Apua! Olen 14 v tyttö. Olen säästänyt
pankkitililleni synttärilahjarahoista ja hyvistä koenumeroista saamistani rahoista 2681 euroa. Kiitti vain vanhemmat, mutta alan kohta tuhlaamaan!
Mielestäni ei ole reilua, kun vanhempani vaativat minua ostamaan omilla rahoillani uusia vaatteita! En vaadi saada muuta kuin vähän päälle pantavaa eli en käytä liikaa rahaa vaatteisiini. Että älkää luulko, että tästä olisi kyse! Siskon 12 v on tuhlannut melkein kaikki rahansa ja minä vain joutuisin kaiken haluamani sijaan ostamaan vaatteita! Olen syönyt vähemmän hamppareita, käynyt harvemmin leffassa ja karkkiakin olen ostanut vähemmän! Tarkoituksenani on ollut säästää pesämunaa kotoa poismuuttamista varten, mutta nähtävästi en saa ajatella pitkäjänteisesti.
Kommentit (81)
Otapas vain lääkkeesi tai jos niitä ei ole niin hanki ne. Joku kirjoittaa jatkuvasti (pedofiilisävyisiä) provoaloituksia tyttöteineistä.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 18:49"]Miksi pikkusiskosi saa ap tuhlata mutta sinä et??
[/quote]
Vastasiko ap tähän? En jaksanut kahlata ketjua läpi
Provo. Kukaan 14-vuotias tyttö ei käytä tuollaisia lauserakenteita ja sanavalintoja.
t. äidinkielen opettaja
Kai arvoisa äidinkielenopettaja tietää että sanan provo jälkeen ei tulisi pistettä koska se ei ole lause?
T: tyttö(ei sentään 14v.)
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 19:08"]
Provo. Kukaan 14-vuotias tyttö ei käytä tuollaisia lauserakenteita ja sanavalintoja.
t. äidinkielen opettaja
[/quote]
sanaNvalinta!!! mikä äidinkielen opettaja! :D :D
Mulla oli teininä vastaava tilanne. Halusin omaan huoneseeni telkkarin ja isä vei minut käytettyjen kodinkoneide kauppaan, mistä ostin matkatelkkarin omilla rahoillani. Pari kuukautta myöhemmin isoisältäni jäi ylimääräiseksi sellainen normikokoinen telkkari, joka pistettiin veljeni huoneeseen. Nostin asiasta metelin. Miksi minun pitää maksaa siitä, jos haluan huoneeseeni telkkarin, mutta veljelleni sellainen annetaan ilmaiseksi? Tarpeeksi kun huusin, isä tajusi että olen oikeassa ja antoi minulle rahat, jotka olin telkkarista maksanut.
Suosittelen siis, että ap jankkaa asiasta vanhemmilleen kunnes nämä tajuavat kohtelevansa lapsiaan eriarvoisesti. Säästäväistä lasta ei tule rangaista säästävyydestään. Tai pitemminkin palkita sitä tuhlaria antamalla hänelle kaikki halumansa. Kun lapset muuttavat aikoinaan pois kotoa, säästäväisellä kuuluu olla pesämuna, jonka eteen hän on vuosikaudet pihtaillut, ja tuhlarin kuuluu miettiä tekosiaan.
Ap, tilanteesi on epäreilu, ja vaihtoehtojasi ovat, kuten mainittu:
- siirrä rahat määräaikaiselle tilille, mistä niitä ei saa pois (juttele pankin kanssa onnistuuko)
- sijoita rahat muuten, osta vaikka kultaharkkoja, jotka voit myöhemmin muuttaa takaisin rahaksi (katso K. A. Rasmussen)
- "tuhlaa" rahat. Väitä käyväsi syömässä, leffassa, linnanmäellä yms. yms. Tee tätä lähes joka päivä. Todellisuudessa nostat tililtasi pikku hiljaa rahat pois. Piilota rahat (oma huone, isoäitisi, muu luotettava aikuinen?) tai yritä saada isovanhempasi luomaa sinulle tili, jonka saat käyttöösi, kun olet 18v.
- ala ostamaan astioita yms. Näihin saa kulumaan yllättävän paljon. Itselläni oli nuorena arkku tälläistä tavaraa varten. Sinne hankin myös ihan ruokaa, kun muutto alkoi häämöttämään (makaronia yms säilyvää...).
- valita opolle, etteivät vanhempasi pidä sinusta huolta (tässä on riski, että välit vanhempii menevät ja tilisi tyhjennetään....)
Jos nostat rahat, hanki myös kassakaappi. KAikkein hauskinta, jos sinulla on paljon rahaa huoneessasi "jemmassa", mutta joku varastaa tai muuten anastaa ne.......
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 14:32"]
Ap, tilanteesi on epäreilu, ja vaihtoehtojasi ovat, kuten mainittu:
- siirrä rahat määräaikaiselle tilille, mistä niitä ei saa pois (juttele pankin kanssa onnistuuko)
- sijoita rahat muuten, osta vaikka kultaharkkoja, jotka voit myöhemmin muuttaa takaisin rahaksi (katso K. A. Rasmussen)
- "tuhlaa" rahat. Väitä käyväsi syömässä, leffassa, linnanmäellä yms. yms. Tee tätä lähes joka päivä. Todellisuudessa nostat tililtasi pikku hiljaa rahat pois. Piilota rahat (oma huone, isoäitisi, muu luotettava aikuinen?) tai yritä saada isovanhempasi luomaa sinulle tili, jonka saat käyttöösi, kun olet 18v.
- ala ostamaan astioita yms. Näihin saa kulumaan yllättävän paljon. Itselläni oli nuorena arkku tälläistä tavaraa varten. Sinne hankin myös ihan ruokaa, kun muutto alkoi häämöttämään (makaronia yms säilyvää...).
- valita opolle, etteivät vanhempasi pidä sinusta huolta (tässä on riski, että välit vanhempii menevät ja tilisi tyhjennetään....)
[/quote]
Tässä oppii trollialoittajan ohella kaikki, miten myös aikuisempana peli toimii. Jostain syystä aikuisten maailmassa moni loisija kokee vain tämän oikeutettuna. Jos säästät rahoistasi pahan päivän varalle ja joudut sossun asiakkaaksi, et saa toimeentulotukea ennen kuin olet syönyt varasi, paitsi jos olet ymmärtänyt kätkeä rahasi Isoveljeltä. Jos tajuat hassata rahasi, saat heti toimeentulotukea, sillä vasemmistolaisten pystyttämä järjestelmä palkitsee kädestä suuhun elämisestä, ja pyrkii laiskistamaan ihmiset sossupummeiksi, jotta vasurit saisivat lisää äänestäjiä!
Kuinka paljon sinun niitä uusia vaatteita pitäisi ostaa? Jos todella olet 14 v., niin tarkoittavatko vanhempasi sitä, että eivät osta sinulle niin paljon eikä niin kalliita merkkivaatteita kuin sinä itse haluat.
Vanhemmat ovat kuitenkin vielä pitkään elatusvelvollisia, vaikka lapsella omaakin rahaa 14-vuotiaana olisi.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 18:32"]
Jos säästät noita rahoja, pankkitili ei ole paras paikka säilyttää rahaa. Koska vaikutat fiksulle, sinuna miettisin sijoittamista yms. vaihtoehtoja. Opiskele eri vaihtoehtoja mihin nuo laittaisit.
[/quote]
Imaseppa sontaa niiden sijoitustesi kanssa. Tuollaista trollia, paskanjauhajaa ja kiusaajaa ei kaivata täällä. Ei 14v. kannata työntää rahojaan pörssiin, mistä niitä ei enään koskaan saa täysimääräisenä takaisin.
Mikäli tytön vanhemmat ovat ymmärtämättömiä paskiaisia, nostaisin fyrkat tililtä ja pitäisin jemmassa ettei kä'y kuten minulle. Rahat on myös pidettävä erittäin hyvässä jemmassa, muutoin ne pöllitään vaikka vanhempiesi toimesta.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 08:25"]
Mun mielstä vanhempien pitää kohdella lapsia tasapuolisesti. Itselläni on samanikäinen poika, jolla on lahja-ym. rahoja reilut 2000 käyttötilillään säästössä, ja silti tietysti ostan hänelle vaatteita ja lahjoja ja annanpa vielä 50 euroa kuussa käyttörahaa välipaloihin ym. Tosin tästä käyttörahastakin jää joka kuukausi lisää säästöjä :) Jos poika yhtäkkiä haluaisi jonkun kalliin vimpaimen tai pelin tms. niin sitten saisi käyttää säästöjään.
ps. En ole äikänope mutta yläkoulun ope kuitenkin, ja voin vakuuttaa arvon mammoille, että monet teinit osaavat nykyäänkin kirjoittaa ihan sujuvasti :)
[/quote]
Tämä on aivan totta, nuoret myös juovat vähemmän kuin 50-60´luvun hemmotellut juopot. Hemmoteltuja siksi, että heille työelämä oli huomattavan paljon helpompaa. Niin työnsaannista isompiin palkkoihin.
Eikä se asuntolainakaan ollut niin helvetillisen julmettu kuten nykyään on.
Jaa-a. Monestihan lapsille annetaan rahaa lahjaksi vaatteiden ja tavaroiden sijaan just siksi että ne sais ostaa sillä jotain mieleistä vaatetta tai tavaraa. Oisko aloittajasta ollut sitten parempi että vanhemmat ostais vaatetta lahjaksi rahan sijaan?
Mutta jos kyseessä on lapsi, joka osaa säästää viisaasti, en näkisi pienintäkään järkeä mennä kajoamaan hänen tililleen.
Tällätavoin saadaan mielikuva, että säästäminen ei kannata koska joku mulkku vie ne fyrkat kuitenkin.
Jos lapsi tosiaan osaa säästää, eikä käytä rahaa jonninjoutavuuksiin sekä osaa käyttäytyä niin antakaa olla. Enemmän sille rahalle on tarvetta kun muuttaa omilleen, vai mitä?
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 18:01"]
pankkitililleni synttärilahjarahoista ja hyvistä koenumeroista saamistani rahoista 2681 euroa. Kiitti vain vanhemmat, mutta alan kohta tuhlaamaan!
Mielestäni ei ole reilua, kun vanhempani vaativat minua ostamaan omilla rahoillani uusia vaatteita! En vaadi saada muuta kuin vähän päälle pantavaa eli en käytä liikaa rahaa vaatteisiini. Että älkää luulko, että tästä olisi kyse! Siskon 12 v on tuhlannut melkein kaikki rahansa ja minä vain joutuisin kaiken haluamani sijaan ostamaan vaatteita! Olen syönyt vähemmän hamppareita, käynyt harvemmin leffassa ja karkkiakin olen ostanut vähemmän! Tarkoituksenani on ollut säästää pesämunaa kotoa poismuuttamista varten, mutta nähtävästi en saa ajatella pitkäjänteisesti.
[/quote] Mikäli menet lukioon niin tanssit tokalla wanhaintanssit ja ostat kauniin puvun, kampaus, kengät jo aiemmin jne.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 21:21"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 18:01"]
[/quote] Mikäli menet lukioon niin tanssit tokalla wanhaintanssit ja ostat kauniin puvun, kampaus, kengät jo aiemmin jne.
[/quote]
Joo, paritonnia haisemaan moiseen joutavuuteen :D
Olisiko joku toinen foorumi vähän sopivampi 14-vuotiaalle?
Eikös vanhemmat vielä sinusta saa lapsilisää, joten pyydä, että lapsilisä siirretään suoraan sun tilille ja niillä rahoilla sitten ostat itsellesi tästä lähin kaikki vaatteet, harrastukset, kännykkälaskut, hygienian ja mitä itse kulutat. Aika monet mun kavereista sai aikoinaan ylä-asteella lapsilisän osuutensa joka kuukausi tililleen ja ostivat kaikki vaatteensa itse.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 19:08"]
t. äidinkielen opettaja
[/quote]
Varmaan olet äidinkielen opettaja, jos mielestäsi tuo ei voi olla 14-vuotiaan tekstiä.
Itse kirjoitin parempaa suomen kieltä tuon ikäisenä, tuskin olen siitä paljonkaan kehittynyt kuudessa vuodessa.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 13:48"]Provo. Kukaan 14-vuotias tyttö ei käytä tuollaisia lauserakenteita ja sanavalintoja.
t. äidinkielen opettaja
Kai arvoisa äidinkielenopettaja tietää että sanan provo jälkeen ei tulisi pistettä koska se ei ole lause?
T: tyttö(ei sentään 14v.)
[/quote]
Itse asiassa tulee piste, vaikka lauseessa ei olekaan erikseen subjektia ja predikaattia. Älä yritä opettaa, kun et nähtävästi osaa oikeinkirjoitusta yhtään.
T. Joku toinen
Lait rahat esim. viiden vuoden suljetulle säästötilille, jolloin niitä ei teoriassa voi käyttää. Sen jälkeen tuhlaa saamasi rahat, tai ainakin esitä niin. Tai sitten osta niillä rahoilla joku parin tonnin käsilaukku, jonka voit myydä suunnilleen samaan hintaan pois sitten täysi-ikäisenä...