Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minä tässä nyt rikon vaitilolovelvollisuuttani, mutta menkööt

Vierailija
04.03.2014 |

Olen lueskellut noita viestejänne, joissa kerrotaan asioimiskokemuksista työkkärissä. Totuus on vielä karumpaa.

Toimistossamme työskentelee eräs eläkettä odotteleva virkamies, joka pääasiassa pelaa konellaan pelejä. Ei siis tee mitään muuta. Joskus se voi joutua asiakkaidenkin kanssa tekemisiin, kun väkeä on samaan aikaan liikaa sairaslomalla. Näin kävi erään kerran ja kaveri jotui puhelinpäivystykseen, se vihaa sitä.

Puheluja tulee jatkuvasti ja jokaisen tiedot pitäisi ottaa esille, selvittää asia ja kertoa asiakkaalle vielä että mitä tehdään. No eihän se viitsi edes ottaa konetta auki, saati että asiakkaan tietoja lukisi ja korjailisi.

Niinpä tuli eräälle keski-ikäiselle naiselle hänen ansiostaan ns. ikikarenssi. Mitään tietoja, että asiakas oli soittanut päivystykseen ja saanut vääriä neuvoja tältä välinpitämättömältä ukkelilta ei löydy. On vain asiakkaan sana että "kyllä minä soitin ja sieltä miesääni sanoi, ettei tarvi tulla kurssihaastattluun." Tätähän ei uskota ja sanktio tulossa.

Yritin kyllä sanoa osastonjohtajalle,että katso kun tuo asiakas on juuri silloin soittanut kun talon lintsari pakotettiin vihaamaansa puhelinpäivystykseen. Että se on varmsti neuvonut väärin. Mutta vastaus oli, että ei sen asiakkaan tiedoissa ole mitään merkintää soitosta, joten ei voi asialle mitään. Viimeksi kun katoin sen asiakkaan tietoja, niin korvauksia ei ollut saanut takaisin, ei töitä eikä kurssia. Sossusta varmaan jotain.

Vastaanotossa istuu yksi riivinrauta, joka INHOAA korkeakouluopiskelijoita, jotka jättää opinnot kesken ja tulee työkkäriin ruinaamaan korvauksia. Hänellä itsellään kansakoulupohjalta-virkamieheksi-joskus vuonna 1970. Jos asiakkaan tiedoissa näkyy edes jostain vuodelta 1971 opintoja yliopistolta, tekee hän aina ja välittömästi maksun katkaisun ja aloittaa selvittämäänn että "onko asiakkaalla oikeutta korvaukseen vai onko hän päätoiminen opiskelija": Joo. Varmaan joku 45 -vuotias perheeäiti, joka ei ole yliopistolla vuosikymmeniin käynytkään on opiskelija. Mutta tässä onkin hänellä pointtina potkia kaikki yliopistolla huuhailleen takasin sinne místä ovat tulleetkin. Hän ei kuulemma tajua ollenkaan mitään keskeyttäjiä.

Minulla on usein päivystyksessä työpari, joka vihaa päivystystä. Hänen mielestään se kuuluis jollekin muulle osastolle tai tekijöille, sillä "onhan mulla sentään akateeminen tutkinto". (Joo, tosi korkea tutkinto kasvatustieteistä, niiden gradut tehdään pareittain ja sivuja joku 50.) . Hänen päivystysvuorollaan hän venyttää ja vanuttaa ja vetukttaa niin, että koko päivänä hän saa ehkä 5 asiaksta hoidettua. klo 15 jälkeen se ei enää ota ketään, kun "pitää valmistella päivän työt ja laittaa huomisia alulle...." Eli hänen parinaan minä huhkin tommosen 30 asiakasta päivässä. En takaa että aina iltapäivän viimeisillä asiakkailla tulisi kaikki niin hyvin hoidettua. LÄhinnä otan vaan paperit vastaan ja yritän lähettää asiakkaan mahdollisimman kauas jonnekin toiseen paikkaan uusimaan työnhakuaan 3kk kuluttua.

Esimiehestä ei ole mitään apua. Hänen urahissi on pysähtnyt´eikä  enää isompiin toimistoihin tai ylempiin positioihin ole kutsuja tulossa. Joten se ei tee mitään eikä saa mitään ryhtiä tähän hommaan muutenkaan. Porukka tekee mitä sattuu huvittaan ja se siitä.

Sairaslomaa saa olla 3 päivää ilman leguria. Tarkottaa sitä että joka toinen kuukausi (keksimäärin) otan pitkän viikonlopun eli mulla on mahtauti keskiviikko-pe. Mökkikausi alkaa koko toimistossa.

Ministeriöstä lähetellään vähennysmääräyksiä ja kutistustaulukoita. Että eteläsavossa jo melkein kaikki asioi netissä, miksei teillä. Tervetuloa vaan asioimaan. Omalla vastuulla ja itse omatoimisesti netissä.

Kommentit (94)

Vierailija
21/94 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen osastonjohtaja teillä on töissä? Sellaista nimikettä ei löydy koko maan TE-toimistoista.

Harmi, että unohdit listaltasi ne asiakkaat, jotka väittävät, että eivät voi ottaa töiät vastaan, kun ei ole ajokorttia ja autoa käytössä. Kuitenkin ne lähtevät siitä parkkipaikalta autolla jatkamaan matkaa ja jos tarkistaa, niin auto on jopa heille itselleen rekisteröity.

Vierailija
22/94 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on ikikarenssi? Entäs kun työnhakusuunnitelmassa on joku x-koodi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/94 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 12:16"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 11:49"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 11:29"]

Muuten hyvä, mutta vuonna 1971 yliopistolla opiskellut ei ole 45-vuotias, vaan vähintään 61-vuotias. Todennäköisesti jopa jo eläkkeellä, eikä työkkärissä. Ole ap jatkossa tarkempi provojesi kanssa.

[/quote]

Tiedäsitä onko provo vai ei, mutta heitätkö itse aina pelkkää faktaa kehiin? Itse otin tuon vuosiluvun ns. heittona että virkailijalle riittää tosi kaukainenkin maininta siitä, että henkilö on ollut joskus yliopistossa ja kohtelee tällaista sitten asiattomasti vain ja ainoastaan siksi että vuodelta "yks ja kaks" yliopisto merkintä papereista löytyy.

Vaikka tähän nyt jaksoinkin vastata, niin sitä en kyllä edes viitsinyt ajatella minkä ikäinen vuonna 1971 yliopistossa ollut olisi nyt. Kaikkiin te provonpaljastelijat jaksatte takertua...

[/quote]

Joo. Mutta yksityiskohdissa tuo provoilu juuri jääkin yleensä kiinni. Ap nimenomaan korosti, että ko. tyyppi on itse tullut työkkäriin silloin, ja kalastaa nyt kiinni kaikki samaan aikaan opiskelleet. Ainoa vaan, että suurella todennäköisyydellä moinen työntekijä olisi jo itse eläkkeellä, eikä samaan aikaan opiskelleitakaan taida kamalasti työkkärissä enää olla asiakkaana.

[/quote]

Oikealla trollilla yksityiskohdat ovat todennäköisesti oikein, koska trolli miettii tekaistut juttunsa tarkasti.Tekaistun tarinan kirjoittaja olisi yrittänyt tehdä tarinasta täydellisen, jotta se uskottaisiin. Liian suurta täydellisyyttä kannattaa epäillä.

Oikeassa tarinassa taas sinänsä merkityksettömät yksityiskohdat saattavat olla hatusta vetäistyjä, koska niillä ei ole tarinan kannalta merkitystä. Eivät ihmiset ajattele, että vuodesta 1971 on jo 43 vuotta, koska aika moni keski-ikäinen on itse elänyt 1970-lukua ja se tuntuu ajalta, joka oli aika äskettäin (emmehän me keski-ikäiset vielä niin vanhoja ole), mutta ei kuitenkaan liian kauan sitten.

Vierailija
24/94 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up. Mites nykyään menee siellä toimistolla?

Meillä jatkuu ammattisairastajan saikuttaminem. Aina pieniä muutsman päivän sairastumisia. Sillä saa pitkän viikonlopun itselleen vapaskdi.

Vierailija
25/94 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin helppoa on nauhoittaa kaikki omat puhelunsa. Nokian puhelimeen et saa nauhoitussovelluksia mutta androidiin saat takuulla.

Nauhoita siis kaikki puhelusi, pyyhi turhat nauhoitukset pois vaikkapa kerran viikossa.

Tämän provon aloittajakin tietää tämän ja siksi/kuitenkin provoilee.

Vierailija
26/94 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelalla ok ihan sama meiniki. Kyllä ollaan niin sairaita ja voi että kun rintalihas on kipeä niin saa saikkua ja fyssarihoidot tietty siihen päälle ja kappas silti pystyy treffaamaan kavereita, käymään ulkona viihteellä jne. Voi että, kun ei tällaiset työntekijät pärjäisi pörssifirmassa kuukauttakaan saatika joka toinen vuosi kiepautettavia yt:tä.

Ai niin, on kelallakin yt:t, kun puhutaan että vaihtuuko istumapaikka/työpiste rakennuksesta toiseen. Voi jeesus.

Vierailija
27/94 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin yliopiston harjoittelussa valtion virastossa, jossa tyyliin ainut yliopistoa käymätön keski-ikäinen nainen alkoi kännissä vittuilemaan kaikille näteille ja koulutetuille. Sitten yksityisellä taas on pomoni sanonut työhakemuksia lukiessaan, että mitä turhaa toikin on opiskellut maisteriksi, ettei se mitään ratkaise. Rekrytoiva pomo on siis merkonomi. Herraviha ja naisviha elää siis.

Vierailija
28/94 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja kelalla on myös etätyömahdollisuus! Ensin työntekijällä on vakiotyöpiste kelan työtiloissa x, missä tietysti hänelle työtervlääkärin suosittelema erikoistyöpöytä, työtuoli, hiiri, näyttö jne. Mutta kun pitää olla jotain nykyaikaa ja tasa-arvoa muihin yrityksiin niin tottahan hänen kanssaan sovitaan myös etätöistä tyyliin x pv/vko, toisessa kelan toimipisteessä, jonne myös hankitaan hänelle se erikoistyöpöytä, erikoistuoli jne. Ei tarvitse sanoa millä rahoilla. Ja alkuperäinen vakipaikka seisoo nämä etätyöpäivät tietysti tyhjillään kun nehän ovat tämän henkilön omia.. Todellista tilavuokran jne tuplaamista vain siitä ilosta että tämä työntekijä tuntee olevansa arvostettu ja kun onhan muissakin yrityksissä etätyömahdollisuus. Vihjeeksi, muissa yrityksissä ne etätyöt tehdään kotona (työntekijän omissa tiloissa) tai jos työn luonne on semmoinen että työtä/tietoja ei voi esim tietoturvallisuuden vuoksi käsitellä kuin yrityksen toimitiloissa, etätyötä ei tehdä.

Vierailija
29/94 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärin asiakkaana olen oppinut näyttelemään. Virkailijoille pitää sanoa mitä ne haluaa kuulla. Jos sekään ei riitä niin valitusta päätöksestä. Tuo ikuisuuskarenssi voi osittain pitää paikkansa. Soskusta saa sen muutaman kuukauden alennettua ja sitten täyttä korvausta. Lain mukaan alennettua korvausta saa muistaakseni antaa korkeintaan 3 kuukautta.

Virkoja on alettu työkkärissäkin karsia niin se on vähän parantanut lehmien asennetta. Pelko joutua öbaut 50 vuotiaana toimistorottana työttömäksi on tehokas kannustin. Ikänsä valtion hommissa lusmuilleena työttömyys tai oikea työ hirvittävät. Ei pitkiä viikonloppuja noin vain ja jotain pitäisi saada aikaankin.

Tosin nämä ne osaavatkin kaikki kikat jos jäävät työttömäksi. Ensin saadaan hermoromahdus jolla 3-6 kuukautta saikkua. Sitten on liitonpäivät, uusi romahdus sopivasti kun alkaa loppua. Itketään lääkäriltä jopa paperit varhaiseläkettä varten.

Vierailija
30/94 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin yliopiston harjoittelussa valtion virastossa, jossa tyyliin ainut yliopistoa käymätön keski-ikäinen nainen alkoi kännissä vittuilemaan kaikille näteille ja koulutetuille. Sitten yksityisellä taas on pomoni sanonut työhakemuksia lukiessaan, että mitä turhaa toikin on opiskellut maisteriksi, ettei se mitään ratkaise. Rekrytoiva pomo on siis merkonomi. Herraviha ja naisviha elää siis.

Vierailija
31/94 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei kerro muusta kuin että esimiehet on niin nysvöjä tai munattomia kun antavat tuommoisen pelleilyn jatkua.

Yt:t tekisi hyvää ja nysvöjen siivoaminen pois palkkalistoilta. Vaikka sen mukaan paljonko on tullut saikutettua vuoden aikana kun eivät kuitenkaan muuten pysty ketään potkimaan pihalle.

Ja varsinkin tapaukset; yhyy mulla meni poikaystävän kanssa poikki, mä oon ihan maassa, no sain saikkua 3vkoa.

Mä tulisin mieluusti muutosjohtajaksi tuollaiseen projektiin!

Vierailija
32/94 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvatkaa ottaako päähän maksaa veroja kun kaveri on töissä valtion lafkassa ja kehuskelee että hänellä on liput tiettyyn joka uotiseen festaritapahtumaan jo ostettu ja no jos en saa siihen lomaa ni otan sit saikkua.. Ja ikä yli 35v.

Ei edes tajua pitää päätään kiinni tommoisista aiheista.

Vierailija
33/94 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää rouva joka on soittanut ja jota ei uskota voi pyytää teletiedot operaattoriltaan, niissä näkyy nro ja puhelun kesto. Jos sussa on naista niin vinkkas vaikka nimettömänä.

Vierailija
34/94 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on siis vanha

Vierailija
35/94 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lueskellut noita viestejänne, joissa kerrotaan asioimiskokemuksista työkkärissä. Totuus on vielä karumpaa.

Toimistossamme työskentelee eräs eläkettä odotteleva virkamies, joka pääasiassa pelaa konellaan pelejä. Ei siis tee mitään muuta. Joskus se voi joutua asiakkaidenkin kanssa tekemisiin, kun väkeä on samaan aikaan liikaa sairaslomalla. Näin kävi erään kerran ja kaveri jotui puhelinpäivystykseen, se vihaa sitä.

Puheluja tulee jatkuvasti ja jokaisen tiedot pitäisi ottaa esille, selvittää asia ja kertoa asiakkaalle vielä että mitä tehdään. No eihän se viitsi edes ottaa konetta auki, saati että asiakkaan tietoja lukisi ja korjailisi.

Niinpä tuli eräälle keski-ikäiselle naiselle hänen ansiostaan ns. ikikarenssi. Mitään tietoja, että asiakas oli soittanut päivystykseen ja saanut vääriä neuvoja tältä välinpitämättömältä ukkelilta ei löydy. On vain asiakkaan sana että "kyllä minä soitin ja sieltä miesääni sanoi, ettei tarvi tulla kurssihaastattluun." Tätähän ei uskota ja sanktio tulossa.

Yritin kyllä sanoa osastonjohtajalle,että katso kun tuo asiakas on juuri silloin soittanut kun talon lintsari pakotettiin vihaamaansa puhelinpäivystykseen. Että se on varmsti neuvonut väärin. Mutta vastaus oli, että ei sen asiakkaan tiedoissa ole mitään merkintää soitosta, joten ei voi asialle mitään. Viimeksi kun katoin sen asiakkaan tietoja, niin korvauksia ei ollut saanut takaisin, ei töitä eikä kurssia. Sossusta varmaan jotain.

Vastaanotossa istuu yksi riivinrauta, joka INHOAA korkeakouluopiskelijoita, jotka jättää opinnot kesken ja tulee työkkäriin ruinaamaan korvauksia. Hänellä itsellään kansakoulupohjalta-virkamieheksi-joskus vuonna 1970. Jos asiakkaan tiedoissa näkyy edes jostain vuodelta 1971 opintoja yliopistolta, tekee hän aina ja välittömästi maksun katkaisun ja aloittaa selvittämäänn että "onko asiakkaalla oikeutta korvaukseen vai onko hän päätoiminen opiskelija": Joo. Varmaan joku 45 -vuotias perheeäiti, joka ei ole yliopistolla vuosikymmeniin käynytkään on opiskelija. Mutta tässä onkin hänellä pointtina potkia kaikki yliopistolla huuhailleen takasin sinne místä ovat tulleetkin. Hän ei kuulemma tajua ollenkaan mitään keskeyttäjiä.

Minulla on usein päivystyksessä työpari, joka vihaa päivystystä. Hänen mielestään se kuuluis jollekin muulle osastolle tai tekijöille, sillä "onhan mulla sentään akateeminen tutkinto". (Joo, tosi korkea tutkinto kasvatustieteistä, niiden gradut tehdään pareittain ja sivuja joku 50.) . Hänen päivystysvuorollaan hän venyttää ja vanuttaa ja vetukttaa niin, että koko päivänä hän saa ehkä 5 asiaksta hoidettua. klo 15 jälkeen se ei enää ota ketään, kun "pitää valmistella päivän työt ja laittaa huomisia alulle...." Eli hänen parinaan minä huhkin tommosen 30 asiakasta päivässä. En takaa että aina iltapäivän viimeisillä asiakkailla tulisi kaikki niin hyvin hoidettua. LÄhinnä otan vaan paperit vastaan ja yritän lähettää asiakkaan mahdollisimman kauas jonnekin toiseen paikkaan uusimaan työnhakuaan 3kk kuluttua.

Esimiehestä ei ole mitään apua. Hänen urahissi on pysähtnyt´eikä  enää isompiin toimistoihin tai ylempiin positioihin ole kutsuja tulossa. Joten se ei tee mitään eikä saa mitään ryhtiä tähän hommaan muutenkaan. Porukka tekee mitä sattuu huvittaan ja se siitä.

Sairaslomaa saa olla 3 päivää ilman leguria. Tarkottaa sitä että joka toinen kuukausi (keksimäärin) otan pitkän viikonlopun eli mulla on mahtauti keskiviikko-pe. Mökkikausi alkaa koko toimistossa.

Ministeriöstä lähetellään vähennysmääräyksiä ja kutistustaulukoita. Että eteläsavossa jo melkein kaikki asioi netissä, miksei teillä. Tervetuloa vaan asioimaan. Omalla vastuulla ja itse omatoimisesti netissä.

Suositteleppa asiakasta osoittamaan asia esim. puhelimestaan tai viimekädestä operaattorilta, että on soitettu teidän puulaakiinne. 

Näin ne asiat selviää. Eikö?

Vai onko tämä tapahtunut kenties Porvoossa, kun olen tämän viestin lukenut 7 vuotta sittenkin?

Vierailija
36/94 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako lääkäriltä varhaiseläkepaperit itkemällä?

Viesti 31

Vierailija
37/94 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä vihaan vanhojen nostoa, mutta tämä on tärkeä aihe ja vaikeuttaa monien suomalaisten elämää päivittäin. Valtionhallinnon opitun avuttomat virkamiehet. En tiedä miten kauan jaksan "tehdä" itse töitä hallinnossa. Nyt muutaman vuoden jälkeen alan olla varsin kypsää tavaraa oikeisiin töihin takaisin. Tekemisen esittäminen on rankkaa ja töiden tekemisestä tulee kaikkien katkerien toimistorottien vihat niskaan.

Vierailija
38/94 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten hyvä, mutta vuonna 1971 yliopistolla opiskellut ei ole 45-vuotias, vaan vähintään 61-vuotias. Todennäköisesti jopa jo eläkkeellä, eikä työkkärissä. Ole ap jatkossa tarkempi provojesi kanssa.

eiköhän se vuosi 1971 ollut tässä tapauksessa vain metafora?

-ohis

Vierailija
39/94 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö puheluita nauhoiteta?!

Vierailija
40/94 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako lääkäriltä varhaiseläkepaperit itkemällä?

Viesti 31

Hermoromahdukseen, oikeaan tai näyteltyyn kuuluu itkeskely. Loppuun palaminen suositellaan varhaiseläkettä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän