Miksi et päästä jalankulkijaa suojatien yli?
Siis SUOJATIEN YLI, nyt on aivan turha tulla pätemään että hyppii ne jalankulkijatkin ties mistä teiden yli. Siitä ei ole nyt kyse, vaan siitä, että miksi autoilijat eivät anna tietä jalankulkijalle vaikka:
jalankulkija on jo suojatiellä? Perkele, kun meinasin taas jäädä alle, kun KAKSI paskapäätä kaahaa edestäni ohi, hyvä ettei varpailta ajaneet.
Kommentit (132)
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 23:11"]
Koska olen ekoihminen ja luonto on minulle tärkeä, niin en pysähtele sen takia, koska jatkuva jarruttelu/kiihdytys kuluttaa enemmän polttoainetta eli tuhoaa luontoa. Ettekö te suojatielle hyppivät kävelijät ajattele yhtään luontoa?
[/quote]
Ne just ajattelee, koska kävelevät. Sinä et kun ajat autolla.
Seisojille ei lain mukaan tarvitsekaan antaa tietä, koska he eivät ole suojatiellä tai astumassa sille.
Juuri näin se menee. Edes innokas alapeukutus ei muuta lain kirjainta. Tieliikennelaki 32 §.
"Astumassa" on nykyhetken muoto. Se tarkoittaa, että jokin toiminta on käynnissä parhaillaan. Tässä suojatiekysymyksessä se tarkoittaa, että toinen jalka on jo ilmassa ja lähestyy tiehen maalattua valkoista poikkiviivaa. Silloin autoilija antaa esteettömän kulun.
Molemmat jalat maassa taas on seisoskelua, joka ei aseta autoilijalle tienantovelvollisuutta. Hänen pitää kuitenkin olla valmiina hidastamaan riittävästi, jos seisoskelu tapahtuu suojatien läheisyydessä, jolloin seisoskelija ehkä päättääkin asiaa riittävästi harkittuaan ja puhelinta näprättyään astua suojatielle.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 12:11"]
Seisojille ei lain mukaan tarvitsekaan antaa tietä, koska he eivät ole suojatiellä tai astumassa sille.
Juuri näin se menee. Edes innokas alapeukutus ei muuta lain kirjainta. Tieliikennelaki 32 §.
"Astumassa" on nykyhetken muoto. Se tarkoittaa, että jokin toiminta on käynnissä parhaillaan. Tässä suojatiekysymyksessä se tarkoittaa, että toinen jalka on jo ilmassa ja lähestyy tiehen maalattua valkoista poikkiviivaa. Silloin autoilija antaa esteettömän kulun.
Molemmat jalat maassa taas on seisoskelua, joka ei aseta autoilijalle tienantovelvollisuutta. Hänen pitää kuitenkin olla valmiina hidastamaan riittävästi, jos seisoskelu tapahtuu suojatien läheisyydessä, jolloin seisoskelija ehkä päättääkin asiaa riittävästi harkittuaan ja puhelinta näprättyään astua suojatielle.
Jos ihminen seisoo suojatien edessä kasvot tielle päin, on hän astumassa suojatielle. Tällöin autoilijan on annettava esteetön kulku. Ei ole olemassa mitään "jalka ilmassa" -sääntöä tms. hevonpaskaa. Kannatta joskus kokeilla samassa risteyksessä poliisin kanssa, ja yrittää selitellä sitten tuolla verukkeella itseään ilman sakkoa pois tilanteesta. Veikkaanpa, ettei onnistu.
Ajoneuvo on tarvittaessa kyettävä pysäyttämään ennen suojatietä. Kaikki suojatiellä tapahtuneet onnettomuudet ajoneuvojen ja jalankulkijoiden välillä ovat automaattisesti ajoneuvon kuljettajan syytä.
Jos ihminen seisoo suojatien edessä kasvot tielle päin, on hän astumassa suojatielle.
kerrotko vielä, missä näin sanotaan, että kasvojen suuntaus on tässä ratkaiseva?
Oma ongelmasuojatieni on sellainen, että se on noin 50 metriä liikennevalo-ohjatun risteyksen jälkeen. Luulen, että autoilijat eivät halua pysähtyä valottoman suojatien kohdalle siksi, että ovat juuri seisseet liikennevaloissa ja siinä on samassa yhteydessä liikennevalollinen suojatie. Ratikkapyskille nyt ei kuitenkaan pääse kuin liikennevalottoman suojatien yli, joten sinne haluavalle jalankulkijalle se valollinen suojatie ei ole vaihtoehto.
Miksei jalankulkijat voi antaa autojen mennä ensin? Se on niin paljon käytännöllisempää ja turvallisempaa niin päin.
Kun olen jalankulkija annan aina autojen mennä ensin ja kun olen ratissa menen aina itse ensin ellei joku nupopää nyt väkisti tunge auton eteen. Toimii.
Yleensä annan tietä suojatiellä. Mutta ihmetyttää nämä ihmiset, jotka seisovat suojatien edessä, mutta pälyilevät jonnekin ihan muualle tai näpräävät kännykkää katse tiukasti luurissa. Ovatko nämä idiootit tulossa siihen suojatielle? Sellaisten takia en pysähdy.
Koska olen ekoihminen ja luonto on minulle tärkeä, niin en pysähtele sen takia, koska jatkuva jarruttelu/kiihdytys kuluttaa enemmän polttoainetta eli tuhoaa luontoa. Ettekö te suojatielle hyppivät kävelijät ajattele yhtään luontoa?
Asun Espanjassa jossa liikennekulttuuri on kuin villista lannesta mutta jalankulkijaa kunnioitetaan aina. Pelottaa tulla lomilla Suomeen ja paastaa lapset keskenaan esim. Lahikaupassa kaymaan, he kun eivat ole tottuneet siihen etta suojatien eteen ei pysahdy kukaan...
"Jalankulkijat huomio! Useasti selvästi tervejalkainen kävelijä ehtii suojatien yli jos autoilija vain hidastaa vauhtiaan pysähtymättä"
Paitsi talvella, kun on liukasta, ja (a) jalankulkija voi liukastua, ja (b) auton jarrutusmatka on pitkä.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 12:43"]
Suomessa on itäinen liikennekulttuuri, jossa vahvempi jyrää. Moni myös ajattelee sekä omaa että jalankulkijan turvallisuutta, kun ei pysähdy. Jos nimittäin tekee yllärin ja pysähtyy, perään voi posahtaa sen normaalimman kuljettajan auto. Ja jos ajokaistoja on kaksi, vierestä kuitenkin joku pyyhkäisee ohi, mikä on jalankulkijalle hengenvaarallinen tilanne.
[/quote]
Pysähdyn yleensä aina, eikä kukaan ole rysäyttänyt takapuskuriin omalla autollaan. Äkkijarrutuksiakin olen tehnyt, eikä kukaan ole törmännyt takaa. Jos joku kolaroi edessä olevan jarrutuksen takia, on syytä mennä peilin eteen ja kysyä, missä oli turvaväli!?
Jos pysäytän sellaiseen kohtaan, missä viereinen kaista on samaan suuntaan ajaville, varmistan AINA taustapeilistä, huomaako viereisen kaistan autoilija pysähdykseni. Olen aina valmiustilassa vaikka avaamaan oven, tai kurvaamaan eteen, jos tampio ei pysähdy. Toimin näin siitä syystä, että vihaan suomalaisten autoilijoiden tapaa kurvailla kunkkuina liikenteessä, mistään ei välitetä, vaikka tappoväline on alla. Minäminäminä. Ymmärrän vastuuni ratin takana ja turvaan aina heikompiani, jokaisen tulee toimia liikenteessä näin, tai kortti pois.
Ja hei naiset, varsin usein näkee teitä, joilla on kännykkä korvalla, ajetaan todella ennakoimattomasti ja vaarallisesti, vilkkua ei käytetä ja ajonopeus voi olla ihan mitä tahansa. Nyt hel*etti se handfree käyttöön, tai känny äänettömälle, siihen ei puhuta luuri korvassa samalla kun ajetaan, vaan keskitytään siihen ajoon!
Minä päästän aina jalankulkijan yli jos hän on sieltä tulossa.
Jos taas joku vaan seisoo suojatien edessä ja tuijottaa kun lehmä uutta porttia niin ei kannata: seurauksena on pysäyttämisen jälkeen vaan piiiitkä tuijotus ja kädenheilautus tyyliin "Meessäävaanensin".
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 17:00"]
On muuten todella ärsyttävää kun hidastaa jo kaukaa,että jalankulkija pääsisi tien yli ja se ei sitten menekään vaan odottaa että auto PYSÄHTYY! Jos ei hidastus riitä nii mun puolesta odotelkoon siinä! Vanhukset ym. Eri asia.
[/quote]
Jalankulkijat huomio! Useasti selvästi tervejalkainen kävelijä ehtii suojatien yli jos autoilija vain hidastaa vauhtiaan pysähtymättä, ja onhan se jo merkki että kävelijä on huomattu.
Ei autoilijasta tunnu järkevältä hidastaa muutaman kymmenen metrin päässä suojatiestä ja lopuksi pysähtyä metrin päähän suojatiestä odottamaan että kävelijä viittoo autoilijaa menemään vaan. Jalankulkijat, kun teille tarjotaan tietä, käyttäkää oikeuttanne!
Mua on alkanut vituttaa tuo niin paljon, että yksin suojatietä ylittäessäni "säikyttelen" autoilijoita. Sellaiset autoilijat tuntee jo kaukaa, jotka eivät aiokaan pysähtyä. Sitten vaan reippaasti pari askelta suojatielle, ja rivakka pysäytys (jos ei halua oikeasti jäädä alle), niin johan on autoilijalla paniikki päällä. Erityisen toimivaa kun tienpinta on jäinen.
Harrastan tätä vain silloin, jos suojatietä lähestyy yksi ainoa auto. Muuten on vaarana peräänajo. Mutta tästä kun vielä vittumaisemmaksi ryhdyn, niin alan tehdä sitä silloinkin kun on letka tulossa. Eikä huolta, kerron kyllä poliisille että ei ollut peräänajajan vika, vaan joku hullu ei meinannut pysähtyä suojatielle, vaikka olin jo viivoilla.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 21:14"]
Mua on alkanut vituttaa tuo niin paljon, että yksin suojatietä ylittäessäni "säikyttelen" autoilijoita. Sellaiset autoilijat tuntee jo kaukaa, jotka eivät aiokaan pysähtyä. Sitten vaan reippaasti pari askelta suojatielle, ja rivakka pysäytys (jos ei halua oikeasti jäädä alle), niin johan on autoilijalla paniikki päällä. Erityisen toimivaa kun tienpinta on jäinen.
Harrastan tätä vain silloin, jos suojatietä lähestyy yksi ainoa auto. Muuten on vaarana peräänajo. Mutta tästä kun vielä vittumaisemmaksi ryhdyn, niin alan tehdä sitä silloinkin kun on letka tulossa. Eikä huolta, kerron kyllä poliisille että ei ollut peräänajajan vika, vaan joku hullu ei meinannut pysähtyä suojatielle, vaikka olin jo viivoilla.
[/quote]
Kun mina tulen sinne lomalle seuraavan kerran niin otan pienen vasaran mukaan ja silla napayttelen konepeltia jos auto tulee hipaisuetaisyydelle kun olen suojatiella.
Suomessa on itäinen liikennekulttuuri, jossa vahvempi jyrää. Moni myös ajattelee sekä omaa että jalankulkijan turvallisuutta, kun ei pysähdy. Jos nimittäin tekee yllärin ja pysähtyy, perään voi posahtaa sen normaalimman kuljettajan auto. Ja jos ajokaistoja on kaksi, vierestä kuitenkin joku pyyhkäisee ohi, mikä on jalankulkijalle hengenvaarallinen tilanne.
[/quote]
Yks idiootti teki mulle just noin. Toisella kaistalla hieman isompi auto pysähtyi ja samalla osittain peitti näkyvyyden viereiselle kaistalle. No eiköhän sieltä toiselta kaistalta tullut melkein auto syliin, kun ylitin katua.
Yksi syy on huono autokanta -> köyhät suomalaiset, jotka eivät osta automaattivaihteisia autoja. automaattivaihteisella autolla on helppo pysähdellä ja antaa tietä.
Itse päästän jalankulkijat aina, kunhan se on vain molempien kannalta turvallista. Johtuu ehkä siitä, että olen alle vuosi sitten saanut ajokortin ja autokoulussa tietysti annettiin tietä jokaiselle. Jäi tavaksi:)
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 10:55"]
Risteyksessä päästän, mutta suoralla tiellä en viitsi hidastella.
[/quote]
Minkähän takia tämä saa alapeukutuksia, koska suurin osa käytttäytyy näin. Seuratkaapa vain kävelijät. Osuiko vain kävelijät tälle palstalle, vai tuliko sanottua liian suoraan?
[/quote]
Jos joku idiootti hyppää kaivoon, hyppäätkö sinäkin perässä ja oikeutat sen läheisillesi sanomalla:"Nokun tuo toinenkin hyppäs!"