Gynekäynnilläni oli opiskelijoita eikä minulle kerrottu etukäteen
Varasin ajat sitten ajan gynekologille. Aika oli naislääkärille.
Tänään sitten paikan päällä selvisi että he meinaavat käyttää käyntiäni opetustarkoitukseen. Paikalla oli neljä opiskelijaa, kaksi naista ja kaksi miestä. Yksi näistä miehistä suorittaisi tutkimuksen.
Jos olisin tiennyt tästä etukäteen, en todellakaan olisi suostunut. Nyt oli vähän fiilis että minut huijattiin tuohon, koska lääkärikin ihmetteli että enkö muka tiennyt ja olen aikaisemmin jo kyseiseen paikkaan ilmoittanut etten tahdo että paikalla on "ylimääräisiä" henkilöitä + tahdon että gynekologinani toimii nainen.
Nuo "alapään sorkkimiset" on epämielyttävimpiä toimenpiteitä joita tiedän, mieluummin istuisin koko päivän vaikka hammaslääkärillä porattavana. Siksi venytän seuraavaa gynekäyntiä mahdollisimman pitkälle ja tahdon päästä siinä ns. mahdollisimman vähällä, kuten että tutkimuksen suorittaa (vanhempi) nainen eikä paikalla ole muita.
Vieläkin huono fiilis koko jutusta.
Kommentit (184)
MISSÄ AP KÄVI?
Mulla ollut jatkuvasti opiskelijoita, kun olen kerran siihen suostunut. Nyt se on loppu lopullisesti ja aion käydä yksityisellä gynellä. Mulla jo ikää lähes 50v. niin en enää kestä niitä pällistelijöitä.
Eli eihän yksityisellä puolella ole noita opiskelijoita eli kerro nyt ap missä olit?
Jos menette gynekologille johonkin opetussairaalaan niin muistakaa sheivata ja pestä takapuolenne että olette eduksenne jos vaikka joku nuori mies pääsee tutkimaan teitä.
Ei multa ole koskaan etukäteen varoteltu opiskelijoista, siis aikaa varattaessa. Vaata kun menee vastaanotolle lääkäri on esitellyt opiskelijan ja kysynyt, sopiiko, että opiskelija seuraa mukana. Aina on ok ollut, kerran kysyivät, että saako opiskelija suorittaa tutkimuksen, selvä.
Näitä on ollut useita kertoja, kymmeniä.
Jos menee yliopistolliseen sairaalaan asiakkaaksi pitää automaattisesti varautua ja hyväksyä opiskelijat. Jos ne ei ajatuksena miellytä, niin yksityiselläkin voi käydä.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 20:17"]
Itselläni on tässä teemassa odottamattomin tilanne tullut vastaan, kun sain lähetteen keskussairaalaan tarkempiin gyne-tutkimuksiin. Vastassa oli entinen rinnakkaisluokkalainen lukioajoilta. Kumpikin oletettavasti tunsimme toisemme, mutta en sitä ääneen ilmaissut. Lisäksi paikalla oli kandi ja tämä lukiokaverini kysyi saisiko kandi tehdä tutkimuksen. Annoin luvan, mutta kandi ei onnistunut saamaan välineitä sisään ja niin tutkimuksen teki lukiokaverini. Oli aika hämmentävä tilanne. Etenkin kun se tapahtui ihan eri puolella Suomea kuin missä lukiota kävimme.
[/quote]
Tuossa olisit voinut sanoa gynekologille, että tehän tunnette lukiosta, jolloin hän luultavasti olisi pyytänyt, ainakin olisi ollut asiallista pyytää paikalle toinen gynekologi. Hän tapaa paljon ihmisiä, eikä kaikilla kasvomuisti ole täydellinen, joten ei välttämättä yhdistänyt sinua lukioon, vaikka olisi tunnistanut, vaan on saattanut pohtia, että olet ollut aikaisemmin hänen potilaana.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 19:52"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 19:45"]
Niin mikä paikka se oli ap jossa kävit gynekologilla? Sairaalassako? Vai onko terveyskeskuksessakin kokonaisia opiskelijaryhmiä harjoittelemassa?
[/quote]
Yliopistollisella sairaalalla muistaakseni synnytykseen liittyvässä tarkastuksessa on ollut opiskelija ehdolla tarkistukseen. En kieltänyt yhden läsnäoloa, mutta kielsin, kun kysyivät voiko toinenkin opiskelija olla läsnä ja kielsin opiskelijamieheltä tarkistuksen. Mihin sitä tarvitsee opiskelijan tarkistusta, kun gynekologi on jo tehnyt tarkistuksen? Kyllä siinä on ihan riittävästi, että yksi ihminen ronkkii.
