Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi et päästä jalankulkijaa suojatien yli?

Vierailija
05.03.2014 |

Siis SUOJATIEN YLI, nyt on aivan turha tulla pätemään että hyppii ne jalankulkijatkin ties mistä teiden yli. Siitä ei ole nyt kyse, vaan siitä, että miksi autoilijat eivät anna tietä jalankulkijalle vaikka:

jalankulkija on jo suojatiellä? Perkele, kun meinasin taas jäädä alle, kun KAKSI paskapäätä kaahaa edestäni ohi, hyvä ettei varpailta ajaneet. 

Kommentit (132)

Vierailija
41/132 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri näin, jopa takapajuisessa englannissa kunnioitetaan jalankulkijaa, muttei "sivistysvaltio" suomessa. ei kait ne uskalla mennä reippaasti yli, kun on ollut hengenlähtö lähellä niin monta kertaa. ja vielä suojatiellä. autoilija kun näkee jo kaukaa suojatien merkin, tulee hiljentää. oli siellä jalankulkijoita tai ei. suojateitä ei ole teillä, missä saa ajaa kovaa. paitsi mamma.

Vierailija
42/132 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuimme autokoulun kakkosvaiheessa ärsyttävästä liikennekäyttäytymisestä, ja joku mainitsi sen, etteivät autoilijat päästä jalankulkijoita suojatien yli. Mitä tähän kommentoi autokoulun opettaja? "No joo, kyllähän ne pitäis päästää yli, mutta kun siitä ajamisesta tulee niin nykivää ja ärsyttävän pysähtelevää, jos jokaisen jalankulkijan päästää tien yli." Kuvastaa hyvin suomalaista asennetta, että jopa alan ammattilaiset, joiden pitäisi toimia esimerkkinä, vähättelevät suojateitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/132 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikenne- ja viestintäministeriö onkin poistamassa suojatie nimitystä, koska se antaa jalankulkijoille väärän kuvan ja sitä ollaan muuttamassa ylityskohdaksi vuoden 2015 loppuun menessä. Mielenkiintoista tietää, kenellä on silloin väistämisvelvollisuus.

Vierailija
44/132 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 12:35"]

Yleensä päästän, mutta joskus jalankulkija haahuilee sen näköisenä, etten tiedä aikooko hän mennä tien yli ylipäätään. En jää odottamaan.

[/quote]

jalankulkija ei keskellä suojatietä tiedä, haluaako hän yli vai ei? 

Vierailija
45/132 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 13:03"]

Minä asun Englannissa ja täällä kyllä autot lähes poikkeuksetta pysähtyvät suojatiellä.

[/quote]

Höpö höpö!

Eihän siellä edes ole suojateitä! pedestrian crossing = ylityspaikka

Suomi on ainoa maa jossa on käytössä näinkin harhaan johtava nimitys tienylityspaikasta.

Vierailija
46/132 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 13:06"]

juuri näin, jopa takapajuisessa englannissa kunnioitetaan jalankulkijaa, muttei "sivistysvaltio" suomessa. ei kait ne uskalla mennä reippaasti yli, kun on ollut hengenlähtö lähellä niin monta kertaa. ja vielä suojatiellä. autoilija kun näkee jo kaukaa suojatien merkin, tulee hiljentää. oli siellä jalankulkijoita tai ei. suojateitä ei ole teillä, missä saa ajaa kovaa. paitsi mamma.

[/quote]

mä asun Tukholmassa ja mun mielestä täällä autoilijat ovat vielä röyhkeämpiä luin Hgissä. Menepä myös vaikkapa Pariisiin testaamaan, pääseekö tien yli jalankulkijana turvallisesti? Saatikka vaikkapa koko Aasia, tai Venäjä

kannattaa matkustaa ennenkuin alkaa laukoa mielipiteitä autoilijoista Suomessa.

Briteille nostan hattua

Vierailija
47/132 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Kun autoilen päästän risteyksissä ja tietysti kääntyessä jos myös jalankulkijoilla on vihreä heidät menemään. Mutta jos ajan yksinäni tyhjää tietä ja näen että suojatietä lähestyy jalankulkija en todellakaan rupea pysähtymään. se ihminen on paljon helpompi saada pysähdyksiin kuin auto ja sillä menee ehkä 2 sekuntia enemmän aikaa kun vähän hidastaa että auto ehtii mennä ohi.

