Kauramaitosota - ja oikeasti kauramaito ei ole edes ilmastoteko
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006700693.html
Kohdistavat mainonnan lapsiin
Kommentit (236)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aivan salettiin on ympäristöteko, mieti nyt omalla järjellä. Oletko joku ulkovallan t r o l l i? Miksi se muuten sun napaa niin kovin kaivaisi, mitä minä laitan kahviini? Maidonjuonnin lopetin jo varhaisteininä, en ymmärrä mihin ihminen lehmävauvan ruokaa tarvitsisi? Selitäpä minulle se, oikein tieteellisten viitteiden kera mieluiten.
Karjankasvatuksen väheneminen köyhdyttää ekosysteemiä. Mitä vähemmän karjatiloja, sitä vähemmän kovakuoriaisia, sitä vähemmän pääskysiä. Juomalla maitoa ja syömällä juustoa varmistaa sen, että eliölajeja ei kuole sukupuuttoon samaa tahtia kuin mitä vegaanimaailmassa tapahtuisi.
Öö.... Ihminen asettui paikalleen ja asumaan paikoilleen vasta noin 10 000 vuotta sitten. Sitä ennen sitten oli köyhä luonto, koska monimuotoisuus vaatii karjataloutta?
No tällä palstalla on ihan omat ekosysteemit. Väitetäänhän täällä sitäkin, että metsien tehohakkuut rikastavat biodiversiteettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiilijalanjälki on lehmänmaidossa 3-5-kertainen.
Toisaalta meillä ei ole olemassa mitään kansainvälisesti hyväksyttyä laskentakaavaa tälle. Pelkkä hiilijalanjäljen laskeminen kun kertoo vain pienen osan ympäristövaikutuksista ja siinä jätetään kokonaan pois laskelmista nurmien hiilensidontakyky.
Nurmipellot voi vaikka metsittää, vielä paremmin sitovat hiiltä.
Miten ajattelit silloin kauraa kasvatettavan? Nykyinen kauramaidon hiilijalanjäljen laskenta perustuu siihen, että ei lainkaan huomioida tarvittavasta lannoituksesta aiheutuvia päästöjä. Jos kiertoviljelyssä ei maata säännöllisin välein vapauta lepoon (nurmeksi tai hiiltä sitomattomaksi kesannoksi), niin aika pian olet ilman kauramaitoasi. Maa ei jaksa aina vain antaa sinulle, se haluaa välillä myös saada jotain, karjatilalla se on lantaa, karjattomalla tilalla maaperästä louhittuja uusiutumattomia mineraaleja.
Kiitos! Olin juuri tulossa kysymään samaa. Välillä tuntuu, että ilmoilla on käsitys näiden kasvimaitolähteiden vaan ilmestyvän jostain tyhjästä. Hyvin harvoin tunnutaan puhuvan siitä, miten nuo vaihtoehtomaidot valmistetaan, missä ne kasvatetaan, miten lannoitetaan, miten korjataan, mitä niiden tieltä raivataan, mistä kuljetetaan, miten prosessoidaan ja miten paljon vettä niiden valmistukseen käytetään. Jostain nekin resurssit on otettava. Lisäksi kaikki muu ylimääräinen aines, mitä niihin on lisättävä. Ei sitä "maitoa" synny pelkkää jyvää puristamalla.
Täysin samat asiat on lehmänmaidollakin kohdattavana sen jälkeen kun se utareesta puristetaan ulos. Kauramaidolla jää kuitenkin se lehmän kulutus huomattavasti paljon vähemmälle, vaikka lantaa käyttäisi lannotteena.
Ahaa. No luettelisitko tähän vertauksen vuoksi lehmämaidon kaikki prosessivaiheet ja siihen tarvittavan vedenkulutuksen per litra (arvio riittää hyvin), ja siihen viereen esim. kauramaidon valmistusvaiheet?
Ihan käytännön nähneenä miten maito vs kauramaitoa kuljetetaan varastoista kaupan hyllyille. Maito kulkee kierrätettävissä laatikoissa lähimeijeriltä täydessä lastissa esim meidän lähimarkettiin 1,2km. Ei pahveja eikä muoveja.
Kauramaito (Oatly) kuljetetaan ruotsista Suomeen eri keskustukuille isoissa erissä jotka pahvitettu ja muovittu. Tässä vaiheessa poistetaan ensimmäiset roskat eli ne muovit ja pahvit. Myyntierät muovitetaan uudelleen ja jaetaan rekkoihin jotka kuljettavat tätä jo kahdesti muovitettua erää autojen kilometrien päähän.
Kaupassa ennen hyllyyn pääsyä poistetaan taas ne muovit ja pahvit jotta tyttö saa kahviin trendikästä valkeutta.
