Apua! Olen 14 v tyttö. Olen säästänyt
pankkitililleni synttärilahjarahoista ja hyvistä koenumeroista saamistani rahoista 2681 euroa. Kiitti vain vanhemmat, mutta alan kohta tuhlaamaan!
Mielestäni ei ole reilua, kun vanhempani vaativat minua ostamaan omilla rahoillani uusia vaatteita! En vaadi saada muuta kuin vähän päälle pantavaa eli en käytä liikaa rahaa vaatteisiini. Että älkää luulko, että tästä olisi kyse! Siskon 12 v on tuhlannut melkein kaikki rahansa ja minä vain joutuisin kaiken haluamani sijaan ostamaan vaatteita! Olen syönyt vähemmän hamppareita, käynyt harvemmin leffassa ja karkkiakin olen ostanut vähemmän! Tarkoituksenani on ollut säästää pesämunaa kotoa poismuuttamista varten, mutta nähtävästi en saa ajatella pitkäjänteisesti.
Kommentit (81)
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 18:35"]
Miten voisin sijoittaa rahani niin etteivät vanhempani pääsisi käsiksi niihin? Siis ettei niitä heti voisi nostaa ulos tililtä. ap
[/quote]
Tarkkaanottaen lapsille voi antaa rahaa, mutta niitä ei voi ottaa pois. Ei tililtä eikä muualtakaan. Voit pyytää edunvalvojaa.
Täytyy miettiä tuota edunvalvojaa. Kiitos kaikista ajatuksista joita olette minulle antaneet! ap
Ehkä odotan siihen kun täytän 15 v. ap
Sinuna kulkisin niissä risoissa housuissa, vanhoissa kamppeissa ja menisin opolle tms. sanomaan ettei vanhemmat huolehdi. Sehän on totta. Ne ei huolehdi susta asianmukaisesti jos eivät osta ehjiä vaatteita.
Ilmeisesti vanhempasi kuitenkin ostavat sinulle jotain vaatteita. Epäilen, että ne eivät vaan riitä sinulle.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 18:20"]
Sanoin haluavani ostaa mieluummin kaikkea tarpeellista sitten kun muutan pois kotoa. Vanhempien mielestä voisin alkaa itsestäni huolehtimisen jo nyt ostamalla vaatteita:( ap
[/quote]
Minäkin haluaisin säästää palkastani puolet ja ostaa kaikkea kivaa. Mutta en voi. Pitää maksaa vuokra ja ruoka, sekä kaikkea muuta tylsää. Jos vanhempasi ovat antaneet sinulle rahaa, ja sanovat, että sillä joudut ostamaan vaatteita, sillä ne ostatkin. Tai sitten olet ilman.
Raakaa eikö? Aikuisena joudut siihen tottumaan, että ehkä kannattaa hyväksyä asia jo nyt.
Antteksi nyt vain, mutta ei ole minun vika. Farkkuni kuluvat puhki! ap
Vanhemmillasi EI ole oikeutta ottaa rahojasi pois, jos niin kävisi ota HETI yhteyttä vaikkapa koulusi kautta sosiaalihuoltoon. PIDÄ PÄÄSI, rahat on sinun ja saat niillä ostaa mitä haluat (kunhan et viinaa tms osta). Etenkin jos siskosikin saa vaatteet yms vanhemmiltanne niin pitää sinunkin saada. Itse tosin muutin 15v iässä kotoa ja menin töihin ja elätin itseni, mutta nyt on toiset ajat. Olet fiksu tyttö, tsemppiä sulle jatkossakin! (Löytäispä poikani noin fiksun tyttöystävän)
Niin ja tulipa mieleeni, että jospa siirrät ne pitkäaikaisempaan säästöön. En nyt muista miten monen vuoden tilejä on mut luulisin että ainakin 3 ja 5. Kysy pankista. Sitten vanhenpasi ei voi vaatia , että niillä mitään maksat kun ei niitä saa pois ennekuin tuo aika on kulunut!
Mulla oli vähän sama tilanne säästäväisyyden suhteen lapsena. Mitä tein (lue mitä minun piti ostaa) rahoilla? Äidille lahjoja. Joululahjoja, synttärilahjoja ja äitienpäivälahjoja. Ja ei mitään halpoja vaan monta lahjaa kerralla. Äidilläni on paljon Iittalan ja Nuutajärven esineitä/astioita noilta ajoilta samoin Arabian lautasia, vateja (Myrna oli hänen suosikkisarjansa). Kirjpja myös ostin paljon hänelle ja lp-levyjä joskus jonkin vaatteenkin. Niin ja joululahjoja ostin myös hänen miesystävälleen 3kpl /joulu (partavesi, kirja ja marmeladirasia).
Itselleni en ostanut vaatteita, en päässyt elokuviin hamppareista puhumattakaan.
pyydä jotakin isovanhempaasi avaamaan sulle tili, johon vanhemmillasi ei ole käyttöoikeutta ja siirrä rahat sinne. saat ne kun täytät 18v . näin meillä , jonne menee isovanhempien lahjarahat ....
Provo. Kukaan 14-vuotias tyttö ei käytä tuollaisia lauserakenteita ja sanavalintoja.
t. äidinkielen opettaja
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 19:05"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 18:20"]
Sanoin haluavani ostaa mieluummin kaikkea tarpeellista sitten kun muutan pois kotoa. Vanhempien mielestä voisin alkaa itsestäni huolehtimisen jo nyt ostamalla vaatteita:( ap
[/quote]
Minäkin haluaisin säästää palkastani puolet ja ostaa kaikkea kivaa. Mutta en voi. Pitää maksaa vuokra ja ruoka, sekä kaikkea muuta tylsää. Jos vanhempasi ovat antaneet sinulle rahaa, ja sanovat, että sillä joudut ostamaan vaatteita, sillä ne ostatkin. Tai sitten olet ilman.
Raakaa eikö? Aikuisena joudut siihen tottumaan, että ehkä kannattaa hyväksyä asia jo nyt.
[/quote]
...ja siskolle, joka on tuhlannut sille annetut rahat hampurilaisiin tai on saanut paskoja koenumeroita eikä rahaa niistä, ostetaan farkut ilman mutinaa, vanhempien pussista? Onko reilua? Ohis ev
Mikä minun lauserakenteissa on erikoista? Voisitko samalla korjata kirjoitusvirheitäni, kun olet kerta opettaja? Anteeksi pitkät lauserakenteet jos sitä tarkoitit. En vain osaa kirjoittaa ytimekkäästi, vaikka haluaisinkin. ap
vanhemmillasi on varmaan tiukkaa rahoista, nykyään kaikilla on, varsinkin kun kaksi teiniä, ei ne ilkeyttä pihistele, ja nehän antaa teille lapsille rahat, olethan näitä tilillä olevia saanut osittain vanhemmilta, joten älä ole vihainen vanhemmillesi, taidat olla hieman mustasukkainen siskollesi, älä ole, veri on vettä sakeampaa ja ole vain onnellinen, että olet niin fiksu, osaat säästää, on varmaa että jos sullakin olisi 100 euroa, vanhemmat ostaisi sinulle vaatteita, tee jatkossakin fiksusti ja ajattele lähitulevaisuutta ei vain nykypäivää, äläkä ole vihainen vanhemmillesi, ne rakastaa teitä mukuloita.
vanhemmillasi on varmaan tiukkaa rahoista, nykyään kaikilla on, varsinkin kun kaksi teiniä, ei ne ilkeyttä pihistele, ja nehän antaa teille lapsille rahat, olethan näitä tilillä olevia saanut osittain vanhemmilta, joten älä ole vihainen vanhemmillesi, taidat olla hieman mustasukkainen siskollesi, älä ole, veri on vettä sakeampaa ja ole vain onnellinen, että olet niin fiksu, osaat säästää, on varmaa että jos sullakin olisi 100 euroa, vanhemmat ostaisi sinulle vaatteita, tee jatkossakin fiksusti ja ajattele lähitulevaisuutta ei vain nykypäivää, äläkä ole vihainen vanhemmillesi, ne rakastaa teitä mukuloita.
Jestas sentään miten fiksu tyttö!! Olisin ylpeä jos olisit tyttäreni. Valitettavasti omani on tuhlaava tyhjäpää.
Mutta asiaan, pidä pääsi, ne rahat on SINUN!! Typerät, rahanahneet vanhemmat ei voi vaatia sua käyttämään niitä. Jos vaatteet hajoaa päälle, mene oikeasti itkemään vaikka opolle koulussa,mluulisi että soitto sieltä säikäyttää vanhempasi.
Lain mukaan vanhempien tosiaan pitää elättää lapsi, laki suojelee sinua ja rahojasi. Sinullahan on tuossa jo ajokortin verran rahaa, hyvä!!
Tsemppiä, pidä pääsi! Ei ole enää montaa vuotta että pääset pois kotoa, yritä jaksaa!
nuoret ovat niin maksimalistisia, kaiken pitää olla juuri täysin "oikeudenmukaisella tavalla" neiti hyvä usko että kertomuksesi perusteella näkyy, vanhemmat kohtelee ja rakastaa teitä samoin, olet siskoasi järkevämpi joten säästät, vanhemmilla voinut olla joku rahapula joista teille ei kerrotyu, tai varmaan tilanne on kuin ihan kaikilla akateemisillakin että hinnat nousee autovakuutus ja vuokra, eli rahat tiukassa, ja vanhemmat vaan ajatteli ettei siinä mitään että käytät rahojasi vaatteiden ostoon, olen samaa mieltä kanssasi että kun säästit niin rahat on vain sinun extrarahat, mutta älä nyt ole niin maksimalistinen, perheessä joskus tapahtuu näin että otetaan siitä mistä voi ottaa, jos sinulla olisi vain 100 euroa niin ihan varmasti et joutuisi maksamaan mitään, äläkä ole kiukkuinen siskollesi, se on sinun läheisin ihminen, ja jos vanhemmat näkee että siskosi ei osaa säästää ja opiskelee huonommin, niin ne saattaa antaa sille enemmän huomiota, mutta muuten sinä voisit tsempata siskoasi opeta häntä ajattelemaan järkevämmin, voi teitä nuoria, muissa maissa niin useat ikäisesi tytöt joutuu tekemään töitä pellolla, kantamaan vettä kaivosta kotiin pesemään astiat, eivät voi opiskella koska vanhemmat vaatii apua pienempien kanssa ja sadonkorjuuaikaan näin nykyään Kiinassa Afrikassa ja useissa muissa maissa, ajattele nyt miten vähäinen on vanhempiesi "epäoikeudenmukaisuus" tehän saatte rahat, pääsette elokuviin,
muuten minulla ollut rahaa teininä mutta en ikinä saanut rahaa hyvistä numeroista, miksi saatte rahat hyvistä numeroista teinit useissa maissa olisivat onnellisia kun vaan pääsisivät kouluun
Alle 3000e:n omaisuutta alaikäisellä ei edunvalvoja/maistraatin holhousyksikkö tarkkaile.
Ainoa on tuo suljettu tili, sellainen mistä et voi itsekään nostaa kun vasta 18-vuotiaana.
Tosin. Siinäkin on se riski, että kun tarvitsisit opintotukia tmv. niin sun varallisuutesi voi vaikuttaa siten, että et saakaan täysiä tukia tai tukia laisinkaan ja ne on nuorella aikuisella monesti todella tärkeitä apuja, etenkin jos opiskelee.
Kysy pankissa neuvoa ja soita kuntasi maistraatin holhousyksikköön ja tarkista oikeutesi. Edunvalvontayksikkö ei osaa vastata välttämättä sinulle oikein, mutta holhousyksikkö vastaa kyllä.
Harkitse myös rahan nostamista ulos tililtä ja säästämistä sukan varteen jos säästösi vaikuttavat tulevassa liikaa mahdollisiin etuuksiin.
Vanhemmillasi on lain turvaama oikeus päättää rahoistasi ja katsoa, että käytät niitä sinun etua silmällä pitäen, MUTTA vain jos sinä käytät niitä. Jos pakottaa tuhlaamaan niin se ei ole sinun etu jos toinen vaihtoehto on säästäminen.
Mitä ihmettä täällä aikuiset ihmiset neuvoo.
Minä ainakin sen verran tiedän, että olen lapsena ollut samassa tilanteessa kuin sinä, erona se, että sisareni eivät olleet biologisia ja isäni siis äitini uusi puoliso, isäpuoleni.
Minun oman poikani isä on kuollut ja hänellä on omaisuutta kymmeniä tuhansia. Ne on tilillä kunnes täyttää 18v. ja jokaisesta ostoksesta neuvotellaan ettei ihan turhuuksiin raha mene, mutta minä en niihin koske ja ihan lapseni kuuluu saada se mitä lapselle kuuluu, ilman, että katsonkaan hänen rahojaan, vaikka olen sinne itsekin rahaa laittanut.
Teemme vuosittain vuositilin maistraattiin, että miten varallisuus on muuttunut kuluneen vuoden aikana.
Näiden asioiden vuoksi oletan, että sinun kannattaa ottaa neuvoni vastaan.
Kaikkea hyvää sinulle!
Ja jos tosiaan on niin, että elät puutteessa niin aineellisesti kuin rakkaudenkin osalta niin harkitse tilanteesi vakavuudesta riippuen soittoa lastensuojeluun.
Et aiheuta siinä pahaa vaan vanhempasi saa apua ja talouteenkin apua jos nyt tilanne on niin pahaksi päässyt, että te kärsitte.
Käy kirpputoreilla, löytyy muodikkaita vaatteita muutamilla euroilla...
Teen varmaan vanhempieni mielestä väärin kun säästän kuluttamisen sijaan. Olisinhan minäkin saanut tuhlata, mutta oma valintani on ollut säästää. Siksi tämä onkin epäreilua! Haluaisin laittaa säästyneen summan talteen. Voin kyllä alkaa jatkossa kuluttamaan sen verran kuin saan rahaa. Vanhemmat yllättyivät, kun kuulivat miten paljon rahaa minulla jo on. Minä tyhmä kerroin. Sisko ketoi, että hänellä on noin 100 euroa. ap