Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannabiksen käyttö - Sirkka Linder

Vierailija
04.03.2014 |

Ajankohtaisen kakkosen teemailta kannabiksen käytöstä. Äänessä opettaja Sirkka Linder 64v, polttanut pilveä 1970-luvulta. Siinä näkee kannabiksen pitkäaikaiskäytön seuraukset. Ei oikein enää ajatus tahdo kulkea kuin samoja murtsikkalatuja. Ikää 64 mutta vaikuttaa huomattavasti vanhemmalta. Jutut pätkii, puhe hidasta, kömpelöä. Onneksi jäämässä eläkkeelle, ei pärjäisi nähdyn perusteella opettajana enää. Aika varoittava esimerkki pitkäaikaiskäytöstä.

Kommentit (137)

Vierailija
21/137 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis on käyttänyt 70-luvulla vai 70-luvulta saakka?

Vierailija
22/137 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

@ 17

aivot on pääasiassa rasvaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/137 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos akateemisesti koulutettu opettaja polttelee pilveä, niin on varmasti lähtökohtaisestikin vähän persoonallisempi tapaus.

Harvemmin nuo pilvenpolttelijat ovat mitään akateemikkoja, professoreita tai yläluokkaa.

Vierailija
24/137 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän jännitti ulostuloaan varmaan aivan hirveästi. Rohkea ihminen! Tänään on rehtori ja lasten hysteeriset vanhemmat vastassa. Maskeerauksessa olisi kyllä voitu kammata hänen tukkansa...

Vierailija
25/137 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tai voisiko tuo mainitsemasi "hitaus" johtua esimerkiksi henkilön iästä, henkilökohtaisesta yleiskunnosta tai vaikka jostain sairaudesta?

Ei ole viisaan ja vakaan ihmisen puhetta heti tuomita toista tietämättä asioista sen enempää.

Mutta jos se oikeasti kannabiksesta johtuu niin tarviiko ihmistä tuomita tuon lopputuloksen lisäksi? Eikö se riitä rangaistukseksi että myöhemmällä iällä ei välttämättä ole enää kuluttamassa eläkerahoja? Tarviiko siitä vielä lisäksi sakottaa ja tehdä rikosrekisterimerkintä?

Itse pidin paljon tuosta ohjelmasta, ainakin oma käsitykseni ja ajatusmaailmani laajeni huomattavasti. En ole osannut ajatella asioita tuolla tavalla mutta tämä keskustelu avasi aivan uusia näkökulmia. Aikaisemmin kun asia ei ole kiinnostanut en ole myöskään aktiivisesti hakenut siitä mitään tietoa sen ns. "yleistiedon" lisäksi.

Ja todella rohkea veto näiltä kasvattajilta ja käyttäjiltä tulla näin julkisuuteen, se on vähän sama kuin olisi homo ja tulee kaapista ulos, se on iso askel tuntemattomaan mutta se kannatti! Kiitos kaikille ylen ohjelmaan osallistujille, asiantuntijoille, lääkäreille, lakimiehille, puoltajille ja vastustajille!

Vierailija
26/137 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin vain omasta puolestani sanoa että itselläni on ADHD, syön siihen kyllä Concerta nimistä lääkettä, se auttaa kyllä, olen saanut elämäni järjestykseen mutta ADHD oireisiin auttaa myös kannabis, eivät kaikki lajikkeet mutta muutama. Olen käynyt useita eri lajikkeita läpi ja lopulta yli vuosien etsinnän jälkeen löysin sellaisen lajikkeen kuin Jack Herer, se ei "päihdytä" niin voimakkaasti kuin muut eikä väsytä vaan auttaa keskittymiseen.

Mielestäni Concerta joka on tälläinen amfetamiini/kokaiinin tapainen lääke, on hyvä olla vastapainona myös vähän rauhoittavampi vaihtoehto.

http://www.leafly.com/sativa/jack-herer

Tuolta linkistä löytyy lisätietoa Jack Herer kannabislajikkeesta.

