Miksi et päästä jalankulkijaa suojatien yli?
Siis SUOJATIEN YLI, nyt on aivan turha tulla pätemään että hyppii ne jalankulkijatkin ties mistä teiden yli. Siitä ei ole nyt kyse, vaan siitä, että miksi autoilijat eivät anna tietä jalankulkijalle vaikka:
jalankulkija on jo suojatiellä? Perkele, kun meinasin taas jäädä alle, kun KAKSI paskapäätä kaahaa edestäni ohi, hyvä ettei varpailta ajaneet.
Kommentit (132)
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 21:36"]
Päästän harkiten... jos minä olen jonon loppupäässä niin en pysähdy sillä mielestäni käveliä voi muutaman auton odottaa ja sen jälkeen tie on vapaa.
Esim taas tänä aamuna ruuhkassa laskin suojatiellä kulkijan kun näin että autojono on mieletön eikä jalankulkija pääse ikinä mikäli autoilijat ei pysähdy. Tokihan se on toisaalta typerää että kymmenet autot, bussit jne pysähtyy että yksi jalankulkija pääsee tien yli... mutta liikenteessä kaikkien tulee joustaa
[/quote] Tuo on USAssa standardikaytanto. Eihan taalla muuten kukaan paasisi kadun yli tai liittymaan liikenteeseen ostoskeskuksen parkkipaikalta kun autojono on mailin pituinen.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 14:31"]Päästän yli sen mukaan onko järkevää. Jollei takanani ole yhtään autoa, en todellakaan päästä kävelijää yli, miksei kävelijät voi myös odottaa joskus, että esim. pari autoa on mennyt ja niiden jälkeen on tyhjää kilometrikaupalla. Pakko hypätä heti sinne kadulle omine "oikeuksine"? Jos auto pysähtyisi aina heti, kun kävelijä lähestyy suojatietä, ei liikenne vetäisi yhtään.. Voitais kaikki vähän ajatella muitakin liikenteessä!
[/quote]
AAMEN!! Ja juuri näin toimin itsekin sekä jalankulkijana että autoilijana.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 21:30"]Yksi syy on huono autokanta -> köyhät suomalaiset, jotka eivät osta automaattivaihteisia autoja. automaattivaihteisella autolla on helppo pysähdellä ja antaa tietä.
[/quote]
Minä ostin manuaalin, koska se on taloudellisempi ja vie vähemmän polttoainetta (=ekologisempi). Luuletko, että mulle on väliä ostanko 30000e vai 32000e maksavan auton, heh.
Mä alan vastedes pitää kävellessä kiviä taskussa, jolla voin sitten pommitella autoja, jotka eivät pysähdy suojatien eteen
Minä ainakin olen jo tottunut siihen, että päälleni voidaan ajaa. Sen takia aina yleensä päästän autoilijat ensin, vaikka minähän siitä korvauksia saisin, jos jotain kävisi.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 21:52"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 21:30"]Yksi syy on huono autokanta -> köyhät suomalaiset, jotka eivät osta automaattivaihteisia autoja. automaattivaihteisella autolla on helppo pysähdellä ja antaa tietä.
[/quote]
Minä ostin manuaalin, koska se on taloudellisempi ja vie vähemmän polttoainetta (=ekologisempi). Luuletko, että mulle on väliä ostanko 30000e vai 32000e maksavan auton, heh.
[/quote] Tuo on aikamoista mutua ja varsinkin suomimiehet sita levittavat kun ovat saitoja. Netistahan loytyy vaikka mita kulutusvertailuja ja usein automaatti on taloudellisempi.
Mä en oikeesti tiedä mistä te näitä tilanteita kaivatte. Liikun Helsingissä päivittäin sekä jalankulkijana että autoilijana. Jalankulkijana koen aina saavani riittävästi tilaa - ei tule mieleen yhtä ainutta kertaa, jolloin autoilija olisi ajanut "melkein varpaiden yli", niin kuin niin monella tässä ketjussa.
Ja autoilijana annan mielelläni tietä jalankulkijoille. Hidastan selkeästi jo kauempaa niin, että ymmärtävät lähteä liikkeelle, eikä minunkaan usein tarvitse edes seisahduksiin asti pysähtyä, hidastus riittää. Ja jos taas näen, että ehdin selvästi ennen jalankulkijaa kohteliaalla marginaalilla, sujahdan alta pois ensin. Turvallinen marginaali on sellainen pari askelta. Vähemmän kuin tämä niin pysähdyn toki.
Asutaanko me eri maailmankaikkeudessa? Mistä te löydätte näin paljon epäkohteliaita autoilijoita?
Törkein kokemus itsellä kun olin ylittämässä risteysalueella suojatietä vaunujen kanssa, niin takaa tuli pakettiauto, joka kääntyi kovalla vauhdilla suoraan eteeni. Sen verran ehdin vaunuja nykäistä taaksepäin, ettei jääneet alle. Sen verran kuski pysähtyi, että ilmeisesti katsoi kävikö mitään, ja jatkoi sitten matkaansa.
Huomio: suojatien reunassa seisoessa kohti lähestyvän auton vauhdin hidastumista on todella vaikea arvioida. Autoilijan näkökulmasta hidastuminen on ilmiselvää koska se näkyy kaikissa ympäristön kiintopisteissä, mutta jalankulkijan ainoa kiintopiste on vauhdilla kohti liikkuva auto. Kohti kiitävän muutaman tuhannen metallikuorman eteen astuminen pistää väkisinkin epäröimään. Entä jos kuski ei jostain syystä huomannut minua?
Pelkään tienylitystä Helsingissä. Niin monesti olisin jo hengestäni päässyt, jos en itse olisi väistänyt autoa ajoissa. Kerran jopa todistin tilannetta, jossa pieni lapsi lensi konepellin yli suojatiellä.
Tänään vanha lihava ukko kaasutteli mustaa volvoaan kun oltiin astumassa suojatielle. Kun katsoin ihmeissäni perään, niin näytti keskisormea. Oli vielä lapsi ja koira mukana.
Päästän harkiten... jos minä olen jonon loppupäässä niin en pysähdy sillä mielestäni käveliä voi muutaman auton odottaa ja sen jälkeen tie on vapaa.
Esim taas tänä aamuna ruuhkassa laskin suojatiellä kulkijan kun näin että autojono on mieletön eikä jalankulkija pääse ikinä mikäli autoilijat ei pysähdy. Tokihan se on toisaalta typerää että kymmenet autot, bussit jne pysähtyy että yksi jalankulkija pääsee tien yli... mutta liikenteessä kaikkien tulee joustaa