Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Gynekäynnilläni oli opiskelijoita eikä minulle kerrottu etukäteen

Vierailija
18.02.2014 |

Varasin ajat sitten ajan gynekologille. Aika oli naislääkärille.

Tänään sitten paikan päällä selvisi että he meinaavat käyttää käyntiäni opetustarkoitukseen. Paikalla oli neljä opiskelijaa, kaksi naista ja kaksi miestä. Yksi näistä miehistä suorittaisi tutkimuksen.

Jos olisin tiennyt tästä etukäteen, en todellakaan olisi suostunut. Nyt oli vähän fiilis että minut huijattiin tuohon, koska lääkärikin ihmetteli että enkö muka tiennyt ja olen aikaisemmin jo kyseiseen paikkaan ilmoittanut etten tahdo että paikalla on "ylimääräisiä" henkilöitä + tahdon että gynekologinani toimii nainen.

Nuo "alapään sorkkimiset" on epämielyttävimpiä toimenpiteitä joita tiedän, mieluummin istuisin koko päivän vaikka hammaslääkärillä porattavana. Siksi venytän seuraavaa gynekäyntiä mahdollisimman pitkälle ja tahdon päästä siinä ns. mahdollisimman vähällä, kuten että tutkimuksen suorittaa (vanhempi) nainen eikä paikalla ole muita.

Vieläkin huono fiilis koko jutusta.

Kommentit (184)

Vierailija
81/184 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et sitten saanut suutasi auki? Tottakai olisit voinut kieltäytyä opiskelijoiden läsnäolosta, jos vain olisit sanonut.

Vierailija
82/184 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aluksi sain käsityksen lääkärin puheista että opiskelijat eivät ole paikalla tutkimisen aikana, vaan ainoastaan sen "alkuhaastattelun".

Siinä vaiheessa kun haastattelu oli käyty ja minua pyydettiin riisuutumaan eikä opiskelijat liikkuneet mihinkään niin tajusin että he seuraavat vierestä ja yksi näistä suorittaa sen. En tiedä, en jotenkin siinä vaiheessa enää kehdannut sanoa mitään. Ajattelin että kestetään nyt sitten.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/184 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävitkö siis yliopistollisessa sairaalassa, jossa tulevat lääkärit harjoittelevat? Vai missä muualla on opiskelijoita läsnä gynekologin vastaanotolla?

Vierailija
84/184 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se haittaa, jos opiskelijat tutkivat. Ne nuoret naiset ja miehet joutuvat kuitenkin olemaan siellä terveysasemalla tulevaisuudessa alapäitä "sorkkimassa". Vaikea siellä on sanoa juuta tai jaata, jos ei ole koskaan saanut tutkia ketään. Ihmiset eivät välttämättä ymmärrä, mitä siitä seuraa, jos kaikki haluaisivat aina kieltäytyä tutkimuksesta. Tietysti pitää etukäteen sanoa potilaalle, että kandit ovat paikalla. Joskus viesti ei vain välity.

Vierailija
85/184 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän lääkärin etukäteen pitäisi kysyä potilaalta, saako opiskelijat olla mukana. Varsinkin kun on noin intiimistä käynnistä kyse. 

Vierailija
86/184 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pitää tutkia ensin 1000 mummon alapäätä ennen kuin on ansainnut nuoren alapään."

Vierailija
87/184 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii-in. Ja kannattaa muistaa että ne opiskelijat on muutaman vuoden päästä lääkäreitä, ja jos potilaat ujostelee nyt päästää niitä katsomaan livenä kuinka sisätutkimus tehdään, kuinka hyvin nämä tulevat tohtorit on perillä asioista sitten kun itse ovat vastaanottoa pitämässä, ilman käytännön kokemusta. Valitettavasti lääkärin työ on käsityöläisammatti.

Vierailija
88/184 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että annoit opiskelijoiden jäädä ja tutkia. Millä ihmeen konstilla lääkärit oppisivat mitään, jos eivät saisi opiskeluaikanaan hoitaa oikeita potilaita? En ainakaan itse haluaisi joutua lääkärille, joka olisi ennen työnsä aloittamista vain lukenut kirjoja eikä nähnytkään elävää potilasta.

Vierailija
89/184 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvasin että tänne tulee joku tuosta pätemään, että pakkohan opiskelijoidenkin on olla paikalla.

