Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannabiksen käyttö - Sirkka Linder

Vierailija
04.03.2014 |

Ajankohtaisen kakkosen teemailta kannabiksen käytöstä. Äänessä opettaja Sirkka Linder 64v, polttanut pilveä 1970-luvulta. Siinä näkee kannabiksen pitkäaikaiskäytön seuraukset. Ei oikein enää ajatus tahdo kulkea kuin samoja murtsikkalatuja. Ikää 64 mutta vaikuttaa huomattavasti vanhemmalta. Jutut pätkii, puhe hidasta, kömpelöä. Onneksi jäämässä eläkkeelle, ei pärjäisi nähdyn perusteella opettajana enää. Aika varoittava esimerkki pitkäaikaiskäytöstä.

Kommentit (137)

Vierailija
61/137 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 16:28"][quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 13:46"]

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 13:16"]Mulle on muuten ihan sama jos täysi-ikäiset ihmiset pössyttelevät, mutta kun se hajuhaitta. Asuin aiemmin kerrostalossa ja kyllä sen haistaa koko rappu jos jollain on tällainen tajuntaa laajentava yrttiharrastus. Tiedän ettei kannabista ole pakko nauttia nimenomaan polttamalla. Eikä sisätiloissa siinäkään tapauksessa että sen nauttii polttamalla. Mutta miksi sitten ne tässäkin ketjussa mainostetut fiksut korkeakoulutetut pössyttelijät tekevät juuri niin???

Mutta silloin kun joku hajustaa koko talon tuolla harrastuksellaan, asia kuuluu mitä suuremmassa määrin muillekin. Silloin kun tuhoaa kaikessa rauhassa niitä omia aivosolujaan eikä häiritse sillä muita, oli päihde mikä tahansa, niin siinähän tuhoaa.

Olen tyytyväinen ja annan jokaisen elää tavallaan niin kauan kun minun ei tarvitse haistella kenenkään tupakansavua, jointinsavuja, vanhan viinan löyhkää tms. omassa kodissani. Nykyisin ei tarvitse kun on oma ilmatila täällä ympärillä, mutta te kerrostaloissa pössyttelijät, miettikääs niitä naapureitannekin.

[/quote]

Olen se, joka mainosti niitä fiksuja korkeakoulutettuja pössyttelijöitä. Emme ikinä polttaisi sisätiloissa, emme pilveä saati tupakkaa.

Ymmärrän ettei kukaan halua hajuhaittoja kotiinsa, mutta eiköhän tuo olisi hoidettavissa ihan järjestyssäännöillä eikä lainsäädännöllä, jolla kielletään käyttö kaikilta kaikkina aikoina kaikissa paikoissa ja olosuhteissa.

[/quote]

Kannabiksen laittomuus juuri pakottaa ihmiset polttamaan kodeissaan. Vaikka periaatteessa silloin onkin suuri riski että joku naapuri sen haistaa mutta silti sanoisin että isompi kynnys on lähteä ihmisten ilmoille polttelemaan. En silti itse kannata viihdekäytön laillistamista, mutta luulen että se kuitenkin rohkaisisi ihmisiä pois kodeistaan pössyttelemästä.

[/quote]

Ite käyn ihan tossa puistossa. Mutta asunkin Kalliossa, täällä ei kukaan onneksi välitä. Joskus on joku jopa haistanut ja tullu pyytään henkosia.

Vierailija
62/137 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 15:30"]

Antakaa äänenne kuulua:

Kansalaisaloite kannabiksen dekriminalisoimikseksi: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/703

Aloitteeseen liittyvä video: 

Videolla asiaa kommentoivat Thomas Elfgren keskusrikospoliisista, Jaakko Hämeen-Anttila historioitsia ja tutkia, sekä Antti Heikkilä monien tuntema lääkäri. 

[/quote]

suosittelen kaikkia katsomaan tuo video. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/137 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 07:09"]Minua ärsyttää nykyään tämä "vaihde", jossa haetaan hyväksyntää muulta kansalta sillä että käydään töissä ja ollaan veronmaksajia.

Ikäänkuin se antaisi syyn armahdukselle. Tosiasia on ettei mitään armahdusta asiassa tarvita ja jokaisella on oikeus vetää pilvensä ilman että kenelläkään on mitään siihen sanottavaa.

Pilvensä voi vetää pitkäaikaistyötön rikollinen homokin ja käyttö voi olla päivittäistä ja sekakäyttöäkin.

Ei aikuisen harmittomaan toimintaan tarvitse puuttua.

[/quote]

Nyt puhut asiaa!

Vierailija
64/137 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mielenkiintoista keskustella myös teidän minulle inhopalautetta eri medioiden, erityisesti sosiaalisten medioiden, kautta antaneiden kanssa asialliselta pohjalta, mutta se taitaa olla vaikea toteuttaa. Suuri osa teistä on kiinnittänyt huomionsa ulkonäkööni ym. seikkoihin, joilla ei ole mitään tekemistä itse keskustelun aiheena olevan asian kanssa. Jos olen jonkun mielestä variksenpelättimen näköinen, niin sille en itse mitään voi. Olen perinyt ulkonäkögeenini vanhemmiltani, eikä minulla ole minkäänlaista motivaatiota lähteä muuttamaan sitä hinnakkailla kosmeettisilla toimenpiteillä siitä syystä olen teistä joidenkin mielestä ikäistäni vanhemman näköinen - kelpaan nimittäin aivan hyvin itselleni tällaisena kuin olen ja kaikkiahan ei kukaan voi miellyttää, sehän on vääjäämätön tosiasia. On totta, että usean kymmen vuoden kestänyt säännöllinen tupakointi vanhentaa ihoa, mutta ehkei sentään noin kerran kuussa tapahtuva pilvipiipullisen nauttiminen kovinkaan paljoa - sitä paitsi olen sentään jo melkein 65-vuotias, kyllä minulla mielestäni on jo ikänikin puolesta oikeus ryppyihini. Totta kuitenkin on se, minkä joku oli huomannutkin, että olin kyllä hyvin jännittynyt siellä kameroiden edessä, koska en ole tottunut esiintymään kaikelle kansalle ja koska aiheeni oli niin arkaluontoinen. Katsoin esityksen Areenalta ja näin esiintymisessäni paljon sekä kritisoitavaa että parantamisen varaa. Hyvä, rento esiintyminen palvelee parhaiten sitä sanomaa, jota haluaa tuoda esille.

Muuten minulla ei ole mitään anteeksipyydettävää keneltäkään, sen vuoksi, että polttelen silloin tällöin. Olen elättänyt itseni 16-vuotiaasta lähtien. Olen koko ikäni ollut erittäin tunnollinen työssäni, olen aina pitänyt hyvää huolta terveydestäni, joten sairaspoissaoloja työstä on kertynyt elämäni varrella minimaalistakin vähemmän - jopa kymmeniä vuosia ilman yhtäkään sairaslomapäivää. Lisäksi olen työn ohessa kouluttautunut luokanopettajaksi ja sitten maisteriksi, tosin ensin oli käytävä myös aikuislukio ennen kuin sain opiskeluoikeuden korkeampiin opintoihin.

Senkin suoritin työn ohessa. Tämä kaikki oli mahdollista Ruotsissa, jossa oli tarjolla yö- ja viikonlopputöitä hoiva-alalla sekä iltakursseja yliopistossa, niitä suoritin opettajantyön ohessa. Kaikkiaan minulla on neljä eri opettajan kelpoisuutta: luokanopettajan, äidinkielen ja kirjallisuuden -, ruotsin kielen - ja suomi toisena kielenä -opettajan kelpoisuudet. Tämän kaiken on siis suorittanut kannabiksen viihdekäyttäjä.

Murtomaahiihtovertaukseni aiheutti monissa ihmetystä. Vaikuttaa, että ainakin yksi ihminen, Juha Mieto, ymmärtää mistä on kyse. Kyse on moniaistinautinnollisesta kokemuksesta, jonka voin saada hiihtoladulla tai luonnossa liikkuessani varmimmin harmaana marraskuisena iltapäivänä.

