Gynekäynnilläni oli opiskelijoita eikä minulle kerrottu etukäteen
Varasin ajat sitten ajan gynekologille. Aika oli naislääkärille.
Tänään sitten paikan päällä selvisi että he meinaavat käyttää käyntiäni opetustarkoitukseen. Paikalla oli neljä opiskelijaa, kaksi naista ja kaksi miestä. Yksi näistä miehistä suorittaisi tutkimuksen.
Jos olisin tiennyt tästä etukäteen, en todellakaan olisi suostunut. Nyt oli vähän fiilis että minut huijattiin tuohon, koska lääkärikin ihmetteli että enkö muka tiennyt ja olen aikaisemmin jo kyseiseen paikkaan ilmoittanut etten tahdo että paikalla on "ylimääräisiä" henkilöitä + tahdon että gynekologinani toimii nainen.
Nuo "alapään sorkkimiset" on epämielyttävimpiä toimenpiteitä joita tiedän, mieluummin istuisin koko päivän vaikka hammaslääkärillä porattavana. Siksi venytän seuraavaa gynekäyntiä mahdollisimman pitkälle ja tahdon päästä siinä ns. mahdollisimman vähällä, kuten että tutkimuksen suorittaa (vanhempi) nainen eikä paikalla ole muita.
Vieläkin huono fiilis koko jutusta.
Kommentit (184)
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 21:02"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 20:53"]
Sitä paitsi siinä, että kerrottaisiin asiallisesti etukäteen, että pyytäisimme lupaa harjoittelijoiden läsnäoloon ja että se on tärkeää heidän taitojensa kehittymisen kannalta, olisi sekin puoli, että siihen ehtisi valmistautua. Itselleni on ainakin eroa sillä, että olenko alasti yhden ihmisen vaiko joukon edessä, vaikka se joukko olisikin vaitiolovelvollisia. (Ja kyllähän he jälkikäteen naureskelevat ja ivailevat potilaita toisilleen.) Vaikka yleensä suostun läsnäoloon, ellei toimenpide ole ihan valtavan nöyryyttävä, niin olisi mukava voida valmistautua henkisesti siihen, että tänään joutuu olemaan tuijotuksen kohteena vieläkin pahemmin kuin normaalisti.
[/quote]
En kyllä ikinä, koskaan, koko urani aikana, ole naureskellut potilaille selän takana jostakin potilaan ominaisuudesta. Enkä ole koskaan opiskeluaikana kuullut kenenkään naureskelevan harjoituspotilaille. Mutta voin kertoa, että on paljon toimenpiteitä, jotka jäivät opiskeluaikana tekemättä ja joita olen sitten tehnyt kylmiltään kun ei ole vaihtoehtoja. Kiitos niille kieltäytyneille potilaille. Ja ei, me ei todellakaan harjoitella gynetutkimuksia toisillamme. Eikä tuseerata miehiä. Eikä ruumiita. Toimenpiteitä reenataan mutta joku raja siinäkin. Vai pitäisikö ruveta leikkelemään umppareita ja poistamaan pernoja ihan vaan harjoitusmielessä?
[/quote]
Miksi ette harjoittele toisillanne gynen tutkimuksia? Miksi pitää "tavallista potilasta" kiusata useammalla tutkimuksella? Eri asia luonnollisesti on erikoistapaukset, mutta ihan vaan rutiinisisätutkimus + papa. Sitä voisi opiskelijat toisiltaan ottaa.
No ei mua ainakaa haittaa. Mulla pari kertaa mieslääkäri tutkinut niin huomasin että miehet ovat paljon hellempiä kuin naiset. Kannattaa siis valita mies jos haluat välttää kipua. Naisilla on luiset ja kylmät kädet , miehillä pehmeät ja lämpöiset. ;)
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 00:31"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 19:24"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 19:20"]
Suostuit siis kuitenkin siihen että opiskelijat on paikalla? Olisithan voinut sanoa vielä tilanteen huomattuasi että et halua paikalla olevan ylim. ihmisiä. Ei kukaan voi pakottaa potilasta opetuskappaleeksi.
[/quote]
Näinpä. Opiskelijat olisivat voinut pyytää pois, mutta julkisella puolella sinulla ei todellakaan ole mitään oikeutta vaatia naislääkäriä.
[/quote]
Tottakai julkisellakin voi pyytää naislääkäriä ja varsinkin gynen puolella se aina toteutetaan jos naislääkäri suinkin on saatavilla.
