Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millälailla saisin häädettyä omistamaltani kiinteistöltä haltijan, joka ei tee siellä remontteja jotta rakennukset pysyisivät kunnossa?

Vierailija
05.11.2020 |

Eli henkilölle on annettu kiinteistöön elinikäinen hallintaoikeus. Ei ole mikään vuokralainen tms. Älä vastaa ja esitä tietävää , jos et ymmärrä, mistä on kyse. Muuten voi kommentoida ja kysyä, jos haluaa osallistua savustamismiettimiseen.
Eli jos rakennuksista ei huolehdita, minulla pitäisi olla oikeudellinen peruste vaatia hallintaoikeuden purkua tai muulla tavoin velvoittaa henkilö laittamaan rakennuksia kuntoon, niin ettei niiden arvo laske.
Hallintaoikeus on ollut tällä henkilöllä jo 20 vuotta, mutta aiemmin toisena siinä oli vanhempani. Nyt vieras leski. Hänet pitäisi saada savustettua mökiltä pois.
Myös mökin antaja ja lahjoittaja, joka pidätti näille sen hallintaoikeuden (mökki tuli minulle) on lausunut toivovansa, että vieras ihminen lähtee mökiltä vanhempani kuoleman jälkeen.

Kommentit (178)

Vierailija
161/178 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/uutiset/3-8692061

Huh, täällä ainakin onneksi sanotaan, että vain hautaustestamentti olisi sitova! Eli siinä puhutaan hölmösti lähinnä rahasta, ei järjestelyistä.

Ap

Vierailija
162/178 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla on sen verran kovat kierrokset, että epäilen että kone hyytyy paljon ennen leskeä tavalla tai toisella.

Koville kyllä tuntuu ottavan, että oma isä rakasti jotakin toista kuin ap:n äiitiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/178 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea arvailla, miten leski sellaiseen sopimukseen suhtautuu. Itse en sellaista allekirjoittaisi, mutta enpä kehtaisi lokkeilla lapsen mökillä, jonka tämän mummo on ostanut ja pyytänyt, että luopuisin siitä mieheni kuollessa.

Ap

Ehkäpä isäsi elämän rakkauden käytökseen vaikuttaa se, että olet ollut häntä kohtaan alusta alkaen hirveä v*ttupää. Hän siis tuskin haluaa tehdä yhtään asiaa sinulle helpoksi. Näin ollen sinä niität mitä kylvät.

Vierailija
164/178 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan uteliaana kysyn, että minkä ikäinen sinä olet, ja entä leski? Ei ole pakko vastata, jos et halua. Kiinnostaa vain koska sinulla olisi mahdollista saada mökki haltuusi teoriassa.

Vierailija
165/178 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on siis mökki, ei vakituinen asunto? Lesken lakisääteinen hallintaoikeus ei koske mitään muuta kuin asuntoa, se taitaa olla jopa erikseen ihan niillä sanoilla  mainittu, että ei ulotu kesämökkiin. Mun käsittääkseni sä voit vaikka myydä mökin ja hallintaoikeus purkautuu sillä. Laissa sanotaan kyllä sekin, että hallintaoikeuden alaisesta kesämökistä pitää hallintaoikeuden haltijan huolehtia. 

Hallintaoikeus on pidätetty lahjakirjassa.

Kesämökin hallintaoikeutta ei kuitenkaan ole viety koskaan rekisteriin (maakaareen). Sen takia ehkä voisin myydä sen ilman haltijan suostumusta.

Ap

Et voi. Hallintaoikeus voidaan kirjata erityisenä oikeutena lainhuuto- ja kiinnitysrekisteriin (huom. Kirjausta ei tehdä maakaareen, maakaari on laki), mutta sitä kirjausta ei ole pakko tehdä. Jos myyt tilan tietoisena hallinto-oikeudesta, tulet itse vahingonkorvausvelvolliseksi sekä ostajaa että hallintaoikeuden haltijaa kohtaan.

Vierailija
166/178 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on lisäksi ositus tekemättä... joten kivat hänelle. Mä oon kuitenkin saanut pesästä jo lähes kaiken arvokkaan, millä ostaa oikeutta ja elää.

