Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Gynekäynnilläni oli opiskelijoita eikä minulle kerrottu etukäteen

Vierailija
18.02.2014 |

Varasin ajat sitten ajan gynekologille. Aika oli naislääkärille.

Tänään sitten paikan päällä selvisi että he meinaavat käyttää käyntiäni opetustarkoitukseen. Paikalla oli neljä opiskelijaa, kaksi naista ja kaksi miestä. Yksi näistä miehistä suorittaisi tutkimuksen.

Jos olisin tiennyt tästä etukäteen, en todellakaan olisi suostunut. Nyt oli vähän fiilis että minut huijattiin tuohon, koska lääkärikin ihmetteli että enkö muka tiennyt ja olen aikaisemmin jo kyseiseen paikkaan ilmoittanut etten tahdo että paikalla on "ylimääräisiä" henkilöitä + tahdon että gynekologinani toimii nainen.

Nuo "alapään sorkkimiset" on epämielyttävimpiä toimenpiteitä joita tiedän, mieluummin istuisin koko päivän vaikka hammaslääkärillä porattavana. Siksi venytän seuraavaa gynekäyntiä mahdollisimman pitkälle ja tahdon päästä siinä ns. mahdollisimman vähällä, kuten että tutkimuksen suorittaa (vanhempi) nainen eikä paikalla ole muita.

Vieläkin huono fiilis koko jutusta.

Kommentit (184)

Vierailija
181/184 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 13:28"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 11:25"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 21:02"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 20:53"]

Sitä paitsi siinä, että kerrottaisiin asiallisesti etukäteen, että pyytäisimme lupaa harjoittelijoiden läsnäoloon ja että se on tärkeää heidän taitojensa kehittymisen kannalta, olisi sekin puoli, että siihen ehtisi valmistautua. Itselleni on ainakin eroa sillä, että olenko alasti yhden ihmisen vaiko joukon edessä, vaikka se joukko olisikin vaitiolovelvollisia. (Ja kyllähän he jälkikäteen naureskelevat ja ivailevat potilaita toisilleen.) Vaikka yleensä suostun läsnäoloon, ellei toimenpide ole ihan valtavan nöyryyttävä, niin olisi mukava voida valmistautua henkisesti siihen, että tänään joutuu olemaan tuijotuksen kohteena vieläkin pahemmin kuin normaalisti.

[/quote]

En kyllä ikinä, koskaan, koko urani aikana, ole naureskellut potilaille selän takana jostakin potilaan ominaisuudesta. Enkä ole koskaan opiskeluaikana kuullut kenenkään naureskelevan harjoituspotilaille. Mutta voin kertoa, että on paljon toimenpiteitä, jotka jäivät opiskeluaikana tekemättä ja joita olen sitten tehnyt kylmiltään kun ei ole vaihtoehtoja. Kiitos niille kieltäytyneille potilaille. Ja ei, me ei todellakaan harjoitella gynetutkimuksia toisillamme. Eikä tuseerata miehiä. Eikä ruumiita. Toimenpiteitä reenataan mutta joku raja siinäkin. Vai pitäisikö ruveta leikkelemään umppareita ja poistamaan pernoja ihan vaan harjoitusmielessä? 

[/quote]

Miksi ette harjoittele toisillanne gynen tutkimuksia? Miksi pitää "tavallista potilasta" kiusata useammalla tutkimuksella? Eri asia luonnollisesti on erikoistapaukset, mutta ihan vaan rutiinisisätutkimus + papa. Sitä voisi opiskelijat toisiltaan ottaa.

[/quote]

Samalla lääkärikokelaat saisivat arvokasta kokemusta itse tilanteesta. Siis miltä tuntuu maata alapää paljaana pöydällä, kun toinen tutkii? Miten vaivaannuttavan tilanteen voi siis omalta kohtaltaan tehdä potillaalle mahdollisimman helpoksi.

[/quote]

Miten tämä suoritetaan mieskandien kohdalla? Kundi pöydälle, jalat sträpeillä kiinni ja lauma ohikulkijoita käytävästä kurkistelemaan ja ihmettelemään toimitusta?

Vierailija
182/184 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kaksi asiaa, joissa aion vastaisuudessakin kieltäytyä opiskelijoiden läsnäolosta ja/tai toimenpiteen teosta, ja ne on kaikki alapäähän liittyvät jutut ja kanyylin laitto. Molemmat nimittäin sattuu todella paljon. Alapään tutkimus sattuu, vaikka todellakin osaan olla rentona - ne välineet sattuu! Tämän asian epämukavuutta yleensä vielä lisää henklökunta, joka ei tätä usko. Kanyylia taas minulle on jostain syystä vaikea saada, ja tiedättekö miltä se tuntuu, kun ensin sitä laittaa opiskelija, sitten hoitaja ja sitten vielä kolmas hoitaja. Siinä vaiheessa, kun molemmat ranteet on mustelmilla ja lääkäri kysyy että mitä on tapahtunut, niin ei paljoa naurata.

Minulle gynekologinen tutkimus on ahdistava ja pelottava, se on nöyryyttävää ja mikään määrä raskauksia ei sitä poista. Kaikkeen muuhun voin suostua koekaniiniksi, mutta tähän vedän rajan. Samoin olen kerran kieltänyt opiskelijaa antamasta rokotetta vauvalleni, syynä ihan opiskelijan oma olemus joka ei luottamusta herättänyt millään tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/184 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIKSET SANONUT MITÄÄN STNA??? Jumalauta pistää vihaksi nämä tuppisuut surkuttelijat.

Vierailija
184/184 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa ole mitään häpeämistä.