Kauramaitosota - ja oikeasti kauramaito ei ole edes ilmastoteko
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006700693.html
Kohdistavat mainonnan lapsiin
Kommentit (236)
Elämme ruokakulttuurien murroksessa.
Vierailija kirjoitti:
En tajua tuota kauramaitojuttua. Se on ihan turhake. En käytä allergian vuoksi mitään maitoa sisältävää, mutten ole vielä ymmärtänyt, mihin tarvitsisin kaura- tai soijamaitoa.
Minä olen opetellut käyttämään kauramaitoa puuron kanssa, koska siihen on lisätty kalsiumia ja joihinkin myös jodia. Yksi purkki riittää hyvin viikoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aivan salettiin on ympäristöteko, mieti nyt omalla järjellä. Oletko joku ulkovallan t r o l l i? Miksi se muuten sun napaa niin kovin kaivaisi, mitä minä laitan kahviini? Maidonjuonnin lopetin jo varhaisteininä, en ymmärrä mihin ihminen lehmävauvan ruokaa tarvitsisi? Selitäpä minulle se, oikein tieteellisten viitteiden kera mieluiten.
Miksi laitat maitoosi valkoista rasvaista suolavettä? Selitäpä se vaikka ilman tieteellisiä viitteitä.
Koska ihan saman asian ajaa se, että otat rypsiöljyä ja laitat sitä lusikallisen kahviisi.
Eri vastaaja: Rypsiöljy kahvissa ei tosiaankaan aja samaa asiaa. Minä laitan kauramaitoa kahviini ihan siitä syystä, että minun suussani se maistuu paremmalta. Ei tosin mikä tahansa kauramaito. Käytän luomutuotetta, jossa 0,5% rasvaa ja 15% kauraa ja suolaa vain 0,02g ja se vaahtoutuu todella hyvin, olen vannoutunut Café latten ystävä jo ennen kauramaitoa. Vastaavassa Arlan laktoosittomassa maidossa on suolaa 0,07 g.
Käytän kauraa muutenkin paljon, esim. kaurapuuro kuuluu jokaiseen aamuun, sekin puoliksi veteen ja kauramaitoon keitettynä. Kolesteroliarvoni ovat pudonneet hyväksyttävälle tasolle.
Minun puolestani jokainen saa laittaa kahviinsa mitä haluaa tai olla laittamatta yhtään mitään. En itsekään laita mitään, jos otan jonkun makean palan kahvin seuraksi iltapäivällä, mutta aamulla latte on minulle ehdoton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiilijalanjälki on lehmänmaidossa 3-5-kertainen.
Toisaalta meillä ei ole olemassa mitään kansainvälisesti hyväksyttyä laskentakaavaa tälle. Pelkkä hiilijalanjäljen laskeminen kun kertoo vain pienen osan ympäristövaikutuksista ja siinä jätetään kokonaan pois laskelmista nurmien hiilensidontakyky.
Nurmipellot voi vaikka metsittää, vielä paremmin sitovat hiiltä.
Miten ajattelit silloin kauraa kasvatettavan? Nykyinen kauramaidon hiilijalanjäljen laskenta perustuu siihen, että ei lainkaan huomioida tarvittavasta lannoituksesta aiheutuvia päästöjä. Jos kiertoviljelyssä ei maata säännöllisin välein vapauta lepoon (nurmeksi tai hiiltä sitomattomaksi kesannoksi), niin aika pian olet ilman kauramaitoasi. Maa ei jaksa aina vain antaa sinulle, se haluaa välillä myös saada jotain, karjatilalla se on lantaa, karjattomalla tilalla maaperästä louhittuja uusiutumattomia mineraaleja.
Mitä ne naudat sitten syövät? Tiedätkö, että 80% pelloista kasvattaa ruokaa ainoastaan niille lehmille, sioille ja linnuille jotka on tarkoitettu ihmisen syötäväksi/tuotteeksi? Jos nuo poistaisi, olisi peltoalaa vaikka millä mitalla käyttää vuoroviljelyyn. Lantaakin saataisiin kun jätettäisi erinäköisiä eläinpopulaatioita ihan rauhaan ja tuotettaisi sitä lantaa ennen kaikkea, miksei vaikka vähän lihaakin siinä sivussa. Niitä ei tarvittaisi tällaisessa tehotuotantomitassa. Kaikki voittaisivat.
Ei, tuota en todellakaan tiennyt eikä sitä taida tietää kukaan muukaan kuin sinä. Ainakaan Suomessa ei peltoalasta 80% ole rehuntuotannossa, koko maailman tasolla noin voi toki olla, mutta ehkä olisi helpompi keskustella asiasta vain omaan maan mittakaavassa?
Rehuohra on erilainen lajike kuin mallasohra, joten ei ole loogista väittää, että meillä ruokitaan eläimiä ihmisravinnoksi tarkoitetulla viljalla. Kannattaa perehtyä myös siihen, paljonko ihminen luontaisesti syö heinää (listaltasi muuten unohtuivat hevoset kokonaan, niiden tarpeisiin otettu laidunmaa on helpointa ottaa ravinnontuotantoon, mutta tarkoittaa samalla sitä, että ratsastustalleja ei enää ole).
Mutta mielenkiinnolla mietin, miltä eläinopulaatioilta ajattelit sitä ravinnepitoista lantaa saada. Voisitko antaa esimerkkiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse juon kotimaista kauramaitoa. Maku ei ihan niin hyvä kuin Oatlyssä, mutta täytyy suosia suomalaista. Aikuiselle on epäterveellistä juoda maitoa, olen saanut kuriin alkavan nivelrikon.
Minä sain nivelrikon kuriin jättämällä pois viljat ja siemenöljyt. Syön lähes karnivooristi. Eläinperäisen ravinnon lisäksi syön noin kourallisen kasveja. Joku kaurajuoma on mulle ehdoton ei. Lehmänmaitoa käytän vain kahvissa noin desin päivässä, muuten juon vettä.
No kuka sitä kauramaitoa käskee käyttämään? Mutta itselläni ennen varsinaista maitoallergiaakin maitotuotteet pahensivat autoimmuunisairautta ja tekivät aknea. Sama äidilläni, jolla on reuma. Tulehdus pahenee aina maitotuotteista, ja myös sokerista.
Maitotuotteiden poisjättäminen ei tarkoita veganismia. Itse en syö maitotuotteita, mutta lihaa ja kananmunia kylläkin ihan normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vegaanien mielestä hunaja kuuluu Maija Mehiläiselle eikä sitä saa varastaa.
Samaan aikaan kauran viljely tappaa miljoonia hyönteisiä ja pikkujyrsijöitä. Koska kahvia ei voi juoda mustana sillä trendijuoma.
Sellaista kaksinaamaisuutta.
Tuonkaltaiset peruskoululaisen lällätys-vittuiluvastaukset karkottavat asialliset keskustelijat pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valkoiseksi värjätty vähärasvainen suolavesi on takuuvarmasti parempi juoma kuin ällöttävä lehmävauvalle tarkoitettu neste. Näin siis väittää Oatly.
Oatly on vahvasti kiinalaisomisteinen yhtiö. Ja Kiinassa elintarviketietous on tunnetusti hyvissä käsissä.
30 % kiinalaisomisteista, ei mitenkään hallitseva osuus, eikä valmistusta ole Kiinassa, mutta toki kaurajuomansa voi ostaa muunmerkkisenäkin.
Minusta ehdottomasti paras kaurajuoma kahviin ja kaakaoon on Valion Oddlygood Barista.
Oatlylla on kyllä paljon muita hyviä tuotteita.
t: maitoallergikko
Juustoportin KauraKeviä suosittelen myös! Toimii ihan kuten kermaviili, esim. kahvikakuissa ja dippinä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta. Ruoka on entistä enemmän teollista eli puhdas raaka-aine ei enää päädy kuluttajalle, keittiöön tuodaan entistä useammin tuote, joka on monin tavoin prosessoitu, jotta siitä voi ryhtyä valmistamaan ruokaa. Oletuksena on, että ruuansulatuselimistön syövät tulevat seuraavina 30 vuotena lisääntymään huomattavasti. Tosin tästä on jo nyt ikäviä viitteitä.
Valio on itsekin siirtynyt vaivihkaa valmistamaan yhä enemmän viljapohjaisia maidottomia tuotteita. Ei ne tyhmiä ole, tietävät maitoyhteiskunnan ajan olevan loppumassa. Maidon väitetyt terveysvaikutukset ovat olleet liioiteltuja, jopa vääriä, ja ympäristovaikutukset vähäteltyjä.
