Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Gynekäynnilläni oli opiskelijoita eikä minulle kerrottu etukäteen

Vierailija
18.02.2014 |

Varasin ajat sitten ajan gynekologille. Aika oli naislääkärille.

Tänään sitten paikan päällä selvisi että he meinaavat käyttää käyntiäni opetustarkoitukseen. Paikalla oli neljä opiskelijaa, kaksi naista ja kaksi miestä. Yksi näistä miehistä suorittaisi tutkimuksen.

Jos olisin tiennyt tästä etukäteen, en todellakaan olisi suostunut. Nyt oli vähän fiilis että minut huijattiin tuohon, koska lääkärikin ihmetteli että enkö muka tiennyt ja olen aikaisemmin jo kyseiseen paikkaan ilmoittanut etten tahdo että paikalla on "ylimääräisiä" henkilöitä + tahdon että gynekologinani toimii nainen.

Nuo "alapään sorkkimiset" on epämielyttävimpiä toimenpiteitä joita tiedän, mieluummin istuisin koko päivän vaikka hammaslääkärillä porattavana. Siksi venytän seuraavaa gynekäyntiä mahdollisimman pitkälle ja tahdon päästä siinä ns. mahdollisimman vähällä, kuten että tutkimuksen suorittaa (vanhempi) nainen eikä paikalla ole muita.

Vieläkin huono fiilis koko jutusta.

Kommentit (184)

Vierailija
1/184 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 01:36"]

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 01:30"]

Aika kamalaa toivoa jollekin tuollaista. Kaverini ymmärsi, että tutkimuksen tehnyt kandilauma ei tarkoittanut pahaa vaan suoritti lääketieteen opintojaan. Vertauksellaan hän kuvaili omaa tunnereaktiotaan siihen, että noin 10 tuntematonta miestä vuorotellen laittaa käden hänen intiimialueelleen ilman, että häneltä kysytään lupaa. Hänelle oli asia kerrottu ilmoitusluontoisena asiana ja järkytykseltään hän ei tajunnut kieltäytyä. Hän oli myös aika nuori silloin ja kun kokenut erikoislääkäri oli hänelle asian ilmoittanut, ei hän siinä hetkessä edes tajunnut, että hän olisi voinut kieltäytyä.

Toivon, että seuraavaksi harkitset, mitä toiselle toivot.

[/quote]

EI ole yhtään kamalaa. Oikein olisi! Saisi vähän mittasuhteita kuntoon omassa tunne-elämässään.

Kyllä mä olisin ottanut mieluummin vaikka 200 kandia käsineen mun alapäähän kuin tullut joukkoraiskatuksi.

t. joukkoraiskattu

Ja voit toki toivoa mitä tahansa mutta aivan varmasti minä toivon tuollaista moiselle älykääpiölle!

[/quote]

En tiedä oletko provo vai oikeasti trauman kokenut. Olen kuitenkin syvästi pahoillani kokemuksistasi ja siitä, kuinka syvää vihaa koet sisälläsi. Toivon sinulle ja muillekin hyvää ja en toivo, että kukaan joutuu vastaavaa brutaalia väkivaltaa kokemaan.

Vierailija
2/184 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olishan tuosta voinu kieltäytyä vielä tuossa tilanteessa kun huoneeseen menit. mikset kieltäytynyt? Minä ainakin olisin kieltäytynyt. Kyllä tuo olisi pitänyt etukäteen tietää! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/184 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sh-opiskelija. Ja jokaikisessä toimenpiteessä missä olen ollut mukana olen kysynyt tutkimuksessa olevalta luvan olla mukana ja kerran ei ole saanut olla mukana. Kyllähän lääkärikäynnistä pitää hyvä mieli jäädä. 

Vierailija
4/184 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 11:45"]Olishan tuosta voinu kieltäytyä vielä tuossa tilanteessa kun huoneeseen menit. mikset kieltäytynyt? Minä ainakin olisin kieltäytynyt. Kyllä tuo olisi pitänyt etukäteen tietää! 

[/quote]

No itseasiassa en edes tiennyt että minulla on oikeus kieltäytyä. Kandien läsnäolo vain ilmoitettiin eikä missään vaiheessa kysytty että onko tämä ok.

No ensikerralla ainakin osaan aukaista suuni. Myönnän että siinä on vielä joillakin osa-alueilla opettelemista.

Ja joku veti tuon synnytyksenkin tähän. Itselläni ei ole lapsia ja aika todennäköistä että ei koskaan tulekaan. Syitä tähän on useita kymmeniä, ja yksi on tuo etten koskaan tahdo joutua siihen synnytystilanteeseen kun ähkin pää punaisena alasti jalat levällään paskoen alleni ties kuinka monen ihmisen päät jalkovälissäni kun se on repeämäisillään.

Jos joskus sen yhden muksun tahdon niin teen kaikkeni että saan sektion. Joka on kyllä täysin olemattoman lantioni vuoksi suht todennäköistä.

Menipä vähän aiheen ohi...

Ap

Vierailija
5/184 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Espoossa Jorvissa ajanvarauskirjeessä sanotaan ihan selvästi perustellen, että paikalla on opiskelijoita. Siitä on kutsun liitteenä ihan oma saatteensa.

En oikein usko ap:n puheeseen, etteikö hänelle olisi sanottu asiasta etukäteen.

Mulla oli gynellä paikalla 5 opiskelijaa (3 miestä ja 2 naista), joista yksi harjoitteli vastaanottavan lääkärin roolia. Gyne itse oli siinä sivulla. Kyllä nämä opiskelijat olivat tutkimuksen suhteen ihan uunoja. Kauhistuttaisi, jos tuollaisen vastaanotolle joutuisi. Gynen piti harjoittelijanaiselle opettaa suurin piirtein kädestä pitäen, miten sisätutkimus tehdään. Harjoittelija ei edes löytänyt kohtua, eikä osannut sanoa mitään ultraäänikuvasta. Kysymyksiini ei myöskään osannut vastata.

Mua ei siis haittaa pätkääkään nämä harjoittelijat - miksi haittaisivat? Tuskin heillä mitään henkilökohtaista intressiä juuri minun alapäätäni kohtaan on....

Vierailija
6/184 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 01:12"]

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 01:01"]

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 00:56"]

Minulla on samanlainen kokemus tyksistä.

odotin lääkäriä jalat levällään Valmiina tutkimukseen.

kyllä se lääkärikin tuli, mutta niin tuli myös lauma kandeja.

sanallakaan ei aiemmin mainittu heistä, eikä varsinkaan kysytty sopiiko se minulle.

Olin aivan tyrmistynyt ja sanaton, en sitten kehdannut sanoa vastaan kun kysyivät saavatko helin kokeilla.

siinä minua sitten paineli kahdeksan kandia ja minä kärvistelin kivuissa.

sen jälkeen olen käynyt yksityisellä ja myöhemmin kun jouduin uudelleen operaatioon, ilmoitin etukäteen hyvin vahvasti, että en missään nimessä halua paikalle kuin pakolliset ihmiset.

otan kernaasti vastaan kandit, minkä tahansa muun ruumiinosani tutkimuksiin mutta alapääni on minulle se paikka, mitä en halua ylimääräisille esitellä.

ymmärrän kyllä että jostain niidenkin on saatava kokemusta ja pari olisi vielä mennyt, mutta kahdeksan on minullekkin jo liikaa.

[/quote]

Ystävälleni kävi vähän sama juttu ja hänelle jäi tunne, että olisi tullut joukkoraiskatuksi.

[/quote]

toiv se kaveris joutuu oikeasti joukkoraiskatuksi niin osaa vähän miettiä sanojaan ensi kerralla kun tekee vertauksia...

[/quote]

Sinustako lääketieteen edustajat eivät voi tehdä seksuaalista väkivaltaa tai nöyryyttää seksuaalisesti yksin tai joukossa? Toisinaan ihmiset menevät emotionaalisesti lukkoon ja eivät pysty shokissa toimimaan tarmokkaasti oikeuksiaan puolustaen, ikävää jos joku luulee, että tuolloin saakin tulla kohdelluksi vastoin tahtoaan.

No, pelkästään jo se mitä tuossa toivotit ko. henkilölle kertoo sinun arvomaailmastasi aika paljon.

Vierailija
7/184 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 12:52"]

Mulla oli gynellä paikalla 5 opiskelijaa (3 miestä ja 2 naista), joista yksi harjoitteli vastaanottavan lääkärin roolia. Gyne itse oli siinä sivulla. Kyllä nämä opiskelijat olivat tutkimuksen suhteen ihan uunoja. Kauhistuttaisi, jos tuollaisen vastaanotolle joutuisi. Gynen piti harjoittelijanaiselle opettaa suurin piirtein kädestä pitäen, miten sisätutkimus tehdään. Harjoittelija ei edes löytänyt kohtua, eikä osannut sanoa mitään ultraäänikuvasta. Kysymyksiini ei myöskään osannut vastata.

Mua ei siis haittaa pätkääkään nämä harjoittelijat - miksi haittaisivat? Tuskin heillä mitään henkilökohtaista intressiä juuri minun alapäätäni kohtaan on....

[/quote]

No haloo, ihan varmasti tarvitsee ja pitääkin näyttää kädestä pitäen, jos kyseessä on ensimmäinen tutkimuskerta! Seuraavat kerrat osaa sitten tehdä itse ja tekee varmasti oikein. Malleilla harjoittelu ei ole sama kuin oikean ihmisen tutkiminen. Ultraäänikuvien tulkitsemista ja erikoislääkäritasoisiin kysymyksiin vastaamista ei vaadita edes normaaleilta valmistuneilta lääkäreiltä, saati ilmeisesti gynekologian kurssin alkuvaiheen opiskelijoilta. Koska suhtautumisesi opiskelijoihin ja opetukseen kuulosti erittäin fiksulta, on hämmentävää, ettet ymmärrä näitä asioita.

Vierailija
8/184 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 00:28"]

Minulle ei edes kerrottu missään vaiheessa, että esim "nämä opiskelijat tulevat nyt seuraamaan.." tms.. Tosin tympeä naislääkäri ei missään vaiheessa myöskään katsonutkaan minuun päin tai puhunut minulle, ainoastaan selitteli tilannetta harjoittelijoille sekä hoitajalle, joka minut huoneeseen vei. Tuli syyllinen olo keskenmenostani lääkärin käytöksen vuoksi, ihan kuin tilanne olisi ollut oma vikani. Traumaattinen kokemus Tyks:stä kaikin puolin (lukuunottamatta mukavaa hoitajaa).

T:  80/81

[/quote]

Joskus vaikuttaa siltä, että noi synnytyspuolen lääkärit eivät ole saaneet minkään maailman perehdytystä potilaan kohtaamiseen. Raskauden loppuvaiheessa mulle teki tutkimusta sellainen täyskyborgi-über- naislekuri kättärillä. Taustalla soi kyllä klassinen musiikki, mutta nainen ei puhunut minulle suoraan mitään, ei kohdannut tai katsonut silmiin. Teki aika ronskin ottein tutkimusta, että mahtuuko lapsi alakautta vai ei, ja puhui ainoastaan monotonista litaniaa nauhuriin. Kun lähdin, tuli  jotenkin sellainen vaivaantunut olo, etten ollut  siinä tilassa edes  käynytkään. Olin pelkkä objekti.

Vierailija
9/184 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina antanut harjoitella itselläni, mutta nykyisin raja menee siinä, etten anna jo valmiiksi kivuliaaksi tietämääni tutkimusta tehdä kuin sellaisen henkilön, joka osaa asiansa. Tämä on oikeuteni potilaana.

En myöskään ota enää harjoittelijoita alapään osaston tutkimuksiin pk-seudulla, mutta se johtuu siitä, että mukana saattaisi olla omia oppilaitani.

