Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Olen 14 v tyttö. Olen säästänyt

Vierailija
08.02.2014 |

pankkitililleni synttärilahjarahoista ja hyvistä koenumeroista saamistani rahoista 2681 euroa. Kiitti vain vanhemmat, mutta alan kohta tuhlaamaan! 

Mielestäni ei ole reilua, kun vanhempani vaativat minua ostamaan omilla rahoillani uusia vaatteita! En vaadi saada muuta kuin vähän päälle pantavaa eli en käytä liikaa rahaa vaatteisiini. Että älkää luulko, että tästä olisi kyse! Siskon 12 v on tuhlannut melkein kaikki rahansa ja minä vain joutuisin kaiken haluamani sijaan ostamaan vaatteita! Olen syönyt vähemmän hamppareita, käynyt harvemmin leffassa ja karkkiakin olen ostanut vähemmän! Tarkoituksenani on ollut säästää pesämunaa kotoa poismuuttamista varten, mutta nähtävästi en saa ajatella pitkäjänteisesti. 

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 08:48"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 19:08"]Provo. Kukaan 14-vuotias tyttö ei käytä tuollaisia lauserakenteita ja sanavalintoja.

t. äidinkielen opettaja

[/quote]

Älkää syyttäkö aloittajaa siitä, että omat lapsenne ovat jälkeenjääneitä. Kyllä itse ainakin kirjoitin 14-vuotiaana hyvin tarkkaa kieltä riippumatta siitä minne kirjoitin. Kirjoittaminen oli intohimoni ja olin todellinen kielioppinatsi. Plus tietenkin ne vanhahtavat sanavalinnat, tein ne tarkoituksella.

[/quote]

Niinpä. Muakaan ei aikanaan millään uskottu 13-vuotiaaksi, kun kirjoitin niin hyvin ja juuri noita vanhahtavia sanavalintoja käyttäen. 7-vuotiaana kirjoittamani teksti oli opettajan mielestä 12-vuotiaan tasolla jne.

Miksi pitää sitä paitsi aina takertua niin mitättömään seikkaan, kuin onko joku provo vai ei? Sitä ei voida ensinnäkään todistaa mitenkään ja toiseksi, asioista voi keskustella silti.

Vierailija
42/81 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 21:00"][quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 20:37"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 19:59"]

Alle 3000e:n omaisuutta alaikäisellä ei edunvalvoja/maistraatin holhousyksikkö tarkkaile.

Ainoa on tuo suljettu tili, sellainen mistä et voi itsekään nostaa kun vasta 18-vuotiaana.

Tosin. Siinäkin on se riski, että kun tarvitsisit opintotukia tmv. niin sun varallisuutesi voi vaikuttaa siten, että et saakaan täysiä tukia tai tukia laisinkaan ja ne on nuorella aikuisella monesti todella tärkeitä apuja, etenkin jos opiskelee.

Kysy pankissa neuvoa ja soita kuntasi maistraatin holhousyksikköön ja tarkista oikeutesi. Edunvalvontayksikkö ei osaa vastata välttämättä sinulle oikein, mutta holhousyksikkö vastaa kyllä.

Harkitse myös rahan nostamista ulos tililtä ja säästämistä sukan varteen jos säästösi vaikuttavat tulevassa liikaa mahdollisiin etuuksiin. 

Vanhemmillasi on lain turvaama oikeus päättää rahoistasi ja katsoa, että käytät niitä sinun etua silmällä pitäen, MUTTA vain jos sinä käytät niitä. Jos pakottaa tuhlaamaan niin se ei ole sinun etu jos toinen vaihtoehto on säästäminen.

Mitä ihmettä täällä aikuiset ihmiset neuvoo.

Minä ainakin sen verran tiedän, että olen lapsena ollut samassa tilanteessa kuin sinä, erona se, että sisareni eivät olleet biologisia ja isäni siis äitini uusi puoliso, isäpuoleni.

Minun oman poikani isä on kuollut ja hänellä on omaisuutta kymmeniä tuhansia. Ne on tilillä kunnes täyttää 18v. ja jokaisesta ostoksesta neuvotellaan ettei ihan turhuuksiin raha mene, mutta minä en niihin koske ja ihan lapseni kuuluu saada se mitä lapselle kuuluu, ilman, että katsonkaan hänen rahojaan, vaikka olen sinne itsekin rahaa laittanut.

Teemme vuosittain vuositilin maistraattiin, että miten varallisuus on muuttunut kuluneen vuoden aikana.

Näiden asioiden vuoksi oletan, että sinun kannattaa ottaa neuvoni vastaan.

Kaikkea hyvää sinulle!

Ja jos tosiaan on niin, että elät puutteessa niin aineellisesti kuin rakkaudenkin osalta niin harkitse tilanteesi vakavuudesta riippuen soittoa lastensuojeluun.

Et aiheuta siinä pahaa vaan vanhempasi saa apua ja talouteenkin apua jos nyt tilanne on niin pahaksi päässyt, että te kärsitte.

[/quote]

Ei säästöt vaikuta mitenkään tukiin opiskellessa. Pääomatulot taas vaikuttavat...

t. amk opiskelija

[/quote]

Eikö? Mä olen aina luullut ja siksi mun rahat on toisen ihmisen nimissä sellaisella tilillä johon mulla on käyttöoikeus. Kysyin joskus aikoinaan opiskelemaan lähtiessäni ihmisiltä, että laskeeko mun tuet säästöjeni takia, niin heidän mukaan kuulema laskee. Ootko ihan varma tästä asiasta?

- 38

[/quote]

Mulla on ainakin säästötilillä vajaa kymppitonni, joka on pahan päivän varalle. Vaikka valmistumisen jälkeen käsiraha asunnon ostoon tms. Eikä kukaan ole ikinä siitä mitään kysellyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ehdottavatko ihmiset täällä tosissaan lastensuojeluun soittamista? Huhhuh. Ap:lla on kaksi vaitoehtoa; myönny tämän kerran ja osta jotkut farkut tai sitten kuljet niissä rikkinäisissä farkuissa niin kauan että äitiäsi alkaa ärsyttää se ja tämä ostaa uudet.

Itse puhuisin vanhempien kanssa, kysyisin kunnon perustelut siihen miksi sisko saa rahaa ja vaatteet ja sinä "vain" rahaa, mikäli sisko siis saa saman verran rahaa kuin sinä. He varmaan ymmärtävät tai sitten voivat esimerkiksi selittää että heillä on nyt tässä kuussa taloudellisesti niin tiukkaa ettei ole varaa upouusiin farkkuihin.

Vierailija
44/81 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin oli tuossa iässä niin, että vanhemmat kustansivat perus-Tarjoustalo vaatteet. Jos halusin jotain hienompaa, sitten piti ostaa itse. Olisiko ap.llakin niin?

Vierailija
45/81 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 00:06"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 21:14"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 19:08"]

Provo. Kukaan 14-vuotias tyttö ei käytä tuollaisia lauserakenteita ja sanavalintoja.

t. äidinkielen opettaja

[/quote] Aika alhainen taso on opetuksellasi jos tuo on mielestasi jotain korkeakielta.

[/quote]

Minäkin olen sitä mieltä, ettei 14-vuotias kirjoita niin kuin tämän ketjun aloittaja. Ja mitä ihmettä 14-vuotias tekee vauvafoorumilla? 

[/quote]

Mitä tekee vauvafoorumilla 20-vuotias, joka ei halua lapsia? Eipä täällä juurikaan vauvoista puhuta.

Vierailija
46/81 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 19:07"]

Vanhemmillasi EI ole oikeutta ottaa rahojasi pois, jos niin kävisi ota HETI yhteyttä vaikkapa koulusi kautta sosiaalihuoltoon. PIDÄ PÄÄSI, rahat on sinun ja saat niillä ostaa mitä haluat (kunhan et viinaa tms osta). Etenkin jos siskosikin saa vaatteet yms vanhemmiltanne niin pitää sinunkin saada. Itse tosin muutin 15v iässä kotoa ja menin töihin ja elätin itseni, mutta nyt on toiset ajat. Olet fiksu tyttö, tsemppiä sulle jatkossakin! (Löytäispä poikani noin fiksun tyttöystävän)  

Niin ja tulipa mieleeni, että jospa siirrät ne pitkäaikaisempaan säästöön. En nyt muista miten monen vuoden tilejä on mut luulisin että ainakin 3 ja 5. Kysy pankista. Sitten vanhenpasi ei voi vaatia , että niillä mitään maksat kun ei niitä saa pois ennekuin tuo aika on kulunut!

[/quote]

Mihinkään sosiaaliviranomaisiin EI KANNATA olla yhteydessä. Joudut vielä lastenkotiin asumaan. Ja siellä asuminen on painajaista.

