Gynekäynnilläni oli opiskelijoita eikä minulle kerrottu etukäteen
Varasin ajat sitten ajan gynekologille. Aika oli naislääkärille.
Tänään sitten paikan päällä selvisi että he meinaavat käyttää käyntiäni opetustarkoitukseen. Paikalla oli neljä opiskelijaa, kaksi naista ja kaksi miestä. Yksi näistä miehistä suorittaisi tutkimuksen.
Jos olisin tiennyt tästä etukäteen, en todellakaan olisi suostunut. Nyt oli vähän fiilis että minut huijattiin tuohon, koska lääkärikin ihmetteli että enkö muka tiennyt ja olen aikaisemmin jo kyseiseen paikkaan ilmoittanut etten tahdo että paikalla on "ylimääräisiä" henkilöitä + tahdon että gynekologinani toimii nainen.
Nuo "alapään sorkkimiset" on epämielyttävimpiä toimenpiteitä joita tiedän, mieluummin istuisin koko päivän vaikka hammaslääkärillä porattavana. Siksi venytän seuraavaa gynekäyntiä mahdollisimman pitkälle ja tahdon päästä siinä ns. mahdollisimman vähällä, kuten että tutkimuksen suorittaa (vanhempi) nainen eikä paikalla ole muita.
Vieläkin huono fiilis koko jutusta.
Kommentit (184)
Tietysti jokainen moni ajattelee olevansa juuri se "erikoislaatuinen" yksilö, jonka tutkimukseen ei saa osallistua opiskelijoita tai miespuoleisia.
Tänä päivänä, kyllä vuonna 2014, suomalaisista lääketieteellisistä tiedekunnista valmistuu opiskelijoita, jotka ovat saaneet tehdä 1-3 gynen tutkimusta koko opiskeluaikanaan. Loput on sitten harjoiteltu muovisilla nukeilla.
Miten luulette, että kun siellä terkkareissa kuitenkin on melko paljon niitä vatsakipuilevia nuoria naisia ja vuotavia mummoja alapäineen, niin kuinka hyvin tuollaisen arvioiminen onnistuu, jos ei ole pahimmassa tapauksessa koskaan aitoa naisen alapäätä nähnytkään? Onko eettisesti oikein altistaa iso osa naisia noin heikon koulutuksen saaneen henkilön hoidettavaksi?
Noin juuri käy, jos jokainen nainen katsoo ihmisoikeudekseen kieltäytymisen opiskelijoiden tutkimuksesta.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 19:15"]
Varasin ajat sitten ajan gynekologille. Aika oli naislääkärille.
Tänään sitten paikan päällä selvisi että he meinaavat käyttää käyntiäni opetustarkoitukseen. Paikalla oli neljä opiskelijaa, kaksi naista ja kaksi miestä. Yksi näistä miehistä suorittaisi tutkimuksen.
Jos olisin tiennyt tästä etukäteen, en todellakaan olisi suostunut. Nyt oli vähän fiilis että minut huijattiin tuohon, koska lääkärikin ihmetteli että enkö muka tiennyt ja olen aikaisemmin jo kyseiseen paikkaan ilmoittanut etten tahdo että paikalla on "ylimääräisiä" henkilöitä + tahdon että gynekologinani toimii nainen.
Nuo "alapään sorkkimiset" on epämielyttävimpiä toimenpiteitä joita tiedän, mieluummin istuisin koko päivän vaikka hammaslääkärillä porattavana. Siksi venytän seuraavaa gynekäyntiä mahdollisimman pitkälle ja tahdon päästä siinä ns. mahdollisimman vähällä, kuten että tutkimuksen suorittaa (vanhempi) nainen eikä paikalla ole muita.
Vieläkin huono fiilis koko jutusta.
[/quote]
Olisit voinut lähteä pois, niin mä oisin tehny. Tosi törkeetä ja tyypillistä julkiselle puolelle.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 06:55"]
Tietysti jokainen moni ajattelee olevansa juuri se "erikoislaatuinen" yksilö, jonka tutkimukseen ei saa osallistua opiskelijoita tai miespuoleisia.
Tänä päivänä, kyllä vuonna 2014, suomalaisista lääketieteellisistä tiedekunnista valmistuu opiskelijoita, jotka ovat saaneet tehdä 1-3 gynen tutkimusta koko opiskeluaikanaan. Loput on sitten harjoiteltu muovisilla nukeilla.
Miten luulette, että kun siellä terkkareissa kuitenkin on melko paljon niitä vatsakipuilevia nuoria naisia ja vuotavia mummoja alapäineen, niin kuinka hyvin tuollaisen arvioiminen onnistuu, jos ei ole pahimmassa tapauksessa koskaan aitoa naisen alapäätä nähnytkään? Onko eettisesti oikein altistaa iso osa naisia noin heikon koulutuksen saaneen henkilön hoidettavaksi?
Noin juuri käy, jos jokainen nainen katsoo ihmisoikeudekseen kieltäytymisen opiskelijoiden tutkimuksesta.
[/quote]
Totta helvetissä pitää olla oikeus kieltäytyä ja se oikeus onkin, mutta julkisella puolella sitä ei aina haluta muistaa.
Ihan riittävästi on ihmisiä ketkä muiden läsnäoloon suostuvat.
Olen sh. Tuli mieleeni tapaus, jossa kymmenpäisen naisopiskelijan joukko tutki n. 35-vuotiasta miestä. Puolet kopeloivat palleja, vetelivät ihmeissään esinahkaa edestakaisin, painelivat nivusia ja puolet työnsi sormet peräaukkoon. Mies vain naureskeli. Yhdenkään naisen en ole kuullut nauravan gynen tutkimuksen aikana.
Mulle ei onneksi koskaan ole tullut eteen ap tilannetta gynellä, mutta kerran oli jotain opiskelijaplanttuja tulossa mukaan, kun tapasin psykologia. Sanoin kylmästi että ei. Eivätkä sitten tulleet. Ihminen saa olla niin itsekäs kuin haluaa itseensä liittyvissä asioissa, eli kaikille asiaa miettiville vastaavassa tilanteessa suu auki ja sanotte "ei" niin eivät tule. Lääkärit voivat harjoitella kuolleilla ja aina löytyy myös niitä, jotka eivät välitä. Minulle potilaan yksityisyyden suoja menee harjoittelijaplanttujen ja tulevaisuuden lääkäritoivojen edelle.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 19:24"]
Näinpä. Opiskelijat olisivat voinut pyytää pois, mutta julkisella puolella sinulla ei todellakaan ole mitään oikeutta vaatia naislääkäriä.
[/quote]
Höpö höpö. Tottakai saa vaatia intiimitutkimukseen omaa sukupuolta olevan lääkärin. Siitähän on oikeusasiamiehenkin ratkaisu, kun isä oli vaatinut pojalleen mieslääkäriä ja naislääkäri ei ollut välittänyt asiasta. Lääkäri sai moitteet.
Vai että saisi oikein valita lääkärin sukupuolen? :D :D :D Höpönpöppöö... Saattaa onnistua, jos paikalla työskentelee monta naislääkäriä (esim. sairaalan gynekologian poliklinikka). Tk:ssa ei todellakaan ole kaikkialla varaa valita vaan se ensikohtaus gynekologian pariin voi olla sen nuoren mieskandin rähmäkäpälöiden alla. Sellaisen, joka ei ole opiskeluaikoina koskaan nähnytkään, mitä kaikkea naisen alapäässä voi olla vialla ja kuinka monenlaista haisevaa vuotoa sieltä voi tulla.
Ymmärrän sinua ap. Itsekin olen ollut gynellä joskus parikymppisenä ja nyt myöhemmin päälle kolmikymppisenä tilanteessa, jossa on ollut "ylimääräistä" porukkaa paikalla. Kun menee lääkärille, on jo valmiiksi hieman paniikissa, eikä osaa välttämättä kieltäytyä. Mulle (OYS:ssa) sanottiin kummallakin kerralla vaan "täällä on sitten se ja sekin paikalla". Ekasta kerrasta sain hirveät traumat ja toisella kerralla ymmärsin näyttää opiskelijapojalle ovea. :) Täytyy vain opetella pitämään omia puoliaan! Ei ihmistä voi hoitaa pelkkänä fyysisenä objektina, vaan potilaalla on myös tunteita ja itsemääräämisoikeus!!!
