Minä tässä nyt rikon vaitilolovelvollisuuttani, mutta menkööt
Olen lueskellut noita viestejänne, joissa kerrotaan asioimiskokemuksista työkkärissä. Totuus on vielä karumpaa.
Toimistossamme työskentelee eräs eläkettä odotteleva virkamies, joka pääasiassa pelaa konellaan pelejä. Ei siis tee mitään muuta. Joskus se voi joutua asiakkaidenkin kanssa tekemisiin, kun väkeä on samaan aikaan liikaa sairaslomalla. Näin kävi erään kerran ja kaveri jotui puhelinpäivystykseen, se vihaa sitä.
Puheluja tulee jatkuvasti ja jokaisen tiedot pitäisi ottaa esille, selvittää asia ja kertoa asiakkaalle vielä että mitä tehdään. No eihän se viitsi edes ottaa konetta auki, saati että asiakkaan tietoja lukisi ja korjailisi.
Niinpä tuli eräälle keski-ikäiselle naiselle hänen ansiostaan ns. ikikarenssi. Mitään tietoja, että asiakas oli soittanut päivystykseen ja saanut vääriä neuvoja tältä välinpitämättömältä ukkelilta ei löydy. On vain asiakkaan sana että "kyllä minä soitin ja sieltä miesääni sanoi, ettei tarvi tulla kurssihaastattluun." Tätähän ei uskota ja sanktio tulossa.
Yritin kyllä sanoa osastonjohtajalle,että katso kun tuo asiakas on juuri silloin soittanut kun talon lintsari pakotettiin vihaamaansa puhelinpäivystykseen. Että se on varmsti neuvonut väärin. Mutta vastaus oli, että ei sen asiakkaan tiedoissa ole mitään merkintää soitosta, joten ei voi asialle mitään. Viimeksi kun katoin sen asiakkaan tietoja, niin korvauksia ei ollut saanut takaisin, ei töitä eikä kurssia. Sossusta varmaan jotain.
Vastaanotossa istuu yksi riivinrauta, joka INHOAA korkeakouluopiskelijoita, jotka jättää opinnot kesken ja tulee työkkäriin ruinaamaan korvauksia. Hänellä itsellään kansakoulupohjalta-virkamieheksi-joskus vuonna 1970. Jos asiakkaan tiedoissa näkyy edes jostain vuodelta 1971 opintoja yliopistolta, tekee hän aina ja välittömästi maksun katkaisun ja aloittaa selvittämäänn että "onko asiakkaalla oikeutta korvaukseen vai onko hän päätoiminen opiskelija": Joo. Varmaan joku 45 -vuotias perheeäiti, joka ei ole yliopistolla vuosikymmeniin käynytkään on opiskelija. Mutta tässä onkin hänellä pointtina potkia kaikki yliopistolla huuhailleen takasin sinne místä ovat tulleetkin. Hän ei kuulemma tajua ollenkaan mitään keskeyttäjiä.
Minulla on usein päivystyksessä työpari, joka vihaa päivystystä. Hänen mielestään se kuuluis jollekin muulle osastolle tai tekijöille, sillä "onhan mulla sentään akateeminen tutkinto". (Joo, tosi korkea tutkinto kasvatustieteistä, niiden gradut tehdään pareittain ja sivuja joku 50.) . Hänen päivystysvuorollaan hän venyttää ja vanuttaa ja vetukttaa niin, että koko päivänä hän saa ehkä 5 asiaksta hoidettua. klo 15 jälkeen se ei enää ota ketään, kun "pitää valmistella päivän työt ja laittaa huomisia alulle...." Eli hänen parinaan minä huhkin tommosen 30 asiakasta päivässä. En takaa että aina iltapäivän viimeisillä asiakkailla tulisi kaikki niin hyvin hoidettua. LÄhinnä otan vaan paperit vastaan ja yritän lähettää asiakkaan mahdollisimman kauas jonnekin toiseen paikkaan uusimaan työnhakuaan 3kk kuluttua.
Esimiehestä ei ole mitään apua. Hänen urahissi on pysähtnyt´eikä enää isompiin toimistoihin tai ylempiin positioihin ole kutsuja tulossa. Joten se ei tee mitään eikä saa mitään ryhtiä tähän hommaan muutenkaan. Porukka tekee mitä sattuu huvittaan ja se siitä.
Sairaslomaa saa olla 3 päivää ilman leguria. Tarkottaa sitä että joka toinen kuukausi (keksimäärin) otan pitkän viikonlopun eli mulla on mahtauti keskiviikko-pe. Mökkikausi alkaa koko toimistossa.
Ministeriöstä lähetellään vähennysmääräyksiä ja kutistustaulukoita. Että eteläsavossa jo melkein kaikki asioi netissä, miksei teillä. Tervetuloa vaan asioimaan. Omalla vastuulla ja itse omatoimisesti netissä.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on siis vanha
Ei tilanne ole muuttunut miksikään.
Mulle on tasan käynyt toi, että olen soittanut työkkäriin työtarjouksen saatuani onko todella niin, että ammattikoulututkinnolla täytyy hakea täysin sopimattomaan tehtävään, johon osaamiseni ei riittäisi millään. Kyseeessä oli siis kirjanpitäjän paikka, johon vaadittiin osaamista tilinpäätöksestä. Olen merkonomi ja suuntautumisena aspa ja markkinointi, kirjanpidon perusteet kyllä käyty 2000- luvun alussa.
Kerrottiin, että ei ole pakko, työtarjouksen kanssa on varmaan tapahtunut virhe, koska tuollaista paikkaa ei minulle kukaan tarjoaisi tosissaan ja kehotettiin keskittymään työnhakuun sellaisiin paikkoihin, jonne osaamiseni ja kiinnostukseni taso on korkeammalla. En TIETENKÄÄN hakenut ko. paikkaa ja karenssihan siitä napsahti. Oi voi... Vieläkin ketuttaa tää tapaus
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan päätoimisen opiskelijan ensisijainen toimeentulon tukimuoto on opintotuki? Tarkoittaako tuo sana "ensisijainen" käytännössä mitään?
Tarkoittaa, mutta huomaa että myös sana päätoiminen tarkoittaa käytännössä jotain.
Minusta tuntuu, että olen asioinut juuri tuossa toimistossa, josta ap kirjoittaa.
Nyt kannattaa käyttää sähköpostia ja sähköistä asiointia. Niistä jää aina itselle todiste siitä, miten on asioinut.
Onkohan työministeriö tai kukaan muu tarkemmin tutkinut, mistä nyt kovasti lisääntyneet karenssit johtuvat? Annetaanko niitä väärin perustein ( kuten tässäkin on kerrottu esimerkkejä), vai onko työttömissä todella entistä enemmän niitä, jotka tarjotusta TYÖSTÄ oikeasti kieltäytyvät?
Todellisuudessahan karenssi tulee siitä, että ei HAE jotain "tarjottua" työtä tai mene kurssille. Todella harvoin joku oikeasta työstä kieltäytyy ja silloinkin siihen on yleensä joku asiallinen syy.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 11:25"]
Kyllä mä uskon, että ap voi olla oikea tapaus, eikä mikään trolli. Tuttavapiirin kautta olen oppinut, että työkkärissä on paljon suojatyöpaikkalaisia, ja ne, jotka yrittävät hoitaa duuninsa kunnolla ja tuntevat vastuusta asiakkaistaan, palavat aika nopeasti loppuun.
Mun kaveri on valtiolla töissä ja meinikin kuulostaa kutakuinkin samalta. Paitsi siellä otetaa pitkiä v-loppuja noin 2 x kuukaudessa ( kerran omat vatsataudit ja kerran lapsen taudit). Ihmettelen vaan miksi tuohon ei valtion konttoreissa puututa. Itse ole sairastanut kertaakaan vuoden aikana ja lapsi on kerran.
Hyvää yleistystä. Mieheni on poliisi ja eipä siellä vain makoilla, kuten kaikki yleisenajattelun mukaan valtiolla tekevät. Samoin tuttava ict hommissa valtiolla ja joka päivä töissä sen 9-10 tuntia eikä puhettakaan ylitöistä. Eli sama kun yleistäisi, että kaikki leipurit on homoja, koska jokunen on.
Valtion hommissa; tuttu käyttää joka kk ne päivät jotka voi olla töistä poissa ilman mitään erikoisempaa ilmoitusta.
Ei ikänä enää yrittäjäksi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on siis vanha
Ei tilanne ole muuttunut miksikään.
Uusi aloitus olisi siten ajankohtainen.
Nämä petokset (te-tston tekemät) on kovan luokan nöyryyttämistä.
Asia pitää nostaa keskusteluun uudella ajankohtaisella aineistolla.
Vierailija kirjoitti:
Valtion hommissa; tuttu käyttää joka kk ne päivät jotka voi olla töistä poissa ilman mitään erikoisempaa ilmoitusta.
Yksityisellä ihan yleistä myös - näitä on melk joka työpaikassa.
Yleistynyt käytäntö.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä uskon, että ap voi olla oikea tapaus, eikä mikään trolli. Tuttavapiirin kautta olen oppinut, että työkkärissä on paljon suojatyöpaikkalaisia, ja ne, jotka yrittävät hoitaa duuninsa kunnolla ja tuntevat vastuusta asiakkaistaan, palavat aika nopeasti loppuun.
Mun kaveri on valtiolla töissä ja meinikin kuulostaa kutakuinkin samalta. Paitsi siellä otetaa pitkiä v-loppuja noin 2 x kuukaudessa ( kerran omat vatsataudit ja kerran lapsen taudit). Ihmettelen vaan miksi tuohon ei valtion konttoreissa puututa. Itse ole sairastanut kertaakaan vuoden aikana ja lapsi on kerran.
Minä olen valtion hommissa ja en yhtään pistäisi pahakseni tuota ensimmäisen sairauslomapäivän karenssia, jäisi nämä pitkien viikonloppujen metsästäjät vähemmälle . Enkä usko, että tämä valtion konttori on yhtään pahempi kuin muutkaan työpaikat.
Kyllä minusta on hyvä että vaikka vanhakin ketju nostetaan ylös. Aihe ei tosiaankaan ole miksikään muuttunut. Jos jok on ollut riivinrauta ja vihaa yliopistojen keskeyttäjiä, niin kyllä se on sitä varmasti edelleen. Mihinkäs se siitä muuttuisi?
Just oli täällä satoja viestejä hyvin mielenkiintoista siitä, miten jotkut makaa thaikuissa ja nostaa suomesta korvauksia jotka ei niille kuulu.
Että monenlaista.
Vierailija kirjoitti:
Joo ja kelalla on myös etätyömahdollisuus! Ensin työntekijällä on vakiotyöpiste kelan työtiloissa x, missä tietysti hänelle työtervlääkärin suosittelema erikoistyöpöytä, työtuoli, hiiri, näyttö jne. Mutta kun pitää olla jotain nykyaikaa ja tasa-arvoa muihin yrityksiin niin tottahan hänen kanssaan sovitaan myös etätöistä tyyliin x pv/vko, toisessa kelan toimipisteessä, jonne myös hankitaan hänelle se erikoistyöpöytä, erikoistuoli jne. Ei tarvitse sanoa millä rahoilla. Ja alkuperäinen vakipaikka seisoo nämä etätyöpäivät tietysti tyhjillään kun nehän ovat tämän henkilön omia.. Todellista tilavuokran jne tuplaamista vain siitä ilosta että tämä työntekijä tuntee olevansa arvostettu ja kun onhan muissakin yrityksissä etätyömahdollisuus. Vihjeeksi, muissa yrityksissä ne etätyöt tehdään kotona (työntekijän omissa tiloissa) tai jos työn luonne on semmoinen että työtä/tietoja ei voi esim tietoturvallisuuden vuoksi käsitellä kuin yrityksen toimitiloissa, etätyötä ei tehdä.
En sitten tiedä missä Kelassa sinä työskentelet, mutta minäkin työskentelen Kelassa, ja voin kertoa että ainakaan meillä noita erikoistyöpöytiä (sähköpöytä) yms. ei ihan tosta noin vaan saa, vaikka olisi lääkärintodistus, koska rahaa ei yksinkertaisesti ole niitä hankkia. Jos joku onnistuu saamaan luvan tehdä etätyötä, ja hänellä sattuu tämä sähköpöytä olemaan, joku sähköpöytää tarvitseva istuu sinä päivänä hänen paikallaan lainaamassa sitä pöytää. Etätyö on toki mahdollista, jos toisessa toimistossa on tilaa, mutta meidän piirissä paikat on niin täynnä, että aina etätyö toisessa toimistossa ei ole edes mahdollinen.
AP:n pitäisi tehdä kirjallisena valitus työkaverinsa lintsailusta esimiehelleen. Ja jos esimies ei puutu senkään jälkeen asiaan, niin ottaa yhteyttä esimiehen pomoon ja valittaa myös esimiehestä. Ei asiakkaat kertakaikkiaan saa kärsiä huonosti tehdystä työstä. Olen itsekin TE-toimistossa työssä enkä ole koskaan tavannut tällaisia työntekijöitä, joita AP kuvaa. Kyllä täällä kaikki töitä tekevät. Osa tekee älyttömän ahkerasti, osa ei niin ahkerasti, mutta APn kuvaamaa meillä ei ole koskaan.
Ihan normimeininkiä julkisella. Juuri tämän takia minulla on hyvin vähän myötätuntoa pientä palkkaansa tai leikkauksia valittavia virkamiehiä kohtaan. Ei olemisesta paljoa pitäisi maksaakaan. Miksei ne tunnolliset siellä paljasta niitä lorvailijoita? Jos ei muu auta, niin juttuvinkkejä vaan iltapäivälehdille.
Olen itse ollut valtiolla ja siellä työmoraali joillain oli nolla. Esim yksi työntekijä tuli joka aamu aikaisin meikkaamaan ja laittamaan hiuksensa työaikana. Tämä samainen tyyppi oli sihteeri, mutta hänen esimies teki nämä sihteerin hommat...kun eukko avuton...samainen tyyppi vielä teetätti töitään muilla nopeimmilla ja nautti suurta arvostusta olemuksellaan. Uskon, että hän teki viikossa vain yhden täyden työpäivän.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 11:49"]
Olen töissä valtiolla. Viimeksi 3 vrk sairausloma vuonna 2010. Työkaverilla on 3 alle 10v lasta, hän on joka kuukausi pois 12 työpäivää joko itse tai lasten sairastaessa. Siis onko tuolla työkaverillasi kahdeksan (8) työpäivää kuukaudessa? On kyllä sairas tuo työkaverisi perhe, ihan vinkkinä; mainitse asiasta ja kehoita menemään oikealle lääkärille ihan oikeisiin tutkimuksiin. Eihän tuollainen kuukausittainen sairastelu ole enää tervettä :)
Olen ollut te-toimistossa töissä ja 20 % väestä lusmuja. Yksi piti ovensa kiinni ja puhui yksityispuheluita ja minua esim kiellettiin tekemästä muita töitä kun sovittuja. Ei jos ei ollut niitä sovittuja töitä niin piti olla tekemättä mitään. Olin sijainen. Hirveän raskasta olla tekevinään jotain. Mutta jotkut tästä lusmuilusta nauttivat.
En jaksanut lukea aloitusta mutta mieleen tuli vain se kun olin nuorena jakamassa postia eräässä isossa yrityksessä huoneisiin niin kyllä sitä huomasi aika selvästi kenellä niitä töitä oli ja kenellä ei. Jotkut ihan pomppasivat pystyyn kun huoneeseen menin. Ne ketä epäilinkin että ei olleet kovin hyvin työllistettynä saivat sitten yt:ssä ekana kenkää. Tavallaan kävi sääli joitain sillä olivat ihan koulutettuja ja päteviä mutta kun töitä ei riittänyt niin minkäs sille voi (kaupallinen ala ja väkisin ei voi asiakkaille myydä)
Mliiksa kirjoitti:
Olen ollut te-toimistossa töissä ja 20 % väestä lusmuja. Yksi piti ovensa kiinni ja puhui yksityispuheluita ja minua esim kiellettiin tekemästä muita töitä kun sovittuja. Ei jos ei ollut niitä sovittuja töitä niin piti olla tekemättä mitään. Olin sijainen. Hirveän raskasta olla tekevinään jotain. Mutta jotkut tästä lusmuilusta nauttivat.
...lisäys. Yksi nainen oli tasan 3 kk saikulla eli kotona lomalla. Oli vaikka mitä remppaa esim selkäkipua ja selkäkipuisena sitten tehtiin lumitöitä tai kun "käsi kipeä" niin nainen tek käsitöitä kotona (kertoi vielä töissä - tyhmä kun oli). Rempattiin kämppää selkä ja jalkakivussa ja kumminkin pahasta selkäkivuista kärsivä ihminen käytti töissä 10 cm korkokenkiä (bilekenkiä)
Turun vanhassa lääninhallituksessa oli töissä rouba joka oli joka kesän poissa töistä. Kesäkuu sairaslomaa sitten loma ja sitten elokuu ja syyskuuta pätkä saikkea. Siis JOKA vuosi. Tämä tiedettiin talossa täysin ja muiden lomat ja niiden aikaiset töidenjakamiset tehtiin aina se huomioiden että "Kyllikki"on poissa 3 - 4 kuukautta joka tapauksessa.
En vaan tajua mitenkään että tämmöiseen ei kukaan puutu. Mitä ne pomot tekee ellei nimenomaan hoida tällaista tapausta!
Selvittäminen työkkärin kautta ei auta!
Itse olen joutunut työkkärin mielivaltaisuuden uhriksi lopetettuani yritystoiminnan.
Pitkä prosessi ja valituksen lähetin muutoksenhakulautakuntaan. Ensin yritin Kelan kautta asiaa hoitaa. Te-toimiston virheitä ja ylimalkaista kohtelua.
Paras kohta oli se kun vuoden vääntämisen jälkeen yhtäkkiä keksivät, että koska en ole toimittanut vakuutusyhtiöltä todistusta työeläkkeen maksun loppumisesta en täten ole oikeutettu (vaikka kaikki tähän asti vaaditut paperit oli toimitettu) työttömyysetuuteen. Eikä siinä vielä kaikki. Tätä vakuutusyhtiön todistusta pyysivät 24.6 ja tuo kielteinen päätös saapui 25.6.
Muutoksenhakulautakunta päätti asian vastaajan eduksi maksamalla pienen osan hakemaani etuutta.
Vanhukset ja nuoret tästä byrokratiasta kärsivät eniten. Luulisi tämän ongelman korjaamiseksi olevan hallituksella suuri tahtotila.
Ihmisten nöyryyttäminen luukun molemmin puolin on häpeällistä.