Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gynekäynnilläni oli opiskelijoita eikä minulle kerrottu etukäteen

Vierailija
18.02.2014 |

Varasin ajat sitten ajan gynekologille. Aika oli naislääkärille.

Tänään sitten paikan päällä selvisi että he meinaavat käyttää käyntiäni opetustarkoitukseen. Paikalla oli neljä opiskelijaa, kaksi naista ja kaksi miestä. Yksi näistä miehistä suorittaisi tutkimuksen.

Jos olisin tiennyt tästä etukäteen, en todellakaan olisi suostunut. Nyt oli vähän fiilis että minut huijattiin tuohon, koska lääkärikin ihmetteli että enkö muka tiennyt ja olen aikaisemmin jo kyseiseen paikkaan ilmoittanut etten tahdo että paikalla on "ylimääräisiä" henkilöitä + tahdon että gynekologinani toimii nainen.

Nuo "alapään sorkkimiset" on epämielyttävimpiä toimenpiteitä joita tiedän, mieluummin istuisin koko päivän vaikka hammaslääkärillä porattavana. Siksi venytän seuraavaa gynekäyntiä mahdollisimman pitkälle ja tahdon päästä siinä ns. mahdollisimman vähällä, kuten että tutkimuksen suorittaa (vanhempi) nainen eikä paikalla ole muita.

Vieläkin huono fiilis koko jutusta.

Kommentit (184)

Vierailija
141/184 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilasin ajan joku aikaa sitten soittaen terveyskeskukseeni. Varattiin aika, kerrottiin lääkärin nimi ja että huone ei ole vielä tiedossa mutta selviää sitten paikan päällä.

Menin paikalle, sinne missä aikaisemminkin on minulle gynekologinen tutkimus tehty. Kysyin infosta missä huoneessa aikani olisi.

He ohjasivat minut rakennuksen toiseen päähän ehkäisyneuvolaan. Siellä kiertelin muyta en vieläkään löytänyt oikeaa ovea. Istuin sitten vain odottamaan, kunnes lääkäri tuli paikalle. Pahoittelin kun olin pari minuuttia myöhässä kun jouduin etsimään oikeaa paikkaa, lääkäri tähän että ei se mitään ja että en tainnut tietää että se on tällä kandipuolella, antoi jonkun esitietolomakkeen täytettäväksi ja sanoi että täällä on sitten pari opiskelijaa kuuntelemassa muttei osallistu tutkimukseen.

Ap

Vierailija
142/184 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 20:59"]

Kun minua tikattiin synnytyksen jälkeen, ties miten iso kandilauma pällisteli tilannetta kiinnostuneena. Ei yhtään kiva olla siinä vehkeet verisenä levällään. EIkä kukaan kysynyt sopiiko, pelmahtivat vaan paikalle.

[/quote]

Niin, varmaan olivat ihan vaan pällistelemässä. Ei sattunut opiskelijoilla sitten olemaan parempaa tekemistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/184 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö ap, näitä ei ole ollut kymmeniin vuosiin.

Vierailija
144/184 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 21:15"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 20:59"]

Kun minua tikattiin synnytyksen jälkeen, ties miten iso kandilauma pällisteli tilannetta kiinnostuneena. Ei yhtään kiva olla siinä vehkeet verisenä levällään. EIkä kukaan kysynyt sopiiko, pelmahtivat vaan paikalle.

[/quote]

Niin, varmaan olivat ihan vaan pällistelemässä. Ei sattunut opiskelijoilla sitten olemaan parempaa tekemistä.

[/quote]

Kätilö minut ompeli, joten nää kandit vaan katseli. En tiedä kuuluuko kyseinen toimenpide heidän tulevaan toimenkuvaansa, mutta siinä ne nyt kuitenkin katselivat.

Vierailija
145/184 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että se kätilökin oli tikkaamaan opetellessaan käynyt ensin "pällistelemässä", kuinka toimenpide tehdään.

Vierailija
146/184 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle kävi 16 vanhana niin, että umpisuoli tulehtui ja ennen leikkausta asia piti varmistaa gynekologilla. Olin saanut todella tujut rauhoittavat, koska pelkäsin leikkausta.

minut kärrättiin gynekologin huoneeseen missä odotti miespuolinen opiskelija ja gynekologi, kun piti alkaa ronkkimaan alapäätä kysyttiin minulta noin ohi mennen saako opiskelija suorittaa tutkimuksen, olin vahvasti rauhoitettu, kivuissa ja nolona, joten suostuin.

opiskelija ronkki paikkoja vartin, ennenkuin gynekologi ymmärsi katsoa mitä tämä tekee ja joku ultra oli ollut väärinpäin, siksi ei mitään ollut näkynyt. Annoin gynekologi pikaisesti tarkistaa paikat ja vaadin päästä pois huoneesta, eli tutkimus lopetettiin siihen paikkaan.

tästä elinikäinen trauma, enkä todellakaan suostu ottamaan opiskelijoita tutkimuksiini. Räikeästi hyväksikäytetty olo oli silloin. Tapauksesta on jo vuosia.

Vierailija
147/184 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 20:10"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 19:48"]

Vai että saisi oikein valita lääkärin sukupuolen? :D :D :D Höpönpöppöö... Saattaa onnistua, jos paikalla työskentelee monta naislääkäriä (esim. sairaalan gynekologian poliklinikka). Tk:ssa ei todellakaan ole kaikkialla varaa valita vaan se ensikohtaus gynekologian pariin voi olla sen nuoren mieskandin rähmäkäpälöiden alla. Sellaisen, joka ei ole opiskeluaikoina koskaan nähnytkään, mitä kaikkea naisen alapäässä voi olla vialla ja kuinka monenlaista haisevaa vuotoa sieltä voi tulla.

[/quote]

Jos ei sellaista lääkäriä yksinkertaisesti ole, silloinhan sellaista hoitoa ei voi järjestää. Jos kuitenkin varataan aika hyvissä ajoin ja aikaa varattaessa kerrotaan toiveesta, ei ole mitään perustetta pakottaa hoitoon, jolle olisi vaihtoehto.

Laki potilaan asemasta ja oikeuksista on aika hakusalla täällä, jos epäillään, että lääkärit saavat päättää mitä vaan. Lääkäreiden on lain mukaan pohdittava potilaan kanssa vaihtoehtoista hoitomuotoa, jos joku hoitomuoto ei sovi potilaalle. He eivät saa jättää hoitamatta, ellei potilas kieltäydy kokonaan hoidosta.

[/quote]

Toiveen lääkäristä saa tietenkin aina esittää, mutta julkisella terveydenhuollolla ei ole mitään velvollisuutta toteuttaa sitä. Piste. Eikä se todellakaan ole aina edes kiinni siitä itse lääkäristä, katsoa terveydenhuoltoon kuuluu paljon muutakin kuin he. Jos naisgyneä toivova saa miesgynen eikä sen (tai jonkun muun syyn) takia suostu tutkimukseen ja hoitoon, niin siinä ei ole tehty mitään laitonta. Potilas on tällöin itse kieltäytynyt hoidosta. Potilaalla ei ole mitään oikeutta sanella haluamansa hoidon ehtoja, kuten vaikka sitä lääkärin sukupuolta. Jos julkinen hoito ei kelpaa, niin saa olla hyvä ja lähteä yksityiselle.

Vierailija
148/184 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan missään tilanteessä päästäisi ylimääräisiä ihmisiä gynekologikäynnilleni. Ei tulisi kuuloonkaan. Ihan sama mulle kenellä toisella hsrjoittelevat, mutta mun pilluani ei tule yksikään ylimääräinen kyttäämään saati ronkkimaan. Yäk.

Vierailija
149/184 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 19:33"]

Kai he edes aluksi tutkivat toisiaan siinä vaiheessa kun täytyy saada käytännön harjoitusta?

Ap

[/quote]

Juu ei, gynekologisia tutkimuksia ei tosiaan tehty kurssikavereille. =D

Lääkäri

Vierailija
150/184 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai he edes aluksi tutkivat toisiaan siinä vaiheessa kun täytyy saada käytännön harjoitusta?

Ap

[/quote]

Lääkäri

Vierailija
151/184 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 16-vuotiaana jouduin ensiapuun kun aloin äkillisesti oksentelemaan ja ripuloimaan. 

Siinä sitten jostain ilmestyy mies, joka käskee kääntymään kyljelleen ja laskemaan housuja. Mitään sanomatta tökkää sormet takapuoleen. Hieman tämän jälkeen tulee joku nainen ja tekee samoin. 

Jäi traumat pitkäksi aikaa.

Vierailija
152/184 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 21:32"]

Ap

[/quote]

Lääkäri

[/quote]

No mutta siis... miksei?

Kyllähän esimerkiksi kosmetologiopiskelijatkin opiskelukavereilleen tekee alapään sokerointia ym.

Vierailija
153/184 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on käsitys, että esim. kätilöopiskelijat tekevät tutkimuksia toisilleen ja harjoittelevat myös rintojen tutkimusta? Onkohan näin?

Vierailija
154/184 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on käsitys, että kätilöopiskelijat harjoittelevat tutkimusten tekemistä toistensa kanssa ja harjoittelevat esim. rintojen tutkimista. Onkohan näin?

