Onko kriittinen suhtautuminen aborttiin tosiaan täysin kielletty asia nykyään?
Olen törmännyt tilanteisiin, joissa olen asiallisesti kertonut, miten ajattelen abortista ja siitä on joka kerta seurannut jäätävä paskamyrsky. Tästä olen tehnyt sen päätelmän, että aihe on täysin "kielletty".
En rehellisesti sanottuna ymmärrä, miksi näin on. Suhtaudun siis asiaan kriittisesti, mutta myös ymmärrän abortin joissakin tapauksissa. Enkä tosiaankaan ole mennyt ketään abortin tehnyttä ripittämään, vaan ihan normi keskusteluissa tästä on puhuttu.
Kertoisitteko, mikä seuraavassa mielipiteessäni on niin hirveää, että sen sanomisesta seuraa vihareaktio?
Minusta vauvan elämä on aina arvokas asia, jonka pitäisi mennä aivan etusijalle kun mietitään, jatketaanko raskautta. Esimerkki: jos on huono elämäntilanne, niin pitäisi laittaa vauva menee edelle ja muut asiat järjestetään sitten hänen ehdoillaan. Eikä niin, että vauvan ei anneta syntyä muiden asioiden takia. Tajuan kuitenkin, että äärimmäisessä hädässä voi olla vauvalle parempi, ettei hän synny. Esim. huumeongelma, vaikea sairaus, vaikea jaksamisongelma, elämänhallinta täysin hukassa. Lisäksi (tätä en ole sanonut juuri kenellekään ääneen) en hyväksy down-lasten abortointia sen enempää kuin terveiden.
Kommentit (1621)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten kommenteista huomaa, asia on täysin kielletty.
Mielipiteitä tuskin kukaan kieltää. Abortin tekijöiden haukkumista murhaajiksi kyllä, sillä se on oikeastikin asiatonta. Mielestäni jokainen saa pitää henkilökohtaisen mielipiteensä niin kauan kuin ei tule minulle jankkaamaan, että olen murhaaja, koska psyykkisesti sairaana teininä tein abortin, kun en olisi voinut lapsesta huolehtia. Sen synnyttäminen jollekin muulle olisi ollut aivan liian traumaattista, koska oikeasti halusin lapsen itse. Olin vaan liian nuori ja raskaus oli shokki.
Miten faktan kertominen on asiatonta, totuushan se on.
Miten murhaat jotain, mikä ei ole vielä syntynyt? Jossitteluun lähtiessä kuukautiset olisi myös murha, kun hedelmöittymiseen kykenevä munasolu hukataan.
Onhan se kuitenkin olemassa ja elossa, aborttia ei tehdä kuolleelle lapselle.
Suomeksi RASKAUDEN keskeytys, ei minkään elämän keskeytys.
Mitä sille alkaneelle elämälle tapahtuu kun raskaus keskeytetään?
Se ei ole vielä alkanut elämä, se on vasta potentiaalinen elämä.
Abortti tarkoittaa raskauden keinotekoista päättämistä poistamalla alkio tai sikiö kohdusta silloin, kun abortoitavan ei tiedetä kuolleen kohtuun ennen keskeytystä
Jos sanoja haluat määritellä niin, abortti on kansankielinen sana. Ammattikieli käyttää sanaa raskauden keskeytys, raskaus tilana kohdistuu kantajaan, joten toimenpide kohdistetaan kantajaan ei alkioon.
Lopputulos on se että se lapsi menettää mahdollisuuden jatkaa elämäänsä, eli se tapetaan.
Se ei ole lapsi vielä lähellekkään. Ja miksi itse käytät termiä ”se” jos se kerran on mielestäsi jo henkilö eli ”hän”?
Elämä kuin elämä, kehitysasteella ei ole väliä, ihan yhtä arvokkaita. En aina käytä ihmisistä sanaa hän. Oli sitten mahassa tai mahan tällä puolen. Mitä sillä nyt on väliä? Etkö muuta keksi?
Jos kehitysasteella ei kerran ole väliä, samalla tavalla munasoluja ja siittiöitä pitäisi pitää yhtä arvokkaina. Siittiöt sentään uivat ja liikkuvatkin itse. Jos sinulle iskettäisiin käteen tuollainen yhdistelty solukkomassa et tunnistaisi ollenkaan mikä se on.
Kyllä abortoitava on jo tunnistettava. Ei aborttiin sentään missään solumassavaiheessa ehdi. Rv 12 asti ja sen jälkeenkin joissakin tapauksissa saa abortin. Kyllä siellä kohdussa ihan ihmiseksi tunnistettava eläjä on.
12vko ikäinen on täydellisen ihmisen näköinen,pieni.
Kyllähän se ihmisen kaltainen on, mutta tämä on kyllä valhe.
Katseleppa ultrakuvia, jopa 8 viikkoiset ovat ihan selkeästi pieniä ihmisiä, löytyy nyrkkiä yms... toki epäselviä kuvia mutta erottaa kyllä jo selkeästi mistä kyse eli ihmisestä :)
Olen kyllä katsonut ja siksi sanonkin ettei ne todellakaan miltään valmiilta selviltä ihmisiltä näytä, vaan lähinnä alieneilta. Juu kyllä niillä raajat ja naama on, mutta niin on melkein kaikilla muillakin olennoilla.
ja höpöhöpö nyt :) ihan selvä ihminen: https://fi.pinterest.com/pin/850406342109004817/
No annetaan abortinvastustajien ulista täällä iha rauhassa ku ne ei mitään muutakaan asialle voi :D onneks eletään sen verran sivistyneessä yhteiskunnassa että abortti on laillista eikä se siitä laittomaks oo muuttumassa vaikka kuinka uskovaiset tääl itkis ja haukkuis murhaajiks :D :D antaa jengin vinkua ja sikiöt roskiin jos siltä tuntuu nyt ja aina :D
Mieltä lämmittää ku jeesustelijat ei saa millään muita väkisin leikkimään niitten leikkejä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielipiteitä tuskin kukaan kieltää. Abortin tekijöiden haukkumista murhaajiksi kyllä, sillä se on oikeastikin asiatonta. Mielestäni jokainen saa pitää henkilökohtaisen mielipiteensä niin kauan kuin ei tule minulle jankkaamaan, että olen murhaaja, koska psyykkisesti sairaana teininä tein abortin, kun en olisi voinut lapsesta huolehtia. Sen synnyttäminen jollekin muulle olisi ollut aivan liian traumaattista, koska oikeasti halusin lapsen itse. Olin vaan liian nuori ja raskaus oli shokki.
Miten murhaat jotain, mikä ei ole vielä syntynyt? Jossitteluun lähtiessä kuukautiset olisi myös murha, kun hedelmöittymiseen kykenevä munasolu hukataan.
Abortti tarkoittaa raskauden keinotekoista päättämistä poistamalla alkio tai sikiö kohdusta silloin, kun abortoitavan ei tiedetä kuolleen kohtuun ennen keskeytystä
Jos sanoja haluat määritellä niin, abortti on kansankielinen sana. Ammattikieli käyttää sanaa raskauden keskeytys, raskaus tilana kohdistuu kantajaan, joten toimenpide kohdistetaan kantajaan ei alkioon.
Lopputulos on se että se lapsi menettää mahdollisuuden jatkaa elämäänsä, eli se tapetaan.
Se ei ole lapsi vielä lähellekkään. Ja miksi itse käytät termiä ”se” jos se kerran on mielestäsi jo henkilö eli ”hän”?
Elämä kuin elämä, kehitysasteella ei ole väliä, ihan yhtä arvokkaita. En aina käytä ihmisistä sanaa hän. Oli sitten mahassa tai mahan tällä puolen. Mitä sillä nyt on väliä? Etkö muuta keksi?
Jos kehitysasteella ei kerran ole väliä, samalla tavalla munasoluja ja siittiöitä pitäisi pitää yhtä arvokkaina. Siittiöt sentään uivat ja liikkuvatkin itse. Jos sinulle iskettäisiin käteen tuollainen yhdistelty solukkomassa et tunnistaisi ollenkaan mikä se on.
Kyllä abortoitava on jo tunnistettava. Ei aborttiin sentään missään solumassavaiheessa ehdi. Rv 12 asti ja sen jälkeenkin joissakin tapauksissa saa abortin. Kyllä siellä kohdussa ihan ihmiseksi tunnistettava eläjä on.
Kyllähän se ihmisen kaltainen on, mutta tämä on kyllä valhe.
Katseleppa ultrakuvia, jopa 8 viikkoiset ovat ihan selkeästi pieniä ihmisiä, löytyy nyrkkiä yms... toki epäselviä kuvia mutta erottaa kyllä jo selkeästi mistä kyse eli ihmisestä :)
Päivi räsäseltä löytyi youtubesta video jossa haastatellaan ruotsin kielellä lääkäriä ja näytetään sikiöistä todellisuutta vastaavia sikiö kokoja vk 8-12
Musta on järkyttävää miten vielä 10-12 vk sikiöitä abortoidaan kellä jo elintoiminnot käynnissä
Eikä muuten kiinnosta vi77uakaan onko se loinen ihmisen näkönen ja onko käsiä ja jalkoja tai sydäntä se on iha yks ja sama, jos sen ei haluta syntyvän ni ei sen ei tarvii syntyä, se ei menetä siinä pa5kaakaan jos elämä jää elämättä, ei se alkio kohtaloaan itke :D
Kukaan ei ansaitse tulla ”keskeytetyksi” eikä ole kenellekään oikeutta lopettaa toisen elämää
Vierailija kirjoitti:
Eikä muuten kiinnosta vi77uakaan onko se loinen ihmisen näkönen ja onko käsiä ja jalkoja tai sydäntä se on iha yks ja sama, jos sen ei haluta syntyvän ni ei sen ei tarvii syntyä, se ei menetä siinä pa5kaakaan jos elämä jää elämättä, ei se alkio kohtaloaan itke :D
Aika itsekästä ajattelua sanoisinko. Et menetä paskaakaan? Ok.
Tapani Sarkkisen lisäämä YouTube video” päivä räsänen kieltäisi abortit” kannattaa katsoa. Samaa mieltä, poikkeus tapaukset erikseen.
T. Itse pakollisen keskeytyksen tehneenä vaivan voinkin takia ja ikuiset traumat jäättäneenä, pienen 12 viikkoisen sikiö pojan äiti.
Vierailija kirjoitti:
Et pysty ajattelemaan jotain toista? Vaikka ei itke, luulisi jokaisen suojelevan toisen puolustuskyvytöntä elämää. Tuon ikäinen sikiö tuntee jo ja se on todistettu. Myös kaikki elintoiminnot ovat vauhdissa vk 12 ja sydämen syke. Siinä vaiheessa on väärin lopettaa kenenkään elämää kellä hintasääntely sykkii! Vk sta 6 alkio on kehittynyt jo viikolle 12 jo pieneksi eläväksi sikiöksi. Musta on tosi itsekästä ajatella itsekkäistä syistä ei ”pidä” tätä kuin jotain koiran pentua. Kyse on kuitnekin jo elävästä sielusta kenellä sykkivä sydän ja elämä edessä ellei joku päätä ettei anna sille mahdollisuutta
Oikeasti ap, mietippä nyt järjellä noita sun ajatuksia. Esim se että sä puhut että lapsen etu edellä, Noh jos mietitään asiaa siltä kantilta, että synnyttäjä olisi vaikkapa vaikeasti vammainen? Tai vaikeasti alkoholisoitunut/huumeidenkäyttäjä? Niin missä vaiheessa silloin sinun lapsen etu menee edelle, jos äidin pakko synnyttää lapsi? Tuleva äiti joka ei edes pystyisi huolehtimaan lapsestaan. Jos joku tässä on se itsekäs ihminen, niin se olet sinä. Kun sinä et ymmärrä etkä kestä. Kun sinä et halua jne.
Vierailija kirjoitti:
No annetaan abortinvastustajien ulista täällä iha rauhassa ku ne ei mitään muutakaan asialle voi :D onneks eletään sen verran sivistyneessä yhteiskunnassa että abortti on laillista eikä se siitä laittomaks oo muuttumassa vaikka kuinka uskovaiset tääl itkis ja haukkuis murhaajiks :D :D antaa jengin vinkua ja sikiöt roskiin jos siltä tuntuu nyt ja aina :D
Mieltä lämmittää ku jeesustelijat ei saa millään muita väkisin leikkimään niitten leikkejä :D
Ennen ajateltiin samoin homoista ja ajateltiin että jotkut ovat noita ja ne tapettiin. Toivottavasti pian päästään tästä kehitysmaalaisesta ajatuksesta ja toiminnasta pois ja annetaan kaikkien elää.
Vierailija kirjoitti:
Tapani Sarkkisen lisäämä YouTube video” päivä räsänen kieltäisi abortit” kannattaa katsoa. Samaa mieltä, poikkeus tapaukset erikseen.
T. Itse pakollisen keskeytyksen tehneenä vaivan voinkin takia ja ikuiset traumat jäättäneenä, pienen 12 viikkoisen sikiö pojan äiti.
Mitkä on niitä poikkeuksia jotka sallit?
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ansaitse tulla ”keskeytetyksi” eikä ole kenellekään oikeutta lopettaa toisen elämää
Kukaan ei vastoin omaa tahtoaan ja itsemääräämisoikeuttaan ansaitse joutua muiden käskyttämänä (t)ulostamaan omasta kehostaan uutta ihmistä kehoineen ei-toivotuksi 18 vuoden taakaksi, josta ehkä seuraisi vältettävissä olevia ongelmia kaikille osapuolille ja mahd myös laajemmallekin ympäristölle.
Asiallista ammattikeskustelua alfa studio abortit ja aborttilaki.
Itse en naisena kannata enää naisten oikeuksia päättää omasta kehosta. Ette te niillä saa mitään aikaa muuta kuin lisää täysin sivullisten naisten syrjintää. Aborttioikeuttakin käytätte poistaaksenne vain tytöt väestöstä, lopputuloksena koko väestöpyramidi sekaisin ja naisiin kohdistuu seksuaalirikoksia koska miehiä on liikaa. Kiitos teille, typerät akat. Se abortti ei ole mikään vapauden synonyymi, ABORTTIINKIN PAKOTETAAN. Se on oikeasti jännä miten feministejä ja valinnan vouhottajia ei koskaan kiinnosta, kun naisia pakotetaan abortteihin, poikien synnyttämiseen ja miehen nimeen. Hoette vaan miten "sen saa valita sen saa valita sen saa valita sen saa valita", vaikka se olisi pakko.
Ei teistä naisista ole päättämään. Teette kuitenkin aina sen mitä mies haluaa. En myöskään ymmärrä miksi transihmisten oikeutta päättää omasta kehosta saa rajoittaa, mutta naisten kehoa ei. Tehän sallitte jo pakotetut abortit ja painostuksen hankkimaan vain poikia. Eipä sen rinnalla kiinnosta jos abortit kielletään. Raskautta voi ehkäistä. Lapsen sukupuoleen ei voi vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse en naisena kannata enää naisten oikeuksia päättää omasta kehosta. Ette te niillä saa mitään aikaa muuta kuin lisää täysin sivullisten naisten syrjintää. Aborttioikeuttakin käytätte poistaaksenne vain tytöt väestöstä, lopputuloksena koko väestöpyramidi sekaisin ja naisiin kohdistuu seksuaalirikoksia koska miehiä on liikaa. Kiitos teille, typerät akat. Se abortti ei ole mikään vapauden synonyymi, ABORTTIINKIN PAKOTETAAN. Se on oikeasti jännä miten feministejä ja valinnan vouhottajia ei koskaan kiinnosta, kun naisia pakotetaan abortteihin, poikien synnyttämiseen ja miehen nimeen. Hoette vaan miten "sen saa valita sen saa valita sen saa valita sen saa valita", vaikka se olisi pakko.
Ei teistä naisista ole päättämään. Teette kuitenkin aina sen mitä mies haluaa. En myöskään ymmärrä miksi transihmisten oikeutta päättää omasta kehosta saa rajoittaa, mutta naisten kehoa ei. Tehän sallitte jo pakotetut abortit ja painostuksen hankkimaan vain poikia. Eipä sen rinnalla kiinnosta jos abortit kielletään. Raskautta voi ehkäistä. Lapsen sukupuoleen ei voi vaikuttaa.
Ei susta edelleenkään ole päättämään muiden päätöksistä.
Abortin haluavan ja valitsevan oma valinta _omalla kohdallaan juuri siinä hänen omassa keississään_ on se sama riippumatta sukupuolesta tai muustakaan irrelevantista epäolennaisesta sivuseikkasälästä. Ei pidä pakottaa eikä evätä kenenkään itsemääräämisoikeutta missään olosuhteissa ulkopuolisten kitinästä viis.
Missä pakkoabortteja? Suomessako? Vaikka tällaista vääryyttä jossain tapahtuisikin niin ei sekään silti poista muita vääryyksiä vaikka jokainen A:n itse itselleen haluava sen myös saa ja päättää teetättää.
Ole hyvä ja abortoi valehtelusi ja muiden sinulle kuulumattomien yksityisasioiden ei-toivottu sörkkiminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen ajateltiin samoin homoista ja ajateltiin että jotkut ovat noita ja ne tapettiin. Toivottavasti pian päästään tästä kehitysmaalaisesta ajatuksesta ja toiminnasta pois ja annetaan kaikkien elää.
Lol lol haha päivän paras argumentti :D n3 noitien polttajat ja homojen vainoojat tais just nimenomaan olla kristittyjä :D :D
Ja nyt ne vainoo naisia noitten aborttivastasuudem muodossa
Henkilökohtaisesti ajattelen, että jokainen aborttia vastustava on suoraan sanottuna äärimmäisen kapeakatseinen ja typerä. Luuletteko te vastustajat ihan aikuisten oikeasti, että jos abortti kielletään, niin Suomeen tulee lisää ihania pikkuperheitä? Voi kun katsokaa maailmaa ja näätte, että se ei ole ihan niin yksinkertaista. Esimerkiksi Puolassa on tiukka aborttilainsäädäntö ja Ylen jutun mukaan 200 000 naista käy vuosittain ulkomailla teettämässä abortin tai joutuu tekemään laittoman ja sitä kautta vaarallisen abortin. Eli ne abortit kun eivät vähene tippaakaan, vaikka sen tekemisestä saisi kuolemanrangaistuksen. Jos Suomessa kiellettäisiin abortit, lähtisi naiset tekemään niitä Ruotsiin tai joutuisivat menemään puoskareille, joka taas saattaa olla hengenvaarallista. Ja kenen etu tämä oikein on?
Aborttikysymyksessä on täysin turha keskustella siitä, milloin elämä alkaa ja onko se eettistä, koska ne abortit eivät vain yksinkertaisesti lopu kieltämällä tai moralisoimalla. Oikeus turvalliseen aborttiin on ihmisoikeus ja sen kritisoiminen antaa kritisoijasta kyllä todella kapeakatseisen ja lapsellisen kuvan. Naiset ovat nähneet niin ison vaivan saadakseen itselleen oikeuksia ja tasa-arvoa, että on epäkunnioittavaa polkea tätä työtä alas yrittämällä kritisoida naisen perusoikeutta. Aborttioikeus on sivistyneen valtion merkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä sillä ole väliä onko se ihmisen näköinen. Kun sillä ei ole tietoisuutta eikä tunteita. Se ei ole henkilö. Nainen on.
Olen kyllä katsonut ja siksi sanonkin ettei ne todellakaan miltään valmiilta selviltä ihmisiltä näytä, vaan lähinnä alieneilta. Juu kyllä niillä raajat ja naama on, mutta niin on melkein kaikilla muillakin olennoilla.