Nyhtökauran tiedän mutta mikä ihme on lypsykaura?
Ihminen on käyttänyt lehmänmaitoa ravinnokseen jo 10 000 vuoden ajan ja on yhtä luonnollista kuin se että muurahaiskarhu syö muurahaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta. Ruoka on entistä enemmän teollista eli puhdas raaka-aine ei enää päädy kuluttajalle, keittiöön tuodaan entistä useammin tuote, joka on monin tavoin prosessoitu, jotta siitä voi ryhtyä valmistamaan ruokaa. Oletuksena on, että ruuansulatuselimistön syövät tulevat seuraavina 30 vuotena lisääntymään huomattavasti. Tosin tästä on jo nyt ikäviä viitteitä.
No ei maitokaan ole millään lailla samaa kuin 70 v sitten se perheen oman lehmän maito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsillehan nimenomaan kannattaa tietoa viedä. Meillä oli kesällä käymässä 9v tyttö, joka oli henkeen ja vereen vegaani ja eläintensuojelija. Kunnes ympärillä pyöri paarma, joka ei jättänyt rauhaan. Tyttö kiljumaan, että se pitää tappaa. Vastasin, että ei käy, se on eläin ja sillä on oikeutensa. Sillä on oikeus lisääntyääkseen saada vertasi. Jostain syystä siinä vaiheessa se opittu ideologia unohtui.
Sulle tehokasvatettu nisäkäs ja hyönteinen on sama asia?
Arvotatko sinä todellakin kahden elävän olennon arvokkuuden ja oikeuden elämään, missä menee raja?
All lives matter!
Vierailija kirjoitti:
No aivan salettiin on ympäristöteko, mieti nyt omalla järjellä. Oletko joku ulkovallan t r o l l i? Miksi se muuten sun napaa niin kovin kaivaisi, mitä minä laitan kahviini? Maidonjuonnin lopetin jo varhaisteininä, en ymmärrä mihin ihminen lehmävauvan ruokaa tarvitsisi? Selitäpä minulle se, oikein tieteellisten viitteiden kera mieluiten.
Ilman mitään maitotuotteita kalsium on vähissä, vai kelpaako juusto?
Vierailija kirjoitti:
Valkoiseksi värjätty vähärasvainen suolavesi on takuuvarmasti parempi juoma kuin ällöttävä lehmävauvalle tarkoitettu neste. Näin siis väittää Oatly.
Onhan ne nyt parempaa ku eläimelle tarkoitettu tissimaito.
Ainakaan lehmät ei joudu kärsimään mun kahvimaitoni takia.
Juu,lähettivät mullekin propagandaansa.Kannatti.Olen ERITTÄIN allerginen kauralle.Joten mun puolesta saa jäädä hyllyyn ikuisesti.Kaurapuuroa syötän lapsilleni.Johon lisään terveellistä ja hyvänmakuista lehmän MAITOA!!!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua tuota kauramaitojuttua. Se on ihan turhake. En käytä allergian vuoksi mitään maitoa sisältävää, mutten ole vielä ymmärtänyt, mihin tarvitsisin kaura- tai soijamaitoa.
Minä olen opetellut käyttämään kauramaitoa puuron kanssa, koska siihen on lisätty kalsiumia ja joihinkin myös jodia. Yksi purkki riittää hyvin viikoksi.
Minun kalsiumin eikä jodintarvetta pysty kauramaito täyttämään, joten ihan se ja sama olla ilman ja ottaa lisäravinteet purkista.
No kyllä se on ilmastoteko. 😅
Valiollakin aikamoiset lehmiin liittyvät päästöt.
Kai nyt jopa av-mussuttajat ymmärtää, että kauramaidossa on kauraa ja vettä.
Lehmän kokoiselle eläimelle pitää taas pitää syöttää ja KASVATTAA tajuton määrä rehua koko ajan.
Kauramaito ottaa välikäden eli lehmän pois yhtälöstä, ja ei ole lehmien aiheuttamia metaanipäästöjä.
No varmasti, mutta haluaisin nähdä, kuinka ruokitaan Suomi pelkällä viljellyllä ruualla. Itse kun suosin kotimaista ruuantuotantoa, oli se tuote kauraa tai kermaa, enkä mielellään osta tuontiruokaa.