Vierailija
155/184 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin raskaana ja varasin aikaa neuvolalääkärille, terveydenhoitaja sanoi että voisin valita tavallisen terveyskeskuslääkärin tai sitten kokeneen gynekologin, joka kiertää opiskelijoiden kanssa tekemässä tutkimuksia eri terveyskeskuksissa. Kysyin, olisiko mitenkään mahdollista saada tuo gynekologi ilman niitä opiskelijoita, mutta ei kuulemma ollut. Valitsin sitten gynekologin, koska arvelin sietäväni opiskelijoiden läsnäoloa. Kannatti, sillä gyne oli aivan ihana, opiskelijat olivat asiallisia eikä minulle edes tarvinnut tehdä sisätutkimusta.

Ymmärrän kyllä ap:ta, on vaikea käskeä opiskelijoita lähtemään kun tilanne on jo päällä.

Vierailija
156/184 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen tämän lukiessani oma kokemukseni. Jouduin menemään päivystykseen kovan vatsakivun takia, ja hoitaja käski jäädä odottamaan ja kertoi Että lääkäri tulisi kohta tekemään sisätutkimuksen. Ovesta astui juuri valmistunut nuori mies (siinä vaiheessa kauhistuin mutta ajattelin veti että ihan sama,kunhan kipuun tulee selvyys) kunnes huomasin lääkärin naamasta että hän oli todella nolona, pyysi että riisuisitteko housut ja pyyteli ainakin viisi kertaa anteeksi. Samalla vilkuili välillä netistä apuja kuinka tutkimuksessa edetään ja pyyyteli edelleen anteeksi, sanoi mm. "olen pahoillani, anteeksi, joudun nyt laittamaan sormet sinne" olin todella tyrmistynyt, mielestäni lääkärin tulee kuitenkin olla Se joka ajattelee tekemisiään vain työnään, olisin toivonut että hän olisi tehnyt minun oloni rennoksi sanomalla esim. Että ko.tutkimus on hänelle rutiinia, toisin kuin hän teki - ei ollut tainnut poika p*llua nähdäkään.

Vierailija
157/184 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen rajusti eri mieltä ketjun yleisen mielipiteen kanssa.

Monet teistä siis sanovat, että potilaalla on jokin moraalinen vastuu antaa oma kehonsa tutkimustilanteessa kandien opetusmateriaaliksi ja että potilas on jotenkin velvoitettu siihen, ettei harjoittelija jää vaille käytännön kokemusta ja valmistu uunoksi lääkäriksi ilman kädentaitoja.

Miettikääpä tarkemmin. Eikö ole aina oppilaitoksen - oli se sitten mikä tahansa - velvollisuus hankkia oppilailleen opetusmateriaalit ja kouluttaa heidät ammattilaisiksi? Se ei todellakaan voi olla satunnaisen potilaan vastuulla. Lääketieteellisen tiedekunnan tulee itse hankkia opetusmateriaalinsa ja järjestää asiat niin, että lääkärit on mahdollista kouluttaa asianmukaisesti siinäkin hypoteettisessa tilanteessa, ettei kukaan potilaista tahdo harjoittelijan tekemää toimenpidettä.

Sairaanhoitaja kirjoitti tuolla aiemmin hienosti yksityisyydestä ja potilaiden rajoista, minulla ei ole siihen lisättävää. 

On toki hienoa, että jotkut potilaat antavat tutkia itsensä kandilauman voimin, mutta keneltäkään ei voi sitä velvoittaa ja on todella paksua syyllistää täällä ihmisiä, että nyt sinun takiasi joku lääkäri jää vaille harjoitusta. Se kun ei ole potilaan vastuulla. Vaan oppilaitoksen. Jokaisella on oikeus yksityisyyteen.

Vierailija
158/184 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

120 lisää vielä, että toki asiat menisivät mutkikkaiksi jos kaikki potilaat säännönmukaisesti kieltäytyisivät harjoittelijoiden tutkimuksista, ja että käytännössä mikään ei korvaa oikean elävän potilaan tutkimusta aidossa tilanteessa. Mutta kunhan toin esille sen, että periaatteessa lääketieteellinen tiedekunta ei voi luottaa pelkästään ihmisten hyväntekeväisyyteen ja että heillä pitäisi olla vaihtoehtoisia opetusmuotoja. Tämä siis täydellisessä utopiassa :-)  Keskustelu sai pohtimaan moraalia ja etiikkaa syvällisesti. (kumpi sana on tässä tilanteessa oikea...)

Vierailija
159/184 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ongelma sinulla oli tilanteessa, etkö saanut suutasi auki ja kertonut että et halua opiskelijoita töllistelemään? Ei kai kenelläkään ole velvollisuutta toimia opetus-kappaleena, jos ei halua.

Vierailija
160/184 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 20:27"]

Jos menette gynekologille johonkin opetussairaalaan niin muistakaa sheivata ja pestä takapuolenne että olette eduksenne jos vaikka joku nuori mies pääsee tutkimaan teitä.

[/quote]Sehän on itsestään xselvää että kun menee lääkärille niin suihkussa täytyy käydä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan