Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaus +laiton irtisanominen??

Vierailija
30.01.2014 |

Noniin, nytpä kävi aika ikävästi. Laitoin eilen sähköpostia pomolle (pomo ei ole koskaan paikalla meidän työpaikalla, vaan asuu useamman sadan kilometrin päässä ja hoitaa sieltä käsin, joten halusin hoitaa asian sähköpostilla), että olen raskaana. Alkuvaiheessa vasta toki mutta halusin ilmoittaa heti, koska tarvitsen sijaisen vähän aikaisemmin kuin normaalisti (vaarallinen työ) Tänään pomo ilmestyi työpaikalle kun olin vuorossa ja irtisanoi minut. Väitti ettei ole saanut sähköpostia eikä ole tietoinen tilanteestani. Oletan, että pomo on viestin kuitenkin saanut, mutta ei myönnä sitä. On muutenkin vähän hankala pomo ja ollaan jo jonkin aikaa taisteltu saadaksemme muutamat lainmukaiset edut (mm tauot) itsellemme. No, minäpä en sitten tyhmänä tallentanut lähetettyä sähköpostia mihinkään. Pystynkö viemään asian eteenpäin ja miten todistan että pomo on tietoinen raskaudesta? :(

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisivatko työkaverisi todistaa?

Vierailija
2/19 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla ei ole lähetetyissä sitä viestiä, vaan oot poistanut sen, niin taidat olla aika heikoilla. Eiköhän tällaiset ole just sellaisia asioita missä viestit pitää ehdottomasti säilyttää!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsopa sähköpostin roskakorista

Vierailija
4/19 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköpostissa pitäis näkyä lähetetyt viestit/sähköpostit.

Mikä sähköposti sinulla on? ( hotmail, luukku, suomi24, gmail.... ? )

Vierailija
5/19 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän luukku.comia ja siellä ei lähetetyt tallennu automaattisesti vaan pitäis muistaa ruksata se kohta että tallenna :(

Työkaverit eivät tiedä raskaudesta.

Vierailija
6/19 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tä? ihan defaulttina lähetetyt sähköpostit on lähetetyissä viesteissä jollei AP ole suuressa viisaudessaan ko ominaisuutta ottanut pois...

Vierailija
7/19 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mikä on sitten se peruste irtisanomiseen tuosta vaan? Olet vahvoilla, vaikka sulla ei olisi sähköpostia tallellakaan, koska raskaana oleva on erityissuojelussa irtisanomistilanteessa ja työnantajalla pitää olla todella painavat perusteet ja silti yleensä häviää. 

Muuten, sitä lähetettyä sähköpostia ei yleensä tarvitse erikseen tallentaa vaan se jää lähetetyt sähköpostit -kansioon automaattitallennuksella. Tarkista vielä. Ole ensitilassa yhteydessä ammattiliittoosi joka tapauksessa.

Vierailija
8/19 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asetuksista näköjään löytyy kohta että tallentaa automaattisesti, mutta en ole sitä koskaan pois ottanut eikä koskaan ole tallentunut lähetettyjä. Eli ei ole ollut automaattisesti ainakaan mulla. 

Vierailija
9/19 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tuosta vaan irtisanoi eikä kertonut mitään syytä?

Vierailija
10/19 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 23:06"]

Niin mikä on sitten se peruste irtisanomiseen tuosta vaan? Olet vahvoilla, vaikka sulla ei olisi sähköpostia tallellakaan, koska raskaana oleva on erityissuojelussa irtisanomistilanteessa ja työnantajalla pitää olla todella painavat perusteet ja silti yleensä häviää. 

Muuten, sitä lähetettyä sähköpostia ei yleensä tarvitse erikseen tallentaa vaan se jää lähetetyt sähköpostit -kansioon automaattitallennuksella. Tarkista vielä. Ole ensitilassa yhteydessä ammattiliittoosi joka tapauksessa.

[/quote]Taloudelliset syyt. 

Mutta näin olen lukenut:

"On siten mahdollista, että raskaana olevan työntekijän työsopimus irtisanotaan taloudellisin ja tuotannollisin perustein ennen äitiysvapaan alkua. Tällöin työnantajan on kuitenkin osoitettava, että irtisanominen tai raskaana olevan valikoituminen irtisanottavien joukkoon ei ole millään lailla johtunut työntekijän raskaudesta."

Ja minä olin siis ainut joka irtisanottiin.. Vaihtoehtona olisi ollut myös tuntien vähentäminen työsopimuksen puitteissa koska teemme kaikki enemmän tunteja kuin sopimuksessa lukee. Epäilen myös siis tätä taloudellisuutta perusteena.

Vierailija
11/19 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeuteen vaan... sinä voitat!

Vierailija
12/19 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko YT-neuvottelut, vai onko niin pieni työnantaja, ettei tarvitse pitää YT:itä?

Vierailija
13/19 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haet neuvolasta lääkärintodistuksen, josta selviää raskausviikot?

Vai onko tämä sellainen asia, että ei auta itku markkinoilla, jos pomo irtisanoo ennenkuin tietää raskaudesta? Toisin sanoen, voiko tehdä siten, että on oikeasti raskaana eikä kerro kenellekään ja kun pomo ilmoittaa irtisanomisesta, niin ilmoittaa vain että raskaana ollaan, ei onnistu irtisanominen?

No, soitto liittoon niin asia selviää varmasti ja nopeasti.

Vierailija
14/19 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 23:12"]

Oliko YT-neuvottelut, vai onko niin pieni työnantaja, ettei tarvitse pitää YT:itä?

[/quote]

Työllistää max 10henkeä. Täällä meidän työpisteessä on 3 työntekijää lisäkseni. 

Vierailija
15/19 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota minäkin juuri mietin. Pystyn siis tietenkin todistamaan, että olen raskaana ja että olen ollut raskaana myös silloin kun minut irtisanottiin, mutta en pysty todistamaan, että olen infonnut siitä työnantajaani ennen irtisanomista. 

Vierailija
16/19 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 23:20"]

Tuota minäkin juuri mietin. Pystyn siis tietenkin todistamaan, että olen raskaana ja että olen ollut raskaana myös silloin kun minut irtisanottiin, mutta en pysty todistamaan, että olen infonnut siitä työnantajaani ennen irtisanomista. 

[/quote]

Eikä sekään auta, jos työnataja voi todistaa tehneensä päätöksen ennen tiedon saantia.

Vierailija
17/19 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu aion soittaa heti maanantaina liittoon, tänään olin vielä siihen aikaan töissä kun sinne voi soittaa. Kai se siis jokatapauksessa pitää riitauttaa, mutta en tietenkään haluaisi lähteä oikeuteen häviämään..

Vierailija
18/19 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ainakin yrittää, tällaiset ovat suorastaan ammattiliittojuristien leipälaji.

Työnantajan pitää pystyä todistamaan, että irtisanominen ei johdu raskaudestasi.

Miksi irtisanottavaksi valittiin juuri sinut eikä jotain muuta, pitää olla hyvä perustelu. Toiseksi sinun iritisanomisesi jälkeen ei tilallesi tulla ottaamaan ketään uutta työntekijää, koska se antaa perusteen väittää, että todellinen syy olikin raskaus.

Vaikka et pystyisi todistamaan lähettämääsi viestiä, voi työnantaja jossakin vaiheessa lipsauttaa jotain sellaista, toivottavasti todistajien kuullen, että tiesi raskaudestasi.

Vierailija
19/19 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi ottaa yhteys ammattiliittoon. Sieltä on mahdollista saada apua tällaisessa tilanteessa. Täältä saa niin montaa eri neuvoa kun on neuvojaakin.

PS. YTN ei auta näissä tilanteissa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi