Kannabiksen käyttö - Sirkka Linder
Ajankohtaisen kakkosen teemailta kannabiksen käytöstä. Äänessä opettaja Sirkka Linder 64v, polttanut pilveä 1970-luvulta. Siinä näkee kannabiksen pitkäaikaiskäytön seuraukset. Ei oikein enää ajatus tahdo kulkea kuin samoja murtsikkalatuja. Ikää 64 mutta vaikuttaa huomattavasti vanhemmalta. Jutut pätkii, puhe hidasta, kömpelöä. Onneksi jäämässä eläkkeelle, ei pärjäisi nähdyn perusteella opettajana enää. Aika varoittava esimerkki pitkäaikaiskäytöstä.
Kommentit (137)
On sitten monen varmaan pakko alkaa polttaa pilveä, kun tupakka kielletään ja kannabis laillistetaan. Voi herrajjestas tätämaailmanmenoa.
Ajatelkaa kaikki tupakkavauhkoajat, kuinkas sitten suukki pannaan, kun lapsenne joutuu haistelemaan höpöheinän sauhuja.
Hyväksyn kannabiksen sallimisen resptilääkkeenä, kuten morfiininkin. En näe mitään positiivista kummankaan tuotteen "viihdekäytössä", vaikka ne taivaallisia olotiloja tuovatkin. (pilveä en ole polttanut, mutta morfiinia olen sairaalassa saanut)
Kyllä murtomaahiihto tukee kansanterveyttä ja-talouttakin monin verroin paremmin.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 16:31"]
Väittäisin silti, että enemmän haittaa on siitä, että polttaa paukut kerran viikossa, kuin että nauttii alkoholia 1-2 annosta viikossa.
Ja että jos polttaa päivittäin kannabista, on hiukan erilainen vaikutus psyykeen, kuin lasillisesta viiniä päivässä. Ei mielestäni voida verrata tällä tavoin keskenään lopputulemalla, että kannabis olisi vähemmän haitallista. Mutta aina verrataan satunnaisia kannabiksen käyttäjiä alkoholin suurkuluttajiin.
Veikkaanpa, että harva 7 paukkua viikossa polttava on yhtä "skarppi" kuin 7 alkoholiannosta viikossa nauttiva.
[/quote]
Määrittelisitkö nämä "paukut". Onko ne muutamat savut vai kokonainen jointti raakaa kukkaa? Jos paukut on muutamat savut, on vertailu ihan ok, mutta johtopäätös väärä. Muutamien savujen vaikutus ei ole päihdyttävä, korkeintaan rentouttava ja niillä ei ole mitään merkitystä "skarppiuteen".
Jos paukuilla tarkoitat kokonaista jointtia, niin silloin sorrut lainaamasi kirjoittajan mainitsemaan dilemmaan.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 17:21"]
Ite käyn ihan tossa puistossa. Mutta asunkin Kalliossa, täällä ei kukaan onneksi välitä. Joskus on joku jopa haistanut ja tullu pyytään henkosia.
[/quote]
No se ei mahdollista sellaisia savuja josta jää sohvalle lojumaan ihaniin mielikuviin. Ikävä kävellä kämpälle silmät punaisena ja vältellä mahdollisia naapureita hississä tai rappukäytävässä.
Ei ole kivaa kuumottaa. Helpompi vetää sisällä savut.
Nyt puhuu Kannabis-sirkka! Luin hänen vastalauseensa median aiheuttamalle kohulle:
Variksenpelättimen näköisen, ennen aikojaan vanhentuneen, esidementiasta kärsivän Kannabis-Sirkan puheenvuoro
On hämmentävää havaita yhtäkkiä yllättäen olevansa valtakunnanjulkkis ja samalla vapaata riistaa riepoteltavaksi julkisesti itse kullekin oman mielensä mukaan. Hyvät riepottelijat, minä en halua olla julkkis, olkaa ystävälliset ja unohtakaa minut persoonana, mutta antakaa sen sijaan ajatuksissanne sijaa sille asialle, jota varten olin lupautunut mukaan Ajankohtaisen kakkosen Kannabisiltaan. Tarkoitan siis, että miettisitte, olisiko mitenkään mahdollista, että voisitte suvaita vapaan kannabiksen vaihtoehtona alkoholille. Sivutuotteena suvaitsevuudellenne Suomessa perheväkivalta, pahoinpitelyt, tapot ja musta-silmä –poissaolot työpaikoilta vähentyisivät romahdusmaisesti. Kukaan, en siis minäkään, ole väkisin työntämässä pilvipiippua teidän suuhunne. Kannabiksen vapauttamisen jälkeenkin saisitte kaikessa rauhassa jatkaa Alkon tuotteilla tai olla täysin raittiita – ihan niin kuin tähänkin mennessä. Vihareaktionne minua kohtaan on vain herättänyt epäilyksen siitä, ettette oikein ole ymmärtäneet tätä vapaehtoisuuteen perustuvaa vaihtoehtomallia.
Utopistista lienee toivoa, mutta toivon silti, että meidänkin presidenttimme Obaman lailla antaisi vetoapua meille vapaan kannabiksen puolestapuhujille.
Suuri osa teistä loanheittäjistä on kiinnittänyt huomionsa ulkonäkööni ym. seikkoihin, joilla ei ole mitään tekemistä itse keskustelun aiheena olevan asian kanssa. Jos olen jonkun mielestä variksenpelättimen näköinen, niin sille en itse mitään voi. Olen perinyt ulkonäkögeenini vanhemmiltani, eikä minulla ole minkäänlaista motivaatiota lähteä muuttamaan sitä hinnakkailla kosmeettisilla toimenpiteillä siitä syystä, että olen teistä joidenkin mielestä ikäistäni vanhemman näköinen - kelpaan nimittäin aivan hyvin itselleni tällaisena kuin olen. On totta, että usean kymmenen vuoden kestänyt säännöllinen tupakointi vanhentaa ihoa, mutta ehkei sentään noin kerran kuussa tapahtuva pilvipiipullisen nauttiminen kovinkaan paljoa - sitä paitsi olen sentään jo melkein 65-vuotias, kyllä minulla mielestäni on ikänikin puolesta oikeus ryppyihini. Totta on myös se, minkä joku oli huomannutkin, että olin hyvin jännittynyt siellä kameroiden edessä, oletettavasti koska en ole tottunut esiintymään kaikelle kansalle ja koska aiheeni oli niin arkaluontoinen. Katsoin esityksen Areenalta ja näin esiintymisessäni paljon sekä kritisoitavaa että parantamisen varaa. Hyvä, rento esiintyminen palvelee parhaiten sitä sanomaa, jonka haluaa tuoda esille. Ikävä kyllä omasta mielestäni en tässä suhteessa onnistunut läheskään haluamallani tavalla.
Muuten minulla ei ole mitään anteeksipyydettävää keneltäkään, sen vuoksi, että polttelen silloin tällöin. Olen elättänyt itseni 16-vuotiaasta lähtien. Olen koko ikäni ollut erittäin tunnollinen työssäni, olen aina pitänyt hyvää huolta terveydestäni, joten sairauspoissaoloja työstä on kertynyt elämäni varrella minimaalistakin vähemmän - jopa kymmeniä vuosia ilman yhtäkään sairauslomapäivää. Lisäksi olen työn ohessa kouluttautunut luokanopettajaksi ja sen jälkeen erikseen maisteriksi. Tosin ensin oli käytävä myös aikuislukio ennen kuin sain opiskeluoikeuden korkeampiin opintoihin. Senkin suoritin työn ohessa.
Tämä kaikki oli mahdollista Ruotsissa, jossa oli tarjolla yö- ja viikonlopputöitä hoiva-alalla sekä iltakursseja yliopistossa, niitä suoritin opettajantyön ohessa. Kaikkiaan minulla on neljä eri opettajan kelpoisuutta: luokanopettajan, äidinkielen ja kirjallisuuden -, ruotsin kielen - ja suomi toisena kielenä -opettajan kelpoisuudet. Olen myös jokseenkin varma siitä, että suurin osa oppilaista ja opiskelijoista on pitänyt minua hyvänä opettajana. Tämän kaiken on siis saavuttanut urallaan kannabiksen viihdekäyttäjä.
Murtomaahiihtovertaukseni on aiheuttanut monissa ihmetystä. Myös luovan huumorin aiheeksi vertaukseni on kelvannut. Syvimmiltään ilmeisesti ainakin yksi ihminen, Juha Mieto Hesarin haastattelun perusteella, ymmärtää mistä on kyse. Kyse on yksinkertaisesti moni-aisti-nautinnollisesta kokemuksesta, jonka voin saada hiihtoladulla tai luonnossa liikkuessani, varmimmin harmaana marraskuisena iltapäivänä.
Muutaman kerran näissä merkeissä ollut pakko pysähtyä, ristiä kätensä ja kiittää. En tiedä tarkalleen, ketä silloin kiitän, sillä Raamatun esittelemään kristinuskon Jumalaan en usko. Joku Luoja kuitenkin on pakko olla olemassa, sillä tiedän, että luontoa, jossa hiihdän tai jossa koen koko syksyisen maiseman melankolisen kauneuden, ei ole kukaan ihminen luonut.
Lainaus Sirkan FB:stä
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 19:43"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 19:27"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 19:09"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 16:31"]
Väittäisin silti, että enemmän haittaa on siitä, että polttaa paukut kerran viikossa, kuin että nauttii alkoholia 1-2 annosta viikossa.
Ja että jos polttaa päivittäin kannabista, on hiukan erilainen vaikutus psyykeen, kuin lasillisesta viiniä päivässä. Ei mielestäni voida verrata tällä tavoin keskenään lopputulemalla, että kannabis olisi vähemmän haitallista. Mutta aina verrataan satunnaisia kannabiksen käyttäjiä alkoholin suurkuluttajiin.
Veikkaanpa, että harva 7 paukkua viikossa polttava on yhtä "skarppi" kuin 7 alkoholiannosta viikossa nauttiva.
[/quote]
Määrittelisitkö nämä "paukut". Onko ne muutamat savut vai kokonainen jointti raakaa kukkaa? Jos paukut on muutamat savut, on vertailu ihan ok, mutta johtopäätös väärä. Muutamien savujen vaikutus ei ole päihdyttävä, korkeintaan rentouttava ja niillä ei ole mitään merkitystä "skarppiuteen".
Jos paukuilla tarkoitat kokonaista jointtia, niin silloin sorrut lainaamasi kirjoittajan mainitsemaan dilemmaan.
[/quote]
Jos imaisee bongista noin peukakon kokoisen budin (kukinnan) verran hyvää kannabislajiketta niin kyllä siitä kerran viikossa polttavalle ja erityisesti kerran kuussa polttavalle tulee hyvin voimakas trippi korkeintaan kahdeksi tunniksi sohvalle.
[/quote]
En tiedä oletko tuo alkuperäinen kirjoittaja, mutta kommentoinpa kuitenkin :)
Peukalonkokoinen määrä kukkaa ei ole verrattaviasa yhteen alkoholiannokseen, ehkä n. 5 - 8:n annokseen riippuen polttajan toleransseista ja juojan sukupuolesta ja painosta. jos minun pitäisi valinta tehdä, valitsisin tuon kukan alkoholin tilalta. En halua seuraavana aamuna liuottimen aiheuttamaa lievää myrkytystä (lue krapulaa) potea.
[/quote]
Olen se peukalonpään kirjoittaja. En lähtisi vertailemaan määriä alkoholin kanssa. Join eilen kuusi kaljaa ja en kärsi krapulaa. Moni on varmasti kokeillessaan vetänyt överit kannabista, koska sitä kehutaan miedoksi. Totuudessa yhdestä sätkästä saa itsensä aika jumiin riippumatta lajikkeesta, jos polttaa kerran viikossa.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 22:21"]
Mulla jäi kohtuullisen epäselväksi tän Sirkan rooli koko keskustelussa. Oliko tarkoitus näyttää, että vanhemmatkin ihmiset käyttävät kannabista? Vai osoittaa, että opettajakin voi sitä tehdä? Vai sittenkin ottaa mukaan ihminen, joka on pössytellyt vuosikymmeniä.
En nyt tässä ala sen tarkemmin hokemaan omaa kantaani koko kannabis -keskusteluun, mutta pidin jotenkin erikoisena ja vähän jopa sopimattomana sitä, että OPETTAJA menee telkkariin kertomaan, että pössyttelee! Loppupeleissä se on mulle ihan sama kuka pössyttelee ja miten usein (tämä Sirkkakin vain 1-2krt/kk), mutta ei opettajan tarttis ehkä noin avoin olla asian suhteen. Yksityiselämässä saa sitten tuotakin harrastaa niin paljon kuin huvittaa.
Muutenkin ne vertaukset murtomaahiihtoon oli todella aiheen vierestä. En ole koskaan ollut enemmän samaa "mieltä" Räsäsen Päivin kanssa, kun se pyöritteli siinä kohdin silmiään :D
Sirkan kannabiksen käyttö on siis ihan ok, asian julkituominen opettajan roolissa taas ei. Keskustelussa täysin turha, häiritsi muutenkin keskustelijoiden suuri määrä, vei puheenvuoroja pois.
[/quote]
Opettaja on ihminen lähdetään siitä. Häiritseekö sinua jos opettaja on avoimesti homoseksuelli?
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 20:47"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 20:28"]
Tuo opettaja on viimeksi ollut tuntiopettajana ammattikoulussa ja on jäänyt sieltä pois viime syksynä. Tällä hetkellä opettaa jossain toimintakeskuksessa tms. maahanmuuttajille suomea.
Eli ei mikään lukion maikka, joka tarkastelee pössypäissään yo-kokeita!
[/quote]
Voisi kuitenkin olla potentiaalisesti!
[/quote]
Miten ne maahanmuuttajat voi oppia suomenkieltä jos ääntämistä opettaa tuollainen jämähtänyt sanoja unohteleva ihminen?
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 07:36"]
Tuo opettaja on viimeksi ollut tuntiopettajana ammattikoulussa ja on jäänyt sieltä pois viime syksynä. Tällä hetkellä opettaa jossain toimintakeskuksessa tms. maahanmuuttajille suomea.
[/quote]
[/quote]
Miten ne maahanmuuttajat voi oppia suomenkieltä jos ääntämistä opettaa tuollainen jämähtänyt sanoja unohteleva ihminen?
[/quote]
En ole kieltenopettaja, mutta nähtävästi hyvin oppii. Elämä on ihmeitä täynnä.
Hän vieläpä käyttää huumeita ja on korkeammin koulutettu, kuin sinä :D Jännä juttu.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 07:34"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 22:21"]
Mulla jäi kohtuullisen epäselväksi tän Sirkan rooli koko keskustelussa. Oliko tarkoitus näyttää, että vanhemmatkin ihmiset käyttävät kannabista? Vai osoittaa, että opettajakin voi sitä tehdä? Vai sittenkin ottaa mukaan ihminen, joka on pössytellyt vuosikymmeniä.
En nyt tässä ala sen tarkemmin hokemaan omaa kantaani koko kannabis -keskusteluun, mutta pidin jotenkin erikoisena ja vähän jopa sopimattomana sitä, että OPETTAJA menee telkkariin kertomaan, että pössyttelee! Loppupeleissä se on mulle ihan sama kuka pössyttelee ja miten usein (tämä Sirkkakin vain 1-2krt/kk), mutta ei opettajan tarttis ehkä noin avoin olla asian suhteen. Yksityiselämässä saa sitten tuotakin harrastaa niin paljon kuin huvittaa.
Muutenkin ne vertaukset murtomaahiihtoon oli todella aiheen vierestä. En ole koskaan ollut enemmän samaa "mieltä" Räsäsen Päivin kanssa, kun se pyöritteli siinä kohdin silmiään :D
Sirkan kannabiksen käyttö on siis ihan ok, asian julkituominen opettajan roolissa taas ei. Keskustelussa täysin turha, häiritsi muutenkin keskustelijoiden suuri määrä, vei puheenvuoroja pois.
[/quote]
Opettaja on ihminen lähdetään siitä. Häiritseekö sinua jos opettaja on avoimesti homoseksuelli?
[/quote]
No ei ne opettajat yleensä alkoholinkäytöstäänkään puhu telkkarissa. Tai tupakoinnista. Miksi sitten kannabiksesta pitää mennä puhumaan? Homoseksuaalisuudesta olen nähnyt yhden opettajan puhuvan televisiossa, ja se oli mielestäni ok. Lähinnä ennakkoluuloja siinä keskustelussa kumottiin ja puhuttiin siitä millaista on olla opettaja ja avoimesti homoseksuaali, lasten vanhempiin kun lukeutuu ihmisiä ihan laidasta laitaan.
Homostelu ei ole päihteidenkäyttöä eikä seksuaalinen suuntautuminen ole jotakin mikä opitaan esikuvien kautta. Kannabiksenpössyttelyä ja homoseksuaalisuutta on siksi vähän outoa verrata suoraan tässä yhteydessä. Homous ei ole rikollista, kannabiksenkäyttö on.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 07:46"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 07:36"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En ole kieltenopettaja, mutta nähtävästi hyvin oppii. Elämä on ihmeitä täynnä.
Hän vieläpä käyttää huumeita ja on korkeammin koulutettu, kuin sinä :D Jännä juttu.
[/quote]
En mä tietääkseni postittanut cv:täni sulle. En tiedä mitä hänen tutkintoonsa sisältyy, mutta kyllä mä olen itsekin opettaja. Ihan sama kumpi on korkeammin koulutettu, kumpi teki enemmän opintopisteitä tai sivuaineita, koska mulla on vakituinen virka ja artikuloin paremmin.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 07:36"]No jos akateemisesti koulutettu opettaja polttelee pilveä, niin on varmasti lähtökohtaisestikin vähän persoonallisempi tapaus.
Harvemmin nuo pilvenpolttelijat ovat mitään akateemikkoja, professoreita tai yläluokkaa.
[/quote]
Kaikki tuntemani kannabiksenkäyttäjät (parikymmentä) ovat yliopisto- tai AMK-opiskelijoita tai työelämässä olevia korkeakoulusta valmistuneita.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 01:03"]
Sirkka teki hienon ja rohkean teon omalla nimellä ja naamallaan. Palaillaan sitten astialle, kun kauhistelijat ovat itse 64-vuotiaana tehneet 40 vuotta töitä.
[/quote]
No minä olen 53 ja töitä on tehty jo 30v. Siskoni on 62v ja työelämässä ollut 14 vuotiaasta asti.
Kumpikin olemme huomattavasti paremman näköisiä, urheilemme, "terävämpiä" ja terveitä. Emme polta, emmekä käytä alkoholia enemmän kuin joskus lasin viiniä ruoan yhteydessä.
Joten ero on todella selkä pössyttelijän ja pössyttelemättömän välillä
Minun mielestä kaikki pitäisi sallia, mutta pitäisi lopettaa myös kaikki vieroitushoidot. Joka haluaa juoda tai narkata itsensä hengiltä, niin asia ok. Joka osaa käytön hallita, niin ok.
Mutta juoppoja ja narkkeja ei enää hyysättäisi. Annettaisiin kuolla pois. Elämä on valintoja
Joutava addiktio.Tolskaamisen näköistä likaista ja sekavaa touhua tuo kannabiksen "nauttiminen" ainakin lehdistössä olleiden kuvien perusteella on, voin vain kuvitella, että etova haju on myös mukana kuvioissa. Sitten ollaankin jo koukussa eli ihastutaan kaikenmoisiin rituaaleihin piippuineen ja pussukoineen tämän huumeidenkäytön toiminnan ympärillä ja sitten itse siihen huumaantumisen tunteeseen koukututaan myös, ne asiat luovat mukamas turvaa toistuessaan aina samanlaisina. Koska käyttäjät ovat koukussa he pyrkivät tottakai vakuuttamaan muut ihmiset ympärillään, että tämähän on OK, hieno juttu. Terveet elämäntavat riittävät onnellisuuteen: paljon unta, mukavaa liikuntaa sopivassa määrin, ravitsevaa ruokaa, hyviä ihmissuhteita, se on siinä. Ei siihen tarvita päänsekoittajaisia ja kemiallisia mömmöjä.
1970-luvulta saakka eli 40:n vuoden ajan.
Suuri hatun nosto Sirkalle, hänestä tuli uusin idolini : ) kiitos rohkeudestasi. Päivi Räsänen oli pihalla kuin lumiukko, vanhoja kuluneita hokemia toisti vaan, nyt tarvitaan uutta näkökulmaa ihmiset. Ihmettelen aina että haittoja esille tuovat saavat antaa lausuntoja vastaan ilman omakohtaista kokemusta. Eihän sitä voi pitää luotettavana..? Taas adhd tapaus, entinen käyttäjä, oli selvästi mielenterveys ongelmainen, hänenlaisten pitäisi pysyäkin erossa kaikista aineista ja mielellään ihmisistäkin... Eläköön vapaus, ei kieltolaille.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 17:44"]
35. paukut on varsin venyvä käsite. Ei päivittäinen pössyttely maailmaa pelasta, mutta ei tee narkkariksikaan. mm. vaporisaattorilla(höyrystymellä) voit polttaa yhdet paukut jotka lähinnä vain rentouttavat hieman, kuten lasi viiniä.
Asioita vaikea verrata ja lähtökohtaisesti typerää vaikka sitä aina tehdään.
[/quote]
Niin, jokainen varmaan miettii näitä asioita omasta kokemusmaailmastaan käsin. Kaikki tuntemani päivittäin pössyttelevät ovat valitettavasti enemmän tai vähemmän syrjäytyneitä ja mielenterveysongelmaisia. Ehkä se on vain sattumaa sitten.