Minä tässä nyt rikon vaitilolovelvollisuuttani, mutta menkööt
Olen lueskellut noita viestejänne, joissa kerrotaan asioimiskokemuksista työkkärissä. Totuus on vielä karumpaa.
Toimistossamme työskentelee eräs eläkettä odotteleva virkamies, joka pääasiassa pelaa konellaan pelejä. Ei siis tee mitään muuta. Joskus se voi joutua asiakkaidenkin kanssa tekemisiin, kun väkeä on samaan aikaan liikaa sairaslomalla. Näin kävi erään kerran ja kaveri jotui puhelinpäivystykseen, se vihaa sitä.
Puheluja tulee jatkuvasti ja jokaisen tiedot pitäisi ottaa esille, selvittää asia ja kertoa asiakkaalle vielä että mitä tehdään. No eihän se viitsi edes ottaa konetta auki, saati että asiakkaan tietoja lukisi ja korjailisi.
Niinpä tuli eräälle keski-ikäiselle naiselle hänen ansiostaan ns. ikikarenssi. Mitään tietoja, että asiakas oli soittanut päivystykseen ja saanut vääriä neuvoja tältä välinpitämättömältä ukkelilta ei löydy. On vain asiakkaan sana että "kyllä minä soitin ja sieltä miesääni sanoi, ettei tarvi tulla kurssihaastattluun." Tätähän ei uskota ja sanktio tulossa.
Yritin kyllä sanoa osastonjohtajalle,että katso kun tuo asiakas on juuri silloin soittanut kun talon lintsari pakotettiin vihaamaansa puhelinpäivystykseen. Että se on varmsti neuvonut väärin. Mutta vastaus oli, että ei sen asiakkaan tiedoissa ole mitään merkintää soitosta, joten ei voi asialle mitään. Viimeksi kun katoin sen asiakkaan tietoja, niin korvauksia ei ollut saanut takaisin, ei töitä eikä kurssia. Sossusta varmaan jotain.
Vastaanotossa istuu yksi riivinrauta, joka INHOAA korkeakouluopiskelijoita, jotka jättää opinnot kesken ja tulee työkkäriin ruinaamaan korvauksia. Hänellä itsellään kansakoulupohjalta-virkamieheksi-joskus vuonna 1970. Jos asiakkaan tiedoissa näkyy edes jostain vuodelta 1971 opintoja yliopistolta, tekee hän aina ja välittömästi maksun katkaisun ja aloittaa selvittämäänn että "onko asiakkaalla oikeutta korvaukseen vai onko hän päätoiminen opiskelija": Joo. Varmaan joku 45 -vuotias perheeäiti, joka ei ole yliopistolla vuosikymmeniin käynytkään on opiskelija. Mutta tässä onkin hänellä pointtina potkia kaikki yliopistolla huuhailleen takasin sinne místä ovat tulleetkin. Hän ei kuulemma tajua ollenkaan mitään keskeyttäjiä.
Minulla on usein päivystyksessä työpari, joka vihaa päivystystä. Hänen mielestään se kuuluis jollekin muulle osastolle tai tekijöille, sillä "onhan mulla sentään akateeminen tutkinto". (Joo, tosi korkea tutkinto kasvatustieteistä, niiden gradut tehdään pareittain ja sivuja joku 50.) . Hänen päivystysvuorollaan hän venyttää ja vanuttaa ja vetukttaa niin, että koko päivänä hän saa ehkä 5 asiaksta hoidettua. klo 15 jälkeen se ei enää ota ketään, kun "pitää valmistella päivän työt ja laittaa huomisia alulle...." Eli hänen parinaan minä huhkin tommosen 30 asiakasta päivässä. En takaa että aina iltapäivän viimeisillä asiakkailla tulisi kaikki niin hyvin hoidettua. LÄhinnä otan vaan paperit vastaan ja yritän lähettää asiakkaan mahdollisimman kauas jonnekin toiseen paikkaan uusimaan työnhakuaan 3kk kuluttua.
Esimiehestä ei ole mitään apua. Hänen urahissi on pysähtnyt´eikä enää isompiin toimistoihin tai ylempiin positioihin ole kutsuja tulossa. Joten se ei tee mitään eikä saa mitään ryhtiä tähän hommaan muutenkaan. Porukka tekee mitä sattuu huvittaan ja se siitä.
Sairaslomaa saa olla 3 päivää ilman leguria. Tarkottaa sitä että joka toinen kuukausi (keksimäärin) otan pitkän viikonlopun eli mulla on mahtauti keskiviikko-pe. Mökkikausi alkaa koko toimistossa.