[/quote]
No ei siinä tietenkään ole kyse siitä, että sinä olisit tarvinnut sen toisenkin tarkistuksen. Vaan siitä, että se opiskelija oli opiskelemassa juurikin sitä, kuinka sisätutkimus tehdään. Millä hän voi sen oppia, jos kaikki käyttäytyvät kuin sinä? Ei tällaista asiaa millään mallinukella voi harjoitella.
Mulle kävi neuvolalääkärillä niin että paikalle oli aivan yllättäen kolme harjoittelijaa. Tuli kyllä sellanen olo, että olis ehkä ollu asiallista kysyä asiasta etukäteen, ja että just siks ei kysytä, koska on vaikeampaa kieltäytyä suoraan päin harjoittelijoiden naamaa. Totesin, että yksi saa jäädä, useamman läsnäolo olisi lähinnä vaivaannuttavaa. Valitsivat sitten sen joka oli vähiten ollut näissä tilanteissa mukana ja muut poistui odotushuoneeseen odottamaan seuraavaa uhria.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 20:28"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 20:17"]
Itselläni on tässä teemassa odottamattomin tilanne tullut vastaan, kun sain lähetteen keskussairaalaan tarkempiin gyne-tutkimuksiin. Vastassa oli entinen rinnakkaisluokkalainen lukioajoilta. Kumpikin oletettavasti tunsimme toisemme, mutta en sitä ääneen ilmaissut. Lisäksi paikalla oli kandi ja tämä lukiokaverini kysyi saisiko kandi tehdä tutkimuksen. Annoin luvan, mutta kandi ei onnistunut saamaan välineitä sisään ja niin tutkimuksen teki lukiokaverini. Oli aika hämmentävä tilanne. Etenkin kun se tapahtui ihan eri puolella Suomea kuin missä lukiota kävimme.
[/quote]
Tuossa olisit voinut sanoa gynekologille, että tehän tunnette lukiosta, jolloin hän luultavasti olisi pyytänyt, ainakin olisi ollut asiallista pyytää paikalle toinen gynekologi. Hän tapaa paljon ihmisiä, eikä kaikilla kasvomuisti ole täydellinen, joten ei välttämättä yhdistänyt sinua lukioon, vaikka olisi tunnistanut, vaan on saattanut pohtia, että olet ollut aikaisemmin hänen potilaana.
[/quote]
Toki olisinkin, mutta tilanne tuli niin yllättäen eteen, että hämmennyin tyystin. Itsekin tunnistin gynen vain nimikyltin perusteella, lukiovuosista kun oli vierähtänyt kymmenisen vuotta. Paikka oli sitäpaitsi pikkukaupungin keskussairaala heinäkuussa, paikalla ei välttämättä olisi ollut edes ketään toista tekemään tutkimusta. No, tutkimus tuli tehtyä - ei se enää näin jälkikäteen harmita, mutta siinä tilanteessa se toki oli hivenen hämmentävää.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 20:21"]
Ymmärrättekö, mihin johtaa tuo potilaan yksityisyyden suojan vaatiminen ja opiskelijoiden poistaminen tutkimustilanteesta?
Jos niin toimittaisiin, vastavalmistunut lääkäri rupeaisi sitten harjoittelemaan potilaiden hoitoa ihan itsekseen, ilman että siinä olisi vanhempaa lääkäriä näyttämässä ja opettamassa.
Itse olen ollut monet monituiset kerrat opiskelijoiden ja kandien tutkittavana, ja aina olen antanut heidän tehdä kaikki pyydetyt toimenpiteet. Joskus on mennyt jotakin pieleenkin. Joka kerta olen silti ajatellut, että tuokin nuori tyttö tai poika voi joskus vaikka pelastaa henkeni tai lapseni hengen, kun saa nyt harjoitella.
[/quote]
Älä huoli - sinunlailla ajattelevia on myös. Eli löytyy niitä, jotka eivät välitä, vaikka paikalla on ulkopuolisia. Asia on ihan ok, jos potilaalta kysytään lupa ja hän siihen suostuu. Tässä onkin kysymys siitä, että lupaa ei kysytä tarpeeksi selvästi etukäteen antaen tilaa myös sille kieltäytymiselle.
Tämä ketjukin puoltaa paikkansa siinä, ettei vastaavanlaisia kielteisiä kokemuksia tulisi ihmisille, eli tietoisuuden lisääminen siitä, että tällaiseen tilanteeseen saattaa joutua gynellä. Mennessään tutkimuksiin potilas ehkä jännittää ja on hämmentynyt. Sitten onkin edessä vielä tällainen kiva "ylläri".
Kyllä usein nämä tilanteet tulevat tosiaan nopeasti eteen. Olin raskausaikana tutkimuksessa ja ultraäänitutkimus, mutta sisätutkimuksena. Yhtäkkiä synnärin ylilääkäri porhalsi sisälle ja mukanaan kolme harjoittelijaa. Mulle kommentoitiin ainoastaan, että harjoittelijat tulevat katsomaan kuvat (kyseessä oli kaksosraskaus). Pahinta oli että vaihtoivat vauhdissa ultraäänitutkimuksen tekijää eli mun oma lääkäri veks ja harjoittelija tilalle. 2 harjoittelijaa tuijotti lähietäisyydeltä. Tutkimus kesti ja kesti, kesti ja kesti. Alkoi tulla jo huono olo siinä maatessa. Noh, ei se nyt elämäni pahin kokemus ollut - jos ei paraskaan.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 20:27"]Ei multa ole koskaan etukäteen varoteltu opiskelijoista, siis aikaa varattaessa. Vaata kun menee vastaanotolle lääkäri on esitellyt opiskelijan ja kysynyt, sopiiko, että opiskelija seuraa mukana. Aina on ok ollut, kerran kysyivät, että saako opiskelija suorittaa tutkimuksen, selvä.
Näitä on ollut useita kertoja, kymmeniä.
Jos menee yliopistolliseen sairaalaan asiakkaaksi pitää automaattisesti varautua ja hyväksyä opiskelijat. Jos ne ei ajatuksena miellytä, niin yksityiselläkin voi käydä.
[/quote]
Nimenomaan. Yliopistolliset sairaalat ovat opetussairaaloita, joten suostumalla hoitoon siellä, suostut automaattisesti myös opetuspotilaaksi. Ainakin joitakin vuosia sitten osastojen seinillä oli tiedotteita asiasta.
Sitä paitsi siinä, että kerrottaisiin asiallisesti etukäteen, että pyytäisimme lupaa harjoittelijoiden läsnäoloon ja että se on tärkeää heidän taitojensa kehittymisen kannalta, olisi sekin puoli, että siihen ehtisi valmistautua. Itselleni on ainakin eroa sillä, että olenko alasti yhden ihmisen vaiko joukon edessä, vaikka se joukko olisikin vaitiolovelvollisia. (Ja kyllähän he jälkikäteen naureskelevat ja ivailevat potilaita toisilleen.) Vaikka yleensä suostun läsnäoloon, ellei toimenpide ole ihan valtavan nöyryyttävä, niin olisi mukava voida valmistautua henkisesti siihen, että tänään joutuu olemaan tuijotuksen kohteena vieläkin pahemmin kuin normaalisti.
Opiskelen itse alaa, jossa joudutaan ottamaan esim papa näytteitä. Voin kertoa, että yhtä epämiellyttävää se on opiskelijallekkin tunkeutua ensimmäisiä kertoja lähietäisyydelle toisen intiimejä paikkoja tutkimaan. Väkisinkin tulee mieleen, että asiakas ei pidä tilanteesta ja arvioi opiskelijan työtä kriittisemmin. Mutta eihän sitä muuten opi kuin tekemällä..
joka tapauksessa olisi kiva, jos asiallisesti ennen tutkimuksen alkua kerrottaisiin, että ei halua opiskelijan seuraavan/suorittavan tutkimuata. Tällöin tilanne on mukavampi kummallekkin osapuolelle, eikä tilanne ole niin ahdiatava. Itse en ajattele mitään pahaa jos minut pyydetään poistumaan, ymmärrän sen täysin.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 19:48"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 19:24"]
Näinpä. Opiskelijat olisivat voinut pyytää pois, mutta julkisella puolella sinulla ei todellakaan ole mitään oikeutta vaatia naislääkäriä.
[/quote]
Höpö höpö. Tottakai saa vaatia intiimitutkimukseen omaa sukupuolta olevan lääkärin. Siitähän on oikeusasiamiehenkin ratkaisu, kun isä oli vaatinut pojalleen mieslääkäriä ja naislääkäri ei ollut välittänyt asiasta. Lääkäri sai moitteet.
[/quote]Höpö höpö tuolle. Jos lääkäri on työpisteessä x, niin hän on työpisteessä x. Kellään työpisteen y lääkärillä ei ole valvoitetta tulla hoitamaan pisteen x töitä siksi, koska oikea lääkäri ei muka potilaalle kelpaa.
Jos asiasta on joku oikeusmiehen ratkaisu, niin siinä on ollut muita asiahaaroja. Erittäin moni maahanmuuttajataustainen mies/nainen vaatii mies/naislääkäriä. Lääkäreiden ei todellakaan tarvitse suostu tälläiseen pelleily, eikä terveydenhuolto toimisi edes nykyiseen malliin, jos siihen lähdettäisiin.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 19:26"]
No aluksi sain käsityksen lääkärin puheista että opiskelijat eivät ole paikalla tutkimisen aikana, vaan ainoastaan sen "alkuhaastattelun".
Siinä vaiheessa kun haastattelu oli käyty ja minua pyydettiin riisuutumaan eikä opiskelijat liikkuneet mihinkään niin tajusin että he seuraavat vierestä ja yksi näistä suorittaa sen. En tiedä, en jotenkin siinä vaiheessa enää kehdannut sanoa mitään. Ajattelin että kestetään nyt sitten.
Ap
[/quote]
No sitten olet tehnyt päätöksen kestää sen. Ihan turha jälkikäteen valittaa jos ei suoraan pysty sanomaan. Koita päästä asian yli. He ovat sentään ihmisiä, tulevia päteviä ammattilaisia. Ajattele niin, että sinusta oli heille isosti hyötyä :)
Kun minua tikattiin synnytyksen jälkeen, ties miten iso kandilauma pällisteli tilannetta kiinnostuneena. Ei yhtään kiva olla siinä vehkeet verisenä levällään. EIkä kukaan kysynyt sopiiko, pelmahtivat vaan paikalle.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 20:53"]
Sitä paitsi siinä, että kerrottaisiin asiallisesti etukäteen, että pyytäisimme lupaa harjoittelijoiden läsnäoloon ja että se on tärkeää heidän taitojensa kehittymisen kannalta, olisi sekin puoli, että siihen ehtisi valmistautua. Itselleni on ainakin eroa sillä, että olenko alasti yhden ihmisen vaiko joukon edessä, vaikka se joukko olisikin vaitiolovelvollisia. (Ja kyllähän he jälkikäteen naureskelevat ja ivailevat potilaita toisilleen.) Vaikka yleensä suostun läsnäoloon, ellei toimenpide ole ihan valtavan nöyryyttävä, niin olisi mukava voida valmistautua henkisesti siihen, että tänään joutuu olemaan tuijotuksen kohteena vieläkin pahemmin kuin normaalisti.
[/quote]
En kyllä ikinä, koskaan, koko urani aikana, ole naureskellut potilaille selän takana jostakin potilaan ominaisuudesta. Enkä ole koskaan opiskeluaikana kuullut kenenkään naureskelevan harjoituspotilaille. Mutta voin kertoa, että on paljon toimenpiteitä, jotka jäivät opiskeluaikana tekemättä ja joita olen sitten tehnyt kylmiltään kun ei ole vaihtoehtoja. Kiitos niille kieltäytyneille potilaille. Ja ei, me ei todellakaan harjoitella gynetutkimuksia toisillamme. Eikä tuseerata miehiä. Eikä ruumiita. Toimenpiteitä reenataan mutta joku raja siinäkin. Vai pitäisikö ruveta leikkelemään umppareita ja poistamaan pernoja ihan vaan harjoitusmielessä?
Minulle oli kamala tilanne, kun olin neuvolalääkärille pyytänyt aikaa, koska tunsin itseni todella masentuneeksi. Samalla oli mm. sisätutkimus, koska minua myös pelotti onko vauvalla kaikki kunnossa, kuvittelin kaikkia hirveyksiä. Oli kamala shokki, kun ahdistuneena saavuin paikalle, ja lääkärillä oli miespuolinen opiskelija mukana. En todellakaan ajatellut, että "no, tässäpä kasvatetaan tulevia lääkäreitä!" Vaan taisin jopa tiuskaista, että ei käy.
Ehkä lääkäri tajusi syyn, kun aloin hänelle puhuessaan itkeä ja kertoa ajatuksistani ja ahdistuksesta, en olisi pystynyt avautua, jos joku olisi ollut oppilaana seuraamassa vieressä. Enkä kyllä kadu, että sain suuni auki!
Minulle kerran harjoittelija laittoi kanyylin tai yritti ja yritti, kunnes käsi oli niin kipeä siitä ronkkimisesta että lopulta hermostuin, että nyt riittää.
Ymmärrättekö, mihin johtaa tuo potilaan yksityisyyden suojan vaatiminen ja opiskelijoiden poistaminen tutkimustilanteesta?
Jos niin toimittaisiin, vastavalmistunut lääkäri rupeaisi sitten harjoittelemaan potilaiden hoitoa ihan itsekseen, ilman että siinä olisi vanhempaa lääkäriä näyttämässä ja opettamassa.
Itse olen ollut monet monituiset kerrat opiskelijoiden ja kandien tutkittavana, ja aina olen antanut heidän tehdä kaikki pyydetyt toimenpiteet. Joskus on mennyt jotakin pieleenkin. Joka kerta olen silti ajatellut, että tuokin nuori tyttö tai poika voi joskus vaikka pelastaa henkeni tai lapseni hengen, kun saa nyt harjoitella.