Opiskelen töiden ohessa AMK:ssa ja alkaa vähän ahdistaa kun opintovapaiden takia lomapäivät palaa
Lomankertymiskaudella kertyy vain kuukauden jaksolta lomaa opintovapaalla ja loput kuukaudet ei sitten kerrytä mitään.
Opintovapaata on ollut pakko ottaa harjoittelujen vuoksi. Tulevasta lomakaudesta jää uupumaan neljä päivää. Syksyllä voin joutua ottamaan lisää opintovapaata ja lomaa kertyisi ehkä 10+ päivää vuodelle 2024. Ahdistavaa.
Omalla työpaikalla en voi tehdä kuin ehkä yhden työharjoittelun koska työpaikkani ei sovellu kaikkii harjoitteluihin. Opiskelen siis sairaanhoitajaksi ja pitää olla erilaisia harjoittelupaikkoja. Palkattomana pitää harjoittelut tehdä ja ehkä kun 140 opintopistettä on täynnä niin voisi tehdä palkallisena harjoittelun jos hyvä tuuri käy ja löytää paikan.
Kommentit (22)
Ota palkattomat vapaat jaettuna kuunvaihteen molemmin puolin. Yleensä 14 työpäivää/kalenterikuukausi takaa täydet lomanmääräytymiskuukaudet.
Sellaista se opiskelu on. Koeta nyt ymmärtää että satsaat tulevaisuuteen ja muutaman vuoden panostus näkyy sitten jatkossa parempana palkkana. Lomia ennättää pitää myöhemminkin.
T: Myös alaa vaihtanut
Vierailija kirjoitti:
Ota palkattomat vapaat jaettuna kuunvaihteen molemmin puolin. Yleensä 14 työpäivää/kalenterikuukausi takaa täydet lomanmääräytymiskuukaudet.
Kun pitää ottaa palkattomia jaksoja usean viikon putkia, että pystyy suorittamaan työharjoittelut.
Mikä ihmeen opintovapaa?
Kun mä luin insinööriksi, päivät oltiin töissä ja illat koulussa. Koulutehtävät sitten vapaa-ajalla.
Eikä valitettu, vaan tehtiin.
Ehkä sen takia palkka on minimissään 100% isompi kuin hoitajilla.
T. iNssi29
Vierailija kirjoitti:
Sellaista se opiskelu on. Koeta nyt ymmärtää että satsaat tulevaisuuteen ja muutaman vuoden panostus näkyy sitten jatkossa parempana palkkana. Lomia ennättää pitää myöhemminkin.
Lähihoitaja kun vaihtaa sairaanhoitajaksi ei paljon palkka nouse, onnistuisiko pelkkien yövuorojen teko, niin olisi useampi vapaapäivä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen opintovapaa?
Kun mä luin insinööriksi, päivät oltiin töissä ja illat koulussa. Koulutehtävät sitten vapaa-ajalla.Eikä valitettu, vaan tehtiin.
T. iNssi29
Hoitajan harjoittelut on palkattomia.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen opintovapaa?
Kun mä luin insinööriksi, päivät oltiin töissä ja illat koulussa. Koulutehtävät sitten vapaa-ajalla.Eikä valitettu, vaan tehtiin.
T. iNssi29
Voi luoja. Mä olen koulutukseltani lähihoitaja ja töissä paikassa missä tehdään kolmivuorotyötä. Kun on koulussa teoriajakso menossa niin opiskelua on kahtena päivänä viikossa päivisin, ei iltaisin. Lisäksi todella paljon itsenäisesti opiskeltavaa. Harjoittelujen ajaksi pakko ottaa opintovapaata koska ei mulla ainakaan riitä energia tehdä kahta työtä 100% työajalla. Ei edes vähemmillä tunneilla oma työ onnistu harkan aikana, ei vain riitä voimat sellaiseen.
Harjoittelua opiskelujen aikana on yhteensä n. vuosi ja ainoastaan ensimmäisen perushoidon 7 viikon harjoittelun olen saanut ahotoitua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitaja kun vaihtaa sairaanhoitajaksi ei paljon palkka nouse, onnistuisiko pelkkien yövuorojen teko, niin olisi useampi vapaapäivä.
Ei onnistun mun työpaikalla pelkkien öiden tekeminen. Se helpottaisi paljon, mutta kun ei vain sallita sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Lomia ennättää pitää myöhemminkin. Just just. Mulle loma on tärkeää jaksamisen kannalta koska mun työpaikka on fyysisesti ja henkisesti todella raskas.
Sh-opiskelija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun pitää ottaa palkattomia jaksoja usean viikon putkia, että pystyy suorittamaan työharjoittelut.
Yleensä se 14 tp on puoli kk. Kaksi viikkoa kahdessa kuukaudessa on jo neljä viikkoa. Kalenteri käteen ja suunnittelemaan! Joissakin TESseissä riittää 18 ns virassaolopäivää - siis vapaapäivät mukaan lukien, eli tsekkaa oma TESsisi ensin.
Olis kannattanu säästää aiemmin rahaa niin ei olis ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Sh-opiskelija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä se 14 tp on puoli kk. Kaksi viikkoa kahdessa kuukaudessa on jo neljä viikkoa. Kalenteri käteen ja suunnittelemaan! Joissakin TESseissä riittää 18 ns virassaolopäivää - siis vapaapäivät mukaan lukien, eli tsekkaa oma TESsisi ensin.
Huoh. Kun harjoittelut kestää 7 viikkoa ja viimeinen oli vielä pidempi. Harjoittelu on 100% työajalla niin missä välissä tuossa tekee vielä 14 työpäivää per kuukausi!? Ei mulla voimat riitä tuollaiseen. Joudun vielä tekemään suurimman osan harjoitteluista 25 tai 75 km:n päässä kotoa kun ei omalla paikkakunnalla ole sopivia harjoittelupaikkoja. Lisää pituutta päivään ajomatkojen vuoksi. Oma työpaikka sitten kotipaikkakunnalla.
Kyllä mä tiedän miten lomat kertyy eikä tässä nyt siitä ollut kyse.
Kyllä sä varmaan etukäteen tiesit harjoitteluista? Eli olisit säästänyt etukäteen rahaa tai ollut töissä niin kauan että olet oikeutettu aikuiskoulutustukeen. Niin me muutkin tehdään.
Aivan varmasti tekee tiukkaa, en sitä epäilekään. Itse vaan mietin, että pystyispä ottamaan sellaisen luksuksen kuin opintovapaa! Nyt 100 % työ, 100 % koulu. Tosin opinnot onneksi osittain etänä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sä varmaan etukäteen tiesit harjoitteluista? Eli olisit säästänyt etukäteen rahaa tai ollut töissä niin kauan että olet oikeutettu aikuiskoulutustukeen. Niin me muutkin tehdään.
Missä kirjoitin, että en ole oikeutettu aikuiskoulutustukeen? En yhtään missään. Kyllähän mä sitä saan silloin kun en saa palkkaa, mutta ei sillä ole mitään merkitystä lomapäivien kertymiseen! Niistähän tässä oli kyse!
Ja vaikka olisi säästöjä minkä varassa pitää palkatonta lomaa, niin työnantaja on erittäin nihkeä sitä myöntämään koska on niin kova pula työntekijöistä.
Sh-opiskelija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kirjoitin, että en ole oikeutettu aikuiskoulutustukeen? En yhtään missään. Kyllähän mä sitä saan silloin kun en saa palkkaa, mutta ei sillä ole mitään merkitystä lomapäivien kertymiseen! Niistähän tässä oli kyse!
Ja vaikka olisi säästöjä minkä varassa pitää palkatonta lomaa, niin työnantaja on erittäin nihkeä sitä myöntämään koska on niin kova pula työntekijöistä.
Onko opintovapaa eri asia? Amkissahan kesäloma ja joululoma on tosi pitkiä. Miksi et hyödynnä niitä?
Vierailija kirjoitti:
Sh-opiskelija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko opintovapaa eri asia? Amkissahan kesäloma ja joululoma on tosi pitkiä. Miksi et hyödynnä niitä?
Siis mitä ihmettä sä sekoilet? Opintovapaata pitää ottaa joko osittaisena tai kokonaan, että saa aikuiskoulutustukea. Eikä tässä nyt ollut siitä kyse vaan siitä, että lomat alkaa palamaan.
Mitä koulujen lomat tähän liittyy? Ei ne lomat niin pitkiä ole, että niiden aikan oltaisiin niin paljon töissä, että kerätään koko vuoden lomapäivät. Totta kai olen töissä kun koulusta on lomaa, mutta en nyt kyllä ymmärtänyt sun pointtia.
Se nyt vaan on hyväksyttävä, että jos opiskelee ja on töissä vuorotellen pitempiä jaksoja niin jossain kohtaa lomia palaa. Niin se on kaikilla.
Sh-opiskelija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sh-opiskelija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä sä sekoilet? Opintovapaata pitää ottaa joko osittaisena tai kokonaan, että saa aikuiskoulutustukea. Eikä tässä nyt ollut siitä kyse vaan siitä, että lomat alkaa palamaan.
Mitä koulujen lomat tähän liittyy? Ei ne lomat niin pitkiä ole, että niiden aikan oltaisiin niin paljon töissä, että kerätään koko vuoden lomapäivät. Totta kai olen töissä kun koulusta on lomaa, mutta en nyt kyllä ymmärtänyt sun pointtia.
Mitä ihmettä sinä minulle kiukuttelet? Kysyin ihan asiallisen kysymyksen. Minulla kun ei kokemusta sellaisesta ilosta kuin opintovapaa tai aikuiskoulutustuki, joten en asiasta tiedäkään. Ihan tässä on perheellisenä painettu 100 % töissä ja kokopäiväisesti amkissa ilman mitään lomia. Sen tiedän, että amkin loma on usein toukokuusta syyskuuhun. Tosin itse olen opiskellut myös kesäisin ja koska vaihdoin työpaikkaa, ei viime kesänäkään ollut yhtään lomapäivää. Tiedostin kylläkin jo etukäteen, että seuraavat vuodet tulevat olemaan raskaita eikä lomia yksinkertaisesti ole. En silti kiukuttele muille, kun ihan itse tähän ryhdyin.
Eikä siis todellakaan ole varaa pitää palkatonta lomaa.