Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tytär ei pärjää lukiossa

Vierailija
02.11.2020 |

Minulla on 16v tytär, joka on juuri aloittanut lukion. Hänellä on keskivaikea lukihäiriö, mutta ajattelimme, että lukiossa kyllä pärjää jos näkee riittävästi vaivaa. Yläasteen päättötodistuksen keskiarvo oli muistaakseni 8, eli pärjäsi hyvin yläasteella.
Lukiossa hänen arvosanansa ovat laskeneet kovasti ja on saanut muutaman nelosen, vaikka lukee todella ahkerasti ja käyttää opiskeluun mielestäni jopa kohtuuttomia määriä, useita tunteja päivässä.
Itse muistan etten juurikaan käyttänyt vapaa-aikaa opiskeluun ja kirjoitin silti hyvät paperit ja keskiarvoni oli hyvä, pääsin suoraan jatko-opintoihin lukion jälkeen.
Tytär on mielestäni kuitenkin arjessa nokkela ja fiksu, mutta lukiossa ollaan nykyään armottomia, eikä esimerkiksi kirjoitusvirheitä tai kielioppivirheitä saisi tulla yhtään, mutta tytär ei lukihäiriö vuoksi pysty kirjoittamaan kovinkaan loogista tai jäsenneltyä tekstiä, kirjaimet menee nurinpäin, yhdyssanat hankalia jne.
Ei tunnu ymmärtävän myöskään monimutkaisia tai pitkiä ohjeita ja tekstejä.
Mielestäni lukiosta on turha hakea sellaisia papereita, joilla ei pääse mihinkään jatko-opintoihin eikä päätä kannata turhaan lyödä seinään, mutta tytär on vakaasti sitä mieltä, että "menee" yliopistoon ja haaveilee vielä oikiksesta ja lääkiksestä.
Olen yrittänyt auttaa ja tukea, mutta alkaa näyttää siltä, että olisi fiksumpaa vaihtaa ammatilliseen koulutukseen ja hän voisi halutessaan jatkaa ammattikorkeakouluun, jos kapasiteetti riittää.
Kaipaisin neuvoja ja vertaistukea, miten tässä tilanteessa kannattaisi toimia...

Kommentit (170)

Vierailija
141/170 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkeakouluopinnoissa pärjäämisen perusedellytys on kyky ymmärtää ja tuottaa oikeakielistä, tieteellistä tekstiä. Miksi niihin pitäisi pyrkiä henkilön, jolta tämä ei onnistu?

Riippuu vähän alasta, insinöörien kieli on välillä niin ja näin, mutta itse substanssin osaaminen huippuluokkaa.

Eikös lukiota saa käydä neljäkin vuotta, että jää aikaa tehdä enemmän työtä. Ja olen kuullut, että normi kokeisiinkin on saanut lisäaikaa jos lukihäiriö.

Vierailija
142/170 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme keskustelleet opon ja kuraattorin kanssa ja keskustelimme myös yläasteella.

Tyttö oli yläasteella normaalissa opetuksessa, mutta kävi useammassa aineessa myös tukiopetuksessa.

Lukiolta on kyllä kaikki apu saatu mitä vain kuvitella saattaa, mutta ei ole meidän tapauksessa ainakaan vielä ollut kovin hedelmällistä apua.

Äänikirjoja on myös kokeiltu, mutta hänellä on vaikeuksia ymmärtää myöskään liian vaikeaselkoista puhetta tekstin lisäksi.

Osaa kuitenkin hyvin analysoida tekstejä tietyissä tilanteissa ja on hyvin perillä monistakin asioista, mutta mielestäni hänelle sopisi ehkä kuitenkin paremmin jokin käytännöllisempi koulutusala.

Opo on ollut myös hieman huolissaan, pysyykö tyttö muiden mukana.

Mielestäni hänen suurin ongelmansa ovat kielet. Ei ole sellaista englannin tai ruotsin sanaa, jonka hän pystyisi oikein kirjoittamaan.

Näistä kirjoitusvirheistä hänellä lähtee todella paljon pisteitä "turhaan", mutta niitä ei voi myöskään sivuuttaa tietenkään arvioinnissa.

Lukiossa on todella vaikeaa saada enää samanlaista tukea kuin yläasteella.

Ap

Jos ihminen ei ymmärrä edes puhetta, kyse ei enää ole lukihäiriöstä vaan ihan tyhmyydestä. Ja siihenhän tuo peruskoulun päättötodistuskin viittaa, jos kaikesta yrittämisestä ja tukitoimista huolimatta ka on noin huono.

Lukihäiriöisestä voi tosiaan tulla vaikka mitä. Itsekin tunnen erään joka ei osaa kirjoittaa oikein kahta sanaa peräkkäin millään kielellä, mutta on silti erittäin menestyvä yrittäjä ja puhuu sujuvasti sekä suomea, ruotsia, englantia että jiddishiä ja hepreaa. Okei, kahden jälkimmäisen sujuvuudesta en tiedä kun en itse niitä osaa, mutta osaa ainakin kommunikoida niillä kielillä.

Onko tyttösi hyvä missään aineessa?

Minusta muuten lukiossa ei enää pitäisi olla mitään myönnytyksiä lukihäiriöisille. Jos ei siihen mennessä ole saanut opiskelutekniikkaansa kuntoon, tuskin saakaan. Tuo mainitsemani yrittäjäkin on kyllä ylioppilas ja valmistunut niin hamassa muinaisuudessa että siihen tutkintoon joutui ihan häiriöttömätkin panostamaan. Nykyäänhän jonkinlaiset paperit kirjoittaa kuka hyvänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/170 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä piireissä yläasteen keskiarvo 8 merkitsee sitä, että pärjää "ihan hyvin"?

Vierailija
144/170 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän lukihäiriö pitäisi kai tarkoittaa, ettei ymmärrä ohjeita edes puhuttuna ja ääneen luettuna?

Jos on mahdollista käyttää sovellusta, joka lukee koneäänellä hänelle tehtävän ääneen, auttaisiko se?

Vierailija
145/170 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukihäiriö ei ole mikään este lukiolle, Hjallis Harkimokin suoritti lukion ja pääsi myös kauppakorkeaan.

joo hankenille jonne pääsee kaikki

Vierailija
146/170 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ap on itse ollut niin hyvä koulussa, että hänelle ei tuo ole riittävä.

Vierailija
147/170 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos ekana vuonna jo kompuroi niin voi tulla pitkä ja kivinen tie. Ehkä jopa karikkoinen. Hän voisi loistaa jossain muussa kuin lukemisessa.

Vierailija
148/170 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä ihmettä täällä höpistään, että E-L paperit pitäisi saada että lukiosta olisi mitään hyötyä? Omasta lukiostani (ihan tavallinen maalaislukio) suurin osa kirjoitti abaut B-M:n arvosanoja, suurin osa meni opiskelemaan AMK:iin, muutamat yliopistoon ja taisi pari mennä amikseenkin vielä lukion jälkeen. 

Vierailija
149/170 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukio on yleissivistävä, vaikkei yliopistoon jatkaisikaan. On myös iso asia itsetunnolle onko jättänyt jotain kesken vai sinnitellyt loppuun saakka. Kotiin jääminen on tappiomielialaa.

Useimmilla lukio menee kolmessa vuodessa. Itse olin neljä vuotta joista viimeisen tentin iltakoulussa. Joidenkin pitää vaan tehdä enemmän töitä.

Vierailija
150/170 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taisit ymmärtää vähän väärin. Minun maailmassani 8 ka peruskoulussa on jotain erittäin huolestuttavaa. Kun yli 8 keskiarvo on ainakin meidän suvussa ollut joka vesalla. Se saadaan sillä että laahaudutaan kouluun ja tehdään kokeet. Jos joku ei lukemallakaan saa tuon parempaa... No, tyhmä mikä tyhmä ja äitinsä ilmeisesti myös, jos kasi on "ihan hyvä".

8 on alin mahdollinen jonka kanssa voi elää.

Vierailija
152/170 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aika isossa osassa Suomea ka 8 on ihan ok, kun lukioon pääsyyn ei ole ka rajaa ollenkaan tai se voi olla vaikka 7,4. Silloin 8 on ihan ok. Joka paikassa kun ei nirhata ranteita, jos ka onkin vaan 9,7 eikä olekaan mahdollista päästä eliittilukioon.

Vierailija
153/170 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taisit ymmärtää vähän väärin. Minun maailmassani 8 ka peruskoulussa on jotain erittäin huolestuttavaa. Kun yli 8 keskiarvo on ainakin meidän suvussa ollut joka vesalla. Se saadaan sillä että laahaudutaan kouluun ja tehdään kokeet. Jos joku ei lukemallakaan saa tuon parempaa... No, tyhmä mikä tyhmä ja äitinsä ilmeisesti myös, jos kasi on "ihan hyvä".

8 on alin mahdollinen jonka kanssa voi elää.

Ainakaan presidentti ei siis ole teidän suvusta. Ehkä se on hyvä juttu.

Vierailija
154/170 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun hyvä ystävä lukiossa kärsi luki- ja hahmotushäiriöstä. Kävi kuitenkin pitkän matikanjuuri ja juuri läpi päästen (kirjoitti silti lyhyen) ja englannistakin pääsi läpi. Erityisesti matikassa hänen pelastuksensa oli opettajan entinen oppilas, nykyinen matikan opiskelija, joka tuutoroi kaveriani. Voisiko tyttäresi opettaja tuntea jonkun, joka voisi tuutoroida vaikeissa aineissa?

Muistan kyllä, kuinka meidän kaikkien arvosanat laskivat huimasti ekoissa jaksoissa. Sain itsekin ensimmäisestä pitkän matikan kurssista hylsyn, vaikka yläasteella matikan ka oli aina 9 vaikken edes tehnyt mitään sen eteen. Kun kävin kurssin myöhemmin uudelleen oli arvosana jo 10, sillä olin oppinut oikeasti tekemään työtä arvosanojeni eteen.

Vierailija
155/170 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa siltä, että AP:n tyttärellä on muitakin oppimisen ongelmia, joista lukihäiriö on vain yksi. Tähän viittaa se, että ei ymmärrä puhuttunakaan kuin ihan yksinkertaista kieltä.

Ikävä todeta, mutta haaveet lääkärin ja juristi urasta eivät tule toteutumaan. Lääkikseen pitää olla kaikki aineet L-E, erityisesti pitkä matikka, fysiikka ja pitkä kieli. Samoin oikikseen tarvitaan L-E. Pääsykokeen kautta toki voi myös päästä, mutta siinä pitää nopeassa aikataulussa omaksua ja ymmärtää monimutkaisia tekstejä ja kirjoittaa ymmärrettäviä ja jäsenneltyjä vastauksia.

Vierailija
156/170 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lukihäiriöinen kaveri kirjoitti ylioppilaaksi. On tosin myöhemmin harmitellut, että lukio tuli käytyä turhaan, kun oli sen verran huonot arvosanat ettei päässyt yliopistoon tai ammatikorkeakouluun, vaan joutui sitten menemään ammattikouluun.

Vierailija
157/170 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lukihäiriöinen kaveri kirjoitti ylioppilaaksi. On tosin myöhemmin harmitellut, että lukio tuli käytyä turhaan, kun oli sen verran huonot arvosanat ettei päässyt yliopistoon tai ammatikorkeakouluun, vaan joutui sitten menemään ammattikouluun.

Pääsykokeilla pääsee opiskelemaan. Jos lukion jälkeen käy amiksen, opinnot on tietysti nopeammat kuin silloin jos ei ole lukiota pohjalla.

Vierailija
158/170 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät vain ole lukijatyyppiä.

Vierailija
159/170 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääsykokeilla pääsee opiskelemaan. Jos lukion jälkeen käy amiksen, opinnot on tietysti nopeammat kuin silloin jos ei ole lukiota pohjalla.

Nykyisin suurin osa paikoista täytetään todistusvalinnalla. Jos opiskelemaan otetaan 40 tyyppiä voi hyvin olla ,että pääsykokeissa on jaossa 7 paikkaa.

Vierailija
160/170 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kollega, filosofian tohtori, joka ei lukihäiriön vuoksi kykene tuottamaan hyvää yleiskieltä kirjallisesti. Ei ole tuntunut häiritsevän opintoja kuitenkaan. YO-todistuksestaan mulla ei ole tietoa. Alamme on sellainen että opiskelemaan pääsy on ainakin aiemmin ollut aika helppoa.