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 19:45"]
Niin mikä paikka se oli ap jossa kävit gynekologilla? Sairaalassako? Vai onko terveyskeskuksessakin kokonaisia opiskelijaryhmiä harjoittelemassa?
[/quote]
Yliopistollisella sairaalalla muistaakseni synnytykseen liittyvässä tarkastuksessa on ollut opiskelija ehdolla tarkistukseen. En kieltänyt yhden läsnäoloa, mutta kielsin, kun kysyivät voiko toinenkin opiskelija olla läsnä ja kielsin opiskelijamieheltä tarkistuksen. Mihin sitä tarvitsee opiskelijan tarkistusta, kun gynekologi on jo tehnyt tarkistuksen? Kyllä siinä on ihan riittävästi, että yksi ihminen ronkkii.
Tilaan ajan gynekologille ja ilman muuta oletan että siellä on vaan gynekologi. Sanoisin että en halua ketään muuta kun yhden joka saa ronkkia alapäätä.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 19:48"]
Mulle ei onneksi koskaan ole tullut eteen ap tilannetta gynellä, mutta kerran oli jotain opiskelijaplanttuja tulossa mukaan, kun tapasin psykologia. Sanoin kylmästi että ei. Eivätkä sitten tulleet. Ihminen saa olla niin itsekäs kuin haluaa itseensä liittyvissä asioissa, eli kaikille asiaa miettiville vastaavassa tilanteessa suu auki ja sanotte "ei" niin eivät tule. Lääkärit voivat harjoitella kuolleilla ja aina löytyy myös niitä, jotka eivät välitä. Minulle potilaan yksityisyyden suoja menee harjoittelijaplanttujen ja tulevaisuuden lääkäritoivojen edelle.
[/quote]
Kuolleilla onkin hyvä sisätutkimusta harjoitellla :)
Eivät ainakaan kovakouraisuudesta valita. Ja pakkohan se on kai voimaa käyttää, että kylmiöstä tulleeseen saa jotain sisään.
Onko teistä, jotka ajaisitte opiskelijat pois toimenpidehuoneesta, sitten aivan sama vaikka tutkimuksen tekee valmis lääkäri, joka ei ole koskaan saanut opiskelijana sisätutkimusta tms. tehdä vaan harjoittelee sitten valmiina lääkäreina ilman taustatukea?
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 19:26"]
No aluksi sain käsityksen lääkärin puheista että opiskelijat eivät ole paikalla tutkimisen aikana, vaan ainoastaan sen "alkuhaastattelun".
Siinä vaiheessa kun haastattelu oli käyty ja minua pyydettiin riisuutumaan eikä opiskelijat liikkuneet mihinkään niin tajusin että he seuraavat vierestä ja yksi näistä suorittaa sen. En tiedä, en jotenkin siinä vaiheessa enää kehdannut sanoa mitään. Ajattelin että kestetään nyt sitten.
Ap
[/quote]
Vaikka ymmärsit tilanteen aluksi väärin, etkä enää sitten "kehdannut" kääntää kelkkaasi, niin olisit edelleen tuossa tilanteessa voinut sanoa, että et halua opiskelijoiden olevan läsnä tilanteessa. Opiskelijat ovat aina loppu peleissä ns. "ylimääräisiä" hoitotilanteissa yms. vaikka tosiaan ovatkin oppimassa ja samalla tavalla vaitiolovelvollisia kuin ammatin omaavat, mutta asiakkaan toiveet menee kuitenkin aina opiskelijan edelle - jos asiakas/potilas ei halua opiskelijaa mukaan, niin se on sitten ei ja siihen riittää se, että lausut asian ääneen. Se on sinun oikeutesi potilaan asemassa. Rohkeutta omien mielipiteiden laukomiseen niin vältyt vastaavanlaisilta tilanteilta!