Mitään säästötiliäkään et pysty perustamaan ilman vanhempia alle 15-vuotiaana. Odota siihen asti, kun täytät 15 ja perusta sen jälkeen tuo määräaikainen säästötili, jolta rahoja ei voi nostaa ennen kuin tietty aika on kulunut umpeen.

Sano vanhemmillesi, että heidän velvollisuutensa on kustantaa elämisesi (myös vaatteet), kunnes täytät 18 vuotta. Sinun ei lahjarahoillasi tarvitse vaatteita ostaa. Onko sinulla isovanhempia? Pyydä heiltä farkkurahaa, jotta kestät sinne 15-vuotispäivääsi asti ja saat rahat turvaan määräaikaiselle säästötilille.

Vierailija
47/81 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin säälittävä ihminen kuin tämä aloittaja ei edes tarvitse mitään. Hänen ei pitäisi saada edes ruokaa tai asua kotona. Kun itse olin peruskoulussa meidän tarkoitus oli saada nämä hiket masentuneiksi ja itsetuhoisiksi joka onnistui erittäin hyvin. Hänen koulustaan taitaa puuttua nämä herrat joten tuo olisi huomattavasti varteenotettavampi vaihtoehto.

Vierailija
48/81 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 18:01"]

Tarkoituksenani on ollut säästää pesämunaa kotoa poismuuttamista varten, mutta nähtävästi en saa ajatella pitkäjänteisesti. 

[/quote]

Sano tuo niille vanhemmillesi.

Vierailija
49/81 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta kertaa vuodessa sinulla on syntärit jos noin paljon rahaa niistä saa?

Vierailija
50/81 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin haluavani ostaa mieluummin kaikkea tarpeellista sitten kun muutan pois kotoa. Vanhempien mielestä voisin alkaa itsestäni huolehtimisen jo nyt ostamalla vaatteita:( ap

Vierailija
51/81 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan synttärirahaa yhteensä 150 euroa. Kokeista tullut suurin osa rahoista. Saan ysejä ja kymppejä kokeista. Joululahjaoina on tullut aina toiset 150 euroa (isovanhemmilta ja vanhemmilta eli kolme 50 eurosta). Olen säästänyt monta vuotta! En saa viikkorahaa, joten osa menee karkkeihin ym. Kerään vähän panttipullojakin. ap

Vierailija
52/81 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien tehtävä on huolehtia alaikäisistä, ostaa heille ruuat ja vaatteet, koulukirjat, matkaliput, hygieniatarvikkeet jne.

Vierailija
53/81 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on. Tosin minun mielestäni siskosikin pitäisi sitten ostaa itse omat vaatteensa. Muuten tosi epäreilua!

Vierailija
54/81 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos säästät noita rahoja, pankkitili ei ole paras paikka säilyttää rahaa. Koska vaikutat fiksulle, sinuna miettisin sijoittamista yms. vaihtoehtoja. Opiskele eri vaihtoehtoja mihin nuo laittaisit.

Vierailija
55/81 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voisin sijoittaa rahani niin etteivät vanhempani pääsisi käsiksi niihin? Siis ettei niitä heti voisi nostaa ulos tililtä. ap

Vierailija
56/81 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 18:35"]Miten voisin sijoittaa rahani niin etteivät vanhempani pääsisi käsiksi niihin? Siis ettei niitä heti voisi nostaa ulos tililtä. ap

[/quote]

En osaa sanoa, miten sinun tapauksessa toimisin Itse olen sijoittanut yrityksiin. Ehkä pankkien jotkut rahastot tai sitten osakkeet... Minusta olisi outoa jos vanhemmat puuttuisivat noihin rahoihin.

Vierailija
57/81 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostat niillä viinaa ja hautaat maahan ja teet kartan.

Vierailija
58/81 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudun olemaan määrätietoinen vastustaessani vanhempiani. Farkut hajoavat haaroista, joten tiukkaa tekee että pystynkö.  ap

Vierailija
59/81 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pikkusiskosi saa ap tuhlata mutta sinä et??

Vierailija
60/81 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen asia muuten. Juridisestihan vasta 15 vuotta täyttänyt voi päättää omista rahoistaan ja silloinkin vain siltä osin kuin ne ovat omalla työllä ansaittuja. Toisaalta alle 15-vuotias ei ole rikosoikeudellisessa vastuussa, joten minä sanoisin että anna palaa ja vaihda kaikki Bitcoineiksi. Kukaan muu ei sen jälkeen pääse tekemään niillä mitään. Opiskele virtuaalivaluuttoihin liittyviä riskejä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme