Pitäälö isäpuolen elättää edellisen liiton lapsi, tässä tilanteessa?
Kun tuli työmarkkinatuesta kielteinen päätös miehen yritystoiminnan takia. Mies kyllä elättää yhteisen lapsen ja minut kun olen tuloton mutta miten maksan ekan liiton lapsen kulut?
Kommentit (62)
No juridista velvoitetta ei kaiketi ole, mutta en ymmärrä, miten perhe tai parisuhde voisi toimia, jos ei elätä. Onko mies muuten kiva esikoistasi kohtaan?
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 12:51"]
Siis saan minimielarit esikoisesta,hänen isänsä alkoholisti plus lapsilisän. Ne vaan ei meinaa riittää. Ja ei nykyinen mieheni halua maksaa edellisen liiton lapsesta syntyviä kuluja.
[/quote]
Mene töihin ja elätä itse lapsesi.
Nimenomaa juridisesti on velvollisuus mutta moni ajattelee maalaisjärjellä.
Eikö nyt saa työmarkkinatukea vai mitä se onkaan että puolison tulot vaikuttaisi. Mene töihin jos töitä on.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 11:56"]
Kun tuli työmarkkinatuesta kielteinen päätös miehen yritystoiminnan takia. Mies kyllä elättää yhteisen lapsen ja minut kun olen tuloton mutta miten maksan ekan liiton lapsen kulut?
[/quote]kai ykköslapsesi käy isällään jka toinen viikonloppu, osa loma-ajoista jne. Itse jos oisin mies niin en alkaisi elättämään toisten lapsia.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 13:08"]
Eikö nyt saa työmarkkinatukea vai mitä se onkaan että puolison tulot vaikuttaisi. Mene töihin jos töitä on.
[/quote]
Töitä ei vaan löydy ja saa jos mies on työntekijä niin silloin saa työmarkkinatukea mutta kun mies yrittäjä niin silloin puolison huomattavasti hankalampi saada työmarkkinatukea. Ja ehkä laitan vuoden päästä tuon esikoisen omilleen, on silloin jo 18v.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 13:10"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 11:56"]
[/quote]kai ykköslapsesi käy isällään jka toinen viikonloppu, osa loma-ajoista jne. Itse jos oisin mies niin en alkaisi elättämään toisten lapsia.
[/quote]
Ei käy, kun isä täysi alkoholisti.
Jos ap lapsesi opiskelee niin se on ainakin hyvä, että opintotukeen huomioidaan ainoastaan sinun tulosi. Ei isäpuolen tuloja. 18v sitten heti tuki vireille.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 13:05"]
[/quote]
Johtuu miehestä ja hänen tuloistaan, että ap ei saa tukia, niin epäreilulta kuin se ehkä tuntuukin. Siksi miehen pitää elättää ap ja tämän lapsi. Mun mielestä olisi mieheltä erittäin epämoraalista, jos samassa taloudessa elävällä alaikäisellä lapsella olisi huomattavasti alhaisempi elintaso kuin muulla perheellä.
AP äkkiä töitä hakemaan, laske sitä rimaa jos täytyy, mutta jotain sun on alettava ansaita. Tai jos edes pystyisit tekemään miehen yrityksen eteen jotain hyödyllistä? Tai vähintäänkin sitten muutut oikein mielettömäksi ylisuorittavaksi kodinhengettäreksi. Miehen pitää jotenkin saada tuntea, että sä lapsinesi et ole siinä vain siipeilemässä.
Miten te erottelette makaronilaatikosta sen esikoisen osuuden? Juu sinulle ei nyt ruokaa riitä meidän budjetista, tämän laatikon saa syödä vain äiti ja uusisä ja pikkusisko?
Vaatteita ei tarvitse ostaa jatkuvasti. Riittää kun pari kolme kertaa vuodessa ostaa isompaa ylle. Ei tarvitse olla kallista merkkituotetta. Siihen riittää hyvin lapsilisä ja elarit.
Jos on taloudellisesti tiukkaa, silloin ei harrasteta sellaista, mikä maksaa tonnin kuussa, vaan jotain halvempaa tai ilmaista.
Uusi mies on tiennyt sinut ottaessaan, että sinulla on lapsi. Te olette tulleet pakettina. Jos tämä uusi mies alkaa nussia pilkkua näissä raha-asioissa, niin heitä pihalle. Äläkä ota enää kolmatta miestä.
Opintotukea saa jo 17v, heti siis kun lapsilisä loppuu.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 13:19"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 13:05"]
[/quote]
Johtuu miehestä ja hänen tuloistaan, että ap ei saa tukia, niin epäreilulta kuin se ehkä tuntuukin. Siksi miehen pitää elättää ap ja tämän lapsi. Mun mielestä olisi mieheltä erittäin epämoraalista, jos samassa taloudessa elävällä alaikäisellä lapsella olisi huomattavasti alhaisempi elintaso kuin muulla perheellä.
AP äkkiä töitä hakemaan, laske sitä rimaa jos täytyy, mutta jotain sun on alettava ansaita. Tai jos edes pystyisit tekemään miehen yrityksen eteen jotain hyödyllistä? Tai vähintäänkin sitten muutut oikein mielettömäksi ylisuorittavaksi kodinhengettäreksi. Miehen pitää jotenkin saada tuntea, että sä lapsinesi et ole siinä vain siipeilemässä.
[/quote]
Ihan kaikki työ käy mutta täälläpäin hirveä työttömyys eikä tosiaan mitään työtä löydy. Miehen firmassa ei mitään töitä minulle ole.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 13:20"]
Opintotukea saa jo 17v, heti siis kun lapsilisä loppuu.
[/quote]
ei saa!
17v saa opintorahaa 96e jos vanhemman tulot on esim. 20 000€. Nyt ap hopihopi laittamaan tuki nuorelle vireille.
Ihan sääliksi käy ap sitä sinun esikoistasi. Osteleeko uusi miehesi yhteiselle lapsellenne hienoja vaatteita, pelejä, kustantaa harrastukset yms ja sille ensimmäiselle lapsellesi sanotte, että ei voi mitään, isäpuolella ei ole velvollisuus kustantaa samoja asioita sinulle? Miltä mahtaa lapsesta tuntua kun muutenkin on ulkopuolinen olo tuossa teidän kuviossanne? Kyllä lapsia pitää kohdella tasavertaisesti perheen sisällä tai teette peruuttamatonta vahinkoa.
Aika karmea tulkinta: puolison lapsi edellisestä liitosta on ulkopuolinen, vaikka asuu perheessä. En ymmärrä.
Kauhuskenaario ruokapöydästä: mies, nainen ja kaksi lasta istuvat ruokapöydässä, mutta toiselle lapselle ei ole katettu ruokailuvälineitä. Isäpuoli sanoo: "Minä olen maksanut nämä ruuat, ja koska en halua elättää sinua, et saa syödä tällä kertaa mitään." Tällaistako on nykyään uusioperheissä?
Olen todella onellinen, että lapsuudessani ei ajatelu noin. Olen uusioperheestä ja sain ruokaa joka päivä, vaikka äiti ei ollut kodin ulkopuolella töissä. Sain myös urheiluvälineet siinä kuin velipuolenikin. Ainut ero tuli siinä, että velipuolelle maksettiin autokoulu kotoa, mutta minä pystyin hankkimaan ajokortin vasta oltuani jo muutaman vuoden töissä.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 13:35"]
Ihan sääliksi käy ap sitä sinun esikoistasi. Osteleeko uusi miehesi yhteiselle lapsellenne hienoja vaatteita, pelejä, kustantaa harrastukset yms ja sille ensimmäiselle lapsellesi sanotte, että ei voi mitään, isäpuolella ei ole velvollisuus kustantaa samoja asioita sinulle? Miltä mahtaa lapsesta tuntua kun muutenkin on ulkopuolinen olo tuossa teidän kuviossanne? Kyllä lapsia pitää kohdella tasavertaisesti perheen sisällä tai teette peruuttamatonta vahinkoa.
[/quote]
Aika vaatimattomasti tässä koko perhe elää.
Luojan kiitos on ydinperhe. Ei tarvii lapsia potkia ulos heti kun elatusvelvollisuus päättyy, ettei vahingossakaan tarvitse uuden puolison elattaa. Kaikki lapset samalle miehelle ja piuhat solmuun, välttyy monelta ongelmalta
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 13:38"]
Luojan kiitos on ydinperhe. Ei tarvii lapsia potkia ulos heti kun elatusvelvollisuus päättyy, ettei vahingossakaan tarvitse uuden puolison elattaa. Kaikki lapset samalle miehelle ja piuhat solmuun, välttyy monelta ongelmalta
[/quote]
Olisihan se ihanaa jos elämä olisi noin mennyt.
Mä tiedän yhden mahdottoman fiksun ja onnistuneen "uusioperheen" Miehellä on kaksi teini-ikäistä lasta ja edellisestä liitosta vielä kaksi aikuista lasta. Naisella taas kolme teini-ikäistä ja ainakin yksi aikuinen. Tää pari on seurustellut jo 5 vuotta ja on ihanan epäitsekkäästi päättäneet, etteivät halua lähteä sotkemaan lapsiensa elämää vaan asuvat molemmat omissa kodeissaan. Ja kaikki on tyytyväisiä.
Täälläkin saa koko ajan lukea, kuinka puolison vanhat lapset on pelkkä riesa ja kauhea ylimääräinen kuluerä. (esim. tässäkin ketjussa nro. 13 ja17) Mitäs muutitte yhteen senkin itsekkäät kusipäät.