Muutaman kerran on näissä tilanteissa ollut pakko pysähtyä, ristiä kätensä ja kiittää. En tiedä tarkalleen, ketä kiitän, sillä kristinuskon Jumalaan en ainakaan usko, mutta joku Luoja on pakko olla, sillä tiedän, ettei luontoa, jossa hiihdän, jossa koen koko syksyisen maiseman melankoolisen kauneuden, ei ole kukaan ihminen luonut, siksi kiitokseni on osoitettu sille mystiselle, salassa olevalle kaiken Luojalle.

.........

Vierailija
65/137 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mielenkiintoista keskustella myös teidän minulle inhopalautetta eri medioiden, erityisesti sosiaalisten medioiden, kautta antaneiden kanssa asialliselta pohjalta, mutta se taitaa olla vaikea toteuttaa. Suuri osa teistä on kiinnittänyt huomionsa ulkonäkööni ym. seikkoihin, joilla ei ole mitään tekemistä itse keskustelun aiheena olevan asian kanssa. Jos olen jonkun mielestä variksenpelättimen näköinen, niin sille en itse mitään voi. Olen perinyt ulkonäkögeenini vanhemmiltani, eikä minulla ole minkäänlaista motivaatiota lähteä muuttamaan sitä hinnakkailla kosmeettisilla toimenpiteillä siitä syystä olen teistä joidenkin mielestä ikäistäni vanhemman näköinen - kelpaan nimittäin aivan hyvin itselleni tällaisena kuin olen ja kaikkiahan ei kukaan voi miellyttää, sehän on vääjäämätön tosiasia. On totta, että usean kymmen vuoden kestänyt säännöllinen tupakointi vanhentaa ihoa, mutta ehkei sentään noin kerran kuussa tapahtuva pilvipiipullisen nauttiminen kovinkaan paljoa - sitä paitsi olen sentään jo melkein 65-vuotias, kyllä minulla mielestäni on jo ikänikin puolesta oikeus ryppyihini. Totta kuitenkin on se, minkä joku oli huomannutkin, että olin kyllä hyvin jännittynyt siellä kameroiden edessä, koska en ole tottunut esiintymään kaikelle kansalle ja koska aiheeni oli niin arkaluontoinen. Katsoin esityksen Areenalta ja näin esiintymisessäni paljon sekä kritisoitavaa että parantamisen varaa. Hyvä, rento esiintyminen palvelee parhaiten sitä sanomaa, jota haluaa tuoda esille.

Muuten minulla ei ole mitään anteeksipyydettävää keneltäkään, sen vuoksi, että polttelen silloin tällöin. Olen elättänyt itseni 16-vuotiaasta lähtien. Olen koko ikäni ollut erittäin tunnollinen työssäni, olen aina pitänyt hyvää huolta terveydestäni, joten sairaspoissaoloja työstä on kertynyt elämäni varrella minimaalistakin vähemmän - jopa kymmeniä vuosia ilman yhtäkään sairaslomapäivää. Lisäksi olen työn ohessa kouluttautunut luokanopettajaksi ja sitten maisteriksi, tosin ensin oli käytävä myös aikuislukio ennen kuin sain opiskeluoikeuden korkeampiin opintoihin.

Senkin suoritin työn ohessa. Tämä kaikki oli mahdollista Ruotsissa, jossa oli tarjolla yö- ja viikonlopputöitä hoiva-alalla sekä iltakursseja yliopistossa, niitä suoritin opettajantyön ohessa. Kaikkiaan minulla on neljä eri opettajan kelpoisuutta: luokanopettajan, äidinkielen ja kirjallisuuden -, ruotsin kielen - ja suomi toisena kielenä -opettajan kelpoisuudet. Tämän kaiken on siis suorittanut kannabiksen viihdekäyttäjä.

Murtomaahiihtovertaukseni aiheutti monissa ihmetystä. Vaikuttaa, että ainakin yksi ihminen, Juha Mieto, ymmärtää mistä on kyse. Kyse on moniaistinautinnollisesta kokemuksesta, jonka voin saada hiihtoladulla tai luonnossa liikkuessani varmimmin harmaana marraskuisena iltapäivänä.

Muutaman kerran on näissä tilanteissa ollut pakko pysähtyä, ristiä kätensä ja kiittää. En tiedä tarkalleen, ketä kiitän, sillä kristinuskon Jumalaan en ainakaan usko, mutta joku Luoja on pakko olla, sillä tiedän, ettei luontoa, jossa hiihdän, jossa koen koko syksyisen maiseman melankoolisen kauneuden, ei ole kukaan ihminen luonut, siksi kiitokseni on osoitettu sille mystiselle, salassa olevalle kaiken Luojalle.

.........

Vierailija
66/137 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä Sirkka! Jatka samaan malliin ja älä anna ihmisten pahojen sanojen vaikuttaa tekemisiisi. Täällä netissä on liian helppo anonyyminä arvostella toisia ihmisiä, vaikka ei olisi mitään syytä. Aiheen ollessa mielipiteitä vahvasti jakava ja varmaan osin pelottavakin osalle ihmisistä, saattaa joillekin ihmisille tulla tarve hyökätä vastaan puolustaakseen omaa maailmankuvaa. Hyökkäyksen kohteeksi joutuu asialle kasvonsa antava.

Olisi varsin mielenkiintoista kuulla sinun pohdintoja lisää. Oletko harkinnut esimerkiksi blogin kirjoittamista aiheen tiimoilta? Äidinkielen opettajana kirjoittaminen on varmaan sinulle tuttua ja mielekästäkin hommaa. Otappa Mikko Pekkolaan yhteyttä joskos se voisi julkaista kirjoituksiasi omassa blogissaan, jos et omaa blogia halua avata. Siellä olisi lukijatkin valmiina.

Hyvää kevättä sinulle Sirkka!

Ja kaikille muille: eläkää ja antakaa muidenkin elää.

Vierailija
67/137 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 07:36"]

No jos akateemisesti koulutettu opettaja polttelee pilveä, niin on varmasti lähtökohtaisestikin vähän persoonallisempi tapaus.

Harvemmin nuo pilvenpolttelijat ovat mitään akateemikkoja, professoreita tai yläluokkaa.

[/quote]

Voisin haastaa tätä kommenttia.

Olen nähnyt kannabiksen käyttäjiä kaikissa sosiaaliluokissa. Tämä "yläluokka" on hiljaa aiheesta, kun heillä ei ole siitä varaa meuhkata (leimaantuminen ja siitä seuraavat haitat, kuten työpaikan menetys) ja toisaalta ei ole myöskään tarvetta siihen. Heillä on omat kanavansa mistä he kannabiksensa hankkivat ja he todella harvoin, jos koskaan joutuvat siitä virkavallan kanssa tekemisiin. 

Varsinkin yliopistojen opiskelijapiireissä on pilvenpoltto yleistä. Näistä opiskelijoista tulee ajan mittaan lakimiehiä, lääkäreitä ja opettajia. Osa tietenkin lopettaa kannabiksen käytön ajan myötä, mutta monelle siitä jää loppu elämäksi salainen harrastus.

Yleisesti ottaen kannabiskeskusteluissa minua häiritsee se, että ei osata erottaa aikuisten ihmisten käyttöä lasten käytöstä. Kannabis ei sovi lapsille kuten ei alkoholikaan, mutta mielestäni aikuisille se voisi olla parempi vaihtoehto alkoholille, jos jollakin aineella haluaa päänsä sekoittaa. Tutkimukset osoittavat kannabiksen olevan kiistatta harmittomampi päihde kuin alkoholi.

Toinen ongelma keskusteluissa on käytöstä puhuttaessa se kun aina otetaan esimerkiksi nämä ongelmakäyttäjät. Sama asia kuin alkoholista puhuttaessa oletettaisiin käyttäjän juovan pullon kossua päivässä. Ei kai kukaan tee tällaisia olettamuksia alkoholista puhuttaessa?

Ja kyllä, poltan pilveä säännöllisen epäsäännöllisesti.

p.s. käykääpä katsastamassa terveyden ja hyvinvointi laitoksen taulukko, jossa vertaillaan eri päihteiden riippuvuuspotentiaalia http://www.thl.fi/fi_FI/web/neuvoa-antavat-fi/paihteiden-riippuvuus-vertailu

Vierailija
68/137 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 23:39"]

Siis musta aivan loistava esimerkki pitkäaikaiskäytön seurauksista. Uskoakseni toimii nimenomaan varoittavana esimerkkinä.

[/quote]

Jos opettaja ei puhunut paskaa niin kannabis ei ole hänen järjenjuoksuun vaikuttanut. Eli hän sanoi käyttävänsä kerran kuukaudessa, noin harvoin tapahtuva pössyttely ei tasan varmasti kenenkään aivoja tuhoa vaikka on 40v polttanut.

Ei kannabis tuhoa aivoja alkoholia enempää kohtuukäytettynä, paljon käytettynä alkoholikin pehmentää pään täysin.

Eli vaihtoehdot hänen olemukseen-->  

1. Hän puhui paskaa ja käyttää useammin.

2. Hän oli pilvessä lähetyksessä.

3. Hän on vaan tuollainen luonnostaan eikä kannabiksella ole mitään tekemistä sen kanssa.

Vierailija
69/137 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 23:53"]

Mua enemmän ärsytti se hetki kun Räsänen ei meinannut ymmärtää tätä hamppulaulajaa, joka esitti ajatuksen kannabiskäytön valistamisesta jo alaikäisille. Siis ehkäsevänä se mun mielestä sitä nimenomaa tarkoitti, että puhutaan hyvissä ajoin jo aiheesta (niinkun tänä päivänä puhutaan alkoholin haitoista alaikäisille) 

Räsänen otti tehtäväkseen ymmärtää, että hamppulaulaja haluaisi kannustaa alaikäisiä kannabiksen polttoon -.-'

[/quote]

Kyllä mäkin ymmärsin sen tyypin puheet niin, että kouluissa pitäisi selittää, että kun te nyt kuitenkin käytätte sitä kannabista, niin sitä kuuluu käyttää näin... Että valistetaan, miten sitä käytetään, kun ne kaikki kuitenkin käyttää. Erikoinen ajatusrakennelma...

Vähän sama kuin, muistakaa lapset, ryöstäminen on laissa kiellettyä ja moraalisesti väärin. Mutta kun joku teistä nyt kuitenkin alkaa varkaaksi, niin nyt kokeillaan, miten se kassakaappiin murtautuminen oikein onnistuu. Että tiedätte sitten, miten se tehdään oikein!

Koulussa asenne päihteisiin kuuluu olla, että ne ei kuulu alaikäisille ja niitä ette käytä. Oli kyse tupakasta, alkoholista, huumeista, mitä hyvänsä. Jokainen sitten aikuisena tekee itse omat ratkaisunsa, mutta kyllä koulussa alaikäisten kanssa täytyy lähteä nollatoleranssista. Jo ihan senkin vuoksi, mitä nämä aineet tekee kehittyville aivoille.

Vierailija
70/137 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmakäyttäjät on otettava huomioon, jos pohditaan sitä mahdollisuutta, että kannabis voitaisiin laillistaa Suomessakin. Ei sitä ryhmää voida sivuuttaa, jos oikeasti vakavissaan mietitään, pitäisikö uusi päihde sallia. Fakta on, että kannabis aiheuttaa haittoja. Halutaanko niiden haittojen ja ongelmakäytön lisääntyvän, jos ainetta on tulevaisuudessa helposti ja laillisesti saatavilla?

Vierailija
71/137 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hän ollut opettajana nuorille? Opettajan on puututtava, jos oppilaissa esiintyy epäilyksiä huumeiden käytöstä tai hallussa pidosta. Voiko tähän Sirkkaan luottaa ja montako hänen oppilastaan on ajautunut narkomaaniksi?

Mitä ajattelee narkomaanin isä tällaisesta opettajasta?

Jossain asteessa käyttö ajaa tähän mikä näkyi ohjelmassa´ja narkkareiden ilmeistä.

Vierailija
72/137 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 23:27"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 22:01"]Ajankohtaisen kakkosen teemailta kannabiksen käytöstä. Äänessä opettaja Sirkka Linder 64v, polttanut pilveä 1970-luvulta. Siinä näkee kannabiksen pitkäaikaiskäytön seuraukset. Ei oikein enää ajatus tahdo kulkea kuin samoja murtsikkalatuja. Ikää 64 mutta vaikuttaa huomattavasti vanhemmalta. Jutut pätkii, puhe hidasta, kömpelöä. Onneksi jäämässä eläkkeelle, ei pärjäisi nähdyn perusteella opettajana enää. Aika varoittava esimerkki pitkäaikaiskäytöstä.

