Parisuhde, jossa nainen tienaa paljon enemmä tai on paljon koulutetumpi
Mikä miehenne on koulutukseltaan ja mitä töitä tekee. Miten hyvin hänen itsetuntonsa kestää tilanteen? Tekeekö enemmän kotitöitä, pitääkö enemmän perhevapaita?
Kommentit (18)
Mieheni on tienannut 1000 euroa enemmän kuin minä vaikka on käynyt vaan amiksen. Minä kävin lukion ja korkea koulun.
Miksi lietsot ikivanhoja stereotypioita ettei nainen voisi olla paremmin tienaava osapuoli? Eihän tuollainen ole ollut mikään tavaton asia aikapäiviin.
Mies jäi kotiin hoitamaan nuorinta lastamme kotihoidontuella. Ei minun palkkani ja koulutukseni ole ollut meillä koskaan ongelma. Monia muita ongelmia on ollut kuten varmaan muissakin lapsiperheissä.
En nyt tiedä voiko puhua parisuhteesta, jotain tapailun ja seurustelun välimaastoa, mutta minä tienaan jonkin verran enemmän kuin mies ja olen korkeammin koulutettu (miehellä amistausta, mulla AMK, mies enemmän duunariammatissa, minä asiantuntijatehtävissä).
En mä nyt tiedä, miten se suhteeseen sinänsä vaikuttaisi. Emme asu yhdessä, joten kumpikin hoitaa omat taloutensa, mies varmasti jopa säntillisemmin omansa kuin minä omani (jos puhutaan vaikka siivouksesta, vaikka ei minullakaan sotkuista ikinä ole).
Meillä on noin, ja mies on pirun tyytyväinen. Se onkin fiksu mies.
Tämä toimii jos naisen asema ei häväise miehen miehekkyyttä millään lailla.
Ei se mitenkään vaikuta. Itse tienaan enemmän ja minulla on kaksi korkeakoulututkintoa kun miehellä taas amis+eräitä muita täydentäviä opintoja. Olen ollut hoitovapaallakin lasten kanssa, koska halusin olla. Miksi mies tekisi enemmän kotitöitä? Töissähän hänkin käy - vai ajattelitko että vähemmän koulutettu vain makaa kotona? Meistä minä olen enemmän kotonakin, koska teen pelkästään etätöitä niin vaikka jokin pyykkikoneen käynnistäminen menee ihan siinä sivussa vaikka lounastauolla.
Meillä minulla yliopistotutkinto miehellä amk. Tienaan n. 1500 e enemmän kuussa. Ei meillä ole koskaan mitään riitaa rahasta tai koulutukseen tai työhön liittyen. Molemmat piti vanhempain vapaata ja tasapuolisesti ollaan pois töistä jos lapset sairastaa. Kotitöitäkin tehdään molemmat. Ihme taivastella taas.
Jaa mikä parisuhde? Olen hyvin tienaava nainen, mutta miehille se tuntuu olevan mahdotonta hyväksyä. On ollut lähinnä kaksi suhtautumistapaa: joko miehen ego ei kestä sitä että saan niin paljon palkkaa (aika harva tienaa edes puolet tai jopa kolmasosan siitä mitä minä) eli mitään suhdetta ei synny. Tai sitten kun palkkataso tulee jostain ilmi, niin hyväksikäyttö alkaa. Tai siis sen yrittäminen. Tasa-arvoinen ja tasapuolinen suhde ei jostain syystä onnistu. Ja ihan turha tulla huutelemaan, että syynä olisi se että toisin tätä raha-asiaa jotenkin esille tai vaatisin esim. mieheltä jotain kotitöitä vastaavasti enemmän. Raha on itselleni aika toissijainen juttu, mutta tämä taloudellinen epätasapaino on nimenomaan miehille vaikea sulattaa.
