Miksi Suomalaiset ei opasta varomaan katalia ihmisiä?
Olen huomannut Suomalaisessa kulttuurissa vahingollisen puutteen. Suomalaiset eivät varoita omia lapsiaan katalista ihmisistä. Jos vanhempi yrittää kertoa lapselle, että tässä maailmassa on pahoja ihmisiä hänet yritetään leimata hulluksi tai ylisuojelevaksi. Ihmiset mielummin katsoo vierestä tai seuraa sivusta eivätkä tarjoa mitään kunnollista opastusta miten varoa esim. rikollisia tai valehtelevia ihmisiä. Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu myös rikosten uhrien syyllistäminen, että ikäänkuin se uhri olisi itse jotenkin osasyyllinen siihen tilanteeseen, että joku valehteli hänelle. Samaan aikaan ei tarjota mitään neuvontaa miten rikollisilta voi ylipäätänsä välttyä. Mielummin nauravat seläntakana ja pilkkaavat, pitävät viihteenä uhrin kärsimystä. Onko tuo välinpitämättömyys ja empatiakyvyttömyys jotenkin sisäsyntyistä, kulttuurista johtuvaa vai tiettyjen piirien oman edun tavoittelua? Muistan omasta lapsuudestani, että ei oikeastaan kukaan koskaan varoitellut esim. rikollisista. Ei kouluissa eikä omatkaan vanhemmat. Ehkä joitakin yksittäisiä kertoja joku saattoi puhua, että kannattaa hankkia hyviä kavereita, mutta kukaan ei sen tarkemmin neuvo, että miten ja mistä ja lopputulos on monella yksin oleminen. Kukaan ei koskaan kertonut, että joku voi valehdella sinulle. Ja se uhri laitetaan todistelevaan asemaan, hiljennetään ja valehdellaan, että ei osaa hoitaa omia asioitaan ja uhrilla on ongelmia. Uhri ei osannut valita oikein jne jne. Tullaan yleensä vasta sen jälkeen sanomaan kun vahinko on jo tapahtunut. Suojelevista vanhemmista yritetään päästä eroon tai puhua ongelmana jopa asiantuntijoiden taholta mikä on sekin aivan käsittämätöntä tällaisessa maailmassa missä me eleteen, jopa kannustetaan päinvastoin siihen, että lapsen pitäisi elää kuvitellen, että ihmiset on hyviä ihmisiä. Tilastot kertoo kuitenkin jotakin ihan muuta. Mitä tuolla ihmisten illuusioissa elämiseen oikein haetaan takaa? Sitäkö että asiakkaita riittäisi tietylle ammattikunalle, tiettyjen ihmisten tahallista alaspainamista, mikä? Ehkä jopa tahallista urakehityksen estämistä jollain kierolla tavalla, että pysyisi vaikeuksissa niin laiminlyödään kaikki opastus, ohjaus ja neuvonta.
Kommentit (6)
Mulle valehdeltiin jo nuorena, että kaikki miehet on hyviä miehiä. Aivan käsittämätöntä ja äidit neuvoo mm. sietämään pettäviä miehiä, nähnyt noita jopa somessa. Käsittämättömän vastuutonta toimintaa. Miksi jotkut naisetkin yrittää saada muita naisia ja tyttöjä samaan suohon tarpomaan missä itse ovat? Tai jatkamaan tuollaista ketjua, jota se tyttö ei välttämättä halua elää? Miehillä ja pojilla omat ongelmansa, mutta nää on asioita joista ei saisi puhua ollenkaan, että miten äiti tai sukulaisnainen voi tyttölasten elämää sabotoida ja johtaa haluamaansa suuntaan ja harhaankin.
Miksi suomalaiset ei opettele kirjoittamaan oikein?
Vierailija kirjoitti:
Miksi suomalaiset ei opettele kirjoittamaan oikein?
Oikein kirjoittaminen ja hienojen raporttien laatiminen ei auta ratkaisemaan näitä Suomessa esiintyviä ongelmia. Sillä ei ole merkitystä, että osaako kirjoittaa oikein, yrität johdattaa keskustelun muualle itse ongelmasta joten pysytään aiheessa eikä takerruta oikeinkirjoitukseen. Kirjoittaja voi olla silti oikeassa joten älä yritä.
Olipa taas aloitus, ei päätä eikä häntää.......
Vierailija kirjoitti:
Olipa taas aloitus, ei päätä eikä häntää.......
Miten niin ei päätä eikä häntää, ehkä et ymmärrä näin isoja asioita.
Pahaa ihmistä ei myöskään suomessa saa sanoa pahaksi vaikka olisi mitä kauheaa jollekkin tehnyt jos ei ole juuri sinulle tehnyt niin se pahuus ikäänkuin mitätöityy, kummallista sekin.