2. Kun olen jalankulkija päästän autot menemään ja jos ehdinkin suojatielle ja huomaan auton lähestyvän otan pari juoksuaskelta jotta pääsen kiireesti alta pois ettei auton tarvitse tuhaan pysähtyä.

3. opetan lapsilleni että vaikka jalankulkijoilla on etuajo-oikeus siihen ei pidä luottaa vaan autot saattavat silti tulla päin. joten niin kiire ei ole etteikö ehtisi odottamaan että autot menevät ensin ja sitten itse vasta turvallisesti tien yli. Ja aina pitää katsoa tuleeko autoja vaikka palaisi vihreä valo. Joku voi sitäkin päin ajaa..

Vierailija
48/132 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 13:15"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 13:03"]

Minä asun Englannissa ja täällä kyllä autot lähes poikkeuksetta pysähtyvät suojatiellä.

[/quote]

Höpö höpö!

Eihän siellä edes ole suojateitä! pedestrian crossing = ylityspaikka

Suomi on ainoa maa jossa on käytössä näinkin harhaan johtava nimitys tienylityspaikasta.

[/quote]No todellakin on! Eli jos on ne valkoiset viivat ja valopylväät vilkkuvine valoineen auton tulee pysähtyä. Sitten on tosiaan myös näitä crossing placeja, joissa autoilijalla on etuoikeus.

Vierailija
49/132 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 13:16"]

[/quote]

mä asun Tukholmassa ja mun mielestä täällä autoilijat ovat vielä röyhkeämpiä luin Hgissä. Menepä myös vaikkapa Pariisiin testaamaan, pääseekö tien yli jalankulkijana turvallisesti? Saatikka vaikkapa koko Aasia, tai Venäjä

Briteille nostan hattua

[/quote]

Tuosta Pariisista täytyy kyllä olla eri mieltä: siellä olen mennyt päin jalankulkijoiden punaista valoa ja silti autoilija on väistänyt (tämä siis ihan oma moka minulta). Tallinnaan jo kun menee, ero on valtava. 

Mutta joka tapauksessa, oli muiden maiden kulttuurit millaisia tahansa, Suomessa on laki joka sanoo, että suojatiellä olevaa jalankulkijaa on väistettävä, ts. annetava tilaa. 

Mikä siinä on niin vaikeaa tajuta? AP.

Ps. Olen Lahest.

Vierailija
50/132 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 12:43"]

Risteyksessä päästän, mutta suoralla tiellä en viitsi hidastella.

[/quote]

Miksi?

Vierailija
51/132 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 13:23"]

[/quote]

Briteille nostan hattua

[/quote]

Tuosta Pariisista täytyy kyllä olla eri mieltä: siellä olen mennyt päin jalankulkijoiden punaista valoa ja silti autoilija on väistänyt (tämä siis ihan oma moka minulta). Tallinnaan jo kun menee, ero on valtava. 

Mutta joka tapauksessa, oli muiden maiden kulttuurit millaisia tahansa, Suomessa on laki joka sanoo, että suojatiellä olevaa jalankulkijaa on väistettävä, ts. annetava tilaa. 

Mikä siinä on niin vaikeaa tajuta? AP.

Ps. Olen Lahest.

[/quote]Eiks Lahdes ny muutenki olla vähä outoja? Eikö sun pitäisi olla tottunut siihen, ettei siel osata tapoja?

Vierailija
52/132 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tieliikennelaki määrää yksiselitteisesti, että autoijan on annettava vapaa kulku jalankulkijalle, joka on astunut TAI VAIKUTTAA olevan astumaisillaan suojatielle. On siis lainvastaista olla antamatta tietä, vaikka jalankulkija on vasta astumaisillaan suojatielle. Moni mieltää asian vain asennekysymykseksi, vaikka kyseessä on lainavastaisuus.

Vierailija
53/132 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 12:58"]

[/quote]Ei ollu ainakaan mun lapsiani. Minä tosin kyllä viiton aina autoilijoille, että menee vaan jään mieluummin odottamaan jos huomaan, et joku meinaa pysähtyä.

[/quote]

Pysähtyvälle tai jo pysähtyneelle autolle viittoilu "mene vain ensin" on juurikin autoilijoiden opettamista olemaan välittämättä suojateistä. Ei hyvä.

Vierailija
54/132 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Briteille nostan hattua

[/quote]Venäjällä ainakin noudatetaan suojatiesääntöjä paljon paeremmin kuin Suomessa. Venäjällä ei riitä että jalankulkija ehtii hyvin suojatien yli, lähestyvän auton pitää myös osoittaa että on huomannut ja väistää, eli hidastettava vauhtia.

Suomessa on maailman huonoin suojatiekuri.

Vierailija
55/132 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 12:52"]

Päättäkää menettekö yli vai odotatteko siinä vaiheessa kun auto lähestyy ja hidastaa vauhtiaan. Sahataan edes takaisin, mennäkkö vai eikö mennä ja sitten kun ollaan kohdalla päätetään, että mennäänkin yli.

[/quote]

Se jalankulkijan päättämättömyys johtuu siitä, että auto ei näytä tarpeeksi hidastavan, mutta hidasta ehkä vähän ja jalankulkija ei uskalla mennä ylitse, ennen kuin auto on selvästi pysähtymässä.

Tajuatko, että sinulla autoilijana on aina velvollisuus päästää jalankulkija yli. Ihan siitä huolimatta huvittaako sua hidastaa vai ei.

Vierailija
56/132 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostasivat paremmat kengät, köyhät (pääsisivät nopeammin yli)

tämmösen syyn olen kuullut kyydissä. ainakin kaksi kertaa. niin miehen kuin naisen sanomana. mies oli amis, nainen akateeminen (eivät pariskunta)

Vierailija
57/132 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 13:26"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 12:58"]

[/quote]Ei ollu ainakaan mun lapsiani. Minä tosin kyllä viiton aina autoilijoille, että menee vaan jään mieluummin odottamaan jos huomaan, et joku meinaa pysähtyä.

[/quote]

Pysähtyvälle tai jo pysähtyneelle autolle viittoilu "mene vain ensin" on juurikin autoilijoiden opettamista olemaan välittämättä suojateistä. Ei hyvä.

[/quote]Ihan miten vaan mutta mä jään mieluummin odottamaan. Tämän olen oppinut kantapään kautta. Minusta se nyt vaan on niin paljon turvallisempaa antaa auton mennä ensin ja näin olen lapsillenikin opettanut.

Vierailija
58/132 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri näin, pariisissakin on heikomman oikeus eli autoilijat antavat vaikka punaisia päin tien ylittävän ihmisen mennä yli. tuttu kolhaisi tällaista punaisia päin menijää suomalaiseen tyyliin ja yllätys yllätys, oli autoineen väärässä. sama laki myös suomeen, niin eiköhän ne tappohalut häviä.

t. jo 15 v keski-euroopassa teitä ylittänyt, myös ei-suojatien kohdalta

Vierailija
59/132 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän vastuu ole myös jalankulkijalla. Esim tälläisillä liukkailla keleillä ei kuule ihan niin vain pysähdytäkään. Sitten tyypit kiskoo jalkakäytävällä kun kuvittelevat että ehtivät menemään vaikka auto on neljän metrin päässä...

Vierailija
60/132 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasittavin osa duunimatkaani on yrittää päästä ratikkapysäkille kaksikaistaisen tien yli valottoman suojatien kohdalta. Ei ole kerta tai kaksi, kun olen joko myöhästynyt ratikasta siksi, etteivät autot anna tietä tai olen meinannut jäädä auton alle, kun jalkakäytävänpuoleista kaistaa ajava auto on pysähtynyt, mutta viereisellä kaistalla joku vatipää ei sitten ole vaivautunut.

Puolassa asuessani oli aluksi ihan totuteltava siihen, että suojatielle voi mennä, koska autot antavat tietä. Vaikka liikennekulttuuri on siellä muuten mitä on, niin kaupunkialueella suojatiellä jalankulkijaa todellakin väistetään.