöhään yöllä treenaamaan. Ihan oikeasti, kyse on siitä, että sulla on ihan väärä asenne ratin takana. Aikaa on oppia, jos halua löytyy. Jos ei halua löydy, kortti hyllylle ja auto pysyvään parkkiin. Sinun oikeutesi käydä töissä autolla ei ole suurempi, kuin jalankulkijoiden oikeus kävellä menettämättä henkeään kaltaisesi törpön takia.

Niin minäkin tein, kun autokoulun jälkeen oman auton hallinta tuntui todella vaikealta. Varsinkin kytkin ja vaihteiden vaihto verrattuna autokoulun uusiin, hienoihin autoihin. Menin parkkikselle ja treenasin kaikessa rauhassa ja sieltä se tuli aika nopeasti, kun näki vähän vaivaa. Se on minun velvollisuuteni autoilijana, hallita menopeli sen verran hyvin, että kykenen pysähtymään ja lähtemään liikkeelle vaivatta.

Vierailija
95/132 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 19:35"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 17:00"]

On muuten todella ärsyttävää kun hidastaa jo kaukaa,että jalankulkija pääsisi tien yli ja se ei sitten menekään vaan odottaa että auto PYSÄHTYY! Jos ei hidastus riitä nii mun puolesta odotelkoon siinä! Vanhukset ym. Eri asia.

[/quote]

Jalankulkijat huomio! Useasti selvästi tervejalkainen kävelijä ehtii suojatien yli jos autoilija vain hidastaa vauhtiaan pysähtymättä, ja onhan se jo merkki että kävelijä on huomattu.

Ei autoilijasta tunnu järkevältä hidastaa muutaman kymmenen metrin päässä suojatiestä ja lopuksi pysähtyä metrin päähän suojatiestä odottamaan että kävelijä viittoo autoilijaa menemään vaan. Jalankulkijat, kun teille tarjotaan tietä, käyttäkää oikeuttanne!

[/quote]

Ei riitä. En mene lapsen kanssa yli ennen kuin auto on pysähtynyt. Autoilijat hidastaa muutenkin esim. risteyksissä mutta seuraavat muuta autoliikennettä eivätkä noteeraa kävelijöitä. En tosiaan voi tietää osuuko kohdalle hidastelija vai "hidastelija". Haluan, että lapseni oppii odottamaan autoilijan pysähtyvän. Suoralla tienpätkällä tosiaankin autoilijat eivät pysähdy. 

Suurin osa täälläkin näyttää keksivän omia sääntöjään liikenteeseen.

Vierailija
96/132 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 23:55"]

"Jalankulkijat huomio! Useasti selvästi tervejalkainen kävelijä ehtii suojatien yli jos autoilija vain hidastaa vauhtiaan pysähtymättä"

Paitsi talvella, kun on liukasta, ja (a) jalankulkija voi liukastua, ja (b) auton jarrutusmatka on pitkä.

[/quote]

Totta, liukkailla keleillä olen itsekin vähemmän innokas astumaan suojatielle autojen eteen.

Vierailija
97/132 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 12:43"]

Risteyksessä päästän, mutta suoralla tiellä en viitsi hidastella.

[/quote]

Minkähän takia tämä saa alapeukutuksia, koska suurin osa käytttäytyy näin. Seuratkaapa vain kävelijät. Osuiko vain kävelijät tälle palstalle, vai tuliko sanottua liian suoraan?

Vierailija
98/132 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turussa puutorin risteyksessä kun kävelee suojatien yli samaan aikaan kun esimerkiksi Brahenkatua pitkin ylös tulevat kääntyvät vasemmalle, saa usein olla ihan pöyristyneenä autoilijoiden törkeydestä. Siinä on kyllä muutamaan otteeseen saanut ihan pelästyä, kun auton kylki on viistänyt omaa takkia. Tälläistä toimintaa on kyllä muissakin risteyksissä, varsinkin niissä missä jalankulkijoita ohjataan valoilla. Miksi???

Vierailija
99/132 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 10:55"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 12:43"]

Risteyksessä päästän, mutta suoralla tiellä en viitsi hidastella.

[/quote]

Minkähän takia tämä saa alapeukutuksia, koska suurin osa käytttäytyy näin. Seuratkaapa vain kävelijät. Osuiko vain kävelijät tälle palstalle, vai tuliko sanottua liian suoraan?

[/quote]

Öö, no ei tulisi mieleenkään olla päästämättä jalankulkijaa suoralla tiellä yli! Mikä ihmeen idea tuo nyt on? Ja kyllä mielestäni moni muukin autoilija päästää, en tosin osaa sanoa onko enemmistä vai vähemmistö.

Vierailija
100/132 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hiljattain kortin saanut autoilija, mutta myös jalankulkija. Päästän jalankulkijat yli suoralla ja risteyksissä, kaikki, lapset ja aikuiset. Minut opetettiin näin autokoulussa tekemään, tietä annetaan jalankulkijalle joka on jo suojatiellä tai aikomassa astua suojatielle. Ihminen joka odottaa tien yli pääsyä suojatien reunassa ja vielä luo katsekontaktin autoilijaan, on aikomassa tien yli ja hänet tulee myös päästää yli, vaikka hän ei ole vielä ajoradalle astunutkaan.

Jalankulkijana v_tuttaa suunnattomasti työpaikkani edessä oleva suojatie. Heti suojatien jälkeen alkaa pysäköintialue, joten nähdäkseen tuleeko autoja, on astuttava ajoradalle sillä pysäköidyt autot peittävät näkyvyyden. Siltikin, vaikka seison ajoradalla, hyvin harva autoilija antaa tietä.

Pyrin myös joskus omalta osaltani jalankulkijana sujuvoittamaan liikennettä. Jos ylityspaikka on hankalahkossa risteyksessä, seison suosiolla kauempana suojatiestä ja annan autoilijoiden mennä ensin, ettei heidän tarvitse pysähtyä v-mäiseen risteykseen ja tukkia liikennettä.