Kuinka moni teistä lopettanut viljojen syönnin? Mitä hyötyvaikutuksia tullut?
Itse tässä suunnittelen gluteenittomalle siirtymistä migreenin ja kilpirauhasen vajaatoiminnan vuoksi.
Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia viljattomasta ruokavaliosta ja sen hyödystä.
Kommentit (26)
[
Olin juuri aikeissa kirjoittaa samasta asiasta, mutta sait tiivistetysti kasaan kaiken tarvittavan. Jopa terveyslehdet kirjoittavat gluteenittomasta dieetistä väärin eli viljattomuutta tarkoitetaan.
quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 15:49"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 14:49"]
Itse tässä suunnittelen gluteenittomalle siirtymistä migreenin ja kilpirauhasen vajaatoiminnan vuoksi.
Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia viljattomasta ruokavaliosta ja sen hyödystä.
[/quote]
Huoh... Gluteenittomuus ja viljattomuus on kaksi eri asiaa.
Hirssi, tattari, quinoa ja maissi ovat gluteenittomia viljoja.
Eli jos olet jättänyt pois vehnän, ohran ja rukiin, et syö gluteenitpitoisia viljoja.
Tosin veikkaan monen gluttaajan pinnaavan dieetistään sen minkä ehtii. Gluteenittomalla dieetillä joko ollaan tai ei olla, ei ole välimuotoa. Eli pitäisi olla yhtä tarkkaa kun keliaakikoilla, enkä jaksa muotidiettaajien tähän ihan huvin ja urheilun vuoksi pystyvän.
[/quote]
Kaikki suolisto-oireet katosivat viljojen poisjätön myötä.
Sokeria ei tee enää mieli.
Turvotus hävisi.
Oudot jalkakivut myös.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 15:32"]
Viljattomalla oon, en käytä gluteenittomiakaan tuotteita sikäli kun ovat jotain vehnästä johdettuja - silloin tällöin menee siis riisi-maissi-tattari -linjan tuotteita.
[/quote]
Eli et siis ole viljattomalla. Tattari, maissi ja riisi ovat gluteenittomia viljoja.
Käsitteet kuntoon, oikeasti. Gluteenittomassa ruokavaliossa ruokavaliosta poistetaan vehnän, ohran ja rukiin valkuaisaine gluteeni. Sillä ei ole mitään tekemistä viljattoman ruokavalion kanssa.
Syön vhh-ruokaa, eli en mitään viljoja, sokeria, riisiä, perunaa. Olen syönyt näin n. 4 v.
Laihduin 11 kg (oon 170 cm ja nyt 61 kg), pääsin vähitellen eroon kaikista pms-oireista ja kuukautiskivuista, vuoto väheni ja kierto piteni muutaman päivän. Ihon kuivuus helpotti. Ummetus ja ilmavaivat, sekä mahan turvotus loppuivat. Hampaisiin ei ole tullut yhtään reikiä eikä hammaskiveä (ennen oli joka vuosi molempia, vaikka hoidin hampaita hyvin). Unen laatu parani, mieliala parani, tulin energisemmäksi ja seksihalut kasvoivat huimasti (ennen ehkä kerran kuussa, nyt monta kertaa viikossa). Makeannälkää ei enää ole ja kolme ateriaa päivässä riittää, välipaloja en tarvitse. Peräpukamat paranivat. Kolmeen vuoteen en ole sairastanut flunssaa tai mitään muutakaan, tietysti voi olla syynä vaikka d-vitamiiniannosten suurentaminen. Tämmöstä mulla.
Mies laihtui 15 kg ja teiniltä loppui finnit parissa kuukaudessa. Meillä siis vhh-ruokaa syö koko perhe, tosin lapset ei niin tiukasti, vaan syövät joskus perunaa tai riisiä ja joskus vähän suklaata. Silloin tällöin teen lapsille jotain jälkkäriä, johon tulee vähän sokeria, esim. jauhotonta suklaakakkua, siihen tulee 2 rkl raakasokeria.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 16:48"]
Syön vhh-ruokaa, eli en mitään viljoja, sokeria, riisiä, perunaa. Olen syönyt näin n. 4 v.
Laihduin 11 kg (oon 170 cm ja nyt 61 kg), pääsin vähitellen eroon kaikista pms-oireista ja kuukautiskivuista, vuoto väheni ja kierto piteni muutaman päivän. Ihon kuivuus helpotti. Ummetus ja ilmavaivat, sekä mahan turvotus loppuivat. Hampaisiin ei ole tullut yhtään reikiä eikä hammaskiveä (ennen oli joka vuosi molempia, vaikka hoidin hampaita hyvin). Unen laatu parani, mieliala parani, tulin energisemmäksi ja seksihalut kasvoivat huimasti (ennen ehkä kerran kuussa, nyt monta kertaa viikossa). Makeannälkää ei enää ole ja kolme ateriaa päivässä riittää, välipaloja en tarvitse. Peräpukamat paranivat. Kolmeen vuoteen en ole sairastanut flunssaa tai mitään muutakaan, tietysti voi olla syynä vaikka d-vitamiiniannosten suurentaminen. Tämmöstä mulla.
Mies laihtui 15 kg ja teiniltä loppui finnit parissa kuukaudessa. Meillä siis vhh-ruokaa syö koko perhe, tosin lapset ei niin tiukasti, vaan syövät joskus perunaa tai riisiä ja joskus vähän suklaata. Silloin tällöin teen lapsille jotain jälkkäriä, johon tulee vähän sokeria, esim. jauhotonta suklaakakkua, siihen tulee 2 rkl raakasokeria.
[/quote]
Tää on niin totta ja johtuu viljojen poisjättämisestä. Mutta annas olla, joku tulee kohta kertomaan, että se on vain laihtumisesta johtuvaa. Ei kantsi välittää:)
Lopetin viljojen syönnin kun aina oli nälkä, vaikka söi kuin ison annoksen. Nyt riittää muutama ateria päivässä. Eikä ole pukamia, ei ilmavaivoja, ei turvotusta, eikä myöskään nivelkipuja.
Lisäsin myös rasvojen käyttöä jättämällä kevyt-tuotteet kauppaan ja iho sekä kynnet ja hiukset kiittävät.