Äidinkielen yo-koe nykyään
Onko äidinkielen koe nykyään vain lukutaidon koe, eikä enää kirjoiteta itse ainetta?
Kommentit (19)
Lukutaidon koe ja kirjoitustaidon koe on erikseen. Tuossa linkissä on sisällöt hyvin kuvattu
https://peda.net/joensuu/lukiot/aikuislukio/v/oppiaineet2/jk/ys2
Äidinkielen yo-kokeista on tullut tekniikkaa. Yleissivistyksellä tai ajattelun taidoilla ei pitkälle pötkitä.
Sanon tämän miehenä, jolla on äidinkielenopettajan pätevyys.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mutta lukion äidinkieli on mennyt todella omituiseksi. Minulla on suomen kielen opinnot plus viestinnän opinnot Valtsikasta suoritettuna plus 20 vuotta uraa viestinnän parissa, enkä osaa auttaa lukiolaisiani äidinkielessä ollenkaan. Ne on menneet todella kummallisiksi, missähän siellä se äidinkielen oma osaaminen on...
Suomen kielen koe on kypsyyskoe, ei osaamiskoe. Ja siinä, kuten kaikissa muissakin yo-aineissa, pitää se jaottelu saada tehtyä, kuka on parhaassa 5% ja kuka huonoimmassa. Siksi se koe on mennyt todella vaikeaksi. Toinen samanlainen on englannin koe A1-kielen kokeessa.Toki A1 englanti on vain osaamiskoe, siinä ei arvioida kokelaan kypsyyttä.
Olen äikän ope, mutta töissä muualla kuin lukiossa. Minusta äikän ylppäreissä on ihan hyvä idea, mutta vaikeutena se, että pitäisi tietää kaikista eri asioista. Miksi äikässä ei voi olla rajatummin, esim. vain kirjallisuuden tekstejä.
Äikän kirjoista kyllä selviää helposti, mitä asioita teksteistä (jotka voi olla myös kuvia tai videoita, koska tekstejä ei kukaan jaksa lukea) pitäisi tarkastella.
Mun mielestä parhain äidinkielen YO-kokeen tehtävä olisi tämä:
"Mun mielestä jotta kuitenkin me kaikki jotakuinkin että sittenkin kuitenkaan ei silti eikä siltikään sitten myöskään voitaisi ja kunhan me että me saisimme kenties että saisimme tästä jotain tolkkua niin olisi oltava tolkkua josta voisi ottaa tolkkua niin että tolkkua voitaisiin ottaa että ja eihän se kuitenkaan silti siitä huolimatta ole sitä vastoin vaikka me emme olekaan yhtä mieltä asiasta."
Tuo oli yksi virke. Ja nyt sitten se YO-kokeen tehtävä: pistä tuohon yhteen virkkeeseen pilkut oikeaan paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mutta lukion äidinkieli on mennyt todella omituiseksi. Minulla on suomen kielen opinnot plus viestinnän opinnot Valtsikasta suoritettuna plus 20 vuotta uraa viestinnän parissa, enkä osaa auttaa lukiolaisiani äidinkielessä ollenkaan. Ne on menneet todella kummallisiksi, missähän siellä se äidinkielen oma osaaminen on...
Suomen kielen koe on kypsyyskoe, ei osaamiskoe. Ja siinä, kuten kaikissa muissakin yo-aineissa, pitää se jaottelu saada tehtyä, kuka on parhaassa 5% ja kuka huonoimmassa. Siksi se koe on mennyt todella vaikeaksi. Toinen samanlainen on englannin koe A1-kielen kokeessa.Toki A1 englanti on vain osaamiskoe, siinä ei arvioida kokelaan kypsyyttä.
Sen pitäisi mitata äidinkielen osaamista. Se on edelleen yo-koe, kuten ne muidenkin oppiaineiden kokeet on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mutta lukion äidinkieli on mennyt todella omituiseksi. Minulla on suomen kielen opinnot plus viestinnän opinnot Valtsikasta suoritettuna plus 20 vuotta uraa viestinnän parissa, enkä osaa auttaa lukiolaisiani äidinkielessä ollenkaan. Ne on menneet todella kummallisiksi, missähän siellä se äidinkielen oma osaaminen on...
Suomen kielen koe on kypsyyskoe, ei osaamiskoe. Ja siinä, kuten kaikissa muissakin yo-aineissa, pitää se jaottelu saada tehtyä, kuka on parhaassa 5% ja kuka huonoimmassa. Siksi se koe on mennyt todella vaikeaksi. Toinen samanlainen on englannin koe A1-kielen kokeessa.Toki A1 englanti on vain osaamiskoe, siinä ei arvioida kokelaan kypsyyttä.
Sen pitäisi mitata äidinkielen osaamista. Se on edelleen yo-koe, kuten ne muidenkin oppiaineiden kokeet on.
Kannattaa tutustua äikän opsiin, niin näkee, mitä kaikkea äikkä pitää sisällään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mutta lukion äidinkieli on mennyt todella omituiseksi. Minulla on suomen kielen opinnot plus viestinnän opinnot Valtsikasta suoritettuna plus 20 vuotta uraa viestinnän parissa, enkä osaa auttaa lukiolaisiani äidinkielessä ollenkaan. Ne on menneet todella kummallisiksi, missähän siellä se äidinkielen oma osaaminen on...
Suomen kielen koe on kypsyyskoe, ei osaamiskoe. Ja siinä, kuten kaikissa muissakin yo-aineissa, pitää se jaottelu saada tehtyä, kuka on parhaassa 5% ja kuka huonoimmassa. Siksi se koe on mennyt todella vaikeaksi. Toinen samanlainen on englannin koe A1-kielen kokeessa.Toki A1 englanti on vain osaamiskoe, siinä ei arvioida kokelaan kypsyyttä.
Sen pitäisi mitata äidinkielen osaamista. Se on edelleen yo-koe, kuten ne muidenkin oppiaineiden ko
Väitit että se olisi kypyyskoe. Ei sen sellainen kuulu olla.
Pitäiskö muuttaa takaisin 2 eri päivinä kirjoitettavaan esseeseen, joiden aiheet saa vasta kokeen alussa.
Parempi lähtee jatkoarvioon.
Tämä vanha tapa oli paras.
Vierailija kirjoitti:
Äidinkielen yo-kokeista on tullut tekniikkaa. Yleissivistyksellä tai ajattelun taidoilla ei pitkälle pötkitä.
Sanon tämän miehenä, jolla on äidinkielenopettajan pätevyys.
Tälläinen olo minullekin jäi. Toinen koe, jossa analysoidaan ja tulkitaan oli sellainen, etten oikein koskaan päässyt jyvälle. (tai pääsin kai jotenkin, koska äikkä oli 9 ja kirjoitin M) Lukutaitoa siinä haettiin, mutta minusta se oli rivien välistä tulkintaa ja jos tulkitsit ikään kuin väärin, siitä rokotettiin. Osaan tehtävistä tällaiset sopii paremmin, mutta kaunokirjallisuuden osalta tuntui sellaiselta, että onko tästä oikeasti jotain hyötyä. Esseetkin vähän niin ja näin. Mikä nyt sattuu lautakuntaa miellyttämään. Varsinainen oikeinkirjoitus siinä on nykypäivänä aika pienessä roolissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidinkielen yo-kokeista on tullut tekniikkaa. Yleissivistyksellä tai ajattelun taidoilla ei pitkälle pötkitä.
Sanon tämän miehenä, jolla on äidinkielenopettajan pätevyys.
Tälläinen olo minullekin jäi. Toinen koe, jossa analysoidaan ja tulkitaan oli sellainen, etten oikein koskaan päässyt jyvälle. (tai pääsin kai jotenkin, koska äikkä oli 9 ja kirjoitin M) Lukutaitoa siinä haettiin, mutta minusta se oli rivien välistä tulkintaa ja jos tulkitsit ikään kuin väärin, siitä rokotettiin. Osaan tehtävistä tällaiset sopii paremmin, mutta kaunokirjallisuuden osalta tuntui sellaiselta, että onko tästä oikeasti jotain hyötyä. Esseetkin vähän niin ja näin. Mikä nyt sattuu lautakuntaa miellyttämään. Varsinainen oikeinkirjoitus siinä on nykypäivänä aika pienessä roolissa.
Vaikea niistä teksteistä on jyvälle päästä. Eksperttien artikkeleita, joissa on sanottu jo kaikki olennainen aiheesta. Kokelaan pitää vain viitata teksteihin oikein ja esittää, että inspiroituisi niistä. Omalle ajattelulle on hyvin vähän sijaa.
- Sama
Vierailija kirjoitti:
KVG ihan oikeasti, https://peda.net/joensuu/lukiot/aikuislukio/v/oppiaineet2/jk/ys2
Typerä ääliö. Kai täällä saa keskustella asioista ja kysellä, sen sijaan, että googlettaisi kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Väitit että se olisi kypyyskoe. Ei sen sellainen kuulu olla.
No lain mukaan ylioppilaskokeen tehtävä on selvittää, onko kokelas "saavuttanut lukiokoulutuksen tavoitteiden mukaisen riittävän kypsyyden." (Laki ylioppilastutkinnosta (502/2019), 1.) Sitä ei toki sanota, minkä kokeen tehtävä tuo on. Perinteisesti on vain ajateltu, että äidinkielen koe sopisi kypsyyden selvittämiseen paremmin kuin vaikkapa matematiikan koe.
- eri
Tempaisin aineisto aineesta Laudaturin ja aineesta Eximian. Että ei oo kielitaidosta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Lukutaidon koe ja kirjoitustaidon koe on erikseen. Tuossa linkissä on sisällöt hyvin kuvattu
https://peda.net/joensuu/lukiot/aikuislukio/v/oppiaineet2/jk/ys2
Ovatko nämä nykyään kaikki samana päivänä vai luku- ja kirjoitustaito eri päivinä?
Aine on siis nykyään joku tekstiin viittaamiskoe?
En tiedä mutta lukion äidinkieli on mennyt todella omituiseksi. Minulla on suomen kielen opinnot plus viestinnän opinnot Valtsikasta suoritettuna plus 20 vuotta uraa viestinnän parissa, enkä osaa auttaa lukiolaisiani äidinkielessä ollenkaan. Ne on menneet todella kummallisiksi, missähän siellä se äidinkielen oma osaaminen on...