Millälailla saisin häädettyä omistamaltani kiinteistöltä haltijan, joka ei tee siellä remontteja jotta rakennukset pysyisivät kunnossa?
Eli henkilölle on annettu kiinteistöön elinikäinen hallintaoikeus. Ei ole mikään vuokralainen tms. Älä vastaa ja esitä tietävää , jos et ymmärrä, mistä on kyse. Muuten voi kommentoida ja kysyä, jos haluaa osallistua savustamismiettimiseen.
Eli jos rakennuksista ei huolehdita, minulla pitäisi olla oikeudellinen peruste vaatia hallintaoikeuden purkua tai muulla tavoin velvoittaa henkilö laittamaan rakennuksia kuntoon, niin ettei niiden arvo laske.
Hallintaoikeus on ollut tällä henkilöllä jo 20 vuotta, mutta aiemmin toisena siinä oli vanhempani. Nyt vieras leski. Hänet pitäisi saada savustettua mökiltä pois.
Myös mökin antaja ja lahjoittaja, joka pidätti näille sen hallintaoikeuden (mökki tuli minulle) on lausunut toivovansa, että vieras ihminen lähtee mökiltä vanhempani kuoleman jälkeen.
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran olet omistaja niin kunnosta itse rakennukses, turhaa täällä mariset.
Ei niiden kunnossapito omistajalle kuulu, vaan hallintaoikeuden haltijalle. Hänellä on vastuu siitä, ettei omaisuuden arvo alene hallinta-aikana. Tosin ehkä vastuuni voi kattaa hänen pakottamisensa tekemään rakennusten kuntoon vaaditut asiat. Tai muuten haemme hallintaoikeuden purkua.
ApOlet tässä oikeassa. Lesken on huolehdittava, että asunnon arvo ei alene. Jos taas asuntoon tehdään remontti, joka nostaa asunnon arvoa, silloin siitä vastaa asunnon omistaja.
Hahaa, nonni! Nyt ihmettelen enää sitä, ettei asianajajani ole auttanut minua asiassa jo aikaisemmin. Tähänkin tarvittiin lähtölaukaukseksi se, että tätini ystävä sattumalta kävi paikalla ja raportoi tädille. Hän on kunnan rakennuslautakunnan jäsen ja sanoi, että rakennus näytti huolestuttavalta. Äitini ehdotti, että lakimieheni soittaa tälle tätini ystävälle ja hän teki niin. Sen jälkeen hän alkoi ehkä ymmärtää, että olen ollut koko ajan oikeassa murehtiessani mökkiasiaa.
Toisaalta ehkä sen ajamisen oikea aika on nyt, kun isä ei ole enää kärsimässä mistään tästä.
ApVaihda asianajajaa
En vaihda. Nykyinen on kyllä hyvä, erittäin välitön ja mutkaton tapaus, hänelle voi puhua kuin ihmiselle, eikä mene ihon alle asiat, hän on ihan jees, mutta itse saa ihan hitosti paiskia hommia rinnalla! Jos jättäisi asian vain asianajajan käsiin, ei tulis niin hyvä. Mutta mä tykkään penkoa ja ottaa itsekin selvää.
Ap
En alkanut lukea tätä pitkää ohjetta, mutta voisiko terveysviranomaisesta olla apua? Siis jos on syytä olettaa, että kiinteistö on siinä kunnossa, että siitä on jo asukaalle terveyshaittaa?
https://www.valvira.fi/documents/14444/261239/Ohje_asunnon_terveyshaita…
Ja siis tavallaan tämä on myös galluppi palstan oikeudentuntoisyudesta, miten moni asettuu väärintekijän puolelle ja miten moni alkaa tukea oikeuden tapahtumista. Noin siis suunnilleen ja karkeasti.
Tietenkin sellaiset viestit, joissa ehdotetaan sopua ovat ihan järkeviä näin kun asioiden taustoja ei yhtään tiedä.
Ap
Mees ny vaja akki muualle jankkaamaan typeryyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niiden kunnossapito omistajalle kuulu, vaan hallintaoikeuden haltijalle. Hänellä on vastuu siitä, ettei omaisuuden arvo alene hallinta-aikana. Tosin ehkä vastuuni voi kattaa hänen pakottamisensa tekemään rakennusten kuntoon vaaditut asiat. Tai muuten haemme hallintaoikeuden purkua.
ApOlet tässä oikeassa. Lesken on huolehdittava, että asunnon arvo ei alene. Jos taas asuntoon tehdään remontti, joka nostaa asunnon arvoa, silloin siitä vastaa asunnon omistaja.
Hahaa, nonni! Nyt ihmettelen enää sitä, ettei asianajajani ole auttanut minua asiassa jo aikaisemmin. Tähänkin tarvittiin lähtölaukaukseksi se, että tätini ystävä sattumalta kävi paikalla ja raportoi tädille. Hän on kunnan rakennuslautakunnan jäsen ja sanoi, että rakennus näytti huolestuttavalta. Äitini ehdotti, että lakimieheni soittaa tälle tätini ystävälle ja hän teki niin. Sen jälkeen hän alkoi ehkä ymmärtää, että olen ollut koko ajan oikeassa murehtiessani mökkiasiaa.
Toisaalta ehkä sen ajamisen oikea aika on nyt, kun isä ei ole enää kärsimässä mistään tästä.
ApVaihda asianajajaa
En vaihda. Nykyinen on kyllä hyvä, erittäin välitön ja mutkaton tapaus, hänelle voi puhua kuin ihmiselle, eikä mene ihon alle asiat, hän on ihan jees, mutta itse saa ihan hitosti paiskia hommia rinnalla! Jos jättäisi asian vain asianajajan käsiin, ei tulis niin hyvä. Mutta mä tykkään penkoa ja ottaa itsekin selvää.
ApEn alkanut lukea tätä pitkää ohjetta, mutta voisiko terveysviranomaisesta olla apua? Siis jos on syytä olettaa, että kiinteistö on siinä kunnossa, että siitä on jo asukaalle terveyshaittaa?
Joo, se tätini rakennuslautakunta-ystävä mainitsi myös sen, että pitäisi katsoa, että rakennus on turvallinen ja terveellinen.
Sen takia mun nimenomaan pitää saada teettää siellä kunnon perusteellinen kuntotutkimus, että tällaisetkin asiat tulevat esiin, jos niitä on. Enhän halua sitten saada mökkiä aikanaan haltuuni kaikilla noilla ongelmilla ja maksaa niitä itse. Se ei ole tarkoitus.
Kun siis leski on hallinnut mökkiä nyt kuitenkin 20v. eikä sinä aikana ole tehty kuin katto yhteen rakennukseen. Ei muuta! Esim. saunan katto vaikuttaa aivan laholta :(
Ap
Ja siis rakennuksia on 3 plus yksi vajarakennus.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mees ny vaja akki muualle jankkaamaan typeryyksiä.
Ei kun mua huvittaa kun ajattelen lähitulevaisuutta, kun toivon, että se akka roikkuu kohta ikävissä naruissa eikä pääse irti, hänen pahin painajaisensa, joutuukin olemaan tasapuolinen ja reilu!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap. Oletko käynyt keskustelemassa asukkaan kanssa. Kerro hänelle mikä sinua huolestuttaa. Usein rauhallinen keskustelu tuottaa paremman tuloksen kuin lakipykälien kanssa hosuminen. Keskusteluun pitää saada sävy, että tämä on Myös hänen asiansa. Vastakkainasettelut ovat huonoja.
Ap haluaa oikeasti vain riidellä ja valittaa, ei ratkaista tilannetta rakentavasti.
Jos hän ei olisi vaihdattanut lukkoja ja kohdellut minua muutenkin väärin, voisimme keskustella. Mutta mitä hyltyä? Parempi on, kun oikeuslaitos kantaa akan ulos sieltä niskaperseotteella. Ois ajatellut mun tunteita, jos nyt pitäisi ajatella hänen. Mutta ei kiinnosta enää.
Ap
Ihan vaan tiedoksi kaikille, että akka ja akaksi haukkuminen on Suomessa todettu kunnianloukkauksesksi. Siitä löytyy muutama kunnianloukkaustuomio. Tulee mieleen yksi tapaus, jossa mies haukkui ja nimitti naista vanhaksi akaksi ja sille oli kuulija. Oikeuden päätöksessä ei ole oleellista onko kyse vanhasta vai nuoremmasta " akasta". Mies joutui korvaamaan henkisestä kärsimyksestä 200e ja sai päälle 30 päiväsakkoa. Tuomio pysyi hovissa.
Akka on neutraali sana vain jossain etelä- Pohjanmaalla jossa miehet kutsuvat vaimoaan lempeästi akaksi.
Kannattaa pitää suu soukalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApVaihda asianajajaa
ApEn alkanut lukea tätä pitkää ohjetta, mutta voisiko terveysviranomaisesta olla apua? Siis jos on syytä olettaa, että kiinteistö on siinä kunnossa, että siitä on jo asukaalle terveyshaittaa?
Joo, se tätini rakennuslautakunta-ystävä mainitsi myös sen, että pitäisi katsoa, että rakennus on turvallinen ja terveellinen.
Sen takia mun nimenomaan pitää saada teettää siellä kunnon perusteellinen kuntotutkimus, että tällaisetkin asiat tulevat esiin, jos niitä on. Enhän halua sitten saada mökkiä aikanaan haltuuni kaikilla noilla ongelmilla ja maksaa niitä itse. Se ei ole tarkoitus.
Kun siis leski on hallinnut mökkiä nyt kuitenkin 20v. eikä sinä aikana ole tehty kuin katto yhteen rakennukseen. Ei muuta! Esim. saunan katto vaikuttaa aivan laholta :(
Ap
Kun päätös tarkastuksesta tulee viranomaiselta, asukkaan on päästettävä tarkastajat sisälle. Tämä henkilö saattaa kieltää sinua pääsemästä sinne, mutta ei voi kieltäytyä viranomaisten päätöksestä, että tarkastus on tehtävä.
Lopputulos: kun mökin haltija kuolee, oletettavasti ennen sinua Ap, mökki on niin huonossa kunnossa että pommi vaan nurkan alle ja uutta rakentamaan. Turhaan stressaat millään remonteilla jos mörskä on nyt jo homeessa.
Montako avausta meinasit vielä laittaa tästä?
Se leski on asunut siellä 20 vuotta asunnon toisen omistajan eli isäsi kanssa. Isäsi on se joka on laiminlyönyt velvollisuuttaan. Älä vie oikeuteen, tulee vaan kalliimmaksi sinulle. Löydä joku kompromissi, miten pääset nyt kunnostamaan tuota ja lesken oikeus säilyy tai sitten etsi keino miten saat hänet molempien kannalta hyvillä mielin ulos.
Tätä sinun ärtymystä ja jatkuvaa valitusta ja syyttelyä seuranneena täytyy sanoa että olet varmaan aika onneton ja huono ihminen.
Mutta on niin vaikea odottaa! Oon odottanut tuon mökin kanssa about 12 vuotta, että pääsen kostamaan! Ja nyt TODELLA toivon, että saan kostaa. Ja isosti.
Että löytyy ne pykälät, joiden mukaan lesken on PAKKO luopua mökistä, vaikka vastustaa ajatusta, ja vaatija olen minä! En edes tajua, miksi se nuijapää i jo luovu siitä???? Mikä maksaa? Ei sitä ole hänelle koskaan tarkoitettu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Se leski on asunut siellä 20 vuotta asunnon toisen omistajan eli isäsi kanssa. Isäsi on se joka on laiminlyönyt velvollisuuttaan. Älä vie oikeuteen, tulee vaan kalliimmaksi sinulle. Löydä joku kompromissi, miten pääset nyt kunnostamaan tuota ja lesken oikeus säilyy tai sitten etsi keino miten saat hänet molempien kannalta hyvillä mielin ulos.
Tätä sinun ärtymystä ja jatkuvaa valitusta ja syyttelyä seuranneena täytyy sanoa että olet varmaan aika onneton ja huono ihminen.
Yhteisvastuullisia molemmat ovat. Leskellä on siinä osa myös! Toisekseen jos siellä nyt löytyy vaikka terveydelle haitallista mikrobikasvustoa, niin kuka voisi väittää, ettei se ole syntynyt sinne heidän aikanaan? Ei ole oikein, että hänen nyt ei tarttis sitä korjata, jos se kuitenkin PITÄÄ korjata. Eli että MÄ sitten korjaisin kaiken tuollaisen, kun saisin mökin aikanaan. Ei se ole oikein. Hän vastaa mökin lahoamisesta, siellä uusittiin kattokin vasta, kun sisälle oli tullut vettä! Isäni tuntien niitäkään vaurioita ei ole varmaan tutkittu! Ne voivat hyvinkin olla siellä yhä.
Jos sielä on terveyteen tai turvallisuuteen liittyviä ongelmia, HÄN maksaa! Ne voivat olla useiden kmmenien tuhansien hintaisia remontteja. Vaikka ne määrättäisiin meille yhteisvastuullisesti, hänellä ei ole rahaa niihin, joten hän maksaa mulle korvauksia ja luopuu mökistä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteisvastuullisia molemmat ovat. Leskellä on siinä osa myös! Toisekseen jos siellä nyt löytyy vaikka terveydelle haitallista mikrobikasvustoa, niin kuka voisi väittää, ettei se ole syntynyt sinne heidän aikanaan? Ei ole oikein, että hänen nyt ei tarttis sitä korjata, jos se kuitenkin PITÄÄ korjata. Eli että MÄ sitten korjaisin kaiken tuollaisen, kun saisin mökin aikanaan. Ei se ole oikein. Hän vastaa mökin lahoamisesta, siellä uusittiin kattokin vasta, kun sisälle oli tullut vettä! Isäni tuntien niitäkään vaurioita ei ole varmaan tutkittu! Ne voivat hyvinkin olla siellä yhä.
Jos sielä on terveyteen tai turvallisuuteen liittyviä ongelmia, HÄN maksaa! Ne voivat olla useiden kmmenien tuhansien hintaisia remontteja. Vaikka ne määrättäisiin meille yhteisvastuullisesti, hänellä ei ole rahaa niihin, joten hän maksaa mulle korvauksia ja luopuu mökistä.
Ap
Se ois niin hauskaa saada hänet sieltä tuolla lailla pois! Saatuani korvaukset häneltä möisin mökin, ostaja saisi sen korjata ja sillä sipuli. Se on kuitenkin onneksi arvokkaalla paikalla, joten ostaja löytyy kyllä.
Ap
Siihen loppuis sen paskaläjän mökkeilyt ja mä tienaisin mökistä kivasti rahaa. 6-numeroinen summa.
Ap
Mua vaan ärsyttää, kun asianajaja ei ole vielä osannut sanoa, menisikö se noin. Mutta luulis nyt... ei kai se niinkään voi olla, että mökki saa olla toisella 40 vuotta ja kun se palautetaan, mulla on kaikki siihen tulleet korjattavat asiat vastuullani? Asianajajani sanoi ainakin kirjeessä leskelle jo, että jos asiaa ei nyt ratkaista, kiista jatkuu aikanaan hänen perillistensä kanssa, eli mökille aiheutetut vauriot otetaan korvauksina lesken lasten nenän edestä. Että hän ei varmaan halua tällaista, sanoi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mua vaan ärsyttää, kun asianajaja ei ole vielä osannut sanoa, menisikö se noin. Mutta luulis nyt... ei kai se niinkään voi olla, että mökki saa olla toisella 40 vuotta ja kun se palautetaan, mulla on kaikki siihen tulleet korjattavat asiat vastuullani? Asianajajani sanoi ainakin kirjeessä leskelle jo, että jos asiaa ei nyt ratkaista, kiista jatkuu aikanaan hänen perillistensä kanssa, eli mökille aiheutetut vauriot otetaan korvauksina lesken lasten nenän edestä. Että hän ei varmaan halua tällaista, sanoi.
Ap
Onko tällä leskellä mitään perittävää? Siis mistä voitaisiin mökille aiheutetut vauriot ottaa korvauksina hänen kuolemansa jälkeen?
Mikset vain palkkaa Jevgeniä hoitamaan ongelmat pois lopullisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä sitä täällä kyselet ? Laita se asianajajasi paikalle ja vaadi hallintaoikeuden purkua.
Saan viihdettä siitä, kun palstalla on ihmisiä, joista olen tosi ilkeä sille leskelle :D Kannustavat moraalitonta ja paskaa ihmistä, superhuvittavaa :Dd.
Ap
Tällaista on elämä kun vihaa isänsä uutta puolisoa syystä, joka ei ole edes uudesta puolisosta johtuvaa. Itseasiassa sisälläsi kytevä viha on vain purettava johonkin, isäsi leski on vain sijaiskärsijä.
Selvittämättömät asiat, jättikö isäsi äitisi, ja hän katkeroitui? Koetko, ettei isälläsi ollut oikeutta onneen ilman äitiäsi? Etkö luota isäsi omiin ratkaisuihin? Koetko, että isäsi uusi puoliso vei sinunlta jotain? Oletko näitä ydinperhe fanaatikkoja? Sinulla puheittesi mukaan omaisuutta niin, ette p:lle taivu, osta itsellesi oma mökki!
Mummosi tahto oli, että isäsi leskellä on mökkiin hallintaoikeus. Miksipä et voisi kunnioittaa tätä?
MIssä kunnossa mökki on ollut kun sen hallintaoikeus on saatu? Se on sen mökin taso mihin verrataan.
Oikeuslaitos ja mun asianajajan vaatimuskirjeet.
Ap