[/quote]

Samaa mietin minäkin! Hyvä, että oli mukana varoittavana esimerkkinä. Olisi voinut luulla paljon vanhemmaksi tuota naista. Kysyi lähetyksessä, että pitäisikö murtomaahiihto kieltää, koska saa siitä samanlaisen olon kuin pilvenpoltosta. Mitä ihmettä!?Eihän kukaan täysijärkinen vertaa pilvenpolttoa ja hiihtoa toisiinsa?

[/quote]

Linderin logiikalla varmaan kovatkin huumeet pitäisi sallia, koska niistä tulee niin hyvä olo...

Vierailija
73/137 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 15:42"]

Kyllä mäkin ymmärsin sen tyypin puheet niin, että kouluissa pitäisi selittää, että kun te nyt kuitenkin käytätte sitä kannabista, niin sitä kuuluu käyttää näin... Että valistetaan, miten sitä käytetään, kun ne kaikki kuitenkin käyttää. Erikoinen ajatusrakennelma...

Vähän sama kuin, muistakaa lapset, ryöstäminen on laissa kiellettyä ja moraalisesti väärin. Mutta kun joku teistä nyt kuitenkin alkaa varkaaksi, niin nyt kokeillaan, miten se kassakaappiin murtautuminen oikein onnistuu. Että tiedätte sitten, miten se tehdään oikein!

Koulussa asenne päihteisiin kuuluu olla, että ne ei kuulu alaikäisille ja niitä ette käytä. Oli kyse tupakasta, alkoholista, huumeista, mitä hyvänsä. Jokainen sitten aikuisena tekee itse omat ratkaisunsa, mutta kyllä koulussa alaikäisten kanssa täytyy lähteä nollatoleranssista. Jo ihan senkin vuoksi, mitä nämä aineet tekee kehittyville aivoille.

[/quote]

Tämänkin asian voi varmasti ymmärtää sillä tavalla, kun sen haluaa ymmärtää.

Itse tulkitsin nämä puheet niin, että nuorille tulisi tarjota ennen kaikkea faktatietoa asiasta, ei suinkaan opastusta siihen kuinka sitä pilveä poltellaan. Vaikka paljon edistystä on tapahtunut, niin tietyt tahot jakavat edelleen systemaattisesti joko tahallaan tai vahingossa väärää tietoa kannabiksen haittavaikutuksista. Osa nuorista kokeilee kannabista joka tapauksessa, oli se sitten kuinka tahansa laitonta tai kiellettyä. Kumpi lähestymistapa olisi tällöin mielestäsi tehokkaampi:

"Ymmärrän, että sinulle tulee hyvä olo kannabiksesta ja haluaisit käyttää sitä, mutta aivosi ovat vielä jatkuvasti kehittyvässä tilassa ja kannabiksen käyttäminen näin nuorena saattaa laukaista esimerkiksi erilaisia paniikkitiloja tai haitata koulunkäyntiäsi. Nämä haitat ovat suorassa suhteessa siihen kuinka paljon käytät kannabista: ensimmäinen kertakaan ei ole täysin haitaton eikä kannabiksen käyttäminen hallitustikaan ole nuorelle hyväksi, mutta säännöllinen käyttö altistaa riskeille näin ja näin paljon enemmän."

vai se perinteinen "Kannabis on vaarallinen huume, jota ei voi käyttää kohtuudella ja joka johtaa väistämättä ennen pitkää myös kovien huumeiden käyttöön. Jo ensimmäinen käyttökerta voi olla kohtalokas ja jo muutaman käyttökerran jälkeen ..." -soopa, johon nuori ei varmasti usko, koska he näkevät omin silmin mitä kannabiksen käyttö aiheuttaa ja mitä se ei aiheuta*.

* = Säännöllinen käyttö varmasti aiheuttaakin (jopa suurimmalle osalle ja varsinkin nuorille) ongelmia, jotka näkyvät, mutta valistuksen uskottavuus menee jo siinä, että huomataan ettei se kannabis ei olekaan se demonisoitu huume, joka koukuttaa ja tappaa ensimmäisellä kerralla. Ei korosteta tarpeeksi satunnaisen ja säännöllisen käytön eroja, jotka ovat massiiviset. Eikä sitä, että kannabis on nuorelle huomattavasti haitallisempi päihde kuin aikuisille.

Vierailija
74/137 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 15:25"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 07:36"]

No jos akateemisesti koulutettu opettaja polttelee pilveä, niin on varmasti lähtökohtaisestikin vähän persoonallisempi tapaus.

Harvemmin nuo pilvenpolttelijat ovat mitään akateemikkoja, professoreita tai yläluokkaa.

[/quote]

Voisin haastaa tätä kommenttia.

Olen nähnyt kannabiksen käyttäjiä kaikissa sosiaaliluokissa. Tämä "yläluokka" on hiljaa aiheesta, kun heillä ei ole siitä varaa meuhkata (leimaantuminen ja siitä seuraavat haitat, kuten työpaikan menetys) ja toisaalta ei ole myöskään tarvetta siihen. Heillä on omat kanavansa mistä he kannabiksensa hankkivat ja he todella harvoin, jos koskaan joutuvat siitä virkavallan kanssa tekemisiin. 

Varsinkin yliopistojen opiskelijapiireissä on pilvenpoltto yleistä. Näistä opiskelijoista tulee ajan mittaan lakimiehiä, lääkäreitä ja opettajia. Osa tietenkin lopettaa kannabiksen käytön ajan myötä, mutta monelle siitä jää loppu elämäksi salainen harrastus.

Yleisesti ottaen kannabiskeskusteluissa minua häiritsee se, että ei osata erottaa aikuisten ihmisten käyttöä lasten käytöstä. Kannabis ei sovi lapsille kuten ei alkoholikaan, mutta mielestäni aikuisille se voisi olla parempi vaihtoehto alkoholille, jos jollakin aineella haluaa päänsä sekoittaa. Tutkimukset osoittavat kannabiksen olevan kiistatta harmittomampi päihde kuin alkoholi.

Toinen ongelma keskusteluissa on käytöstä puhuttaessa se kun aina otetaan esimerkiksi nämä ongelmakäyttäjät. Sama asia kuin alkoholista puhuttaessa oletettaisiin käyttäjän juovan pullon kossua päivässä. Ei kai kukaan tee tällaisia olettamuksia alkoholista puhuttaessa?

Ja kyllä, poltan pilveä säännöllisen epäsäännöllisesti.

p.s. käykääpä katsastamassa terveyden ja hyvinvointi laitoksen taulukko, jossa vertaillaan eri päihteiden riippuvuuspotentiaalia http://www.thl.fi/fi_FI/web/neuvoa-antavat-fi/paihteiden-riippuvuus-vertailu

[/quote]

Väittäisin silti, että enemmän haittaa on siitä, että polttaa paukut kerran viikossa, kuin että nauttii alkoholia 1-2 annosta viikossa.

Ja että jos polttaa päivittäin kannabista, on hiukan erilainen vaikutus psyykeen, kuin lasillisesta viiniä päivässä. Ei mielestäni voida verrata tällä tavoin keskenään lopputulemalla, että kannabis olisi vähemmän haitallista. Mutta aina verrataan satunnaisia kannabiksen käyttäjiä alkoholin suurkuluttajiin.

Veikkaanpa, että harva 7 paukkua viikossa polttava on yhtä "skarppi" kuin 7 alkoholiannosta viikossa nauttiva.

Vierailija
75/137 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se Sauhu-Sirkka kamala narkkari. Vankilaan pitäisi tuollaiset pistää loppuelämäkseen, eikä mihinkään eläkkeelle. Sirkan kaikkien oppilaiden elämä on nyt tuhoutunut lopullisesti.

Vierailija
76/137 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

35. paukut on varsin venyvä käsite. Ei päivittäinen pössyttely maailmaa pelasta, mutta ei tee narkkariksikaan. mm. vaporisaattorilla(höyrystymellä) voit polttaa yhdet paukut jotka lähinnä vain rentouttavat hieman, kuten lasi viiniä.

Asioita vaikea verrata ja lähtökohtaisesti typerää vaikka sitä aina tehdään.

Vierailija
77/137 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 16:31"]

Väittäisin silti, että enemmän haittaa on siitä, että polttaa paukut kerran viikossa, kuin että nauttii alkoholia 1-2 annosta viikossa.

Ja että jos polttaa päivittäin kannabista, on hiukan erilainen vaikutus psyykeen, kuin lasillisesta viiniä päivässä. Ei mielestäni voida verrata tällä tavoin keskenään lopputulemalla, että kannabis olisi vähemmän haitallista. Mutta aina verrataan satunnaisia kannabiksen käyttäjiä alkoholin suurkuluttajiin.

Veikkaanpa, että harva 7 paukkua viikossa polttava on yhtä "skarppi" kuin 7 alkoholiannosta viikossa nauttiva.

[/quote]

Tämähän riippuu ihan siitä, että kuinka paljon sitä kannabista käytät. Jokseenkin ristiriitaista, että mielestäsi alkoholia voi käyttää kohtuudella tai suurkuluttaa, mutta kategorisoit itse samalla tavalla kaikki kannabiksen käyttäjät samaan koriin ("polttaa paukut" riippumatta siitä paljonko sitä kannabista oikeasti nauttii).

7 alkoholiannosta viikossa on verrattain vähän, sillä suomalaisten keskimääräinen alkoholinkulutus on lähempänä neljäätoista kuin seitsemää annosta viikossa. Lisäksi nämä annokset juodaan yleensä vain 1-3 kerralla verrattuna siihen, että juotaisiin sitä viiniä sivistyneesti aterian yhteydessä pitkin viikkoa. Jos alkoholia nautitaan vain ruokailun yhteydessä, niin haitat ovat aika minimaaliset, koska tuolla tavalla nautittuna päihtymistä ei käytännössä edes tapahdu ja ihmiskeho kyllä käsittelee alkoholia melko tehokkaasti pienissä määrin.

Jos polttaa paukut joka päivä, niin kyllä tällöin pitää verrata lähinnä alkoholin ongelmakäyttäjään (alkoholistiin) eikä mihinkään 7 alkoholiannokseen viikossa. Sillä erotuksella, että se kannabiksen polttaminen ei johda samanlaisiin fyysisiin ongelmiin ja mielenterveydelliset ongelmat lienevät samaa luokkaa alkoholin läträämisen kanssa.

Vierailija
78/137 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 10:04"]

Niin tai voisiko tuo mainitsemasi "hitaus" johtua esimerkiksi henkilön iästä, henkilökohtaisesta yleiskunnosta tai vaikka jostain sairaudesta?

[/quote]

Yleiskunnosta ja sairaudesta en tiedä, mutta "iästä"?? 64-vuotias ei ole mikään vanhus, vaikka parikymppisestä niin saattaa tuntuakin.

Vierailija
79/137 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muori väitti eilisessä ohjelmassa että "polttaa noin kerran kuussa tai noin kerran kolmessa viikossa". Jos tämä väite pitää paikkansa, naisen habitus on todiste siitä, että kannabis on käyttäjälleen paljon luulltuakin haitallisempaa. Todellisuudessa taisi puhua täyttä palturia ja pössyttelee ihan päätoimisesti.

Vierailija
80/137 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 18:18"]

Muori väitti eilisessä ohjelmassa että "polttaa noin kerran kuussa tai noin kerran kolmessa viikossa". Jos tämä väite pitää paikkansa, naisen habitus on todiste siitä, että kannabis on käyttäjälleen paljon luulltuakin haitallisempaa. Todellisuudessa taisi puhua täyttä palturia ja pössyttelee ihan päätoimisesti.

[/quote]

Ja mikäs siinä pössytellä töiden jälkeen korjaillen yo-kirjoituksia.  Huvinsa kullakin, kunhan työnsä hoitaa. Eikä tarvitse töitäkään hoitaa. Ei siinä ole kenelläkään mitään asiaa, jos haluaa vetää sauhut.

Luulisi jokaisella olevan omaakin elämää ettei tarvitse muita tuomita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän