Kuinka moni teistä lopettanut viljojen syönnin? Mitä hyötyvaikutuksia tullut?
Itse tässä suunnittelen gluteenittomalle siirtymistä migreenin ja kilpirauhasen vajaatoiminnan vuoksi.
Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia viljattomasta ruokavaliosta ja sen hyödystä.
Kommentit (26)
No, laihduin. Ei oo enää mahan turvotusta.
Laihduin ja ummetus sekä väsymys katosivat.
Kokeilin sitä 3 kk, ei mitään hyötyä. Tosin eipä minulla ole ollut viljoja sisältävälläkään ruokavaliolla mitään terveys- tai paino-ongelmia.
Migreeni ei kadonnut, mutta jatkuva "nälkä" katosi.
Olo on kevyempi ja ei tee mieli sokeria.
Krooninen ruokatorvi- ja vatsakatarri. Närästys, vatsanturvotus, haavaumat ikenistä peräsuoleen, kuorsaus, veriarvot parantuneet, verenpaine palautui normaaliksi. Näin minulla, mutta eihän sitä voit taata, että toimii muilla, varsinkin jos ei ole suolistovaivoja, ylipainoa ym. Ei syö myöskään hiilareita, jos niitä on yli 10g/100g.
Olen laihtunut 20kg 6kk:ssa.
Krooninen ruokatorvi- ja vatsakatarri. Närästys, vatsanturvotus, haavaumat ikenistä peräsuoleen, kuorsaus, veriarvot parantuneet, verenpaine palautui normaaliksi. Näin minulla, mutta eihän sitä voit taata, että toimii muilla, varsinkin jos ei ole suolistovaivoja, ylipainoa ym. Ei syö myöskään hiilareita, jos niitä on yli 10g/100g.
Olen laihtunut 20kg 6kk:ssa.
Jatkuva ripuli loppui. Vessapaperia kuluu kummasti vähemmän :o)
Hyötynä keliakian aiheuttamat vaivat ovat kadonneet.
Haittana ankeat ruoat välillä, jos gluteeniton valikoima on huono. Mutta hyvä jos muutkin kuin me keliaakikot tästä ruokavaliosta innostuvat, niin ehkä valikoima kehittyy!
Loppui närästys, nivelsäryt, päänahan kutina, mahavaivat (ummetus ja ripuli ennen vuorotellen). Pallo lähti mahasta, välillä sain uteluita lasketusta ajasta, kun jengi luuli mun olevan raskaana, vaikka viljat ne vaan mahan sai pömpöttämään. Laihduin muutaman kilon.
En tiedä, johtuuko viljastsa luopumisesta, mutta ihottumat katosivat taivaan tuuliin ja vatsa voi hyvin. Tosin luovuin samaan aikaan monista muistakin ruoka-aineista.
En tiedä, johtuuko viljastsa luopumisesta, mutta ihottumat katosivat taivaan tuuliin ja vatsa voi hyvin. Tosin luovuin samaan aikaan monista muistakin ruoka-aineista.
Lopetin viljat, riisin ja sokerin. Puhdasta kauraa voin syödä pieniä määriä harvakseltaan. En ole "gluteenittomalla ruokavaliolla", sillä gluteenittomat jauhot eivät sovi minulle. Gluteeniton jauho saa aikaan samat oireet kuin kaikista pahin vehnä, joten kohdallani on kyse oikeasti "viljattomasta" ruokavaliosta.
Olen normaalipainoinen, mutta muutamia kiloja tippui.
Merkittävimmät muutokset olivat vatsan turvotuksen häviäminen, ihon paraneminen, mielialan kohoaminen ja ainaisen väsymyksen poistuminen.
Ihoni oli (muualta kuin kasvoista) kuiva ja karhea, kuivaa ihoa hilseili vaatteisiin. Nykyään ihoni on normaali, pehmeä, eikä tarvitse rasvata. Kasvojeni iho parani, tuli sileämmäksi ja outo punoitus hävisi.
Sitä vaan en ymmärrä, kun joka paikassa meuhkataan "riittävästä kuitujen saamisesta" ja tässä yhteydessä painotetaan niitä viljoja. Varmaan ne pallomahat on täynnä sitten sitä viljakuitua?!? Itsellä suoli toimii moitteetta kasviksista saadulla kuidulla - tai millä lie - mutta pienintäkään aikomusta ei ole enää koskaan alkaa viljoja mussuttamaan. Niin paljon parempi olo on.
Ja ps. Ruokavalion ei tarvitse olla niukka näin syödessä. On omasta viitseliäisyydestä kiinni opetella kokkailemaan uudella tavalla ja laajentamaan elintarvikevalikoimaa, mistä sitä ruokaansa tekee.
olen vältellyt viljoja, riisiä, perunaa ja sokeria vuodesta 2010. Psori hävisi kropasta, mutta päänahkaan jäi. Ikuinen ripuli loppui.
Viljattomalla oon, en käytä gluteenittomiakaan tuotteita sikäli kun ovat jotain vehnästä johdettuja - silloin tällöin menee siis riisi-maissi-tattari -linjan tuotteita.
Merkittävin muutos on tapahtunut vatsan toiminnassa: vatsaa ei turvota jatkuvasti eikä siihen satu enää, jatkuvat endometrioosin tapaiset kivut ovat poissa. Ei pieretä, pukamat eivät vuoda, vatsa ei ole jatkuvasti sekaisin - tavara kulkee kerran tai kaksi päivässä entisen kymmenen sijaan. Ulosteen koostumuskin on muuttunut siistimmäksi, ei ole enää sellaista tervaista tärkkelysliisteriä (anteeksi mielikuva).
Iso osa allergioista on helpottanut, silmät ja nenä eivät kutise ja vuoda enää jatkuvasti. Olen ollut lapsesta saakka moniallerginen ja nyt voin syödä melkein mitä vaan - paitsi viljoja. Päänahka ei enää hilseile. Ihon kuivat läiskät JA megafinnit ovat poissa. Niveliä ei enää kolota tai turvota.
Suosittelen asiasta kiinnostuneita ainakin kokeilemaan, itsehän sen muutoksen parhaiten huomaa ja joillakin ei välttämättä tunnu viljattomuus missään. Mulle se on ilmeisesti ihan pakollinen juttu loppuelämäksi, mutta en valita koska olo on niin hyvä, ja osaan tehdä herkullista ruokaa ilman kotimaisia viljoja.
Oon viljaton kokonaan. Nivelreuma rauhoittui.
Käsi-ihotrtuma poissa, ehtikin vaivata 8-34 ikävuodet ja välillä ihan helvetin kipeästi.
minulla vatsa toimii paremmin, ei ole turvotusta. Nälkä ei tule niin puun takaa uin aiemmin, kai verensokeri pysyy tasaisempana.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 14:49"]
Itse tässä suunnittelen gluteenittomalle siirtymistä migreenin ja kilpirauhasen vajaatoiminnan vuoksi.
Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia viljattomasta ruokavaliosta ja sen hyödystä.
[/quote]
Huoh... Gluteenittomuus ja viljattomuus on kaksi eri asiaa.
Hirssi, tattari, quinoa ja maissi ovat gluteenittomia viljoja.
Eli jos olet jättänyt pois vehnän, ohran ja rukiin, et syö gluteenitpitoisia viljoja.
Tosin veikkaan monen gluttaajan pinnaavan dieetistään sen minkä ehtii. Gluteenittomalla dieetillä joko ollaan tai ei olla, ei ole välimuotoa. Eli pitäisi olla yhtä tarkkaa kun keliaakikoilla, enkä jaksa muotidiettaajien tähän ihan huvin ja urheilun vuoksi pystyvän.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 14:59"]
Hyötynä keliakian aiheuttamat vaivat ovat kadonneet.
Haittana ankeat ruoat välillä, jos gluteeniton valikoima on huono. Mutta hyvä jos muutkin kuin me keliaakikot tästä ruokavaliosta innostuvat, niin ehkä valikoima kehittyy!
[/quote]
Miten niin huono? Mitä ihmettä oikein syöt, jos kerran on huonot valikoimat?
Kalaa, kanaa, lihaa ja kasviksia saa syödä kaikkia. Suurin osa riisistä on ok, perunaa ja muuta juureksia saa syödä, gtonta pastaa on nykyään useampaa lajia, kastikkeita voi tehdä itse helposti jne. Makeaakin löytyy ihan riittämiin.
Suurkiitos kaikille vastanneille!
Huomaan, että on paljonkin hyötyä viljattomasta ruokavaliosta:)
Itse olen huomannut allergioiden vähenemisen, kun en ole esim. kesäisin syönyt enää ollenkaan vehnätuotteita. Lapsesta asti vaivanneet ns. heinänuhat ovat kesältä kokonaan kadonneet :)!
ap