Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi et päästä jalankulkijaa suojatien yli?

Vierailija
05.03.2014 |

Siis SUOJATIEN YLI, nyt on aivan turha tulla pätemään että hyppii ne jalankulkijatkin ties mistä teiden yli. Siitä ei ole nyt kyse, vaan siitä, että miksi autoilijat eivät anna tietä jalankulkijalle vaikka:

jalankulkija on jo suojatiellä? Perkele, kun meinasin taas jäädä alle, kun KAKSI paskapäätä kaahaa edestäni ohi, hyvä ettei varpailta ajaneet. 

Kommentit (132)

Vierailija
21/132 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

suojatiet on aina merkitty ja sellaisen lähestyessä tulee hidastaa vauhtia, vaikkei jalankulkijoita olis näköpiirissä. moottoritiet on erikseen.

mutta suomalaisella on aina niin kiire ja känny toisessa kädessä.

Vierailija
22/132 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei jää vahingossa auton alle. V*taa nämä jalankulkijat, jotka oikein kärkkyy, odottaa ja ajoittaa sen suojatielle astumisen juuri siihen ajankohtaan kun on kohdalla, kun ihan hyvin olisi sinne ehtinyt kolme auton mittaan sitten jo yli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/132 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä päästän, aina. olen asunut jalankulkijoita kunnioittavassa maassa jo 15 v ja suomessa kesäisin ajellessani ärsytän kanssa-autoilijoita kunnioittamalla jalankulkijoiden oikeutta ylittää tie hengissä.

kanssa-autoilijoita vituttaa, mutta jalankulkijalta irtoaa ujo hymy.

aion jatkaa toimintaani, liittykää joukkoon!

Vierailija
24/132 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalankulkijana en halua, että autot pysähtyvät takiani. Koen sen kiusallisena ja epäluuloja herättävänä. Mieluummin annan autojen mennä ensin ja ylitän tien vasta kun näen, että tie on vapaa. Tämä ny ei tietenkään toimi pääkaupungin ruuhkassa mutta yleispätevästi mieluummin näin.

Teinini ovat muutaman kerran joutuneet tilanteeseen, että autoilija on selkeästi antanut tietä mutta sitten yllättäen lähtenytkin liikkeelle kun nuoret ovat olleet keskellä suojatietä. Nykyään on niin paljon sekopäitä liikenteessä, että mieluumin jään odottamaan vuoroani.

Vierailija
25/132 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päättäkää menettekö yli vai odotatteko siinä vaiheessa kun auto lähestyy ja hidastaa vauhtiaan. Sahataan edes takaisin, mennäkkö vai eikö mennä ja sitten kun ollaan kohdalla päätetään, että mennäänkin yli.

Vierailija
26/132 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 12:51"]minä päästän, aina. olen asunut jalankulkijoita kunnioittavassa maassa jo 15 v ja suomessa kesäisin ajellessani ärsytän kanssa-autoilijoita kunnioittamalla jalankulkijoiden oikeutta ylittää tie hengissä.

kanssa-autoilijoita vituttaa, mutta jalankulkijalta irtoaa ujo hymy.

aion jatkaa toimintaani, liittykää joukkoon!

[/quote]

Ihanan kapinallinen asenne! Hyvä sinä! <3

Vierailija
27/132 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten te kiireiset autoilijat itse toimitte jalankulkijoina? menette reippaasti yli vai ette vaan kävele?

Vierailija
28/132 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 12:42"][quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 12:39"]

Mä en päästä jos ne ei jo ole suojatiellä. En jaksa alkaa jarruttelemaan turhan takia. Kyl ne joutaa siinä odottamaan sen verran kun ovat jo muutenkin jalan liikkeellä. : )

[/quote]

Minä olin jo suojatiellä, tänäänKIN olin jo menossa suojatien yli. Sama ongelma on, jos kääntyville ja jalankuljijoille on samaan aikaan vihreät. Siinä saa henkensä kaupalla juosta, ettei jää alle. Ap.

[/quote]

Et sattumoisin, ap, asu Tampereella? Täällä saa tosiaankin varoa jalankulkijana henkensä puolesta.

Vierailija
29/132 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 12:51"]

Jalankulkijana en halua, että autot pysähtyvät takiani. Koen sen kiusallisena ja epäluuloja herättävänä. Mieluummin annan autojen mennä ensin ja ylitän tien vasta kun näen, että tie on vapaa. Tämä ny ei tietenkään toimi pääkaupungin ruuhkassa mutta yleispätevästi mieluummin näin.

Teinini ovat muutaman kerran joutuneet tilanteeseen, että autoilija on selkeästi antanut tietä mutta sitten yllättäen lähtenytkin liikkeelle kun nuoret ovat olleet keskellä suojatietä. Nykyään on niin paljon sekopäitä liikenteessä, että mieluumin jään odottamaan vuoroani.

[/quote]

Olen törmännyt näihin teineihin, jotka pysähtyy suojatien reunalle ja viittoo, että meni ohi vaan. Kun auton saa liikkeelle he astuvatkin suojatielle.