Olen miestäni korkeammin koulutettu, mutta tienaan paljon vähemmän. En usko että häntä koulutukseni millään tavalla häiritsee, ainoa jota jokin häiritsee olen minä, joka olen mielestäni koulutukseen ja osaamiseen nähden surkean alipalkattu :)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on perhe- ja ystäväpiireissä muutamia tällaisia pareja. Hyvin onnellisia, yhdessä jo 20-30v. Miehet todella miehekkäitä, kyllä heillä on munaa (ja suorastaan ylpeyttä) kestää paremmin koulutettu ja tienaava vaimo:)
Oma poikanikin totesi että koska vaimon ura on nopeammin nousujohteinen ja luonne kunnianhimoisempi niin tehköön uraa, hän nauttii saavutetusta asemasta, omasta kohtuullisen hyvästä tulotasosta ja mahdollisuudesta joustaa perheen tarpeiden mukaan. Oli tosiaan hoitovapaalla lasten ollessa pieniä ja nytkin pystyy järjestämään työt niin että on esim etänä lasten ollessa sairaana. Toisaalta hänelläkin on sitten 1-8vkon työmatkarupeamia jolloin on kotoa poissa mutta hyvin harvoin yhtäaikaa vaimon työmatkojen kanssa.
Mikä heidän koulutusero siis on?
Vierailija kirjoitti:
Meillä minulla yliopistotutkinto miehellä amk. Tienaan n. 1500 e enemmän kuussa. Ei meillä ole koskaan mitään riitaa rahasta tai koulutukseen tai työhön liittyen. Molemmat piti vanhempain vapaata ja tasapuolisesti ollaan pois töistä jos lapset sairastaa. Kotitöitäkin tehdään molemmat. Ihme taivastella taas.
Ei ole mun mielestä vielä iso ero. Iso ero on esim. amis ja maisteri. Ja palkassa se jos nainen tienaa tuplaten.
Nainen ihmettelee kirjoitti:
Mieheni on tienannut 1000 euroa enemmän kuin minä vaikka on käynyt vaan amiksen. Minä kävin lukion ja korkea koulun.
Vaikea kyllä uskoa, että sä olisit korkeasti koulutettu.
Olen aina ollut se enemmän tienaava mun parisuhteissa. Ei mun suhteet ole kestäneet mutta ei ne kyllä rahaan ole kaatuneet. Enkä tienaa mitenkään erityisen paljon, vuositulot noin 75 000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on perhe- ja ystäväpiireissä muutamia tällaisia pareja. Hyvin onnellisia, yhdessä jo 20-30v. Miehet todella miehekkäitä, kyllä heillä on munaa (ja suorastaan ylpeyttä) kestää paremmin koulutettu ja tienaava vaimo:)
Oma poikanikin totesi että koska vaimon ura on nopeammin nousujohteinen ja luonne kunnianhimoisempi niin tehköön uraa, hän nauttii saavutetusta asemasta, omasta kohtuullisen hyvästä tulotasosta ja mahdollisuudesta joustaa perheen tarpeiden mukaan. Oli tosiaan hoitovapaalla lasten ollessa pieniä ja nytkin pystyy järjestämään työt niin että on esim etänä lasten ollessa sairaana. Toisaalta hänelläkin on sitten 1-8vkon työmatkarupeamia jolloin on kotoa poissa mutta hyvin harvoin yhtäaikaa vaimon työmatkojen kanssa.
Mikä heidän koulutusero siis on?
Tuo edellinen on kyllä niin keksitty sepustus. Joo, kahdeksan viikon työmatkoja ja pystyy silti järjestämään työt etänä hoitaen lapsia jos he on sairaana, mutta kuitenkin niin, ettei osu yhteen vaimon työmatkojen kanssa!!
Vierailija kirjoitti:
Miksi lietsot ikivanhoja stereotypioita ettei nainen voisi olla paremmin tienaava osapuoli? Eihän tuollainen ole ollut mikään tavaton asia aikapäiviin.
Etkö oikeasti ole huomannut, että palstalla ne stereotypiat ovat täysin voimissaan. Kun tätä palstaa lukee, voisi luulla että työssäkäyvä nainen on poikkeus ja ne poikkeuksetkin haaveilevat kotirouvan elämästä.