Rypsin viljely tuhoaa pölyttäjiä. Suomessa saa edelleen käyttää rypsin viljelyssä neonikotenoideja ja ne tappaa pölyttäjiä. Niin että latkikaa vaan kaurajuomaa ja tuhotkaa pörriäiset.
Hapatetut maitotuotteet ovat terveellisiä, ihan tutkitusti. Minua ei hirveästi haittaa käyttää kotimaisia maitotuotteita, sillä kotimaan lehmämme saavat ravinnokseen nurmea, jota kasvatetaan pelloilla, joilla ei meille ihmisille soveltuvaa ruokaa kasva. Kukaan ei viljele mitään ihmisravinnoksi jalostettavaa pellolla, josta ei saa kunnon satoa.
Suomen viljelysmaat ovat älyttömän pohjoisessa. Ruotsissa keskeisimmät viljelysmaat sijaitsevat Hankoa etelämpänä. Ei ole mikään ihme, että täällä on niin paljon maata, jolla ei ole kannattavaa kasvattaa muuta kuin nurmea lehmille. Sekin vilja, mitä lehmille syötetään nurmen lisäksi, on rehuviljaa eli ei ihmisravinnoksi soveltuvaa.
On siis luonnollista, että Suomessa maitotalous on niin vahva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valkoiseksi värjätty vähärasvainen suolavesi on takuuvarmasti parempi juoma kuin ällöttävä lehmävauvalle tarkoitettu neste. Näin siis väittää Oatly.
Oatly on vahvasti kiinalaisomisteinen yhtiö. Ja Kiinassa elintarviketietous on tunnetusti hyvissä käsissä.
30 % kiinalaisomisteista, ei mitenkään hallitseva osuus, eikä valmistusta ole Kiinassa, mutta toki kaurajuomansa voi ostaa muunmerkkisenäkin.
Vierailija kirjoitti:
Hiilijalanjälki on lehmänmaidossa 3-5-kertainen.
Ja mitä sitten vaikka olisi 100 kertainen. Ei ole mitään vaikutusta yhtään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aivan salettiin on ympäristöteko, mieti nyt omalla järjellä. Oletko joku ulkovallan t r o l l i? Miksi se muuten sun napaa niin kovin kaivaisi, mitä minä laitan kahviini? Maidonjuonnin lopetin jo varhaisteininä, en ymmärrä mihin ihminen lehmävauvan ruokaa tarvitsisi? Selitäpä minulle se, oikein tieteellisten viitteiden kera mieluiten.
Miksi laitat maitoosi valkoista rasvaista suolavettä? Selitäpä se vaikka ilman tieteellisiä viitteitä.
Koska ihan saman asian ajaa se, että otat rypsiöljyä ja laitat sitä lusikallisen kahviisi.
Miksi juot kahvia? Kaukomailta kuskatuissa haisevissa pavuissa liotettua vettä? Ei mitään ravintoarvoa. Ei mitään järkeä.
Jos maito on niin väärin ja haitallista, miksi sille pitää olla korvike? Eikö pelkkä vesi kelpaa?
Vierailija kirjoitti:
Rypsin viljely tuhoaa pölyttäjiä. Suomessa saa edelleen käyttää rypsin viljelyssä neonikotenoideja ja ne tappaa pölyttäjiä. Niin että latkikaa vaan kaurajuomaa ja tuhotkaa pörriäiset.
Rypsistäkin menee enemmän rehuksi lehmille kuin kaurajuomiin 😅
Että te olette pellejä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ruotsalainen on Oatly on mainosvetoinen lifestyle-yritys, toki kiinalaisessa omistuksessa. Sen he ovatbitse myöntäneet. Eivät halua puhua elintarvikeyrityksestä.
Minä puhuisin liimatukkajupeista jotka ratsastavat moniongelmaisten teinien peloilla.
Ihmisten pelot ja huolet on hyvä bisnes. Vastaamot, Oatlyt ym. - yksinkertaisen ihmisen höynäystä ja kusetusta.
Itse juon kotimaista kauramaitoa. Maku ei ihan niin hyvä kuin Oatlyssä, mutta täytyy suosia suomalaista. Aikuiselle on epäterveellistä juoda maitoa, olen saanut kuriin alkavan nivelrikon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valkoiseksi värjätty vähärasvainen suolavesi on takuuvarmasti parempi juoma kuin ällöttävä lehmävauvalle tarkoitettu neste. Näin siis väittää Oatly.
Oatly on vahvasti kiinalaisomisteinen yhtiö. Ja Kiinassa elintarviketietous on tunnetusti hyvissä käsissä.
30 % kiinalaisomisteista, ei mitenkään hallitseva osuus, eikä valmistusta ole Kiinassa, mutta toki kaurajuomansa voi ostaa muunmerkkisenäkin.
Minusta ehdottomasti paras kaurajuoma kahviin ja kaakaoon on Valion Oddlygood Barista.
Oatlylla on kyllä paljon muita hyviä tuotteita.
t: maitoallergikko
Vierailija kirjoitti:
Mikä suomalaisia vaivaa. Ei Suomen ulkopuolella juoda maitoa lähes ollenkaan. Kuinkas nämä ijmiset ja lapset sitten pärjäävät, kun suomalaisten mielestä se on epäterveellistä olla juomatta maitoa?
Asun ulkomailla, en edes kaukana Suomesta eikä täällä kukaan juo maitoa. Lapsille joskus harvoin annetaan tai jos kaakaota tehdään.
Ihan jo tästäkin näkökulmasta sanoisin, että Suomessa juodaan liikaa maitoa. Tiesittekö, että liiallinen maitotuotteiden käyttö aiheuttaa yhtä lailla osteoporoosia?
Ei sitä maitoa pelkästään juoda. Siitä tehdään myös juustoa, jugurttia, voita, kermaa, jäätelöä ja muita maitotuotteita. Euroopassa syödään todella paljon juustoa ja muita maitotuotteita vaikka ei maitona juotaisikaan.
En tajua tuota kauramaitojuttua. Se on ihan turhake. En käytä allergian vuoksi mitään maitoa sisältävää, mutten ole vielä ymmärtänyt, mihin tarvitsisin kaura- tai soijamaitoa.
Vierailija kirjoitti:
Hapatetut maitotuotteet ovat terveellisiä, ihan tutkitusti. Minua ei hirveästi haittaa käyttää kotimaisia maitotuotteita, sillä kotimaan lehmämme saavat ravinnokseen nurmea, jota kasvatetaan pelloilla, joilla ei meille ihmisille soveltuvaa ruokaa kasva. Kukaan ei viljele mitään ihmisravinnoksi jalostettavaa pellolla, josta ei saa kunnon satoa.
Suomen viljelysmaat ovat älyttömän pohjoisessa. Ruotsissa keskeisimmät viljelysmaat sijaitsevat Hankoa etelämpänä. Ei ole mikään ihme, että täällä on niin paljon maata, jolla ei ole kannattavaa kasvattaa muuta kuin nurmea lehmille. Sekin vilja, mitä lehmille syötetään nurmen lisäksi, on rehuviljaa eli ei ihmisravinnoksi soveltuvaa.
On siis luonnollista, että Suomessa maitotalous on niin vahva.
Ne nurmipellot on pääosin raivattu metsistä. Metsä sitoisi paljon enemmän hiiltä.
Vierailija kirjoitti:
Itse juon kotimaista kauramaitoa. Maku ei ihan niin hyvä kuin Oatlyssä, mutta täytyy suosia suomalaista. Aikuiselle on epäterveellistä juoda maitoa, olen saanut kuriin alkavan nivelrikon.
Minä sain nivelrikon kuriin jättämällä pois viljat ja siemenöljyt. Syön lähes karnivooristi. Eläinperäisen ravinnon lisäksi syön noin kourallisen kasveja. Joku kaurajuoma on mulle ehdoton ei. Lehmänmaitoa käytän vain kahvissa noin desin päivässä, muuten juon vettä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan käytännön nähneenä miten maito vs kauramaitoa kuljetetaan varastoista kaupan hyllyille. Maito kulkee kierrätettävissä laatikoissa lähimeijeriltä täydessä lastissa esim meidän lähimarkettiin 1,2km. Ei pahveja eikä muoveja.
Kauramaito (Oatly) kuljetetaan ruotsista Suomeen eri keskustukuille isoissa erissä jotka pahvitettu ja muovittu. Tässä vaiheessa poistetaan ensimmäiset roskat eli ne muovit ja pahvit. Myyntierät muovitetaan uudelleen ja jaetaan rekkoihin jotka kuljettavat tätä jo kahdesti muovitettua erää autojen kilometrien päähän.
Kaupassa ennen hyllyyn pääsyä poistetaan taas ne muovit ja pahvit jotta tyttö saa kahviin trendikästä valkeutta.
Tiedätkö yhtään kuinka muovitettua lehmien rehu on? Alkaen jo pelkästään noista muovipaaleista pelloilla...
Miksi tähän sotketaan vegaaanit? Suurin osa kauramaidon käyttäjistä on ihan muita. Itse olen sekasyöjä mutta maito aiheuttaa terveysongelmia, enkä kyllä pidä maustakaan.
Kaurasta menee yli 2/3 eläinten rehuksi.