Vierailija
27/137 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on muuten ihan sama jos täysi-ikäiset ihmiset pössyttelevät, mutta kun se hajuhaitta. Asuin aiemmin kerrostalossa ja kyllä sen haistaa koko rappu jos jollain on tällainen tajuntaa laajentava yrttiharrastus. Tiedän ettei kannabista ole pakko nauttia nimenomaan polttamalla. Eikä sisätiloissa siinäkään tapauksessa että sen nauttii polttamalla. Mutta miksi sitten ne tässäkin ketjussa mainostetut fiksut korkeakoulutetut pössyttelijät tekevät juuri niin???

Mutta silloin kun joku hajustaa koko talon tuolla harrastuksellaan, asia kuuluu mitä suuremmassa määrin muillekin. Silloin kun tuhoaa kaikessa rauhassa niitä omia aivosolujaan eikä häiritse sillä muita, oli päihde mikä tahansa, niin siinähän tuhoaa.

Olen tyytyväinen ja annan jokaisen elää tavallaan niin kauan kun minun ei tarvitse haistella kenenkään tupakansavua, jointinsavuja, vanhan viinan löyhkää tms. omassa kodissani. Nykyisin ei tarvitse kun on oma ilmatila täällä ympärillä, mutta te kerrostaloissa pössyttelijät, miettikääs niitä naapureitannekin.

Vierailija
28/137 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 12:57"]

Kannattaa miettiä sitä, miksi kannabis TAI alkoholi on joillekin ongelma? Miksi joku Jeppe juo kossupullon päivässä/polttaa joka päivä pilveä, ja toinen juo vain sen lasin viinia tai polttaa hieman silloin tällöin.

Onko reilua, että tätä asiaa käsitellään usein ONGELMAKÄYTTÄJIEN kautta?

Minusta ei ole. Itse voisin elää ihan hyvin ilman mitään päihteitä, en juo kahvia, en polta tupakkaa, suklaata syön satunnaisesti, punaviiniä juon n. kerran kuussa lasin tai kaksi, ja pari kertaa vuodessa poltan hieman pilveä. Mutta jos nuo kaikki kiellettäisiin, se EI HAITTAISI minua tippaakaan, voisin aivan hyvin elää ilmankin.

Lisäksi on pakko kommentoida sitä YAD-miestä:

Hänen kokemuspiirinsä selvästi oli huono. Jos liikkuu poruikoissa joissa kaikki vetävät liikaa viinaa ja polttavat liikaa ja vielä lääkkeet siihen päälle =tottakai tuollainen touhu on älytöntä.

Mutta mitäs jos olisi elänyt elämänsä porukoissa, joissa ei juurikaan alkoholia käytetä, ihmiset olisivat käyneet kouluja, päätyneet kunnollisiin ja vastullisiin töihin ja kasvattavat hyvin lapsiaan, -ja siinä samalla kerran kuussa polttaisivat vähän, niin näkisikö hän todella tuon elämän "pahana" tai tuomittavana?

Ihminen on omien kokemustensa summa, esim. minä en ole koskaan ottanut alkoholia tai mitään muutakaan siksi että joku tarjoaa/haluan olla kova tmv. naurettavasta syystä. Pilveä poltin vasta 20+ vuotiaana ensimmäisen kerran, ja ihan omasta vapaasta halustani.

Ja sen Jujun (?) kommentin ymmärsin niin (toisin kuin Räsänen) että lapsia tulee valistaa myös kannabiksesta vert. lapsia valistetaan seksistä. Vaikka kukaan ei toivo että 13-v harrastaa seksiä, niin on kuitenkin parempi että hän tietää "mitä tehdä" jos seksiin päätyy, koska parempi kertoa kun olla siinä tilanteessa että vaiketaan tyystin aiheesta, ja sitten se 13-v on raskaana/saanut sukupuolitaudin tmv. ikävää, mikä varmasti tekee paljon pahempaa hänen kasvulleen ja mielelleen (abortti/lapsiäitys) mitä se että olisi kerrottu että JOS teet jotain muista kondomi jne.

[/quote]

Kyllä huumeidenkäyttäjille on tarjottu jo pitkään neuvontaa siitä kuinka käyttää huumeita turvallisesti. Koska aikaa sitten on tajuttu että narkkareita on ja tulee aina olemaan, niin tautien leviämisen ehkäisemiseksi ja huumekuolemien ehkäisemiseksi on addikteille kohdennettu neuvontaa turvallisesta huumeidenkäytöstä. Toki jotkut kukkahatut pitävät tätä suorastaan huumeidenkäytön suositteluna, mutta tällainen valistus ja ruiskujakelu ja keräyspisteet ovat vähentäneet huumehaittoja.

En silti lähtisi neuvomaan peruskoululaisia siitä kuinka huumeita käytetään turvallisesti ajatuksella että kun kyllä ne kuitenkin käyttää. Ei todellakaan kaikki kuitenkin käytä, kyllä ne on ne tietyt piirit vaan (peruskoulusta ja opiskeluajasta voi selvitä ilman että kukaan kertaakaan tarjoaa edes, minulla on tällainen kokemus, samoin suurimmalla osalla tutuistani, niin teini-ikäisistä kuin 20-30-vuotiaista).

Mutta se mikä on itselle jokapäiväistä, mielletään yleensäkin yleisemmäksi kuin mitä se todellisuudessa on. Ei koulussa neuvota alkoholistakaan että sitten kun vedätte niin toimi näin. Vaikka alkoholi onkin lainsäädännössä sellaisessa asemassa jota nämä pilviveikot kadehtivat oman harrastuksensa näkökulmasta.

Ja seksi on eri asia kuin päihteet. On hyvä että turvaseksiä neuvotaan, koska seksiähän nyt joka tapauksessa kaikki harrastavat kuitenkin jossain vaiheessa elämää. Toisin kuin pilvenpolttoa tai edes sitä alkoholia.

Vierailija
29/137 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meille kerrottiin seiskalla miten toimitaan humalaisten kanssa. Käytiin läpi mitä alkoholi saa kropassa aikaan, käytiin läpi sitä kuinka humalainen voi kaatua ja lyödä päänsä tai hukkua jne. ja kerrottiin että jos kaveri on sammunut ei häntä missään nimessä saa jättää yksin ja pitää kääntää kylkiasentoon jos oksentaa jne.

Vierailija
30/137 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 13:16"]Mulle on muuten ihan sama jos täysi-ikäiset ihmiset pössyttelevät, mutta kun se hajuhaitta. Asuin aiemmin kerrostalossa ja kyllä sen haistaa koko rappu jos jollain on tällainen tajuntaa laajentava yrttiharrastus. Tiedän ettei kannabista ole pakko nauttia nimenomaan polttamalla. Eikä sisätiloissa siinäkään tapauksessa että sen nauttii polttamalla. Mutta miksi sitten ne tässäkin ketjussa mainostetut fiksut korkeakoulutetut pössyttelijät tekevät juuri niin???

Mutta silloin kun joku hajustaa koko talon tuolla harrastuksellaan, asia kuuluu mitä suuremmassa määrin muillekin. Silloin kun tuhoaa kaikessa rauhassa niitä omia aivosolujaan eikä häiritse sillä muita, oli päihde mikä tahansa, niin siinähän tuhoaa.

Olen tyytyväinen ja annan jokaisen elää tavallaan niin kauan kun minun ei tarvitse haistella kenenkään tupakansavua, jointinsavuja, vanhan viinan löyhkää tms. omassa kodissani. Nykyisin ei tarvitse kun on oma ilmatila täällä ympärillä, mutta te kerrostaloissa pössyttelijät, miettikääs niitä naapureitannekin.

[/quote]

Olen se, joka mainosti niitä fiksuja korkeakoulutettuja pössyttelijöitä. Emme ikinä polttaisi sisätiloissa, emme pilveä saati tupakkaa.

Ymmärrän ettei kukaan halua hajuhaittoja kotiinsa, mutta eiköhän tuo olisi hoidettavissa ihan järjestyssäännöillä eikä lainsäädännöllä, jolla kielletään käyttö kaikilta kaikkina aikoina kaikissa paikoissa ja olosuhteissa.

Vierailija
31/137 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tekisitte, jos lastenne isovanhempi/vanhemmat käyttäisi/vät kannabista ja tarvitsisitte viikonloppuhoitoa lapsillenne, eikä mistään muualta apua heruisi kuin heiltä?

Vierailija
32/137 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 14:21"]

Mitä tekisitte, jos lastenne isovanhempi/vanhemmat käyttäisi/vät kannabista ja tarvitsisitte viikonloppuhoitoa lapsillenne, eikä mistään muualta apua heruisi kuin heiltä?

[/quote]

Täh? Kysytkö tätä ihan tosissaan?

Tottakai veisin heille hoitoon, jos muuten olisivat sellaisia joille lapset uskaltaisin jättää. Ei kannabis käyttäjästään pahaa tee, jos ei ongelmakäytöstä puhuta. Laki ja asenteet ovat ne, jotka käyttäjän demonisoivat.

Kääntäkää tilanne siten, että jos alkoholi olisi kielletty, niin veisittekö lapsen sellaiselle hoitoon joka kiellosta huolimatta juo muutaman saunakaljan viikonloppuisin.

Ongelmakäyttö on asia erikseen. Tuskin kukaan juopollekkaan lastaan hoitoon vie. 

Vierailija
33/137 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää samat aikuiset, jotka paheksuu nuorien pilven polttamista, hakee kuitenkin sen viinapullon tarvittaessa niille Alkosta. Ku on kumminki juhannus, tai vappu tai..

Vaikka alkoholiin voi kuolla. Pilveen ei.

En tiiä mitä tuolla jeesusteltiin Räsäsen ja Yad:n puolelta, mut jo vuosia sitten festareilla oli YAD:n puolesta postikortteja jaossa, joissa kerrottiin miten käyttää huumeita oikein.

Juuri näin, alaikäisille jaettiin kortteja, joissa kerrottiin, että kun kuitenkin vedät niitä essoja, niin muista juoda vettä. Tai jos joku kaveri on huonossa kunnossa, pitäkää siitä huolta.

Että kyllä nuorille on koitettu tähdentää huumeiden huonoja puolia ihan järkevällä tasollakin ja parempi niin. Itse en jättänyt mitään vetämättä sen vuoksi, että joku yhdistys sitä valisti tai vanhemmat kielsi, tai että se oli laitonta.

Eikä edes kaduta. Tekisin uudestaankin.

En silti kuitenkaan halua, että kukaan lapsi tai nuori ihminen vetäisi yhtään mitään, oli se sitten tupakkaa tai kahvia. Mutta minkäs teet.

Ainakin nyt osaan suhtautua järkevästi, jos oma lapseni jää joskus kiinni käyttämisestä.

Ja juu, olen korkeakoulutettu. Ja joo, olen ollut koulussakin töissä.

Vierailija
34/137 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 00:34"]

Aika lailla huono "ulosanti" oli äidinkielenopettajalla. Kannabishan kerää aivoihin RASVAA, joten ei ihme, ettei järki enää oikein juokse. Ikää oli kai 64 v mutta näytti todellakin paljon vanhemmalata ja jotenkin "homssuiselta". Aivot härskiintyneet.

[/quote]Ottamatta sen enempää kantaa tuon opettajan tapaukseen, niin ihan pakko valistaa, että terveet aivot koostuvat pitkälti (60% kuiva-aineesta) rasvasta...

Vierailija
35/137 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 13:46"]

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 13:16"]Mulle on muuten ihan sama jos täysi-ikäiset ihmiset pössyttelevät, mutta kun se hajuhaitta. Asuin aiemmin kerrostalossa ja kyllä sen haistaa koko rappu jos jollain on tällainen tajuntaa laajentava yrttiharrastus. Tiedän ettei kannabista ole pakko nauttia nimenomaan polttamalla. Eikä sisätiloissa siinäkään tapauksessa että sen nauttii polttamalla. Mutta miksi sitten ne tässäkin ketjussa mainostetut fiksut korkeakoulutetut pössyttelijät tekevät juuri niin???

[/quote]

Olen se, joka mainosti niitä fiksuja korkeakoulutettuja pössyttelijöitä. Emme ikinä polttaisi sisätiloissa, emme pilveä saati tupakkaa.

Ymmärrän ettei kukaan halua hajuhaittoja kotiinsa, mutta eiköhän tuo olisi hoidettavissa ihan järjestyssäännöillä eikä lainsäädännöllä, jolla kielletään käyttö kaikilta kaikkina aikoina kaikissa paikoissa ja olosuhteissa.

[/quote]

Hienoa että sinä ja kaverisi olette näin huomaavaisia. Valitettavasti ne kaikki mainostamasi korkeakouluopiskelijat eivät ole. Ylioppilaskylässä sitä pössyttelyä kun joutui haistelemaan.

Vierailija
36/137 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa äänenne kuulua:

Kansalaisaloite kannabiksen dekriminalisoimikseksi: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/703

Aloitteeseen liittyvä video: 

Videolla asiaa kommentoivat Thomas Elfgren keskusrikospoliisista, Jaakko Hämeen-Anttila historioitsia ja tutkia, sekä Antti Heikkilä monien tuntema lääkäri. 

Vierailija
37/137 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

vitun pellet kannabis on hyvä ja se pitäis todellakin laillistaa, viina ja rööki mitä vedätte ei oo sen terveellisempää kun budi!!! eihän sitä jokapäivä tietenkään pidä vetää.

Vierailija
38/137 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 15:42"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 23:53"]

Mua enemmän ärsytti se hetki kun Räsänen ei meinannut ymmärtää tätä hamppulaulajaa, joka esitti ajatuksen kannabiskäytön valistamisesta jo alaikäisille. Siis ehkäsevänä se mun mielestä sitä nimenomaa tarkoitti, että puhutaan hyvissä ajoin jo aiheesta (niinkun tänä päivänä puhutaan alkoholin haitoista alaikäisille) 

Räsänen otti tehtäväkseen ymmärtää, että hamppulaulaja haluaisi kannustaa alaikäisiä kannabiksen polttoon -.-'

[/quote]

Kyllä mäkin ymmärsin sen tyypin puheet niin, että kouluissa pitäisi selittää, että kun te nyt kuitenkin käytätte sitä kannabista, niin sitä kuuluu käyttää näin... Että valistetaan, miten sitä käytetään, kun ne kaikki kuitenkin käyttää. Erikoinen ajatusrakennelma...

Vähän sama kuin, muistakaa lapset, ryöstäminen on laissa kiellettyä ja moraalisesti väärin. Mutta kun joku teistä nyt kuitenkin alkaa varkaaksi, niin nyt kokeillaan, miten se kassakaappiin murtautuminen oikein onnistuu. Että tiedätte sitten, miten se tehdään oikein!

Koulussa asenne päihteisiin kuuluu olla, että ne ei kuulu alaikäisille ja niitä ette käytä. Oli kyse tupakasta, alkoholista, huumeista, mitä hyvänsä. Jokainen sitten aikuisena tekee itse omat ratkaisunsa, mutta kyllä koulussa alaikäisten kanssa täytyy lähteä nollatoleranssista. Jo ihan senkin vuoksi, mitä nämä aineet tekee kehittyville aivoille.

[/quote]

Se mies hoksas itsekin jossain vaiheessa, että se kuulosti siltä, että annetaan lapsille lupa käyttää. Ymmärsin kyllä mitä mies yritti sanoa.

Vierailija
39/137 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 15:41"]

vitun pellet kannabis on hyvä ja se pitäis todellakin laillistaa, viina ja rööki mitä vedätte ei oo sen terveellisempää kun budi!!! eihän sitä jokapäivä tietenkään pidä vetää.

[/quote]

Anteeksi kun tartun trolliin.

Olen asiasta kanssasi samaa mieltä, mutta onko tämä oikea tapa ilmaista asiaa? Ei varmasti kukaan mielipidettään vaihda tällaisten kommentien perusteella, ennemmikin entistä kielteisemmin suhtautuvat aiheeseen. Vai oliko se kenties sinun tavoite?

Vierailija
40/137 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 13:16"]

Mulle on muuten ihan sama jos täysi-ikäiset ihmiset pössyttelevät, mutta kun se hajuhaitta. Asuin aiemmin kerrostalossa ja kyllä sen haistaa koko rappu jos jollain on tällainen tajuntaa laajentava yrttiharrastus. Tiedän ettei kannabista ole pakko nauttia nimenomaan polttamalla. Eikä sisätiloissa siinäkään tapauksessa että sen nauttii polttamalla. Mutta miksi sitten ne tässäkin ketjussa mainostetut fiksut korkeakoulutetut pössyttelijät tekevät juuri niin???

[/quote]

Pakko polttaa sisällä, kun ulkona joku näkee jointti huulessa niin tulee poliisit. Lainsäädäntö ajaa hajuhaittoja ja ajaa polttajat sisätiloihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi