Minä tässä nyt rikon vaitilolovelvollisuuttani, mutta menkööt
Olen lueskellut noita viestejänne, joissa kerrotaan asioimiskokemuksista työkkärissä. Totuus on vielä karumpaa.
Toimistossamme työskentelee eräs eläkettä odotteleva virkamies, joka pääasiassa pelaa konellaan pelejä. Ei siis tee mitään muuta. Joskus se voi joutua asiakkaidenkin kanssa tekemisiin, kun väkeä on samaan aikaan liikaa sairaslomalla. Näin kävi erään kerran ja kaveri jotui puhelinpäivystykseen, se vihaa sitä.
Puheluja tulee jatkuvasti ja jokaisen tiedot pitäisi ottaa esille, selvittää asia ja kertoa asiakkaalle vielä että mitä tehdään. No eihän se viitsi edes ottaa konetta auki, saati että asiakkaan tietoja lukisi ja korjailisi.
Niinpä tuli eräälle keski-ikäiselle naiselle hänen ansiostaan ns. ikikarenssi. Mitään tietoja, että asiakas oli soittanut päivystykseen ja saanut vääriä neuvoja tältä välinpitämättömältä ukkelilta ei löydy. On vain asiakkaan sana että "kyllä minä soitin ja sieltä miesääni sanoi, ettei tarvi tulla kurssihaastattluun." Tätähän ei uskota ja sanktio tulossa.
Yritin kyllä sanoa osastonjohtajalle,että katso kun tuo asiakas on juuri silloin soittanut kun talon lintsari pakotettiin vihaamaansa puhelinpäivystykseen. Että se on varmsti neuvonut väärin. Mutta vastaus oli, että ei sen asiakkaan tiedoissa ole mitään merkintää soitosta, joten ei voi asialle mitään. Viimeksi kun katoin sen asiakkaan tietoja, niin korvauksia ei ollut saanut takaisin, ei töitä eikä kurssia. Sossusta varmaan jotain.
Vastaanotossa istuu yksi riivinrauta, joka INHOAA korkeakouluopiskelijoita, jotka jättää opinnot kesken ja tulee työkkäriin ruinaamaan korvauksia. Hänellä itsellään kansakoulupohjalta-virkamieheksi-joskus vuonna 1970. Jos asiakkaan tiedoissa näkyy edes jostain vuodelta 1971 opintoja yliopistolta, tekee hän aina ja välittömästi maksun katkaisun ja aloittaa selvittämäänn että "onko asiakkaalla oikeutta korvaukseen vai onko hän päätoiminen opiskelija": Joo. Varmaan joku 45 -vuotias perheeäiti, joka ei ole yliopistolla vuosikymmeniin käynytkään on opiskelija. Mutta tässä onkin hänellä pointtina potkia kaikki yliopistolla huuhailleen takasin sinne místä ovat tulleetkin. Hän ei kuulemma tajua ollenkaan mitään keskeyttäjiä.
Minulla on usein päivystyksessä työpari, joka vihaa päivystystä. Hänen mielestään se kuuluis jollekin muulle osastolle tai tekijöille, sillä "onhan mulla sentään akateeminen tutkinto". (Joo, tosi korkea tutkinto kasvatustieteistä, niiden gradut tehdään pareittain ja sivuja joku 50.) . Hänen päivystysvuorollaan hän venyttää ja vanuttaa ja vetukttaa niin, että koko päivänä hän saa ehkä 5 asiaksta hoidettua. klo 15 jälkeen se ei enää ota ketään, kun "pitää valmistella päivän työt ja laittaa huomisia alulle...." Eli hänen parinaan minä huhkin tommosen 30 asiakasta päivässä. En takaa että aina iltapäivän viimeisillä asiakkailla tulisi kaikki niin hyvin hoidettua. LÄhinnä otan vaan paperit vastaan ja yritän lähettää asiakkaan mahdollisimman kauas jonnekin toiseen paikkaan uusimaan työnhakuaan 3kk kuluttua.
Esimiehestä ei ole mitään apua. Hänen urahissi on pysähtnyt´eikä enää isompiin toimistoihin tai ylempiin positioihin ole kutsuja tulossa. Joten se ei tee mitään eikä saa mitään ryhtiä tähän hommaan muutenkaan. Porukka tekee mitä sattuu huvittaan ja se siitä.
Sairaslomaa saa olla 3 päivää ilman leguria. Tarkottaa sitä että joka toinen kuukausi (keksimäärin) otan pitkän viikonlopun eli mulla on mahtauti keskiviikko-pe. Mökkikausi alkaa koko toimistossa.
Ministeriöstä lähetellään vähennysmääräyksiä ja kutistustaulukoita. Että eteläsavossa jo melkein kaikki asioi netissä, miksei teillä. Tervetuloa vaan asioimaan. Omalla vastuulla ja itse omatoimisesti netissä.
Kommentit (94)
Käytännössä nykyään pitää itse todistaa itsensä syyttömäksi asiaan kuin asiaan. Tässäkin aloittajan tapauksessa olisi pitänyt nauhoittaa omat puhelunsa.
Kiitos kun toit tämän asian rohkeasti esille.. on pitkään ollut mielessä hankkia puhelimeen puheluiden tallennus-softa ja teen sen nyt
Vierailija kirjoitti:
Asiat joissa ei ole pimppiä tai heppiä eivät ole yleisesti kiinnostavia. Ainoastaan rasittavia.
Pillussa ei ole mitään kiihottavaa. Persereikä sen pitää olla.
Muuten hyvä, mutta 45v. on SYNTYNYT vuonna 1971 eikä silloin opiskellut yliopistossa.
Kyllä mä ainakin muutan joitakin turhia faktoja, kuten tittelit tai ajat, jos en halua paljastaa tarkemmin mikä paikka tai toimiala kyseessä. Vaikka juttu olisi muutoin totta, niin muunnan tietyt termit tunnistettavuuden rajaamiseksi.
Uskon hyvinkin, että aloitustarina voi olla todellisuutta. Suomessahan paikallistason valvontaa ei julkisella puolella juurikaan harjoiteta. Onhan toki sisäisen tarkastuksen yksiköt, mutta ne usein keskittyvät vain talouden ja määrättyjen mittareiden laillisuuden seuraamiseen. Ei niinkään "vääriin menettelytapoihin", joita et voi todistettavasti todistaa.
Olen töissä julkisella sektorilla ja parinkymmenen vuoden aikana nähnyt ja kuullut monenlaista vastaavaa. Esim.sossu antaa joillakin paikkakunnilla uudet asunnot ja kaikki tuet helpoimmin sellaisille henkilöille, jotka uhkaavat heitä ja heidän perheidensä henkeä. Tätä ei tietysti koskaan myönnetä julkisesti, mutta tämä tieto on kerrottu mulle suoraan asiasta päättävältä taholta pikkuhiprakassa. Tai kaupungin rahoilla ostetaan joihinkin patsastelujuhliin x määrä viinejä, joista "ylijäämä" roudataan kaupunginjohtajan rouvan takapaksiin - ei suinkaan odottamaan seuraavaa edustustilaisuutta. Tai kun julkisessa organisaatiossa esimies päättää palkanlisistä, niitä voi saada lyöttäytymällä humalaisen aviossa olevan johtajan kanssa jatkoille kahdestaan ja kiristää myöhemmin tällä salaisuudella itselleen erinäisiä palkkioita ja työhelpotuksia. Esimerkkejä elävästä elämästä ihmisten itsensä kertomina. Suomessahan ei nimittäin edes korruptiota valvota mitenkään ja tästähän on tullut jopa eu:sta sapiskaa. Eikä kaikkea voi edes todistaa, koska niistä ei näy virallisesti mitään jälkeä missään. Mitä tahansa voidaan kirjata miksi tahansa, jos on taitava.
Esimerkiksi valtion tutkimuslaitoksissa ei ole käytännössä juurikaan tulosvelvoitetta korkeapalkkaisillekaan tutkijoille. Työ saattaa olla yhden raportin tekeminen ryhmätyönä vuodessa, aineiston keruu sujuu nykyisin automaattisesti valtion tietojärjestelmien avulla. Yliopistolla samaan aikaan työskentelevillä on pienempi palkka, usean julkaisun tulosvelvoite vuodessa, sekä lisäksi opetustyöt, ohjausvelvollisuus, hallinnolliset vastuut ja tutkimus on perustutkimusta, joka on paljon vaativampaa.
Ja sitten hallitus leikkaa yliopistoista "löysiä" pois...
Sorry, että en ole lukenut koko ketjua, mutta sulla ei ole vaitiolovelvollisuutta työkkärin asioista tai työkavereista ylipäätään, vaan asiakkaiden asioista tunnistettavasti.
Liian moni ammattilainen kääntää vaitiolovelvollisuuden siten, että suojelevat kollegoitaan vetoamalla siihen.
Päinvastoin, voisi sanoa, että sinulla on jopa moraalinen velvollisuus tiedottaa työkkärissä asioiville ja muille, mitä se todellisuus siellä voi olla. Silloin asiakkaat osaavat olla skarpimpia ja ehkä itsekin paremmin huolehtivat siitä, että heidän asioitaan hoidetaan oikein. Sehän on parhaaksi kaikille, eikä niin, että ratkaisut ovat kiinni yksittäisten käsittelijöiden töppäyksistä ja henk.koht. ongelmista (esim. "en voi sietää opintojen keskeyttäjiä").
Siis mitä ne kaikki virkailijat työkkärissä tekee?
Ei yhtään mitään.
Ei oo ylläri.
Mulla lukee työkkärin sivuilla, että työkkäri ottaa yhteyttä ensi kuussa SUNNUNTAINA. Salli mun epäillä 😂
Tätä soittoa on siirretty jo parin vuoden ajan.
Vierailija kirjoitti:
Sorry, että en ole lukenut koko ketjua, mutta sulla ei ole vaitiolovelvollisuutta työkkärin asioista tai työkavereista ylipäätään, vaan asiakkaiden asioista tunnistettavasti.
Liian moni ammattilainen kääntää vaitiolovelvollisuuden siten, että suojelevat kollegoitaan vetoamalla siihen.
Päinvastoin, voisi sanoa, että sinulla on jopa moraalinen velvollisuus tiedottaa työkkärissä asioiville ja muille, mitä se todellisuus siellä voi olla. Silloin asiakkaat osaavat olla skarpimpia ja ehkä itsekin paremmin huolehtivat siitä, että heidän asioitaan hoidetaan oikein. Sehän on parhaaksi kaikille, eikä niin, että ratkaisut ovat kiinni yksittäisten käsittelijöiden töppäyksistä ja henk.koht. ongelmista (esim. "en voi sietää opintojen keskeyttäjiä").
Just näin. Vääränlainen kollegiaalisuus romuttaa kaiken, etenkin julkiset "palvelut".
jnlkjn kirjoitti:
Erittäin helppoa on nauhoittaa kaikki omat puhelunsa. Nokian puhelimeen et saa nauhoitussovelluksia mutta androidiin saat takuulla.
Nauhoita siis kaikki puhelusi, pyyhi turhat nauhoitukset pois vaikkapa kerran viikossa.
Tämän provon aloittajakin tietää tämän ja siksi/kuitenkin provoilee.
Aika harva varmaan nauhoittaa virastoihin soittamansa puhelut, en minä ainakaan. Ja mitä jokin pyyhitty puhelu tässä olisi auttanut? Ei prosessi nyt viikossa mennyt, mitä suosittelit puheluiden säilytysajaksi.
Aloittajahan sanoi, että kyseessä oli valistumaton ihminen, joka ei osannut puolustaa oikeuksiaan. Aivan uskottavaa minusta.
Miksi ihmeessä joku tekisi tällaisesta aiheesta provon? Sitä paitsi myös vastaavassa virastossa työskelleenä voin allekirjoittaa samanlaisia tapahtumia. Monia ei kiinnosta asiakas pätkän vertaa, ei tod. sen vertaa, että hoitaisi työnsä asiallisesti. Ihmisiä kyykytetään niin paljon kuin vain sielu sietää ja lasketaan sen varaan, etteivät he kykene, kehtaa, uskalla protestoida. Näinhän usein on, kun kohteena ovat ns. vähäväkiset, ikäkkäät, vähänkoulutetut, maahanmuuttajat ym.
Oikeesti hei mikä Suomessa mättää? Miksi on niin paljon työttömyyttä? Ei muualla ole.
Miksi on sadistisia kursseja jotka kaikki järjestään ovat simputusta? Miksi tämä peli saa jatkua yhä vaan?
Perustulo kehiin ja kannustakaa ihmisiä oikeesti tekemään sitä missä ovat hyviä. Perustulo olis hyvä sen takia että vois ottaa lyhyempiä pätkiä töitä eikä kaikki tuet katkeis.
Näin se homma menee. Itse tein määräaikaisena monta vuotta töitä työkkärissä, jotkut olleet yli 10 v. määräaikaisella sopimuksella. Tämmöisillä hyvä kiristää ja nämä työt tehdään hyvin. Sitten on ne ikivirkaa nauttivat tietokoneella pelaavat, jotka ei viitsi ottaa yhteyttä asiakkaisiin ja hoitaa tehtäviään vaan teettää niitä muilla. Kun piti vähentää valtion työntekijöitä niin määräaikaiset sai lähteä. Ei ihme jos hommat ei toimi kun niitä oikeasti töitä tekeviä on siellä yhä vähemmän. Nyt olen muissa hommissa paljon pienemmällä palkalla ja isommalla viikkotyöajalla, mutta eipä tarvi työkkärissä asioida!
Mulla on tasan yksi kokemus työkkäristä kahdenkymmenen vuoden takaa, ensimmäinen ja viimeinen kerta muuten. Työkkärin täti oli tosi elämäänsä kyllästyneen näköinen ja kun kysyin jotain, vastaus oli :" Sinä puhut, kun kysyn jotain, muuten olet hiljaa" Oli jotenkin niin hämmentynyt ja epätodellinen olo, että tosiaan olin aivan hiljaa, enkä osannut edes valittaa hänen käytöksestään.Eipä ole enää tarvinnut käydä työkkärissä :)
Tottakai on haettava mutta et tule valituksi. Olin aikoinani muutaman kuukauden työttömänä ja sain työhönosoituksen lakimiehen paikkaan täysin toiselle oikeudenalalle kuin oma osaamiseni. Olisin hakenut paikkaa kuitenkin mutta en päässyt edes haastatteluun, yllättäen.. Työttömänä hakisin vaikk ylilääkärin paikkaa jos käskettäisiin. Tuskin kelpaisin kuitenkaan.