Vierailija
10/184 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 02:21"]

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 01:50"]

Taisit olla ihan sinä itse joka vertasit noin röyhkeästi...et vaan kehtaa tunnustaa (en ihmettele) ja yritit vain sanoa "joo "kaveri" sano noin". Kai ymmärrät jo aivopierusi? Mieti ensi kerralla vähän...

[/quote]

Onko Porvoossa tänä yönä vaikea saada unta?

[/quote]

Kerro sinä, saitko unta?

Vierailija
11/184 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 15:24"]

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 02:21"]

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 01:50"]

Taisit olla ihan sinä itse joka vertasit noin röyhkeästi...et vaan kehtaa tunnustaa (en ihmettele) ja yritit vain sanoa "joo "kaveri" sano noin". Kai ymmärrät jo aivopierusi? Mieti ensi kerralla vähän...

[/quote]

Onko Porvoossa tänä yönä vaikea saada unta?

[/quote]

Kerro sinä, saitko unta?

[/quote]

Hyvät unet sain, kiitoksia. Herätyskello soi äsken ja kohta pitää valmistautua taas töihin.

Vierailija
12/184 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistäkääpäs "paremmaksi" kun n.vuosi sitten odotin täydessä aulassa aikaani gynekologin vastaanotolle. No, minun aikani tuli ja pääsin sisälle. Tutkimuspöytä oli (tottahan toki) sijoitettu niin että värkkini oli juurikin ovelle päin. Tottakai juuri joku vanha rouva avaa oven kun makaan muutenkin jo tutkimuksesta kauhuissani värkki levällään pöydällä. Ja aula edelleen täynnä asiakkaita. Arvatkaa oliko naamani miten punainen kun tulin pois vastaanottohuoneesta? hoitaja kyllä koitti olla nopea ja kiskaisi oven pienemmälle mutta traumat jäi.

Ja vielä tällä viikolla käydessäni gynellä ei lääkäri vetänyt (samaisessa huoneessa.....) verhoa eteen. Vedin itse verhoa eteen ja lääkäri totesi "ei tänne kyllä pitäisi olla nyt tulossa ketään ellen pyydä" (eri lääkäri oli) mutisin vaan jotain vastaukseksi kun samalla sydän hakaten säikyin jokaista oven takana kuuluvaa askelta!

Vierailija
13/184 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 13:00"]

Mietiskelin taas gyneaikaa suunnitellessani, että miksi kyseiset elimet ovat niin suuren mielenkiinnon kohteena, että oikein joukkokutsuntoja järjestetään? Juu, terveys on tärkeää, niin on myös mm. hammasterveys (joka vaikuttaa hyvin laajasti muuhunkin terveyteen) ja mitään hampaiden vuositarkastuskutsuja ei kuitenkaan lähetellä. Kuten ei myöskään miehille eturauhaseen, kiveksiin tai muuhun liittyen.

[/quote]

Kutsuntoja tehdään, koska vuositarkastuksissa jää kiinni satoja syöpien esiasteita. Nämä pystytään hoitamaan ja täten estetään lukuisia syöpäkuolemia. Todisteaineistoa löytyy vaikka Syöpärekisterin sivuilta, jonka tilastoissa nähdään esimerkiksi kohdunkaulansyövän laskenut esiintyvyys.

Lääketieteen opiskelijat eivät juuri hyötyisi toisillaan harjoittelusta, sillä he ovat (miltei aina) terveitä. Poikkeavuuksien tutkimista täytyy harjoitella ja nähdä ja kuulla oikeita potilaita. Lisäksi ongelmaksi tulisi juuri se teidän niin kovasti painottama yksilöllisyydensuojanne - ketään ei saa pakottaa tutkimukseen, ei edes lääketieteen opiskelijoita. Opiskelijoillakin voi olla sairauksia ja ongelmia, jotka tulevat tutkimuksessa ilmi. Teepä siinä sitten monikymmenvuotinen työurasi työporukassa, jossa kaikki tietävät intiimeimmät ongelmasi ja koko sairashistoriasi. Lisäksi gynekologinen tutkimus on terveydentilaa selvittävä toimitus, ei pelkkää rutiinisuoritusta. Siinä voi selvitä asioita, joita tutkittava ei todellakaan haluaisi tietää - vaikka se, että raskaaksi tuleminen tulee olemaan tutkittavalle hyvin vaikeaa, miltei mahdotonta. Eivät kaikki todellakaan halua saada tuollaista (mahdollisesti turhaa ja pelottavaa) tietoa vuosia etukäteen, eikä ketään saa siihen pakottaa.