Vierailija
30/132 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 12:52"]

Päättäkää menettekö yli vai odotatteko siinä vaiheessa kun auto lähestyy ja hidastaa vauhtiaan. Sahataan edes takaisin, mennäkkö vai eikö mennä ja sitten kun ollaan kohdalla päätetään, että mennäänkin yli.

[/quote]

Minä olen jäänyt kahdesti auton alle (Oulussa, suojatiellä, keskellä päivää) ja jos näyttää siltä että kuskilla siellä ratin takana on sen verran vikaa päässä, että hän ei jarruta, niin en mene suojatielle. Vaikka olisin ollutkin menossa. Ei mua haittaa vaikka autoilijaa ärsyttäisi, kun meidän ero on siinä että hän on sen auton puskurin turvallisemmalla puolella. Kun itse autoilen, ajan sillä lailla ennakoiden että olen aina valmis jarruttamaan hyvissä ajoin ennen suojatietä. Taajama-alueilla ei koskaan saa olla niin kiire että ottaa riskin siitä että ajaa jonkun yli. 

Vierailija
31/132 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 12:52"]

[/quote]

Kuule. 

Jos jalankulkija on suojatiellä ja näkee, että sitä lähestyy auto, niin tähän liikennekulttuuriin tottunut ihminen vaistomaisesti hiljentää kävelyä, koska EI HALUA JÄÄDÄ AUTON ALLE. Mistä sitä tietää, pysähtyykö se vai ei, vaikka olet jo metrin verran suojatiellä? Kun ne ei pysähdy, kuten tänäänkin esimerkki sen kertoi.

Vaikka niiden PITÄISI PYSÄHTYÄ JA ANTAA MENNÄ TIEN YLI. Ei olisi tällaista jahkaamista jos voisi luottaa siihen, että saa mennä. Ap.

Vierailija
32/132 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen paskamainen autoilija, minulla on kiire ja minulla on hieno auto! Jalankulkijat saavat odottaa, niillä mihinkään oikeasti ole kiire.

Vierailija
33/132 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 12:56"]

[/quote]

Olen törmännyt näihin teineihin, jotka pysähtyy suojatien reunalle ja viittoo, että meni ohi vaan. Kun auton saa liikkeelle he astuvatkin suojatielle.

[/quote]Ei ollu ainakaan mun lapsiani. Minä tosin kyllä viiton aina autoilijoille, että menee vaan jään mieluummin odottamaan jos huomaan, et joku meinaa pysähtyä.

Vierailija
34/132 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon ei ole mitään muuta kuin tekosyitä.

Vierailija
35/132 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 12:58"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 12:56"]

[/quote]

[/quote]Ei ollu ainakaan mun lapsiani. Minä tosin kyllä viiton aina autoilijoille, että menee vaan jään mieluummin odottamaan jos huomaan, et joku meinaa pysähtyä.

[/quote]

Eihän minun lapset, mutta muiden kakarat!

Vierailija
36/132 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 12:35"]

Yleensä päästän, mutta joskus jalankulkija haahuilee sen näköisenä, etten tiedä aikooko hän mennä tien yli ylipäätään. En jää odottamaan.

[/quote]Tekosyy, ylimenon tarve selviää äkisti kun annat tietä.

Vierailija
37/132 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silkasta itsekkyydestä!

Vierailija
38/132 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 12:43"]

Risteyksessä päästän, mutta suoralla tiellä en viitsi hidastella.

[/quote]Olet kusipää...

Vierailija
39/132 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu missä kohtaa suojatie on. Jos ajan risteyksessä, johon muutenkin joudun hiljentämään, päästän jalankulkijan menemään varsinkin jos on ruuhkaisaa ja jalankulkija on todennäköisesti odotellut pitkään.

Jos olen valoristeyksessä kääntymässä ja sekä minulle että jalankulkijalle on vihreä, annan aina kävelijän mennä. Mun kaupungissa on pari tälla tavoin toimivaa suurta risteystä, joissa on useita kaistoja ja huono näkyvyys ja jalankulkijoita on jäänyt näissä risteyksissä auton alle. Autoilijan vikahan tuo on. Itse katson nämä risteykset tosi tarkasti ja hidastan reilusti. Näihin suuriin risteyksiin pitäisi saada nuolivalot turvallisuuden vuoksi.

Jos ajan suoralla tiellä (ei risteystä), liikenne on vähäistä ja jalankulkija ei näytä merkkejä siitä, että on astumassa suojatielle, vaan odottelee kiltisi, niin silloin on turha päästää kun jalankulkija ehtii mennä 3 sekunnin päästä kun itse olen ajanut ohi. Kyllä jalankulkijan eleistä pystyy tulkitsemaan onko hän astumassa suojatielle vai ei. Hidastan toki hieman, jotta ehdin tarvittaessa pysähtyä, jos jalankulkija päättääkin ylittää suojatien.

Vierailija
40/132 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun Englannissa ja täällä kyllä autot lähes poikkeuksetta pysähtyvät suojatiellä.