Ap

Ei voi olla mahdollista, että olet saanut perinnön ennen ositusta. Ositus täytyy lain mukaan tehdä aina ennen perinnönjakoa. Voitte joutua perinnöstänne korvaamaan leskelle, jos olette tehneet jaon huomioimatta lesken mahdollista tasinkoa.

Vierailija
167/178 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmiannettu

Tämä avaaja kuuluu suljetulle osastolle.

Vierailija
168/178 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up, koska m o d e poisti tämänaamuisen aloituksen

Vierailija
169/178 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö sä vielä ole saanut tätä keissiä tehtyä?

Sun tehokas tekeminen menee täällä pälättämiseen.

Paitsi että tämä on vain sun mielikuvituksen tuotetta.

Tyypillinen pikkumamma😂

Vierailija
170/178 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tää valmistu useampaan vuoteen, jos kaikki pitää esim. kierrätää akan hankaluuden takia käräjäoikeuden kautta.

Ap

Vierailija
171/178 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

But it’s not the KILL, it’sthe thrill of the chase...

Paitsi että on se tietysti se killikin. Tässä tapauksessa.

Ap

Vierailija
172/178 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sinnikäs leski. Ap on hävinnyt kaikki kiistat leskeä vastaan. Niin hautakivet, kuin mökitkin ..

Vierailija
173/178 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovien takaa kirjoittelee.

Vierailija
174/178 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on siis mökki, ei vakituinen asunto? Lesken lakisääteinen hallintaoikeus ei koske mitään muuta kuin asuntoa, se taitaa olla jopa erikseen ihan niillä sanoilla  mainittu, että ei ulotu kesämökkiin. Mun käsittääkseni sä voit vaikka myydä mökin ja hallintaoikeus purkautuu sillä. Laissa sanotaan kyllä sekin, että hallintaoikeuden alaisesta kesämökistä pitää hallintaoikeuden haltijan huolehtia. 

Hallintaoikeus on pidätetty lahjakirjassa.

Kesämökin hallintaoikeutta ei kuitenkaan ole viety koskaan rekisteriin (maakaareen). Sen takia ehkä voisin myydä sen ilman haltijan suostumusta.

Ap

Et voi. Hallintaoikeus voidaan kirjata erityisenä oikeutena lainhuuto- ja kiinnitysrekisteriin (huom. Kirjausta ei tehdä maakaareen, maakaari on laki), mutta sitä kirjausta ei ole pakko tehdä. Jos myyt tilan tietoisena hallinto-oikeudesta, tulet itse vahingonkorvausvelvolliseksi sekä ostajaa että hallintaoikeuden haltijaa kohtaan.

Kyllä sen voi myydä, mutta hallintaoikeus ei sillä poistu, joten tuskin kukaan ostaa.

Vierailija
175/178 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

But it’s not the KILL, it’sthe thrill of the chase...

Paitsi että on se tietysti se killikin. Tässä tapauksessa.

Ap

Menes nyt korjaa se mökki.

Vierailija
176/178 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittajan riskiä. Koita nyt elää asian kanssa.

T: Iloinen vuokralainen

Vierailija
177/178 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.vauva.fi/keskustelu/6062549/muistatteko-viela-aitihullun-kr…

Nyt se leski haluaa jo siitä mökistä eroon ja antaa sen mulle 😁 Mutta saa nähdä, milloin pystyy tuosta kultakimpaleestaan oikeasti luopumaan. Mulla ei ole sen kanssa enää kiire. Mä tajusin joskus 2022 tai 2023 luettuani tämän*) artikkelin, ettei mulla ole mätänevän mökin kanssa mitään hätää. Ihmiset haluavat silti aina luontoon ja veden äärelle ja koska mökki on pk-seudulla, sinne riittää kyllä tulijoita vaikka telttaan 🤭

*) https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000008855471.html 

"Kulttimaineeseen noussut lomakohde piilottelee Turun saaristossa Tällainen on metsäkylä, jonne hipsterit jonottavat lomailemaan ilman vettä ja sähköä"

Vierailija
178/178 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteys juristiin, joka tietää, miten menetellä.

Ja joo, juristin neuvot maksaa jonkin verran, mutta se maksanee vielä enemmän, kun ko. haltija madalluttaa kiinteistön arvon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi