Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Suomalaiset pitäisi velvoittaa elättämään omat vanhempansa"

Vierailija
26.02.2014 |

Oletko samaa mieltä kuin ko. professori?

Tämä on ehkä todellisuutta n. 10 vuoden kuluttua.

http://yle.fi/uutiset/professori_suomalaiset_pitaisi_velvoittaa_elattamaan_omat_vanhempansa_/7108164

Kommentit (227)

Vierailija
21/227 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvä asia. Minä ainakin kannan vastuun vanhemmistani, kun he ovat niin vanhoja, etteivät pysty itse vastuuta kantamaan. Vanhempano ovat huolehtineet minusta ja minä tulen huolehtimaan heistä.

Vierailija
22/227 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 09:21"]

Professorin mielestä huolehdittava köyhistä vanhemmista eikä vain odottaa perintöä. Mitenköhän niillä rutiköyhillä vanhuksilla mahtaa olla mitään perinnöksi jätettävää jos ei ole varaa edes itsestään huolehtia?

[/quote] 

Valtio huolehtikoot koska onhan vanhukset verojakin tilittäneet. Mikä idea veroilla ja eläkemaksuilla muuten? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/227 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole samaa mieltä.

Minusta tuo "varakkaat lapset" on yhtä huuhaata. Jotta tuolla OIKEASTI RATKAISTAISIIN vanhustenhuollon rahoituskriisi, lapsista olisi pakko panna maksumiehiksi ihan tavalliset keskituloiset perheetkin. Muutoin maksua voisi periä pieneltä prosenttiyksiköltä väestöstä.

Ja entä ne, joilla ei ole maksukykyisiä lapsia? Ei ollenkaan lapsia?

Ajauduttaisiin entistäkin selvemmin kahden maksuluokan vanhuuteen. Köyhäintalo-perustaso ja sitten ne hyväonniset, joilla on varallisuutta ja/tai varallisuutta omaavat lapset.

Hyvinvointiyhteiskunnan pitää kyetä huolehtimaan vanhuksistaan.

Yksi keino olisi tiukentaa perintöveroa. Sitähän tuo proffankin malli ajaa takaa, eli että tulevaa vanhempien perintöä vastaan lapset joutuvat maksamaan vanhusten hoivasta - MIKSEI SAMAN TIEN KIRISTETÄ PERINTÖVEROA? Sitä on oikeistohallituksen aikana lievennetty, mikä jottei kiristetä uudelleen. Menisi jo olemassaolevalla byrokratialla (verohallinto), ei tarvittaisi erillistä vanhustenhoito-lapsilta perintä -byrokratiaa. Ja sujuisi oikeudenmukaisesti progressiivisesti!

Ja saataisiin niitä kaivattuja lisävaroja.

Toinen juttu on, että pitäisi palata kunnalliseen vanhustenhoitoon. Yksityistämishuumassa on poistettu laitospaikkoja ja karsittu muitakin vanhusten palveluita ja niitä ostetaan nyt törkeällä hinnalla (ne, joilla on varaa, eivät kaikki) yksityisiltä palveluntarjoajilta. Ei ihme, että vanhustenhoito maksaa, kun jokainen kaupassakäynti ja siivous ja vaipanvaihto pitää ostaa kalliilla yksityisiltä. Yksityisissä palvelutaloissa voidaan vanhuksilta nyhtää hintaa viitisen tonniakin kuussa! Aletaan tuon sijaan noilla lisä-perintötuloilla rakentaa uudelleen vanhusten laitoshoitoa ja lisätä kotihoitopalveluja.

Näin minä sen ratkaisisin.

Vierailija
24/227 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai perheestä kuuluu huolehtia.

Ilman muuta hyvä ajatus.

Erityisen hyvä on ajatus että rintaperillisen lakiosankin voi jättää pois jos ei osallistu.

Vierailija
25/227 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 09:19"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 09:04"]

Eli samaan aikaan elätetään omat lapset ja vanhemmat. Millä rahalla? Juurihan joku ehdotti, että palkkoja pitäisi alentaa. Mitä siitä, että samaan aikaan kaikki kallistuu.. 

[/quote]

Fakta on se että 99% suomalaisista elää liian tuhlailevasti. Ihan oikeasti siellä kahviloissa ei tarvitse luuhata, ostaa merkkivaatteita tai omistaa älypuhelinta. Työn tekeminen sen sijaan on järkevää. 

Muista että tuollainen laki on useassa maassa maailmassa, jopa euroopassa. 

[/quote]

En usko että 99 % elää liian tuhlailevasti. Näytäpä tilastoja faktapuheesi tueksi.

Suomeen rakennettiin hieno hyvinvointiyhteiskunta, mihin se katosi? Mihin ne rahat nyt menevät, kun ennen oli varaa ja nyt ei ole? 

Vierailija
26/227 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuolla metodilla vanhustenhoitokin paranisi. Tulisi monenlaisia tuettuja asumispalveluita ja läheiset seuraisivat tarkasti laistosten toimintaa. Jos vanhemmat on kohdellut paskasti, niin varmasti joutuvat siihen huonoinpaan hoitolaitokseen. Ei kukaan vaadi jälkeläisiltä täyttä vastuuta vanhustenhoidosta, vaan vähän nykyistä enemän.

Vierailija
27/227 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä omista vanhemmistani huolehdin ilman lakejakin ihan mielelläni.

Mutta on musta kyllä jännää, että suuret ikäluokat sai nauttia 80-luvun yltäkylläisyydestä julkisissa palveluissa ja työelämässä, toisin kuin heitä edeltäneet tai myöhemmät sukupolvet. Ja suuret ikäluokat saivat paremman eläkekertymän ja varhaisemman eläkkeellejäännin kuin heitä edeltäneet tai myöhemmät ikäluokat. Ja suuret ikäluokat saivat ilmaiset vanhuspalvelut toisin kuin heitä edeltäneet tai myöhemmät ikäluokat.

Ei ihme, että Suomi on korvia myöten veloissa ja kaikki ilmaispalvelu alkaa olla lopussa.

Vierailija
28/227 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 09:28"]

En ole samaa mieltä.

Minusta tuo "varakkaat lapset" on yhtä huuhaata. Jotta tuolla OIKEASTI RATKAISTAISIIN vanhustenhuollon rahoituskriisi, lapsista olisi pakko panna maksumiehiksi ihan tavalliset keskituloiset perheetkin. Muutoin maksua voisi periä pieneltä prosenttiyksiköltä väestöstä.

Ajauduttaisiin entistäkin selvemmin kahden maksuluokan vanhuuteen. Köyhäintalo-perustaso ja sitten ne hyväonniset, joilla on varallisuutta ja/tai varallisuutta omaavat lapset.

Yksi keino olisi tiukentaa perintöveroa. Sitähän tuo proffankin malli ajaa takaa, eli että tulevaa vanhempien perintöä vastaan lapset joutuvat maksamaan vanhusten hoivasta - MIKSEI SAMAN TIEN KIRISTETÄ PERINTÖVEROA? Sitä on oikeistohallituksen aikana lievennetty, mikä jottei kiristetä uudelleen. Menisi jo olemassaolevalla byrokratialla (verohallinto), ei tarvittaisi erillistä vanhustenhoito-lapsilta perintä -byrokratiaa. Ja sujuisi oikeudenmukaisesti progressiivisesti!

Toinen juttu on, että pitäisi palata kunnalliseen vanhustenhoitoon. Yksityistämishuumassa on poistettu laitospaikkoja ja karsittu muitakin vanhusten palveluita ja niitä ostetaan nyt törkeällä hinnalla (ne, joilla on varaa, eivät kaikki) yksityisiltä palveluntarjoajilta. Ei ihme, että vanhustenhoito maksaa, kun jokainen kaupassakäynti ja siivous ja vaipanvaihto pitää ostaa kalliilla yksityisiltä. Yksityisissä palvelutaloissa voidaan vanhuksilta nyhtää hintaa viitisen tonniakin kuussa! Aletaan tuon sijaan noilla lisä-perintötuloilla rakentaa uudelleen vanhusten laitoshoitoa ja lisätä kotihoitopalveluja.

[/quote]

Eli viisas ikääntyvä antaa kaiken pois etukäteen niin valtio joutuu kustantamaan hoitopaikan. Eihän ne kadullekaan voida heittää? 

Vierailija
29/227 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras paikka eläkkeellä olevalle on muuttaa lämpimään missä edullinen hintataso. Silloin mahdollinen eläke voi riittää ja voi nauttia elämästä yhä. Mikä ihanuus on suomessa olla? Pikku huone jossain kellarissa, ulkomaiset hoitajat jotka eivät ymmärrä ja hoitaja on aina varattu. 

Vierailija
30/227 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

23, sulla oli mun mielestä hyvä idea. Jostain pitää repiä lisätuohta kun vanhuksien määrä lisääntyy ja työssäkäyvien vähenee (suhteessa).

Vierailija
31/227 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli samaan aikaan elätetään omat lapset ja vanhemmat. Millä rahalla? Juurihan joku ehdotti, että palkkoja pitäisi alentaa. Mitä siitä, että samaan aikaan kaikki kallistuu.. 

[/quote]

Mutta toisissa viestiketjuissa selitetään, miten käydään ulkomaanmatkoilla monta kertaa vuodessa.

Hmm?

Vierailija
32/227 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 09:36"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 09:28"]

En ole samaa mieltä.

[/quote]

Eli viisas ikääntyvä antaa kaiken pois etukäteen niin valtio joutuu kustantamaan hoitopaikan. Eihän ne kadullekaan voida heittää? 

[/quote]

Niin, meinaat että tuon professorin ehdottaman järjestelmän kanssa ei kierot kykene puljaamaan? Fakta on, että jo nyt hyvätuloiset, siis tosissaan isorikkaat kiertää verotusta minkä ehtii. Ei tämä sen kummempi asia ole. Toki, pitäisi verottajan entistä tiukemmin seurata asuntokauppoja ja lahjoituksia yms. niin, ettei vanhukset siirrä omaisuuttaan lapsilleen jo eläessään perintöverotusta kiertääkseen.

Mutta hei: perintöverotus on ollut pitkään paljon nykyistä kireämpi. Sitä helpotettiin merkittävästi muutama vuosi sitten esim. perheyritysten kohdalla - kiristetään vaan takaisin entiselle tasolleen. Ei sen dramaattisempaa.

23

Vierailija
33/227 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 09:25"]

Erittäin hyvä asia. Minä ainakin kannan vastuun vanhemmistani, kun he ovat niin vanhoja, etteivät pysty itse vastuuta kantamaan. Vanhempano ovat huolehtineet minusta ja minä tulen huolehtimaan heistä.

[/quote]

Samaa mieltä olen minäkin. Vanhempani ovat huolehtineet minusta aina, joten aikanaan koen olevani heille velkaa sen, että autan tarvittaessa niin paljon kuin ikinä pystyn. Kyse on arvostuksesta ja rakkaudesta. En voisi kuvitellakaan, että jättäisin heidät oman onnensa nojaan. Ei minuakaan ole jätetty.

Vierailija
34/227 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä helevetin takia maksetaan veroja? Herrojen palkkoja varten ilmaisesti. Nämä sitten suuressa viisaudessaan keksivät kaiken maailman tyhmiä aatoksia. Jos ei tarvitsis maksaa veroja, niin silloin se omaisista huolehtiminen kuuluisi lähisukulaisille. Sitten jäisi onneksi nämä ääliömäisten aatosten keksijät työttömiksi.

Mistä näitä ääliöitä oikein sikiää?

Vierailija
35/227 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea artikkelia, mutta tottakai autan äitiäni missä pystyn ja huolehdin hänestä. Kysymyksessä on kuitenkin ilmeisesti taloudellinen apu? Sitä en joudu antamaan äidilleni, sillä hän on rikas ja saa monta kertaa suurempaa eläkettä kuin minä palkkaa. Äiti on vuosien saatossa päinvastoin auttanut meitä. Jos äitini olisi pienituloinen, niin toki yrittäisin taloudellistakin apua antaa.

Vierailija
36/227 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah! Oliko siis ajatus se että perintöverolakia uudistettaisiin ja rintaperilliset voitaisiin siten jättää perinnöttömäksi jos eivät itse ole huolehtineet vanhemmistaan? Halutaanko tässä tehdä sellainen muutos että jos valtio on huolehtinut niin valtio ottaa perinnön? Että vanhus joutuu tekemään sopimuksen valtion kanssa muuten ei paikkaa saada? 

Vierailija
37/227 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 09:29"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 09:19"]

[/quote]

Fakta on se että 99% suomalaisista elää liian tuhlailevasti. Ihan oikeasti siellä kahviloissa ei tarvitse luuhata, ostaa merkkivaatteita tai omistaa älypuhelinta. Työn tekeminen sen sijaan on järkevää. 

Muista että tuollainen laki on useassa maassa maailmassa, jopa euroopassa. 

[/quote]

En usko että 99 % elää liian tuhlailevasti. Näytäpä tilastoja faktapuheesi tueksi.

Suomeen rakennettiin hieno hyvinvointiyhteiskunta, mihin se katosi? Mihin ne rahat nyt menevät, kun ennen oli varaa ja nyt ei ole? 

[/quote]

Hyvä kysymys, mutta osin vastaus piilee siinä, että ennen eläkeläiset elivät kymmenen vuotta lyhyemmän eliniän kuin nyt. Ja heitä oli määrällisesti paljon vähemmän kuin nyt verrattuna töissä käyviin veronmaksajiin. Tämä on yleinen ongelma teollistuneissa länsimaissa. Yhä pienemmän veronmaksajajoukon pitäisi elättää ja kustantaa palvelut yhä pidempään eläville ja määrällisesti suuremmalle ja kalliimpia hoitoja tarvitsevalle vanhusjoukolle.

23

Vierailija
38/227 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 09:45"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 09:25"]

[/quote]

Samaa mieltä olen minäkin. Vanhempani ovat huolehtineet minusta aina, joten aikanaan koen olevani heille velkaa sen, että autan tarvittaessa niin paljon kuin ikinä pystyn. Kyse on arvostuksesta ja rakkaudesta. En voisi kuvitellakaan, että jättäisin heidät oman onnensa nojaan. Ei minuakaan ole jätetty.

[/quote]Minut on jätetty. Olisiko sinusta ihan oikeasti reilua, että minut sitten velvoitettaisiin huolehtimaan tällaisista henkilöistä?

Jokainenhan saa vapaaehtoisesti huolehtia vaikka kodittomista kissoista, mutta on todella väärin jos ihminen, joka ei ole valinnut itse syntymäänsä eikä vanhempiaan, pakotetaan huolehtimaan ihmisistä jotka ovat kohdelleet häntä vuosikymmeniä kuin paskaa.

Vierailija
39/227 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea paskaa sitä veronmaksajien rahoilla elääkin. Menisi tämäkin veronmaksajien rahoilla koulutettu elätti oikeisiin töihin.

Vierailija
40/227 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluan nähdä sen viranomaistahon, joka vetää rajalinjoja siihen, mikä on "varakas lapsi", jonka voi velvottaa osallistumaan vanhemman hoidon kustannuksiin ja mikä ei ole.

Ja mikä on sellainen vanhempi, joka juoppouden tai rikollisen elämäntavan takia on itse hassannut varallisuutensa, eikä lasta voi velvottaa maksamaan hänen hoitoaan (kuka sen sitten maksaa vai viedäänkö se alkoholisoitunut tallin taakse lopetettavaksi)?

Tuo professorin ehdotus on täynnä populistista paska-ideointia. Oikeasti!

23

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan