Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minä tässä nyt rikon vaitilolovelvollisuuttani, mutta menkööt

Vierailija
04.03.2014 |

Olen lueskellut noita viestejänne, joissa kerrotaan asioimiskokemuksista työkkärissä. Totuus on vielä karumpaa.

Toimistossamme työskentelee eräs eläkettä odotteleva virkamies, joka pääasiassa pelaa konellaan pelejä. Ei siis tee mitään muuta. Joskus se voi joutua asiakkaidenkin kanssa tekemisiin, kun väkeä on samaan aikaan liikaa sairaslomalla. Näin kävi erään kerran ja kaveri jotui puhelinpäivystykseen, se vihaa sitä.

Puheluja tulee jatkuvasti ja jokaisen tiedot pitäisi ottaa esille, selvittää asia ja kertoa asiakkaalle vielä että mitä tehdään. No eihän se viitsi edes ottaa konetta auki, saati että asiakkaan tietoja lukisi ja korjailisi.

Niinpä tuli eräälle keski-ikäiselle naiselle hänen ansiostaan ns. ikikarenssi. Mitään tietoja, että asiakas oli soittanut päivystykseen ja saanut vääriä neuvoja tältä välinpitämättömältä ukkelilta ei löydy. On vain asiakkaan sana että "kyllä minä soitin ja sieltä miesääni sanoi, ettei tarvi tulla kurssihaastattluun." Tätähän ei uskota ja sanktio tulossa.

Yritin kyllä sanoa osastonjohtajalle,että katso kun tuo asiakas on juuri silloin soittanut kun talon lintsari pakotettiin vihaamaansa puhelinpäivystykseen. Että se on varmsti neuvonut väärin. Mutta vastaus oli, että ei sen asiakkaan tiedoissa ole mitään merkintää soitosta, joten ei voi asialle mitään. Viimeksi kun katoin sen asiakkaan tietoja, niin korvauksia ei ollut saanut takaisin, ei töitä eikä kurssia. Sossusta varmaan jotain.

Vastaanotossa istuu yksi riivinrauta, joka INHOAA korkeakouluopiskelijoita, jotka jättää opinnot kesken ja tulee työkkäriin ruinaamaan korvauksia. Hänellä itsellään kansakoulupohjalta-virkamieheksi-joskus vuonna 1970. Jos asiakkaan tiedoissa näkyy edes jostain vuodelta 1971 opintoja yliopistolta, tekee hän aina ja välittömästi maksun katkaisun ja aloittaa selvittämäänn että "onko asiakkaalla oikeutta korvaukseen vai onko hän päätoiminen opiskelija": Joo. Varmaan joku 45 -vuotias perheeäiti, joka ei ole yliopistolla vuosikymmeniin käynytkään on opiskelija. Mutta tässä onkin hänellä pointtina potkia kaikki yliopistolla huuhailleen takasin sinne místä ovat tulleetkin. Hän ei kuulemma tajua ollenkaan mitään keskeyttäjiä.

Minulla on usein päivystyksessä työpari, joka vihaa päivystystä. Hänen mielestään se kuuluis jollekin muulle osastolle tai tekijöille, sillä "onhan mulla sentään akateeminen tutkinto". (Joo, tosi korkea tutkinto kasvatustieteistä, niiden gradut tehdään pareittain ja sivuja joku 50.) . Hänen päivystysvuorollaan hän venyttää ja vanuttaa ja vetukttaa niin, että koko päivänä hän saa ehkä 5 asiaksta hoidettua. klo 15 jälkeen se ei enää ota ketään, kun "pitää valmistella päivän työt ja laittaa huomisia alulle...." Eli hänen parinaan minä huhkin tommosen 30 asiakasta päivässä. En takaa että aina iltapäivän viimeisillä asiakkailla tulisi kaikki niin hyvin hoidettua. LÄhinnä otan vaan paperit vastaan ja yritän lähettää asiakkaan mahdollisimman kauas jonnekin toiseen paikkaan uusimaan työnhakuaan 3kk kuluttua.

Esimiehestä ei ole mitään apua. Hänen urahissi on pysähtnyt´eikä  enää isompiin toimistoihin tai ylempiin positioihin ole kutsuja tulossa. Joten se ei tee mitään eikä saa mitään ryhtiä tähän hommaan muutenkaan. Porukka tekee mitä sattuu huvittaan ja se siitä.

Sairaslomaa saa olla 3 päivää ilman leguria. Tarkottaa sitä että joka toinen kuukausi (keksimäärin) otan pitkän viikonlopun eli mulla on mahtauti keskiviikko-pe. Mökkikausi alkaa koko toimistossa.

Ministeriöstä lähetellään vähennysmääräyksiä ja kutistustaulukoita. Että eteläsavossa jo melkein kaikki asioi netissä, miksei teillä. Tervetuloa vaan asioimaan. Omalla vastuulla ja itse omatoimisesti netissä.

Kommentit (94)

Vierailija
1/94 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan päätoimisen opiskelijan ensisijainen toimeentulon tukimuoto on opintotuki? Tarkoittaako tuo sana "ensisijainen" käytännössä mitään?

Vierailija
2/94 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri pettymys jos tästä ei tule somehypetystä eikä ketään kiinnosta kuivat toimistojutut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/94 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin kaikki, jotka on ikinä olleet työkkärin kanssa yhtään missään tekemisissä, tietää tämän.

Vierailija
4/94 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä uskon, että ap voi olla oikea tapaus, eikä mikään trolli. Tuttavapiirin kautta olen oppinut, että työkkärissä on paljon suojatyöpaikkalaisia, ja ne, jotka yrittävät hoitaa duuninsa kunnolla ja tuntevat vastuusta asiakkaistaan, palavat aika nopeasti loppuun. 

Vierailija
5/94 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkukaupungin pikkujulkkis sai viran kun näytti siltä, että ura ei enää etene ja jostaikin pitäisi leivänsyrjää saada.

Ne virheet ja suorat laittomuudet, mitä se tehtailee siellä työkkärissä ihmisten asioita hoitaessaan ovat suorastaan uskomattomia.  Ihmettelen, etteikö ministeriössä ja ylemmillä tahoilla olla ollenkaan kiinnostuneita siitä, että miten oman hallinon toimia tosiasiassa hoidetaan. On kait jollain ministeriössäkin jonkunlainen ammattiylpeys tai edes vaatimus että lakeja ´noudatetaan. Mutta eipä tunnu mikään muuttuvan.

Olen täysin menettänyt uskoni siihen että ihmisten asioita pyrittäisiin hoitamaan oikein ja oikeudenmukaisesti.

Ja mitään tukea tai ohjausta ei tule ylempää. Ministeriössä ilmeisesti kilpaillaan vaan omasta tontista ja varjellaan sitä.

Ihalainen suunnittelee vaan miten saisi ek:n ukot hiljaseksi ja kumoon. Ja muutenkin se näyttää olevan niin stressaantuntu että ei voimat riitä oman toimiston perään kattomaan.

Vierailija
6/94 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiat joissa ei ole pimppiä tai heppiä eivät ole yleisesti kiinnostavia. Ainoastaan rasittavia.

Vierailija
7/94 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten hyvä, mutta vuonna 1971 yliopistolla opiskellut ei ole 45-vuotias, vaan vähintään 61-vuotias. Todennäköisesti jopa jo eläkkeellä, eikä työkkärissä. Ole ap jatkossa tarkempi provojesi kanssa.

Vierailija
8/94 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän TE-toimistossa kyetään selvittämään, mistä numerosta meille on soitettu eli tuo kertomasi karenssi oli vältetty ihan sillä.

Ehkä emme ole samassa työhallinnossa töissä? Meillä kun ei ole sellaista termiä kuin työnhaun uusiminen edes käytössä.

Vierailija
9/94 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista. En edes tiennyt. että mitän ikikarenssia on olemassa. Tuo nainenhan voisi saada puhelinoperaattorilta todistuksen puhelusta ja sen kestosta?

Vierailija
10/94 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen perustoimistorottana ollut useammassa ministeriössä ja vastaavia tapauksia löytyy joka paikasta. Itse en vaan ymmärrä, miten ulkoseikat voisi vaikuttaa mun työskentelyyni. Siis toisten iät, ulkonäkö, koulutus jne.

En mäkään kaikista duuneistani tykkää, mutta samalla innolla teen kaiken. Pakkohan se on, ettei sitten kaafu muiden niskaan.

Vierailija
11/94 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 11:29"]

Muuten hyvä, mutta vuonna 1971 yliopistolla opiskellut ei ole 45-vuotias, vaan vähintään 61-vuotias. Todennäköisesti jopa jo eläkkeellä, eikä työkkärissä. Ole ap jatkossa tarkempi provojesi kanssa.

[/quote]

Tiedäsitä onko provo vai ei, mutta heitätkö itse aina pelkkää faktaa kehiin? Itse otin tuon vuosiluvun ns. heittona että virkailijalle riittää tosi kaukainenkin maininta siitä, että henkilö on ollut joskus yliopistossa ja kohtelee tällaista sitten asiattomasti vain ja ainoastaan siksi että vuodelta "yks ja kaks" yliopisto merkintä papereista löytyy.

Vaikka tähän nyt jaksoinkin vastata, niin sitä en kyllä edes viitsinyt ajatella minkä ikäinen vuonna 1971 yliopistossa ollut olisi nyt. Kaikkiin te provonpaljastelijat jaksatte takertua...

Vierailija
12/94 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 11:25"]

Kyllä mä uskon, että ap voi olla oikea tapaus, eikä mikään trolli. Tuttavapiirin kautta olen oppinut, että työkkärissä on paljon suojatyöpaikkalaisia, ja ne, jotka yrittävät hoitaa duuninsa kunnolla ja tuntevat vastuusta asiakkaistaan, palavat aika nopeasti loppuun. 

[/quote]

Mun kaveri on valtiolla töissä ja meinikin kuulostaa kutakuinkin samalta. Paitsi siellä otetaa pitkiä v-loppuja noin 2 x kuukaudessa ( kerran omat vatsataudit ja kerran  lapsen taudit). Ihmettelen vaan miksi tuohon ei valtion konttoreissa puututa. Itse ole sairastanut kertaakaan vuoden aikana ja lapsi on kerran.

Vierailija
13/94 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 11:17"]

Lain mukaan päätoimisen opiskelijan ensisijainen toimeentulon tukimuoto on opintotuki? Tarkoittaako tuo sana "ensisijainen" käytännössä mitään?

[/quote]

Ei vaan päätoiminen. Se on erikseen määritelty, eli minkä verran opintoja kertyy ja mikä on niiden tarkoitus.

Ei ap mitään vaitiolovelvollisuuttaan riko, sillä ei kerro mitään julkisuuslain mukaan salassapidettävää, kuten uskontoa, seksuaalista suuntautumista, sairautta tms, kun ei kai laiskuutta ja asennevammaa voi sellaiseksi laskea.

Miksi työvoimatoimistojen kanta-asiakkaana jo 1970-luvulta alkaen en vähääkään epäile tämän aloituksen paikkansapitävyyttä? En silti, vaikka olen itse saanut yleensä aivan asiallista palvelua. Niin, no toisinaan sitä on joutunut vaatimaan vähän isommilla kirjaimilla ja jonkun kommelluksen olen tainnut jo unohtaa.

En minäkään sitä ymmärrä, että vaikka nokatusten kahden kesken virkailijan kanssa kaikki asiat selvitään, niin silti jälkeenpäin tulee selvityspyyntö esim. juuri opiskelusta.

Vierailija
14/94 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vanhempi naisasiakas, jolle tuli ikuinen karenssi virkailijan täydellisen huolimattomuuden/välinpitämättömyyden takia, ei ole niin valveutunut eikä niin koulutettu, että olisi pystynyt yhtään selvittämään eikä taistelemaan vastaan määrättyä karenssia. Se vaan hoki, että kyllä mää olen soittanut ja sieltä mies vastasi että ei sun tarvi tulla mihinkään. Eihän se mitään auta selittää.

Eikä hänellä todellakaan riittänyt paukut siihen, että olis alkanut selvittää asiaansa työkkärin kanssa.

Itse yritin johtajalle sanoa, että katsoppas kun tässä on käynyt ihan selvästi tällä tavalla tuon yhden päivystäjän aikana. Ei mitään vaikutusta. Pomo mutisi vaan jotain ympäripyöreää. Että siihen se jäi.

Uskoisin, että olemme kuitenkin samassa työhallinnossa töissä. En tiedä onko Suomessa ylipäätäänkään useita ministeriön alaisia hallintoja rinnakkain samalta hallinnonalalta. En oikein usko että se voisi olla mahdollista. Voisitko hieman avata tätä sun väitettä? Tuntuu jotenkin uskomattomalta tuo kommenntti.

Vierailija
15/94 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 11:49"]

[/quote]

Tiedäsitä onko provo vai ei, mutta heitätkö itse aina pelkkää faktaa kehiin? Itse otin tuon vuosiluvun ns. heittona että virkailijalle riittää tosi kaukainenkin maininta siitä, että henkilö on ollut joskus yliopistossa ja kohtelee tällaista sitten asiattomasti vain ja ainoastaan siksi että vuodelta "yks ja kaks" yliopisto merkintä papereista löytyy.

Vaikka tähän nyt jaksoinkin vastata, niin sitä en kyllä edes viitsinyt ajatella minkä ikäinen vuonna 1971 yliopistossa ollut olisi nyt. Kaikkiin te provonpaljastelijat jaksatte takertua...

[/quote]

Joo. Mutta yksityiskohdissa tuo provoilu juuri jääkin yleensä kiinni. Ap nimenomaan korosti, että ko. tyyppi on itse tullut työkkäriin silloin, ja kalastaa nyt kiinni kaikki samaan aikaan opiskelleet. Ainoa vaan, että suurella todennäköisyydellä moinen työntekijä olisi jo itse eläkkeellä, eikä samaan aikaan opiskelleitakaan taida kamalasti työkkärissä enää olla asiakkaana.

Vierailija
16/94 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 11:31"]

Kyllä meidän TE-toimistossa kyetään selvittämään, mistä numerosta meille on soitettu eli tuo kertomasi karenssi oli vältetty ihan sillä.

Ehkä emme ole samassa työhallinnossa töissä? Meillä kun ei ole sellaista termiä kuin työnhaun uusiminen edes käytössä.

[/quote]

Niinpä....

Vierailija
17/94 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimiston johtaja lupasi perjantaipullon sille, joka saa yhdeltä ikipummilta ja 600 viikon työttömältä haut poikki ja siirtää sen sossulle. Laitettiin sille reipas nippu osoituksia työpaikkoihin ja yksi kurssiosoitus. Että kyllä varmaan johonkin nappaa. Ei tietenkään napannut ja ikikarenssi työssäoloehtoinen lähti paluupostissa.

Ei sitä tietenkään paljon haitannut kun se tekee pimeitä hommia koko ajan tienaa viikossa saman kuin me virkailijat kuukaudessa. Sossusta voi hakea vähän leikattua jos jaksaa. Kunnan sossu oli vähän närkästynyt, että mitä te sitä tänne meille oikein laitatte. Ne ei olis halunneet sitä omille listoilleen ja riesaksi ollenkaan. Mutta kun ei se kuulunut meillekään, kun mikään työllistämistä edistävä toimenpide ei sille sopinut, niin mikäs siinä sitten.

Vierailija
18/94 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisista ikikarenssi-päätöksistä voi aina tehdä hallintovalituksen. Ei ne mitään hiton "jumalansanaa" ole, joten pelko pois!

Vierailija
19/94 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 11:25"]

[/quote]

Mun kaveri on valtiolla töissä ja meinikin kuulostaa kutakuinkin samalta. Paitsi siellä otetaa pitkiä v-loppuja noin 2 x kuukaudessa ( kerran omat vatsataudit ja kerran  lapsen taudit). Ihmettelen vaan miksi tuohon ei valtion konttoreissa puututa. Itse ole sairastanut kertaakaan vuoden aikana ja lapsi on kerran.

[/quote]

Olen töissä valtiolla. Viimeksi 3 vrk sairausloma vuonna 2010. Työkaverilla on 3 alle 10v lasta, hän on joka kuukausi pois 12 työpäivää joko itse tai lasten sairastaessa.

Vierailija
20/94 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 12:16"]

[/quote]

[/quote]

Joo. Mutta yksityiskohdissa tuo provoilu juuri jääkin yleensä kiinni. Ap nimenomaan korosti, että ko. tyyppi on itse tullut työkkäriin silloin, ja kalastaa nyt kiinni kaikki samaan aikaan opiskelleet. Ainoa vaan, että suurella todennäköisyydellä moinen työntekijä olisi jo itse eläkkeellä, eikä samaan aikaan opiskelleitakaan taida kamalasti työkkärissä enää olla asiakkaana.

[/quote]

Selvästi kyse ei ollut tietystä tapauksesta, vaan satunnaisia vuosilukuja vaan heitelty niin kuin juttua kerrotaan. Provon tehnyt olisi ehkä yhtenäistänyt, tosijuttua kertova ei aina muista teidän provonhuutelijoiden olemassa oloa vaan kirjoittaa normaalisti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi