Vaihdevuosissa elävät naiset, onko paino noussut ja minkä luulet sen aiheuttaneen?
Jokseenkin pelottaa vaihdevuosien alkaminen ja se, kuinka monet toistelevat että paino nousee väistämättä, vaikka mitä tekisi/eläisi kuin ennenkin.
Ja näyttäähän se siltä, hyvin moni nainen alkaa kerätä ylikiloja jo neljänkympin korvilla. (ja joo miehet toki myös mutta olen itse nainen, joten naisten kilojen kertyminen mua nyt koskettaa)
Olen miettinyt että meneekö se tosiaan niin että kilot oikeasti vain hiipivät vaikka ei söisi enempää tai liikkuisi vähempää kuin ennen? Vai huijaammeko me naiset itseämme ja toisiamme sanomalla näin? Voiko kyse olla kuitenkin siitä, että liikkuminen vähenee ja syöminen salakavalasti lisääntyy? Eihän muutoksen tarvitse olla iso, kärjistäen; jos syöt joka päivä illalla yhden voileivän + proteiinirahkan kahvitauolla enemmän kuin ennen, niin tästä tulee 260 kcal, ja jos näin tekee kuukauden ajan, saa 7800 ylimääräistä kaloria, joka tarkoittaa noin kilon painonnousua.
En ole itsekään ihan nuori enää, vaan esivaihdevuosissa todennäköisesti (olen 45) mutta tähän saakka paino kyllä pysynyt ihan normaalilukemissa (harrastan kyllä paljon liikuntaa eri muodoissaan ja tarkkailen syömisiäni) Mietityttää vaan, että alkaako se nyt oikeasti sitten kohta nousemaan "vaikka mitä tekisi".
Kokemuksia, mielipiteitä?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Nousi 8kg normaalipainon yläpuolelle vasta 5v vv jälkeen. Lääkitys oli syynä mutta puolet jo laihduttu pois ja loput syksyyn mennessä
Osaatko arvioida lisäsikö lääkitys ruokahalua ja söitkö enemmän kuin aiemmin? Vai pysyikö syömiset täsmälleen samanlaisina kuin ennenkin, ja lääke aiheutti nesteenkertymistä tms? Vai voiko tosiaan joku lääke yksistään nostaa painoa ilman lisäenergian saantia? (kysyn vilpittömästi, ilman sarvia ja hampaita)
Ap
Olin 5-kymppisenäkin olin vielä hoikka, mutta 60v lahjaksi pamahti 10kg lisää. Miksi? Suuri syy se, että työni muuttui fyysisestä konttorihommiin eli hyötyliikunta väheni. Kilot tulivat hiipien ja saivat pysyvän jalansijan kropassani. Nyt eläkkeelle juuri päässeenä olen yrittänyt ylikiloja tiputella, mutta eihän ne lähde millään!! 5kg olen saanut pois, 5kg vielä jäljellä. Teen kaiken mukamas oikein, mutta vaaka ei ole armollinen. Miksi?
Samasta syystä ne kilot tulevat kuin miehillekin, ei liity vaihdevuosiin. Olemmehan kaikki nähneet myös pulleita nuoria naisia ja miehiä. Uskoisin että geeneillä on kuitenkin pieni vaikutus siihen että miten kiloja kerää.
Vierailija kirjoitti:
Olin 5-kymppisenäkin olin vielä hoikka, mutta 60v lahjaksi pamahti 10kg lisää. Miksi? Suuri syy se, että työni muuttui fyysisestä konttorihommiin eli hyötyliikunta väheni. Kilot tulivat hiipien ja saivat pysyvän jalansijan kropassani. Nyt eläkkeelle juuri päässeenä olen yrittänyt ylikiloja tiputella, mutta eihän ne lähde millään!! 5kg olen saanut pois, 5kg vielä jäljellä. Teen kaiken mukamas oikein, mutta vaaka ei ole armollinen. Miksi?
Minkälaisella tahdilla olet nuo 5 kg pudottanut? Itsellä vanhempanakin kilot kyllä karisivat, mutta malttia tarvittiin, koska paino putosi korkeintaan kilon kuukaudessa, ja välissä oli sellaisiakin kuukausia kuin ei vaa'alla tapahtunut mitään tai paino jopa väliaikaisesti nousi.
Mutta pitkässä juoksussa (3 vuoden aikana) sain 20 kg pois.
Olin koko ikäni hoikka, mutta vaihdevuosien tullessa lihoin yhtäkkiä 18 kg vaikka söin ihan samalla tavoin kuin ennenkin. Nukun ja lepään riittävästi, ei stessiä. Makeaa en syö lainkaan enkä roskaruokaa.
Se vaan on tosiasia, että aineenvaihdunta hidastuu ja kuluttaa vähemmän kuin nuorempana. Syömistä pitää vähentää radikaalisti viimeistään viisikymppisenä! Olin nelkikymppiseksi asti hoikka.
Sain kuopuksen 41-vuotiaana, eivätkä raskauskilot ikinä lähteneet täysin. Sen jälkeen on tullut kilo vuodessa. Nyt olen 49 ja lievästi ylipainoinen. Jos jotain on muuttunut niin se, että aiemmin en laskenut kaloreita ja pysyin normaalipainossa. Nykyään lasken ja paino nousee. Olen aina syönyt ja liikkunut paljon ja luottanut intuitioon.
Joo, reippaasti yli 10kg. Liikun, syön terveellisesti mutta niin vaan hiipi paino ylöspäin. En stressaa asiasta niin kauan kun voin hyvin 🙂
Painoa tuli pikkuhiljaa, mutta se kyllä mielestäni johtuu siitä, että ei tee asioita kuten aiemmin. Hormonaaliset muutokset vaikuttavat nukkumiseen ja mielialaan. Silloin tulee ehkä liikuttua vähemmän ja "lohtusyötyä" enemmän.
Kannattaa ottaa korvauslääkitys ja huolehtia unesta. Läski lähtee pätkäpaastolla.
Oon 53-v, ja mulla paino, syöminen ja liikunta on pysyny suunnilleen samoina viimeset 15 vuotta. Paino on normaali ja liikun paljon. Käytän hormonilaastareita, jotka on vaikuttanu positiivisesti yleiseen jaksamiseen ja hyvinvointiin
Täytän tänä vuonna 48, eikä mulla ole vielä mitään vaihdevuosioireita. Kierto ei ole vielä lähtenyt lyhenemään. Paino on ollut sama viimeiset 20 vuotta. Jotenkin hämmentävää lukea tällaisia aloituksia.
Nousi kyllä, mutta on nyt pudonnut, kun jätin tietyt asiat ruokavaliosta pois.
Vierailija kirjoitti:
Olin koko ikäni hoikka, mutta vaihdevuosien tullessa lihoin yhtäkkiä 18 kg vaikka söin ihan samalla tavoin kuin ennenkin. Nukun ja lepään riittävästi, ei stessiä. Makeaa en syö lainkaan enkä roskaruokaa.
Se vaan on tosiasia, että aineenvaihdunta hidastuu ja kuluttaa vähemmän kuin nuorempana. Syömistä pitää vähentää radikaalisti viimeistään viisikymppisenä! Olin nelkikymppiseksi asti hoikka.
Oletko varma, ettei ole kilpirauhasen vajaatoimintaa tai muuta? Sun painonnousu ei kuulosta normaalilta. Ei voi liittyä ikään.
Lisäsin liikuntaa ja muutin ruokailutottumuksia niin samoihin vaatteisiin olen sopinut koko ajan eikä
Paino ole noussut. N 65
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisella tahdilla olet nuo 5 kg pudottanut? Itsellä vanhempanakin kilot kyllä karisivat, mutta malttia tarvittiin, koska paino putosi korkeintaan kilon kuukaudessa, ja välissä oli sellaisiakin kuukausia kuin ei vaa'alla tapahtunut mitään tai paino jopa väliaikaisesti nousi.
Aloitin laihduttamisen syyskuun alussa eli hidasta hommaa on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Täytän tänä vuonna 48, eikä mulla ole vielä mitään vaihdevuosioireita. Kierto ei ole vielä lähtenyt lyhenemään. Paino on ollut sama viimeiset 20 vuotta. Jotenkin hämmentävää lukea tällaisia aloituksia.
Mikä tässä aloituksessani hämmentää? Etkö sä ole törmännyt siihen, kuinka monet valittavat lihoneensa vaihdevuosissa?
Oon sua 3 vuotta nuorempi ja siis itsekin vielä ihan normaalipainossa (165 cm, 59 kg) mutta kyllä mua mietityttää se ns. väistämätön painonnousu josta monet puhuvat että sellainen tapahtuu, näissäkin kommenteissa näkyy..
Ap
Paino ei ole noussut. Syön vähemmän kuin esim. 30-vuotiaana, mutta saan syödä "mitä tahansa", koska liikuntaa on niin paljon. Luulen, että monella kiloja kertyy juurikin siitä syystä, että syö saman verran kuin aiemmin, mutta energiantarve vähenee vuosien varrella. Ei siis tarvitse syödä edes enempää kuin aiemmin, jotta paino nousee.
Keski-ikäisen naisen pitäisi syömisissään panostaa proteiinin saantiin.
Jostain syystä se paino tosiaan alkaa nousemaan, kun 60v alkaa lähestyä.
Nuorena olin oikeastaan alipainoinen aina, vaikka söin mitä. Mutta ehkä sitä on vaan sitten syönyt vähemmän ja koska mitkään sipsit ym roskaruoka ei ole kiinnostanut, niin laihana pysyi. Synnytysten jälkeenkin paino putosi aina äkkiä jopa pienemmäksi mitä oli ollut ennen raskautta.
Olin 168cn pitkä ja painoin 52-54 kg.
ja vielä yli 50v paino alkoi vitosella, mutta sitten jotakin tapahtui ja paino alkoi nousta, vaikka tuossa vaiheessa liikuin ja urheilin paljon enemmän, kuin koskaan elämäni aikana.
61v painoin 67kg ja siitä huomautettiin jo työterveydessäkin.
Nyt olen työllä ja vaivalla laihduttanut ja painan 63 kg ja siinä yritän pysyä. Vaikeata on, ei tarvii, kuin, että aikuiset lapset käy kotona ja viikonloppuna syödään paremmin ja heti näkyy vyötäröllä. Edelleen kävelen joka päivä suht pitkiä lenkkejä ja käyn uimassa ja vesijumpassa kerran viikossa .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin laihduttamisen syyskuun alussa eli hidasta hommaa on ollut.
Sanoisin että aika hyvää tahtiahan sun kilot on pudonnut. Itsellä lähti siis nuo 20 kiloa sellaista tahtia, että keskimäärin alle 7 kg vuodessa. Mutta lähtivät kuitenkin! Tsemppiä ja malta vaan jatkaa niin hyvä tulee!
Olen hoikka, kuten aina, mutta 45v huomasin, että uni jää vähiin -> väsymys ja makeanhimo. Lihoin noin 5 kiloa ja marssin sitten lääkäriin. Nyt 50-vuotiaana kilot ovat kurissa, mutta saa olla tarkkana eli herkkuja maltillisesti, paljon lepoa, ei stressiä, kohtuullisesti liikettä. Olen myös pätkäpaastolla (12-15h/pvä), se auttaa huomattavasti.
Nousi 8kg normaalipainon yläpuolelle vasta 5v vv jälkeen. Lääkitys oli syynä mutta puolet jo laihduttu pois ja loput syksyyn mennessä