Ministeriöstä lähetellään vähennysmääräyksiä ja kutistustaulukoita. Että eteläsavossa jo melkein kaikki asioi netissä, miksei teillä. Tervetuloa vaan asioimaan. Omalla vastuulla ja itse omatoimisesti netissä.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Mulle on tasan käynyt toi, että olen soittanut työkkäriin työtarjouksen saatuani onko todella niin, että ammattikoulututkinnolla täytyy hakea täysin sopimattomaan tehtävään, johon osaamiseni ei riittäisi millään. Kyseeessä oli siis kirjanpitäjän paikka, johon vaadittiin osaamista tilinpäätöksestä. Olen merkonomi ja suuntautumisena aspa ja markkinointi, kirjanpidon perusteet kyllä käyty 2000- luvun alussa.
Kerrottiin, että ei ole pakko, työtarjouksen kanssa on varmaan tapahtunut virhe, koska tuollaista paikkaa ei minulle kukaan tarjoaisi tosissaan ja kehotettiin keskittymään työnhakuun sellaisiin paikkoihin, jonne osaamiseni ja kiinnostukseni taso on korkeammalla. En TIETENKÄÄN hakenut ko. paikkaa ja karenssihan siitä napsahti. Oi voi... Vieläkin ketuttaa tää tapaus
Mulle käynyt vähän samalla tavalla. Sanottiin ettei tarvitse hakea työhön jota minulle tarjottiin. Asialla ei sinänsä ole väliä koska samalla viikolla kun karenssipaperit tuli postista, kävin allekirjoittamassa toisen paikan työsopimuksen.
Tästä aikaa yli 10 vuotta mutta jäänyt niin mieleen.
Viime vuonna lätkittiin ennätykselliset 28 000 karenssia. Tänä vuonna ennustetaan niitä lätkittävän vielä enemmän. Työttömien syyksi ne tietysti virallisesti selitetään. Mikähän mahtaa olla oikea syy?
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna lätkittiin ennätykselliset 28 000 karenssia. Tänä vuonna ennustetaan niitä lätkittävän vielä enemmän. Työttömien syyksi ne tietysti virallisesti selitetään. Mikähän mahtaa olla oikea syy?
Niin, meidän työttömien se pitäisi tietää. Tosin en ole vielä koskaan karenssia saanut, mutta nöyrästi olenkin kaikkia "tarjottuja" paikkoja hakenut. Sen me tiedämmekin, että eihän nämä työ"tarjoukset" mitään oikeita tarjouksia ole, vaan kehotuksia ottaa yhteyttä työnantajaan, joka sitten päättää joko ottaa töihin tai (tavallisesti) olla ottamatta.
Miten pääsisi tutkimaan, miten ja millä perusteilla karensseja tulee? Haa, mutta mullahan onkin vielä se gradu tekemättä, ottaiskohan ne minua vaikka työharjoittelijaksi selvittämään tätä asiaa ja saisin siinä viimein tutkintoni valmiiksi. Olisi sitten taas yksi ylikoulutettu tuplamaisteri työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, meidän työttömien se pitäisi tietää. Tosin en ole vielä koskaan karenssia saanut, mutta nöyrästi olenkin kaikkia "tarjottuja" paikkoja hakenut. Sen me tiedämmekin, että eihän nämä työ"tarjoukset" mitään oikeita tarjouksia ole, vaan kehotuksia ottaa yhteyttä työnantajaan, joka sitten päättää joko ottaa töihin tai (tavallisesti) olla ottamatta.
Miten pääsisi tutkimaan, miten ja millä perusteilla karensseja tulee? Haa, mutta mullahan onkin vielä se gradu tekemättä, ottaiskohan ne minua vaikka työharjoittelijaksi selvittämään tätä asiaa ja saisin siinä viimein tutkintoni valmiiksi. Olisi sitten taas yksi ylikoulutettu tuplamaisteri työttömänä.
Paljasta suomessa mätäpaise niin saat ikuiset vihat niskaasi. Hyvä jos et päädy oikeuteen syytettynä. Työttömän kohtalo on kyllä suomessa karmea.
Näitä juttuja on ollut paaaljon, jossa työtön väittää että hänelle on työkkärissä puhelimessa sanottu niin-ja-niin.
Tähän toteaa työkkäri että työtöntä ei koskaan uskota koska "työtön puhuu omassa asiassaan". Eli työtön valehtelee koska siitä on hänelle etua eli välttäisi karenssin.
Ellei se puhelu ole tallennettuna niin mikään ei auta.
Ihmiset ei ikinä muista että minkä nimisen ihmisen kanssa ovat puhuneet. Sekin vois auttaa mut ei välttämättä.
Kerran yksi asiakas sanoi että hänellä on kaksi todistajaa jotka oli vieressä kun tämmöinen keskustelu käytiin. Ei todellakaan auttanut mitkään kaveritodistajat...
Puhelurekisterit operaattorilta ei auta mitään. Eihän ne todista mitään siitä mitä on sanottu tai ei sanottu!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä uskon, että ap voi olla oikea tapaus, eikä mikään trolli. Tuttavapiirin kautta olen oppinut, että työkkärissä on paljon suojatyöpaikkalaisia, ja ne, jotka yrittävät hoitaa duuninsa kunnolla ja tuntevat vastuusta asiakkaistaan, palavat aika nopeasti loppuun.
Olen ollut työkkärissä töissä, siellä toimistopuolella, työllistämistuella. Tiedän tapauksen, että meni yleisesti vaikeampana pidettyyn hommaan,m utta oli kuulemma helpompaa. hän oli juuri niitä pidettyjä neuvojia. Yksi pidetty sai vatsahaavan. Yhden kanssa kävin syömässä ja hän oli hyvin pitkälle valtakunnan linjausten kanssa eri mieltä. Hän juuri oli sitä mieltä, että työllistämistuet ja harjoittelut vääristävät kilpailua.
jnlkjn kirjoitti:
Erittäin helppoa on nauhoittaa kaikki omat puhelunsa. Nokian puhelimeen et saa nauhoitussovelluksia mutta androidiin saat takuulla.
Nauhoita siis kaikki puhelusi, pyyhi turhat nauhoitukset pois vaikkapa kerran viikossa.
Tämän provon aloittajakin tietää tämän ja siksi/kuitenkin provoilee.
Et saa nauhoittaa puheluja ilman toisten lupaa tai ilmoittamatta näille etukäteen että puhelu tullaan nauhoittamaan, se voi nimittäin aiheuttaa sinulle itsellesi aika pahat haasteet ja rapsut.
Kannattaa nauhoittaa kaikki puhelut. Tarkoitukseen sopivia sovelluksia saa älypuhelimiin. Toinen vaihtoehto on hankkia digisanelin ja siihen piuha, joita saa esim. verkkokauppa.comista. Piuhan toinen pää kytketään sanelimeen, joka on tallennustilassa, ja toinen pää asetetaan korvaan kuten nappikuulokkeet. Kun puhelua käydään, korvassa oleva mikrofoni nauhoittaa kummankin osapuolen puheen.
Omat puhelunsa saa lain mukaan nauhoittaa ilman, että siitä tarvitsee edes ilmoittaa toiselle osapuolelle.
Ihan sellaista menoa kun olin kuvitellutkin. Kelassa varmaan sama, ja terveyskeskuksessa. Ja kaikissa muissakin työpaikoissa. Ihmiset on pääasiassa laiskoja, tyhmiä ja uteliaita. Ainoat hommat mitkä hoidetaan kunnolla on kutsumusammatit, joissa työtä tehdään muun kuin rahan motivoimana.
Ja nyt turha tulla vinkumaan että "kyllä MINÄ mutta kun ei se kollega" te kyylät ja valittajat ootte pahimpia kaikista, myrkytätte ilmapiirin ja työyhteisön niin ettei muita kiinosta työnteko sitäkään vähää, istutte paksulla perseellänne ja juoruatte muista ihan kun lastentarhassa olis saatana.
Ap:n jutuista tuli mieleen kun viimeisimmän kerran olin yhteydessä TE-toimistoon (6 v sitten).
Olin saanut haastattelukutsun työkkärin kurssille. Se oli järkevä kurssi, jonne oikeasti halusinkin mennä. Se olisi parantanut osaamistani ja edistänyt työllistymismahdollisuksiani.
Vanha työnantaja kuitenkin soitti 2 päivää ennen haastattelua ja pyysi töihin. Tietenkin hyväksyin työtarjouksen, sillä kyse oli oman alani työstä ja mukavasta työpaikasta.
Seuraavana päivänä sain soitettua työkkäriin että en tule haastatteluun sillä menen takaisin töihin. Työkkärissä sanottiin, että asia selvä, laitetaan merkintä tästä tietoihini ja ilmoitetaan haastattelijoille. Minulle jäi siitä puhelusta semmoinen olo, että puheluun vastanneella ei ollut edes ymmärtänyt kunnolla mitä hänelle kerroin eikä mitään aikomusta kirjata asiaa minnekään ylös. Oli jotenkin oudon oloinen se virkailija.
Haastattelupäivänä minulle soittikin vihainen työkkärivirkailija ja mussutti että tulee karenssia kun en saapunut haastatteluun. Uuh. Onneksi työt alkoivat heti niin ei ehtinyt karenssi vaikuttamaan.
Lieköhän karenssi voimassa jos joskus jään vielä työttömäksi :p
Kaveri sai karanssin siitä syystä että ei ottanut vastaan määräaikaist työtä, joka olisi estänyt vakituisen työn vastaanottamisen.
Hän oli siis itse löytänyt vakituisen (toistaiseksi voimassa olevan) työn. Työn alkamiseen oli aikaa vajaa kuukausi.
Työkkäri tarjosi hänelle 4 viikon määräaikaista työtä, jonka hän olisi saanutkin, mutta olisi menettänyt sen vakityön jos olisi ottanut vastaan. Se vakityö piti välttämättä aloittaa tiettynä päivänä, eikä sitä voinut siirtää myöhemmäksi määräaikaisen työn takia.
Työkkäristä tietenkin reagoitiin asiaan nopeasti ja määrättiin karenssi lopuksi työttömyysajaksi. Perusteena oli, että ensiksi alkava työ on otettava vastaan.
Kaveri piti kuitenkin päänsä ja otti sen vakituisen työn. Sen jälkeen ei onnekseen ole joutunut asioimaan työkkärissä.
Ihan parhaita nämä työkkärin trmout. Kertokaa lisää.
Toivottavasti ministeriön virkamiehetkin lukevat mitä "alaiset" maakunnissa oikein touhuaa. Kumma juttu ettei niihin puututa.
Ihan oma lukunsa on se, ettei työkkärin kanssa voi asioida vaikka haluaisi. AInakaan tässä kaupungissa et voi mennä enää te-toimistoon (vartija heittää ulos). Puhelinpalvelussa on ruuhkaa aamusta iltaan. Ihan sama vaikka jonotat tunnin, ei vastausta. Jos jätät netissä yhteydenottopyynnön, saattaa kestää viikkoja ennen kuin joku soittaa takaisin...
Ei muuten haittaa, mutta vittumainen tilanne jos haluat kysyä jostain järjettömästä päätöksestä tai oikaista virheellisen tiedon jne.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oma lukunsa on se, ettei työkkärin kanssa voi asioida vaikka haluaisi. AInakaan tässä kaupungissa et voi mennä enää te-toimistoon (vartija heittää ulos). Puhelinpalvelussa on ruuhkaa aamusta iltaan. Ihan sama vaikka jonotat tunnin, ei vastausta. Jos jätät netissä yhteydenottopyynnön, saattaa kestää viikkoja ennen kuin joku soittaa takaisin...
Ei muuten haittaa, mutta vittumainen tilanne jos haluat kysyä jostain järjettömästä päätöksestä tai oikaista virheellisen tiedon jne.
Tai jos te-toimistoon pääsee, niin paikalla on vaan Spring House Oyn tai muun vastaavan yrityksen verkkoneuvojia, ei te-toimiston työntekijät. Näillä verkkoneuvojilla ei ole pääsyä tietoihisi omasta takaa, mutta jos työttömällä sattuu olemaan verkkopankkitunnukset mukana, niin verkkoneuvoja voivat opastaa Oma asiointi -palvelun käytössä...
Olen ottanut tavakseni aina nauhoittaa kaikki viranomaisten kanssa käytävät keskustelut, olivatpa puhelimessa tai naamakkain. En siihen koskaan kysy lupaa enkä asiaa mainosta. Oikeusturvan olemattomuuden vuoksi suosittelisin muillekin samaa käytäntöä.
Olin 2000-luvun alussa muutaman vuoden työttömänä ja hyvällä ansiosidonnaisella. Kertaakaan työkkäri ei tarjonnut mitään paikkaa, ehkä yliopistotutkinto esti siinä. Lopulta suoritin nykyiseen ammattiin tarvittavan pätevöittymistutkinnon työkkärikorvauksen alaisena enkä kertonut Kelalle/työkkärille tästä mitään. Jos olisin saanut työpaikan, olisin lopettanut opinnot samana päivänä. Näin ei käynyt. Laiton opiskelu johti siihen, että sain pätevänä työpaikan, ja ollut nyt yli 10 vuotta töissä.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri sai karanssin siitä syystä että ei ottanut vastaan määräaikaist työtä, joka olisi estänyt vakituisen työn vastaanottamisen.
Hän oli siis itse löytänyt vakituisen (toistaiseksi voimassa olevan) työn. Työn alkamiseen oli aikaa vajaa kuukausi.
Työkkäri tarjosi hänelle 4 viikon määräaikaista työtä, jonka hän olisi saanutkin, mutta olisi menettänyt sen vakityön jos olisi ottanut vastaan. Se vakityö piti välttämättä aloittaa tiettynä päivänä, eikä sitä voinut siirtää myöhemmäksi määräaikaisen työn takia.
Työkkäristä tietenkin reagoitiin asiaan nopeasti ja määrättiin karenssi lopuksi työttömyysajaksi. Perusteena oli, että ensiksi alkava työ on otettava vastaan.
Kaveri piti kuitenkin päänsä ja otti sen vakituisen työn. Sen jälkeen ei onnekseen ole joutunut asioimaan työkkärissä.
Mitäs kieltäytyi, oma oli pöljyytensä. Ei muuta kun olisi vaan reippaasti mennyt paikalle ja sanonut, että kyllä voi olla pari viikkoa, mutta kuukauden määräaikaista ei voi tehdä - tämä siis työnantajalle, ei työkkärille kerrottuna.
Eikö ne tosiaan siellä työkkärissä voi tehdä sellaista tietokoneohjelmaa, joka automaattisesti tarkistaisi, että onko henkilöllä mitään edellytyksiä mennä siihen " tarjottuun" työhön, esim onko ajokortti, hygieniapassi, jonkun tietyn ohjelman osaaminen tai joku pätevyys, joita kysytään esim. kuntarekryn hakemuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs kieltäytyi, oma oli pöljyytensä. Ei muuta kun olisi vaan reippaasti mennyt paikalle ja sanonut, että kyllä voi olla pari viikkoa, mutta kuukauden määräaikaista ei voi tehdä - tämä siis työnantajalle, ei työkkärille kerrottuna.
Eikö ne tosiaan siellä työkkärissä voi tehdä sellaista tietokoneohjelmaa, joka automaattisesti tarkistaisi, että onko henkilöllä mitään edellytyksiä mennä siihen " tarjottuun" työhön, esim onko ajokortti, hygieniapassi, jonkun tietyn ohjelman osaaminen tai joku pätevyys, joita kysytään esim. kuntarekryn hakemuksissa.
Älä viitsi viisastella. Ihan paikanpäällä kaveri kävi asian selvittämässä. Määräaikainen työ oli sen pituinen kuin oli eikä sille mitään voinut. No. Kaveri on ollut siinä vakityössä yli 10 vuotta. Mutta toki olisi työkkärin mukaan pitänyt mieluummin ottaa se 4 viikon työ ja jatkaa sitten uraa työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei kerro muusta kuin että esimiehet on niin nysvöjä tai munattomia kun antavat tuommoisen pelleilyn jatkua.
Yt:t tekisi hyvää ja nysvöjen siivoaminen pois palkkalistoilta. Vaikka sen mukaan paljonko on tullut saikutettua vuoden aikana kun eivät kuitenkaan muuten pysty ketään potkimaan pihalle.
Ja varsinkin tapaukset; yhyy mulla meni poikaystävän kanssa poikki, mä oon ihan maassa, no sain saikkua 3vkoa.
Mä tulisin mieluusti muutosjohtajaksi tuollaiseen projektiin!
Ongelma on se että munaton johto valitsee munattomia alaisia ja yh:ssä kenkää saa takuulla ne pätevimmät (uhkia johdolle joka ei ollenkaan tehtäviensä tasalla). Olen kuntasektorilla ja hyviä hakijoita jää rannalle näiden imbesillien sijaan jatkuvasti. Tyhmät valitsee muita tyhmiä. Olen todella kypsä meininkiin kunnalla.
""onhan mulla sentään akateeminen tutkinto". (Joo, tosi korkea tutkinto kasvatustieteistä, niiden gradut tehdään pareittain ja sivuja joku 50.) . "
Vähättelevä asenne kyllä sinulla. Kasvatustieteissä ei tehdä parityönä graduja "50 sivulla". Ihan tehdään yhtä laadukkaasti kuin muissa tiedekunnissa ja et voi tietää sivuaineita. Ilmeisesti opettajat ja varhaiskasvatuksen väki ei ole kelpoisia Kelalle tai työkkäriin. Kasvatustiede on oma alansa.
Kaikkien ei tarvitse polttaa itseään loppuun.