Vierailija
14/184 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene yksityiselle jos et kestä opiskelijoita! Ei tulevat lääkärit muuten opi. 

t. lääketieteen kandidaatti

Vierailija
15/184 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne oppivat, sinäkin tiedät, että potilaan vastuulla se oppimisvälineenä olo ei ole. Ei sana riittää,myös julkisella.

Vierailija
16/184 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 13:53"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 13:38"]

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 00:58"]

Potilas on ennenkaikkea ihminen, ei pelkästään hoitohenkilökunnan työaluetta. Lääkärillä/hoitajalla/kätilöllä on hyvä olla ihmistuntemusta sen verran, että ymmärtää potilaiden yksilöllisen kohtelun. Tähän kuuluu se, että potilaan kanssa myös keskustellaan suoraan. Joitakin potilaita ei tippaakaan haittaa vaikka koko kandiryhmä on seuraamassa. Jotkut suorastaan nauttii huomiosta. Toisaalta gynen puolella on pelkopotilaita. Joillakin on paha kiputausta, joillakin trauma lapsuuden seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Tällöin olisi sadistista vaatia, että nämä traumapotilaat kestäisivät opiskelijaryhmän mukanaolon ihan vaan siksi, että "näin meillä on tapana".

Ei potilaat nirsouttaan pyydä naislääkäriä. Ei gynekologisten tutkimusten pelkoa voi poistaa "ryhdistäytymällä". Ihmisiä kuuluu kohdella ihmisinä. Henkilökohtaiset rajat menee meillä kaikilla eri paikoissa. Joku pelkää hammaslääkäri, joku gynekologia ja toinen pimeää. Usein ne, jotka pelkäävät gynekologin vastaanotolla, antavat kyllä muilla erikoisaloilla opiskelijoiden osallistua hoitoonsa. Kyse ei ole "opiskelijavihasta" vaan henkilökohtaisesta tunnereaktiosta.

T: sairaanhoitaja

[/quote]

Kiitos sinulle, ihanaa että sinunlaisiasia hoitajia on olemassa.

Minulla on trauma lapsuuden seks. hyväksikäytöstä, mukaan lukien tapaus jossa minut pakotettiin muitten katseltavaksi. Onkin sietämättömän ahdistavaa lukea näistä kokemuksista joissa opiskelijaryhmä on hyökännyt huoneeseen kun potilas on jo alasti. On ylipäätään erittäin potilasta halveksiva käytäntö, että potilaan pitäisi maata valmiiksi alasti jalat levällään ennen kuin lääkäri on edes tullut huoneeseen - miksi ihmeessä tällaista edes tehdään? Potilaan kunnioittaminen ei kai maksa mitään.

Minua ei haittaisi toimia opetusvälineenä sellaisessa tilanteessa mikä ei vaadi alapään paljastamista, mutta siihenkin on pyydettävä etukäteen lupa.

[/quote]

Lääkärin aika on kallista. Niin arvokasta, että joskus se vaan menee ohi inhimillisestä kohtelusta. Tauteja ne etsii, ei ihmisiä ;)

[/quote]

Ei saisi mennä, koska laki potilaaan oikeuksista: "on kohdeltava siten, ettei hänen ihmisarvoaan loukata sekä että hänen vakaumustaan ja hänen yksityisyyttään kunnioitetaan."

Vierailija
17/184 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 17:25"]

Mene yksityiselle jos et kestä opiskelijoita! Ei tulevat lääkärit muuten opi. 

t. lääketieteen kandidaatti

[/quote]

http://www.pshp.fi/default.aspx?nodeid=9971&contentlan=1

Vierailija
18/184 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydänkin teitä tietämättömiä lukemaan viimeisen kappaleen otteesta Tays,Potilaan itsemääräämisoikeus. Voimassa joka ainoassa terveydenhuollon/sairaanhoidon yksikössä. Kiitos!

Vierailija
19/184 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 13:56"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 13:28"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 11:25"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 21:02"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 20:53"]

Sitä paitsi siinä, että kerrottaisiin asiallisesti etukäteen, että pyytäisimme lupaa harjoittelijoiden läsnäoloon ja että se on tärkeää heidän taitojensa kehittymisen kannalta, olisi sekin puoli, että siihen ehtisi valmistautua. Itselleni on ainakin eroa sillä, että olenko alasti yhden ihmisen vaiko joukon edessä, vaikka se joukko olisikin vaitiolovelvollisia. (Ja kyllähän he jälkikäteen naureskelevat ja ivailevat potilaita toisilleen.) Vaikka yleensä suostun läsnäoloon, ellei toimenpide ole ihan valtavan nöyryyttävä, niin olisi mukava voida valmistautua henkisesti siihen, että tänään joutuu olemaan tuijotuksen kohteena vieläkin pahemmin kuin normaalisti.

[/quote]

En kyllä ikinä, koskaan, koko urani aikana, ole naureskellut potilaille selän takana jostakin potilaan ominaisuudesta. Enkä ole koskaan opiskeluaikana kuullut kenenkään naureskelevan harjoituspotilaille. Mutta voin kertoa, että on paljon toimenpiteitä, jotka jäivät opiskeluaikana tekemättä ja joita olen sitten tehnyt kylmiltään kun ei ole vaihtoehtoja. Kiitos niille kieltäytyneille potilaille. Ja ei, me ei todellakaan harjoitella gynetutkimuksia toisillamme. Eikä tuseerata miehiä. Eikä ruumiita. Toimenpiteitä reenataan mutta joku raja siinäkin. Vai pitäisikö ruveta leikkelemään umppareita ja poistamaan pernoja ihan vaan harjoitusmielessä? 

[/quote]

Miksi ette harjoittele toisillanne gynen tutkimuksia? Miksi pitää "tavallista potilasta" kiusata useammalla tutkimuksella? Eri asia luonnollisesti on erikoistapaukset, mutta ihan vaan rutiinisisätutkimus + papa. Sitä voisi opiskelijat toisiltaan ottaa.

[/quote]

Samalla lääkärikokelaat saisivat arvokasta kokemusta itse tilanteesta. Siis miltä tuntuu maata alapää paljaana pöydällä, kun toinen tutkii? Miten vaivaannuttavan tilanteen voi siis omalta kohtaltaan tehdä potillaalle mahdollisimman helpoksi.

[/quote]

Miten tämä suoritetaan mieskandien kohdalla? Kundi pöydälle, jalat sträpeillä kiinni ja lauma ohikulkijoita käytävästä kurkistelemaan ja ihmettelemään toimitusta?

[/quote]

No ei tekis varmaan pahaa mieslääkärikokelaillekaan. Lääkäreillä tuntuu olevan yllättävän suuria vaikeuksia kohdata potilaita asiallisesti ja mieluiten  myös pienellä empatiakyvyllä. Olisi tärkeää, että lääkärikin edes hieman pystyy laittamaan itseään potilaan asemaan, ja tällainen harjoitus olisi siksi ehkä hyödyllisempi kuin mitä ensisilmäyksellä vaikuttaa.

Vierailija
20/184 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan kuvataideopiskelijoillakin ihan palkattu alastonmalli, eikä tarvitse kadulta huijata jotain ohikulkijaa palkatta poseeraamaan. Sama näille lääkäriopiskelijoille.