T:sairaanhoitaja
[/quote]
Ainakin muslimit saavat suoraan naisgynen itselleen. Näin ainakin Kätilöopistolla. Kantasuomalaiset (jotka vähemmistönä monesti polilla) menevät sitten miesgynelle.
Pienellä paikkakunnalla asuvana, en halua että itselleni nöyryyttävässä tilanteessa on paikalla muita. Ja olen tällä hetkellä muutenkin sitä ikäluokkaa joka on nyt kandina ja tiedän että ainakin kaksi saman ikäistä koulukaveria on nyt lääkis ja hoitsu opiskelijana tuossa paikallisessa TK:ssa harkkarina, joka on osa erästä Yliopistosairaalaa. En missään nimessä halua että he hoitavat minua!
Haluaisitko sinä että entinen koulukiusaajasi ronkkii alapäätäsi?
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 11:37"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 00:31"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 19:24"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 19:20"]
Suostuit siis kuitenkin siihen että opiskelijat on paikalla? Olisithan voinut sanoa vielä tilanteen huomattuasi että et halua paikalla olevan ylim. ihmisiä. Ei kukaan voi pakottaa potilasta opetuskappaleeksi.
[/quote]
Näinpä. Opiskelijat olisivat voinut pyytää pois, mutta julkisella puolella sinulla ei todellakaan ole mitään oikeutta vaatia naislääkäriä.
[/quote]
Tottakai julkisellakin voi pyytää naislääkäriä ja varsinkin gynen puolella se aina toteutetaan jos naislääkäri suinkin on saatavilla.
T:sairaanhoitaja
[/quote]
Ainakin muslimit saavat suoraan naisgynen itselleen. Näin ainakin Kätilöopistolla. Kantasuomalaiset (jotka vähemmistönä monesti polilla) menevät sitten miesgynelle.
[/quote]
Se on sitä positiivista syrjintää?
Vuosia sitten Kättärillä asioidessani huoneeseen paukkasi opiskelijaryhmä, kun olin jo tutkimuspöydällä. Kukaan ei kysynyt missään vaiheessa, että sopiiko. Itse kysyin kansainvaelluksen syytä ja minulle sanottiin tämän olevan opetussairaala. Sanoin, etten halua olla koekaniini yllätettynä, jolloin lääkäri, joskin nuristen, ohjasi opiskelijat ulos. Erittäin kovakouraisen toimenpiteen jälkeen ajattelin lääkärin kostaneen uppiniskaisuuttani. Onnea hänelle valitsemallaan uralla...
Jos kysymys olisi esitetty ennen riisuuntumista ja ketarat ojossa hojottamista, olisin antanut luvan, joskin vastentahtoisesti. Noin toimittuna en todellakaan. Ja ei, en kuvittele osastoni olevan mitenkään erikoinen, mutta itselleni se on sen verran ainutlaatuinen, etten sitä jokaiselle huoneeseen poikkeavalle ilman etukäteissopimista esittele.
Jokaisella on oikeus kieltäytyä olemasta opetusväline. Tuosta on säädetty potilaslaissa. Ei tuossa ole mitään epäselvää.
Tässä törmäävät nyt kaksi oikeutta. Potilaalla on oikeus sanoa, että minua ei saa koskea eikä edes katsoa kuin valmis lääkäri, eivät lääkäriksi opiskelevat.
Lääkäriksi opiskelevalla taas on - tai ainakin tulisi olla - oikeus saada mahdollisimman hyvä koulutus. Myös koulutuksen maksavalla yhteiskunnalla on oikeus - tai ainakin tulisi olla - saada käyttöönsä mahdollisimman päteviä lääkäreitä.
Kumman oikeus teistä on tärkeämpi, potilaan vai lääkäriopiskelijan/yhteiskunnan? Vastaukseksi ei kelpaa, että molempien oikeudet ovat yhtä tärkeät, sillä silloin ollaan pattitilanteessa. Jompikumpi on valittava ja sen valinnan mukaan elettävä.
Jouduin menemään terveyskeskukseen alavatsavaivojen vuoksi. Sain ajan nuorelle yleislääkärille, itseäni nuoremmalla mieshenkilölle. Lääkäri teki gynekologista tutkimusta, sormet sisässä ja paineli toisella kädellä alavatsaa.
Oli ilmeisen hermostunut koska kysyi "miltä tämä tuntuu?". Naurahdin vaivaantuneena ja sanoin, että kysymys on kummallinen, mutta ei satu liikaa, jos sitä tarkoitat. Nolostui entisestään ja mutisi jotakin tarkoittaneensa juurikin kipua.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 12:48"]
Tässä törmäävät nyt kaksi oikeutta. Potilaalla on oikeus sanoa, että minua ei saa koskea eikä edes katsoa kuin valmis lääkäri, eivät lääkäriksi opiskelevat.
Lääkäriksi opiskelevalla taas on - tai ainakin tulisi olla - oikeus saada mahdollisimman hyvä koulutus. Myös koulutuksen maksavalla yhteiskunnalla on oikeus - tai ainakin tulisi olla - saada käyttöönsä mahdollisimman päteviä lääkäreitä.
Kumman oikeus teistä on tärkeämpi, potilaan vai lääkäriopiskelijan/yhteiskunnan? Vastaukseksi ei kelpaa, että molempien oikeudet ovat yhtä tärkeät, sillä silloin ollaan pattitilanteessa. Jompikumpi on valittava ja sen valinnan mukaan elettävä.
[/quote]
Ihmisen oikeus koskemattomuuteen on suurempi, kuin toisten oikeus koulutukseen. Vapaaehtoisia koekaniineja on ainakin näihin asti ollut riittämiin, ketään ei tarvitse, eikä saa siihen pakottaa ja alistaa.
Mietiskelin taas gyneaikaa suunnitellessani, että miksi kyseiset elimet ovat niin suuren mielenkiinnon kohteena, että oikein joukkokutsuntoja järjestetään? Juu, terveys on tärkeää, niin on myös mm. hammasterveys (joka vaikuttaa hyvin laajasti muuhunkin terveyteen) ja mitään hampaiden vuositarkastuskutsuja ei kuitenkaan lähetellä. Kuten ei myöskään miehille eturauhaseen, kiveksiin tai muuhun liittyen.
Jos kohtu olisi miehillä, täytyisikö sitä tutkia, kuvata ja näpsiä näytepaloja harva se vuosi? Ja vielä tutkimussairaaloissa, joissa väkeä on pahimmillaan paikalla kuin markkinoilla?
Potilaan oikeus menee opiskelijan oikeuden yli. Potilaalla ei ole velvollisuutta olla opetusvälineenä. Lukekaa edes ote potilaslaista. Opetustilanteita koskevat kysymykset esittäkää ne tiedekuntiin.
[/quote]
Varmasti valtaosan mielestä potilaan oikeus on tärkeämpi. Suomalainen yhteiskunta on erittäin yksilökeskeinen.
Tämä näkyy siinä, että tutkimuspotilaaksi suostuu yhä harvempi ja harvempi. Ja edelleen siinä, että uudet lääkärit ovat kliinisesti yhä kokemattomampia ja kokemattomampia, mistä ensisijaisesti kärsivät potilaat. Niin sulkeutuu ympyrä.
Mulle ilmoitettiin että tässä on kaksi opiskelijaa ei kai haittaa. No sanoin että haittaa, en halua opiskelijoita katselemaan (olin kyllä tietoinen oikeuksistani) Täytyy sanoa että kyllä näki kun lääkäri ja opiskelijat oli todella yllättyneitä mutta lääkäri ohjasi tietenkin opiskelijat ulos.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 13:00"]
[/quote]
Mietiskelin taas gyneaikaa suunnitellessani, että miksi kyseiset elimet ovat niin suuren mielenkiinnon kohteena, että oikein joukkokutsuntoja järjestetään? Juu, terveys on tärkeää, niin on myös mm. hammasterveys (joka vaikuttaa hyvin laajasti muuhunkin terveyteen) ja mitään hampaiden vuositarkastuskutsuja ei kuitenkaan lähetellä. Kuten ei myöskään miehille eturauhaseen, kiveksiin tai muuhun liittyen.
Jos kohtu olisi miehillä, täytyisikö sitä tutkia, kuvata ja näpsiä näytepaloja harva se vuosi? Ja vielä tutkimussairaaloissa, joissa väkeä on pahimmillaan paikalla kuin markkinoilla?
[/quote]
Jos kohtu olisi miehillä, sitä tutkittaisiin vielä paljon enemmän ja useammin kuin nykyään. Kohtusyöpäpotilaana toivoisin, että naisetkin tutkittaisiin useammin.
Naisia kyllä tutkitaan vaikka vuosittain. Ellei julkinen tutki niin yksityinen kyllä.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 11:25"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 21:02"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 20:53"]
Sitä paitsi siinä, että kerrottaisiin asiallisesti etukäteen, että pyytäisimme lupaa harjoittelijoiden läsnäoloon ja että se on tärkeää heidän taitojensa kehittymisen kannalta, olisi sekin puoli, että siihen ehtisi valmistautua. Itselleni on ainakin eroa sillä, että olenko alasti yhden ihmisen vaiko joukon edessä, vaikka se joukko olisikin vaitiolovelvollisia. (Ja kyllähän he jälkikäteen naureskelevat ja ivailevat potilaita toisilleen.) Vaikka yleensä suostun läsnäoloon, ellei toimenpide ole ihan valtavan nöyryyttävä, niin olisi mukava voida valmistautua henkisesti siihen, että tänään joutuu olemaan tuijotuksen kohteena vieläkin pahemmin kuin normaalisti.
[/quote]
En kyllä ikinä, koskaan, koko urani aikana, ole naureskellut potilaille selän takana jostakin potilaan ominaisuudesta. Enkä ole koskaan opiskeluaikana kuullut kenenkään naureskelevan harjoituspotilaille. Mutta voin kertoa, että on paljon toimenpiteitä, jotka jäivät opiskeluaikana tekemättä ja joita olen sitten tehnyt kylmiltään kun ei ole vaihtoehtoja. Kiitos niille kieltäytyneille potilaille. Ja ei, me ei todellakaan harjoitella gynetutkimuksia toisillamme. Eikä tuseerata miehiä. Eikä ruumiita. Toimenpiteitä reenataan mutta joku raja siinäkin. Vai pitäisikö ruveta leikkelemään umppareita ja poistamaan pernoja ihan vaan harjoitusmielessä?
[/quote]
Miksi ette harjoittele toisillanne gynen tutkimuksia? Miksi pitää "tavallista potilasta" kiusata useammalla tutkimuksella? Eri asia luonnollisesti on erikoistapaukset, mutta ihan vaan rutiinisisätutkimus + papa. Sitä voisi opiskelijat toisiltaan ottaa.
[/quote]
Samalla lääkärikokelaat saisivat arvokasta kokemusta itse tilanteesta. Siis miltä tuntuu maata alapää paljaana pöydällä, kun toinen tutkii? Miten vaivaannuttavan tilanteen voi siis omalta kohtaltaan tehdä potillaalle mahdollisimman helpoksi.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 13:09"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 13:00"]
[/quote]
[/quote]
Jos kohtu olisi miehillä, sitä tutkittaisiin vielä paljon enemmän ja useammin kuin nykyään. Kohtusyöpäpotilaana toivoisin, että naisetkin tutkittaisiin useammin.
[/quote]
Kuinka monen mies on vapaaehtoisesti mennyt edes sukupuolitautitesteihin suhteen vakiinnuttua ja kondomin poisjättämistä suunniteltaessa? Itse olen kuullut kahdesta. Toisen tiedän todeksi ja toinen on huhupuheita ;) Niin ovat tarkkoja kalustaan, kun sitä pitäisi ilman seksiaikeita vieraalle edes kahdenkesken näyttää ja pieneen näytteenottoon alistua. "ei mulla mitään VOI olla"
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 00:58"]
Potilas on ennenkaikkea ihminen, ei pelkästään hoitohenkilökunnan työaluetta. Lääkärillä/hoitajalla/kätilöllä on hyvä olla ihmistuntemusta sen verran, että ymmärtää potilaiden yksilöllisen kohtelun. Tähän kuuluu se, että potilaan kanssa myös keskustellaan suoraan. Joitakin potilaita ei tippaakaan haittaa vaikka koko kandiryhmä on seuraamassa. Jotkut suorastaan nauttii huomiosta. Toisaalta gynen puolella on pelkopotilaita. Joillakin on paha kiputausta, joillakin trauma lapsuuden seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Tällöin olisi sadistista vaatia, että nämä traumapotilaat kestäisivät opiskelijaryhmän mukanaolon ihan vaan siksi, että "näin meillä on tapana".
Ei potilaat nirsouttaan pyydä naislääkäriä. Ei gynekologisten tutkimusten pelkoa voi poistaa "ryhdistäytymällä". Ihmisiä kuuluu kohdella ihmisinä. Henkilökohtaiset rajat menee meillä kaikilla eri paikoissa. Joku pelkää hammaslääkäri, joku gynekologia ja toinen pimeää. Usein ne, jotka pelkäävät gynekologin vastaanotolla, antavat kyllä muilla erikoisaloilla opiskelijoiden osallistua hoitoonsa. Kyse ei ole "opiskelijavihasta" vaan henkilökohtaisesta tunnereaktiosta.
T: sairaanhoitaja
[/quote]
Kiitos sinulle, ihanaa että sinunlaisiasia hoitajia on olemassa.
Minulla on trauma lapsuuden seks. hyväksikäytöstä, mukaan lukien tapaus jossa minut pakotettiin muitten katseltavaksi. Onkin sietämättömän ahdistavaa lukea näistä kokemuksista joissa opiskelijaryhmä on hyökännyt huoneeseen kun potilas on jo alasti. On ylipäätään erittäin potilasta halveksiva käytäntö, että potilaan pitäisi maata valmiiksi alasti jalat levällään ennen kuin lääkäri on edes tullut huoneeseen - miksi ihmeessä tällaista edes tehdään? Potilaan kunnioittaminen ei kai maksa mitään.
Minua ei haittaisi toimia opetusvälineenä sellaisessa tilanteessa mikä ei vaadi alapään paljastamista, mutta siihenkin on pyydettävä etukäteen lupa.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 13:38"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 00:58"]
Potilas on ennenkaikkea ihminen, ei pelkästään hoitohenkilökunnan työaluetta. Lääkärillä/hoitajalla/kätilöllä on hyvä olla ihmistuntemusta sen verran, että ymmärtää potilaiden yksilöllisen kohtelun. Tähän kuuluu se, että potilaan kanssa myös keskustellaan suoraan. Joitakin potilaita ei tippaakaan haittaa vaikka koko kandiryhmä on seuraamassa. Jotkut suorastaan nauttii huomiosta. Toisaalta gynen puolella on pelkopotilaita. Joillakin on paha kiputausta, joillakin trauma lapsuuden seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Tällöin olisi sadistista vaatia, että nämä traumapotilaat kestäisivät opiskelijaryhmän mukanaolon ihan vaan siksi, että "näin meillä on tapana".
Ei potilaat nirsouttaan pyydä naislääkäriä. Ei gynekologisten tutkimusten pelkoa voi poistaa "ryhdistäytymällä". Ihmisiä kuuluu kohdella ihmisinä. Henkilökohtaiset rajat menee meillä kaikilla eri paikoissa. Joku pelkää hammaslääkäri, joku gynekologia ja toinen pimeää. Usein ne, jotka pelkäävät gynekologin vastaanotolla, antavat kyllä muilla erikoisaloilla opiskelijoiden osallistua hoitoonsa. Kyse ei ole "opiskelijavihasta" vaan henkilökohtaisesta tunnereaktiosta.
T: sairaanhoitaja
[/quote]
Kiitos sinulle, ihanaa että sinunlaisiasia hoitajia on olemassa.
Minulla on trauma lapsuuden seks. hyväksikäytöstä, mukaan lukien tapaus jossa minut pakotettiin muitten katseltavaksi. Onkin sietämättömän ahdistavaa lukea näistä kokemuksista joissa opiskelijaryhmä on hyökännyt huoneeseen kun potilas on jo alasti. On ylipäätään erittäin potilasta halveksiva käytäntö, että potilaan pitäisi maata valmiiksi alasti jalat levällään ennen kuin lääkäri on edes tullut huoneeseen - miksi ihmeessä tällaista edes tehdään? Potilaan kunnioittaminen ei kai maksa mitään.
Minua ei haittaisi toimia opetusvälineenä sellaisessa tilanteessa mikä ei vaadi alapään paljastamista, mutta siihenkin on pyydettävä etukäteen lupa.
[/quote]
Lääkärin aika on kallista. Niin arvokasta, että joskus se vaan menee ohi inhimillisestä kohtelusta. Tauteja ne etsii, ei ihmisiä ;)
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 10:50"]
120 lisää vielä, että toki asiat menisivät mutkikkaiksi jos kaikki potilaat säännönmukaisesti kieltäytyisivät harjoittelijoiden tutkimuksista, ja että käytännössä mikään ei korvaa oikean elävän potilaan tutkimusta aidossa tilanteessa. Mutta kunhan toin esille sen, että periaatteessa lääketieteellinen tiedekunta ei voi luottaa pelkästään ihmisten hyväntekeväisyyteen ja että heillä pitäisi olla vaihtoehtoisia opetusmuotoja. Tämä siis täydellisessä utopiassa :-) Keskustelu sai pohtimaan moraalia ja etiikkaa syvällisesti. (kumpi sana on tässä tilanteessa oikea...)
[/quote]
Joo. Oppilaitoksella on vastuu siitä, että lääkärit oppivat asiansa. Jos he eivät saa opiskellessaan hoitaa oikeita, eläviä potilaita, niin mikähän se vaihtoehtoinen oppimateriaali sitten olisi? Menisitkö itse sellaisen lääkärin vastaanotolle, joka on saanut tietonsa lukemalla kirjasta, että se ja se toimenpide tehdään sitten näin?