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 19:24"]
Näinpä. Opiskelijat olisivat voinut pyytää pois, mutta julkisella puolella sinulla ei todellakaan ole mitään oikeutta vaatia naislääkäriä.
[/quote]
Höpö höpö. Tottakai saa vaatia intiimitutkimukseen omaa sukupuolta olevan lääkärin. Siitähän on oikeusasiamiehenkin ratkaisu, kun isä oli vaatinut pojalleen mieslääkäriä ja naislääkäri ei ollut välittänyt asiasta. Lääkäri sai moitteet.
[/quote]
Mulla on ollut hauska tilanne tähän lääkärin sukupuoliasiaan liittyen. Olin varannyt gyneajan terkkarimme ehkäisyneuvolasta kierukan tsekkaamiseen liittyen. Aina siellä oli ollut tämä sama naislääkäri, joten varasin ajan normaalisti.
Paikalle päästyäni terveydenhoitaja ilmoittikin, että naislääkäri x on erikoistumassa sairaalassa x, joten täällä onkin nyt toinen lääkäri paikalla, haittaako? Vastasin, että ei haittaa.
Samaan aikaan ehkäisy- ja äitiysneuvolan aulassa pyöri papereineen nuori Iron Maiden -paitainen mies pitkine tukkineen papereita käsissään. Luulin häntä terkkarin lähetiksi.
Menin vastaanotolle ja riisuuduin terveydenhoitajan pyynnöstä ja sisään pelmahtikin sitten tämä "lähetti". Hän ei siis käyttänyt lääkärintakkia.
En ollut ennen ollut miesgynellä (etenkään 10 vuotta nuoremmalla), mutta tutkimus suoritettiin hyvin ja näin jälkikäteen on pakko todeta, että paljon hellävaraisemmin kuin naisgynen toimesta.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 19:49"]
Ymmärrän sinua ap. Itsekin olen ollut gynellä joskus parikymppisenä ja nyt myöhemmin päälle kolmikymppisenä tilanteessa, jossa on ollut "ylimääräistä" porukkaa paikalla. Kun menee lääkärille, on jo valmiiksi hieman paniikissa, eikä osaa välttämättä kieltäytyä. Mulle (OYS:ssa) sanottiin kummallakin kerralla vaan "täällä on sitten se ja sekin paikalla". Ekasta kerrasta sain hirveät traumat ja toisella kerralla ymmärsin näyttää opiskelijapojalle ovea. :) Täytyy vain opetella pitämään omia puoliaan! Ei ihmistä voi hoitaa pelkkänä fyysisenä objektina, vaan potilaalla on myös tunteita ja itsemääräämisoikeus!!!
[/quote]
Joo olen saman mieltä. Tässä ja ap:n tapauksessa jää sellainen ikävä sivumaku, että potilas ikään kuin hiuvautetaan tilanteeseen, jossa on vaikea sitten jämäkästi sanoa ei. Ehkä se on hieman tarkoitushakuistakin, koska ne opiskelijat ovat siellä oppimassa tiettynä aikana, ja niiden on määrä saada "opetusta" tällä tavalla. Jos asia hoidettaisiin korrektisti - ihmiselle ilmoitetaan, että meillä olisi muutama opiskelija paikalla - sopiiko se teille? - ihmiset osaisivat kieltäytyä asiasta useammin. Mutta tilanne hoidetaankin juuri niin, että potilas pyydetään vastaanottotilaan ja siellä on - yllätys yllätys - joukko opiskelijoita paikalla, jotka pitää erikseen pyytää poistumaan. Eli asiakkaan kannalta juttu on tehty juuri niin hankalaksi kuin mahdollista.
Vai että saisi oikein valita lääkärin sukupuolen? :D :D :D Höpönpöppöö... Saattaa onnistua, jos paikalla työskentelee monta naislääkäriä (esim. sairaalan gynekologian poliklinikka). Tk:ssa ei todellakaan ole kaikkialla varaa valita vaan se ensikohtaus gynekologian pariin voi olla sen nuoren mieskandin rähmäkäpälöiden alla. Sellaisen, joka ei ole opiskeluaikoina koskaan nähnytkään, mitä kaikkea naisen alapäässä voi olla vialla ja kuinka monenlaista haisevaa vuotoa sieltä voi tulla.
[/quote]
Jos ei sellaista lääkäriä yksinkertaisesti ole, silloinhan sellaista hoitoa ei voi järjestää. Jos kuitenkin varataan aika hyvissä ajoin ja aikaa varattaessa kerrotaan toiveesta, ei ole mitään perustetta pakottaa hoitoon, jolle olisi vaihtoehto.
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista on aika hakusalla täällä, jos epäillään, että lääkärit saavat päättää mitä vaan. Lääkäreiden on lain mukaan pohdittava potilaan kanssa vaihtoehtoista hoitomuotoa, jos joku hoitomuoto ei sovi potilaalle. He eivät saa jättää hoitamatta, ellei potilas kieltäydy kokonaan hoidosta.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 20:07"]
Joo olen saman mieltä. Tässä ja ap:n tapauksessa jää sellainen ikävä sivumaku, että potilas ikään kuin hiuvautetaan tilanteeseen, jossa on vaikea sitten jämäkästi sanoa ei. Ehkä se on hieman tarkoitushakuistakin, koska ne opiskelijat ovat siellä oppimassa tiettynä aikana, ja niiden on määrä saada "opetusta" tällä tavalla. Jos asia hoidettaisiin korrektisti - ihmiselle ilmoitetaan, että meillä olisi muutama opiskelija paikalla - sopiiko se teille? - ihmiset osaisivat kieltäytyä asiasta useammin. Mutta tilanne hoidetaankin juuri niin, että potilas pyydetään vastaanottotilaan ja siellä on - yllätys yllätys - joukko opiskelijoita paikalla, jotka pitää erikseen pyytää poistumaan. Eli asiakkaan kannalta juttu on tehty juuri niin hankalaksi kuin mahdollista.
[/quote]
Minäkin kävin arviointiryhmän edessä OYS:n ihotautipuolelle. Minulle kerrottiin, että se on ammattilaisten ryhmä, jolla arvioivat vaativimpia ja kuvittelin, koska minua tutki erikoistuva lääkäri, että siellä on pari erikoislääkäriä, ehkä osastonjohtaja. Siellä olinkin yhtäkkiä kokonaisen luokan edessä. Onneksi ei tarvinnut riisua kuin paita. Ei siinä osannut sanoa juuta eikä jaata, sieltä ne vain tulivat koskettelemaan ihoani. Minut tutkinut lääkärikin joutui antamaan tilaa, kun ne yli kymmenen henkeä tunki siinä tuolien vierestä katsomaan läheltä ja koskemaan.
Jälkikäteen ajateltuna en varmasti nytkään kieltäytyisi kuitenkaan. Siinä he pohtivat useamman ammattilaisen voimalla. Paikalla oli todella kokeneita opettajiakin.
Itselläni on tässä teemassa odottamattomin tilanne tullut vastaan, kun sain lähetteen keskussairaalaan tarkempiin gyne-tutkimuksiin. Vastassa oli entinen rinnakkaisluokkalainen lukioajoilta. Kumpikin oletettavasti tunsimme toisemme, mutta en sitä ääneen ilmaissut. Lisäksi paikalla oli kandi ja tämä lukiokaverini kysyi saisiko kandi tehdä tutkimuksen. Annoin luvan, mutta kandi ei onnistunut saamaan välineitä sisään ja niin tutkimuksen teki lukiokaverini. Oli aika hämmentävä tilanne. Etenkin kun se tapahtui ihan eri puolella Suomea kuin missä lukiota kävimme.
Mun synnytykseen tuli opiskelijoita lääkärin mukana. Oli tilaisuus nähdä vaikea imukuppisynnytys. Ei kysytty mitään. Siitä on aikaa jo vuosia, mutta jäi mieleen ikävä maku, kun multa ei kysytty. Kyllä olisin antanut ehkä luvan yhdelle tai kahdelle, mutta kun niitä oli iso lauma. Kiirehän siinä oli, mutta ei se kysyminen olisi vienyt kuin muutaman sekunnin.