Totta kai ymmärrän tuon käytännön tärkeyden heidän valmistumisessa. Ja varmasti on heitäkin keillä nuo opiskelijat nyt menevät siinä toimituksen ohella.

Itselleni se olisi just ja just ok että paikalla olisi lääkäri ja yksi opiskelija. En siis koe ongelmana sitä että opiskelija tekisi sen tutkimuksen. Mutta hirmuisen epämiellyttävää ja jopa nöyryyttävää on se, että siinä on muita yleisönä vieressä.

Kai he edes aluksi tutkivat toisiaan siinä vaiheessa kun täytyy saada käytännön harjoitusta?

Ap

Vierailija
90/184 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 19:24"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 19:20"]

Suostuit siis kuitenkin siihen että opiskelijat on paikalla? Olisithan voinut sanoa vielä tilanteen huomattuasi että et halua paikalla olevan ylim. ihmisiä. Ei kukaan voi pakottaa potilasta opetuskappaleeksi.

[/quote]

Näinpä. Opiskelijat olisivat voinut pyytää pois, mutta julkisella puolella sinulla ei todellakaan ole mitään oikeutta vaatia naislääkäriä.

[/quote]

jos on nuori niin kysytään aina ottaako naislääkärin. Näin minulta on kysytty aina puhelimessa kunnes olen täyttänyt 22. Alaikäisille pääsääntöisesti aina naislääkäri näin selitettiin yläasteella.

Vierailija
91/184 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin itse kerran äkillisen verenvuodon takia keskussairaalan päivystyspoliklinikalle. Gynekologi tutki ja paikalla oli 6-7 opiskelijaa, jotka myös jokainen vuorollaan tarkastivat tilanteen ihan lähietäisyydeltä, muistaakseni joku vielä toisti sen sisätutkimuksen. Yhtä lukuun ottamatta olivat vielä miespuolisia. Joo, nololta tuntui, mutta siinäkin tilanteessa, yhtä aikaa hätääntyneenä ja häpeissäni, olin vakaasti sitä mieltä, että katsokoot ja tutkikoot, ei lääkäriksi opiskeleva muuten opi asiaansa. Ei tullut mieleenkään sanoa, että menkää pois siitä.

Vierailija
92/184 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, nauttikaahan arvon naiset! Pian koittaa se aika kun lääkiksen sisäänottomäärät lisääntyy ja ryhmät kasvaa entisestään! Ei toivoakaan että nykyisinkään olisi 1-2 opiskelijaa tutkimassa potilasta, kyllä niitä on pahimmillaan 10. Helpotusta ei tiedossa, tutkimuspotilaiden määrää kun ei voida nostaa.

Vierailija
93/184 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mikä paikka se oli ap jossa kävit gynekologilla? Sairaalassako? Vai onko terveyskeskuksessakin kokonaisia opiskelijaryhmiä harjoittelemassa?

Vierailija
94/184 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kohdalla lääkärit eivät ole kysyneet voiko opiskelijat olla paikalla vaan yrittäneet "sinuahan ei haittaa nämä opiskelijat täällä"-sivulausetta. Joka kerta olen sanonut, että kyllä haittaa.

Vierailija
95/184 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 14:54"]

Pistäkääpäs "paremmaksi" kun n.vuosi sitten odotin täydessä aulassa aikaani gynekologin vastaanotolle. No, minun aikani tuli ja pääsin sisälle. Tutkimuspöytä oli (tottahan toki) sijoitettu niin että värkkini oli juurikin ovelle päin. Tottakai juuri joku vanha rouva avaa oven kun makaan muutenkin jo tutkimuksesta kauhuissani värkki levällään pöydällä. Ja aula edelleen täynnä asiakkaita. Arvatkaa oliko naamani miten punainen kun tulin pois vastaanottohuoneesta? hoitaja kyllä koitti olla nopea ja kiskaisi oven pienemmälle mutta traumat jäi.

Ja vielä tällä viikolla käydessäni gynellä ei lääkäri vetänyt (samaisessa huoneessa.....) verhoa eteen. Vedin itse verhoa eteen ja lääkäri totesi "ei tänne kyllä pitäisi olla nyt tulossa ketään ellen pyydä" (eri lääkäri oli) mutisin vaan jotain vastaukseksi kun samalla sydän hakaten säikyin jokaista oven takana kuuluvaa askelta!

[/quote]

Itselle käynyt vähän vastaavanlaisesti, eli kun olin siinä hoitopöydällä ilman paitaa (kyseessä siis ei gynekologinen juttu) niin eikö joku hoitaja paukannut ovesta sisään ja suoraan sen oven edessä käytävässä istui penkkirivissä ihmisiä... Olin vähän silleen että joku väliverho tai ovi lukkoon, oisko mitään... En siitä nyt traumoja saanut mutta ei tissejäkään huvittaisi vuoroaan odottaville esitellä.

Ja mullekin käynyt niin, että ilmoittamatta etukäteen on tungettu mukaan opiskelija jonka vielä tunsin entuudestaan enkä henkilöstä todellakaan pitänyt. Annoin sitten olla mukana kun ei ollut mitään operaatioita tai sellaista vaivaannuttavaa, mutta kyllä ihmettelen että miksi noista ei voisi aikoja varatessa sopia? Tuntuu että nuo tilanteet tehdään ihmisille ihan tahallaan, että eivät niin helposti kieltäytyisi siinä paikan päällä jos muutenkin hermostuttaa tms? Vai mikä on se syy, ettei noista koskaan sovita etukäteen että mukana olisi joku opiskelija tai useampikin?

Vierailija
96/184 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 11:53"][quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 11:45"]Olishan tuosta voinu kieltäytyä vielä tuossa tilanteessa kun huoneeseen menit. mikset kieltäytynyt? Minä ainakin olisin kieltäytynyt. Kyllä tuo olisi pitänyt etukäteen tietää! 

[/quote]

No itseasiassa en edes tiennyt että minulla on oikeus kieltäytyä. Kandien läsnäolo vain ilmoitettiin eikä missään vaiheessa kysytty että onko tämä ok.

No ensikerralla ainakin osaan aukaista suuni. Myönnän että siinä on vielä joillakin osa-alueilla opettelemista.

Ja joku veti tuon synnytyksenkin tähän. Itselläni ei ole lapsia ja aika todennäköistä että ei koskaan tulekaan. Syitä tähän on useita kymmeniä, ja yksi on tuo etten koskaan tahdo joutua siihen synnytystilanteeseen kun ähkin pää punaisena alasti jalat levällään paskoen alleni ties kuinka monen ihmisen päät jalkovälissäni kun se on repeämäisillään.

Jos joskus sen yhden muksun tahdon niin teen kaikkeni että saan sektion. Joka on kyllä täysin olemattoman lantioni vuoksi suht todennäköistä.

Menipä vähän aiheen ohi...

Ap

[/quote]

Ei siellä paskota alle, suoli tyhjennetään ennen synnytystä.

Ja sitä paitsi olematon lantio ei kerro ahtaista synnytyskanavasta.

Joillakin leveän lantion omaavilla on ahtaat synnytystiet ja seuraa leikkaus. Joillakin pienilantioisilla tilavat synnytystiet (kuulun yähän ryhmään) ja alatiesynnytys on kuin luotu sellaiselle ihmiselle.

Vierailija
97/184 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 23:41"][quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 01:36"]

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 01:30"]

Aika kamalaa toivoa jollekin tuollaista. Kaverini ymmärsi, että tutkimuksen tehnyt kandilauma ei tarkoittanut pahaa vaan suoritti lääketieteen opintojaan. Vertauksellaan hän kuvaili omaa tunnereaktiotaan siihen, että noin 10 tuntematonta miestä vuorotellen laittaa käden hänen intiimialueelleen ilman, että häneltä kysytään lupaa. Hänelle oli asia kerrottu ilmoitusluontoisena asiana ja järkytykseltään hän ei tajunnut kieltäytyä. Hän oli myös aika nuori silloin ja kun kokenut erikoislääkäri oli hänelle asian ilmoittanut, ei hän siinä hetkessä edes tajunnut, että hän olisi voinut kieltäytyä.

Toivon, että seuraavaksi harkitset, mitä toiselle toivot.

[/quote]

EI ole yhtään kamalaa. Oikein olisi! Saisi vähän mittasuhteita kuntoon omassa tunne-elämässään.

Kyllä mä olisin ottanut mieluummin vaikka 200 kandia käsineen mun alapäähän kuin tullut joukkoraiskatuksi.

t. joukkoraiskattu

Ja voit toki toivoa mitä tahansa mutta aivan varmasti minä toivon tuollaista moiselle älykääpiölle!

[/quote]

Tämä keskustelunvaihto oli mielestäni jokseenkin pysähdyttävä. Sai miettimään syvemmin tätä palstaa ja sitä, mitä toiselle ihmiselle voi netissä toivoa. Sekä sitä, onko tämän palstan lukeminen kovin terveellistä oman maailmankuvan kannalta. Provo tai oikeasti traumatisoitunut ihminen, mutta mielestäni mennään jonkin rajan yli jos toisen toivotaan kokevan brutaalia seksuaalista väkivaltaa.

Mitä tämä teissä muissa herätti?

[/quote]

Jos ei nyt raiskattua ruvettaisiin tuomitsemaankaan. Eiköhän häntä ole jo tarpeeksi satutettu.

Ymmärrystä kehiin, kiitos. Ja se on kovin helppoa, jos on itse balanssissa. Siis ohittaa raiskatun vihainen kommentti, joka on jopa kovin ymmärrettävää.

Vierailija
98/184 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle myös sattui nuorena ikävä juttu. Olin saanut avokilta klamydian, mikä eteni munasarjatulehdukseksi. Olin itse uskollinen, joten kyse ei ollut mistään joka jätkän kanssa huoraamisesta ja holtittomasta seksielämästä. Olin vain niin nuori ja naivi ja klamydia oli edennyt oireettomana tai olin niin ääliö, etten vain tajunnut oireita.

No sairaalaan tutkimuksiin ja siellä sitten lääkäri tutki ja totesi tilanteen ja kutsui siihen opiskelijan matkaan. Sitten paineltiin mahaa, joka oli aivan äärettömän kipeä. Siinä samalla lääkäri naureskeli, että hänellä on niin isot kädet, että naiset valittaa, kun käy kipeää,. No toinen tukki kädet sisälle ja paineli mielenkiinnolla mahaa ja itku tuli kivusta. Siinä sitten sain moraalisaarnan näiltä äijiltä, että kannattaa irtosuhteissa käyttää kondomia ja ei jakaa itseään kaikille.

Olin 19v ja avoliitossa ensimäisen seksisuhteeni kanssa ja todella kiltti ja naivi tyttö, joka ei ollut tajunnut, millaisen pukin kanssa muutin yhteen.

Tunsin itseni kyllä todella nöyryytetyksi siinä, kun äijät kopeloi jalkoväliä ja paineli mahaa, että katsopa, kun käy niin kipeää, että potilas ihan hyppää penkillä kivusta.

Vierailija
99/184 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 19:24"]

Onhan kuvataideopiskelijoillakin ihan palkattu alastonmalli, eikä tarvitse kadulta huijata jotain ohikulkijaa palkatta poseeraamaan. Sama näille lääkäriopiskelijoille.

[/quote]

Niin, miksei tarjottaisi vaikka jonkinlaista pientä nimellistä alennusta poliklinikka/lääkärimaksusta, jos antaa opiskelijaporukan katsella ja kokeilla samalla? Vapaaehtoisten määrä luultavasti lisääntyisi ja opiskelijat saisivat enemmän kokemusta. Win-win -situation. 

Vierailija
100/184 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 19:38"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 19:24"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 19:20"]

Suostuit siis kuitenkin siihen että opiskelijat on paikalla? Olisithan voinut sanoa vielä tilanteen huomattuasi että et halua paikalla olevan ylim. ihmisiä. Ei kukaan voi pakottaa potilasta opetuskappaleeksi.

[/quote]

Näinpä. Opiskelijat olisivat voinut pyytää pois, mutta julkisella puolella sinulla ei todellakaan ole mitään oikeutta vaatia 

jos on nuori niin kysytään aina ottaako naislääkärin. Näin minulta on kysytty aina puhelimessa kunnes olen täyttänyt 22. Alaikäisille pääsääntöisesti aina naislääkäri näin selitettiin yläasteella.

[/quote]olen 35 vuotias neljan lapsen aiti eika tulisi mieleenkaan menna muulle kun naislaakarille